Rijden zonder slof

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frederikedg

Rijden zonder slof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 09:04

Heey bokkers!

Ik heb sinds een half jaar een verzorgpony en heb hem altijd met slof gereden omdat de eigenaresse dat wilde. Nu probeer ik hem de laatste tijd te rijden door eerst een half uur met slof te rijden en het er daarna af te halen en door te rijden zonder slof. Het probleem is alleen dat als ik wat druk ga zetten in de mond hij heel heet wordt en ik hem niet meer ontspannen kan laten lopen.
Heeft iemand tips?

Kiekeboefje

Re: Rijden zonder slof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 09:24

Ikzelf vind de slof nooit een oplossing. Mijn paard zou gek worden om zo opgesloten te worden. Ook al is de slof daar niet voor bedoeld, ik weet natuurlijk niet hoe hij bij je verzorgpony gebruikt "moet" worden. Als ik jou was zou ik hem er niet aan doen en toch steeds maar proberen de rust te vinden, lekker veel stappen en figuren rijden en, pas als jij er klaar voor bent en denkt dat je verzorgpony kalm is, gaan draven!

Wens je super veel succes! You can do this! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 09:28

Hoe moet ie überhaupt ontspannen als jij zo aanspant? Denk dat je het beste les kunt nemen wat dat betreft. Bovendien krijg ik hierdoor ook mijn vraagtekens bij het slofgebruik op deze pony.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 09:34

Waarom wil je überhaupt druk zetten op de mond?

Contact is iets anders dan druk? Druk om hem aan de teugel te krijgen resulteert vrijwel altijd in problemen, op korte of langere termijn.

Gaby89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 13:48

Hier word nu gereageerd op het gebruik van de slof teugel terwijl TS het van de eigenaar opgelegd krijgt. Is misschien niet helemaal fair. Zou je verder wat specifieker kunnen zijn wat je bedoeld met druk in de mond? Is dat bijvoorbeeld als je wat stelling vraagt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 13:53

Met slofgebruik is niets mis, maar met verkeerd slofgebruik wel ;)

Paloma_Janet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 13:55

Ik zou eerst proberen met niet teveel druk te rijden, het liefst geen druk!
Vaak is het zo als jij je aanspant je paard gaat trekken en door de druk alleen maar sneller gaat.
Het loslaten voelt heel tegenstrijdig maar het werkt!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 13:57

Bizzybijtje schreef:
Met slofgebruik is niets mis, maar met verkeerd slofgebruik wel ;)

inderdaad...ik weet alleen niet hoe TS hem gebruikt.
Een slof hoef je er niet af te halen,je kunt hem zo los laten zodat hij bij normale hoofdhouding niets doet.Zo hoor je een slof te gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 15:38

Precies. Maar aangezien er zo'n verschil is tussen met of zonder slof veronderstel ik dat de slof dus niet goed gebruikt wordt in dit geval. Dat bedoelde ik met mijn post haha :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 15:42

In ieder geval geen druk meer zetten in de mond. Enkel licht contact houden met zijn mond, dus zo goed als geen gewicht in je handen nemen. Zelf lekker ontspannen en eerst maar even zo doorrijden, hobbelen. :) Les gaan nemen en daar kan je dan mee verder gaan!

Frederikedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 09:57

met druk in de mond bedoelde ik dat ik constante verbinding hou, niet perse dat ik aan de teugels trek of te veel aan de mond kom.
Ik probeer nu de laatste tijd veel figuren te rijden en daardoor ontspant hij veel beter waardoor het zonder slof al beter gaat

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 10:06

Frederikedg schreef:
met druk in de mond bedoelde ik dat ik constante verbinding hou, niet perse dat ik aan de teugels trek of te veel aan de mond kom.
Ik probeer nu de laatste tijd veel figuren te rijden en daardoor ontspant hij veel beter waardoor het zonder slof al beter gaat

Mijn pony wordt ook dwars wanneer ik een echte contact teugel vraag.
Vastpakken, hoofd omhoog, kantelen.
Osteopaat is vorige week geweest, pony heeft een litteken in zijn mondhoek en is vermoedelijk zeer hardhandig gereden (vroeger beleerd voor de kar, daarna manegepony geweest).
Osteopaat heeft zijn kaak recht gezet.
Wij zelf rijden heel veel overgangen (niet alleen stap, draf, galop maar veel tempowisselingen in dezelfde gang) en heel veel figuren. Hierdoor gaat hij ontspannen en de hand zoeken. Van hieruit kun je verder.
Het kost alleen wel veel meer tijd en oefenen dan een slof. Dit paard moet eerst vertrouwen krijgen in de ruiterhand, dat deze hem niet steeds een onaangenaam gevoel geeft....

Frederikedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 10:27

tempowisselingen probeer ik ook alleen hij wordt dan heel heet en dan ontspant hij helemaal niet meer.
Ik rij hem nu al redelijk lang en hij ontspant ook wel aan mijn hand maar dan meestal pas echt na een uur, hoe vaak ik het ook met hem probeer.. Het is ook niet zo dat hij na een aantal keer rijden sneller ontspant, zodra ik bijvoorbeeld aandraaf schiet hij helemaal in de stress..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 11:03

is dat dezelfde pony als je andere topic?
Ik denk dat je even helemaal niet moet springen,eerst eens de basis voor elkaar krijgen.
Een pony die gewoon lekker loopt,aan de hulpen is en niet onder je vandaan rent.

Frederikedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 11:10

Ja het is dezelfde pony! Ik spring eigenlijk nooit, dit is pas de 3e keer dat ik spring in meer dan een half jaar.
Ik vind het niet leuk voor een paard als ze elke keer hetzelfde moeten doen dus wil ik voor de afwisseling wel eens wat anders doen bijvoorbeeld springen dus