Bitloos rijden met slof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mona81

Bitloos rijden met slof?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 20:21

Al enige tijd ben ik aan het tobben met mijn draver. Helaas is hij bij de vorige eigenaar "verreden" en is het erg moeilijk om ontspanning erin te brengen. Vanwege een mondtrauma, rijd ik hem bitloos, dit scheelt al een hoop spanning. Omdat hij zo gewend is om met zijn hoofd omhoog te rennen, wil ik hem graag wat meer laten zakken. Hij hoeft echt nog niet "aan de teugel" of correcte buiging, maar eerst maar eens zijn koppetje wat laten zakken.
Aan de hand met grondwerken en aan de dubbele longe gaat dit prima. Dan is hij ontspannen en zakt dan lekker. Maar onder het zadel gaat er een knopje om en gaat zijn hoofd standje kameel. Ik wil hem laten voelen dat hij ook onder het zadel mag en kan ontspannen. Nu vroeg ik me af of ik dit met een slofteugel kan bereiken? Dan vraag ik hem toch iets gerichter naar beneden dan zonder slof. Iemand hier ervaring mee? Ik wil hem niet vastzetten (zoals met touwtjes), vandaar mijn idee over de slof.

Nog een toelichting: paard is gezond, nagekeken en behandeld door fysio/ostheo/chiro, zadel in is orde, etc. Tevens ken ik het argument dat een slof erg grof kan zijn, ik kan hier verantwoordelijk mee omgaan, dus daar graag geen discussie over.

future_vet

Re: Bitloos rijden met slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 20:26

ik denk persoonlijk dat je met een slofteugel enkel extra spanning veroorzaakt.

ElsRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 20:29

ik denk ook niet dat je met een slof het ontspannen gaat bereiken..

Punz

Waarom denk je dat dream_lot? Ik denk dat een slof hier best kan helpen, zolang TS maar de kunst van het loslaten verstaat.
Ik zou het de moeite waard vinden om het te proberen TS. Volgens mij zou het hem idd kunnen helpen om hem even "de weg te wijzen" als het ware.

Vrees dat er veel onbegrip is over het correct gebruik van een slof....

Naranga

En longeren met een bijzetje? Kent hij dat, ontspant hij dan wel? Dubbele longe doet hij dat wel zeg je? Anders zou ik daar eens mee beginnen, kun je gelijk inschatten hoe hij daar bitloos op reageert.
Laatst bijgewerkt door Naranga op 15-05-14 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 20:30

Ik weet niet of dit kan, maar ik heb dit zelfde probleem gehad, dit heb ik opgelost door een thiedemann eraan te hangen voor 1 week, daarna er weer afgehaald, en toen had meneertje door dat het fijner is om te zakken! Ik heb geen idee of het ook bij bitloos kan, maar bij mij heeft het principe zeker wel geholpen. Mits de hulpteugel natuurlijk normaal gebruikt word.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 20:31

Punt van een bijzet is dat dit statisch vást is, dat is een slof niet. Vandaar dat dat in dit geval mijn voorkeur zou hebben ( de slof), omdat je inderdaad niet méér spanning wil.

Edit: ( en een slof kun je dus itt bijzet lóslaten als je paard zakt...).

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 20:32

Slof geeft inderdaad zelfde effect als thiedemann, wel raad ik je aan dat als je geen begeleiding hebt of geen ervaring met het rijden met twee teugels, dat thiedemann makkelijker is!

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 20:38

Ik weet niet of het kan met bitloos, maar je zou ook een elastiek kunnen proberen, en dan heel los doen op het begin, hij kan zijn hoofd dan niet heel hoog doen, dan leert hij stukje voor stukje dat het fijner is om met zijn hoofd naar beneden te lopen, omdat als hij voelt dat er minder druk op het elastiek komt, hij zijn hoofd misschien laat zakken,je als hij dat goed doen kun vervolgens het elastiek als je wil iets strakker doen (hoeft niet persee), dan zakt hij ook weer een beetje, en dan zo elke keer wat meer naar beneden, en op het laatst gewoon met een heel los elastiek of zonder. Sorry een beetje warrige uitleg maar ik weet niet hoe ik het uit kan leggen :')
Heb je ook geen dubbele teugels.
Msar goed gebruik met een slof kan natuurlijk ook! :)

rebecc1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 20:39

En als je hem met dubbele longe longeert MET zadel? Dan kan hij voelen dat het prettig voelt.
Wanneer dit lukt en als jij er op zit nog niet, zou ik eerst naar bijv. je houding kijken voor je naar een hulpmiddel grijpt... (maar dat is uiteraard mijn mening).
Over hulpteugels bij bitloos kan ik je helaas niks vertellen.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 20:42

ik zou wel eens naar de rug gaan kijken :) misschien heeft ie daar last van, waardoor hij zo spant als je erop zit! :) you never know. niks mis met een slof, mits je hem goed gebruikt.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 20:47

Het vastzetten is inderdaad iets wat ik niet wil. Aan de hand wijkt hij prima voor druk, ook neerwaartse druk. Onder het zadel lijkt hij dit allemaal opeens niet meer te weten/of door de stress te vergeten. Buigen, vooral rechtsom, is op de grond wat lastiger, maar onder het zadel vrijwel onmogelijk. Hij reageert totaal niet meer op het been of op mijn hand, het is alleen maar hoofd omhoog en keihard draven.
Ik zou graag willen bereiken dat hij iets zakt en daardoor wat meer kan ontspannen. Ik denk dat hij dan pas openstaat voor een volgende stap, buiging bijvoorbeeld.

Met zijn rug is alles in orde, hij is volledig nagekeken en wordt regelmatig behandeld ter onderhoud. Een elastiek geeft ook constante druk wanneer hij zijn hoofd hoog zou houden, ik wil juist wat druk geven als het wenselijk is, met een elastiek heb ik daar geen invloed op..

Edit: longeren, grondwerken met zadel is geen probleem. Het opstappen en stappen inmiddels ook niet meer, maar nu zijn we bij het volgende puzzelstukje, de draf :P
Laatst bijgewerkt door Mona81 op 15-05-14 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 20:48

De enige oplossing is zelf rijtechnisch beter te worden. Ontspanning van voor komt vanuit achteren en door de rest van het lijf. Iets aan de voorkant hangen lost niets op.

Een paard zakt omdat het ontspant omdat je gymnastiseert... juiste buiging is daarin belangrijk, want zonder juiste buiging moet het paard zijn rug aanspannen, en dat betekend hoofd in de lucht.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 20:48

ik denk dat je er best een slof of thiedemann omheen kan doen, maar dat moet de neusriem wel hoog genoeg zitten!

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 20:51

Theoretisch ben ik dat met je eens Air, maar dit paard weet haast niet meer wat ontspannen is onder het zadel. Ik heb zeer goede begeleiding, we hebben er een jaar over gedaan om tot een rustige stap te komen met hem. Meerdere goede ruiters hebben hun best gedaan, maar beamen ook dat het een moeilijk paard om te rijden is. Aan het rijtechnische niveau ligt het niet. Dit paard heeft weleens een speciaal kwartje nodig om iets te begrijpen. En dat kwartje zoek ik nu ;)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 20:56

Werk je wel eens aan de hand? Hebben jullie al geprobeerd iemand te laten werken vanaf de grond en een ruiter er gewoon opzetten en zitten. Niks meer. Zo kan de trainer vanaf de grond uitleggen dat hij moet ontspannen en dat dit prettiger is.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 20:57

Mona81 schreef:
Theoretisch ben ik dat met je eens Air, maar dit paard weet haast niet meer wat ontspannen is onder het zadel. Ik heb zeer goede begeleiding, we hebben er een jaar over gedaan om tot een rustige stap te komen met hem. Meerdere goede ruiters hebben hun best gedaan, maar beamen ook dat het een moeilijk paard om te rijden is. Aan het rijtechnische niveau ligt het niet. Dit paard heeft weleens een speciaal kwartje nodig om iets te begrijpen. En dat kwartje zoek ik nu ;)

als kwartje... ga eens achtjes rijden.
ik vind het trouwens enorm kwalijk dat iedereen hier advies geeft zonder te weten hoe ts bitloos rijd... hackamore? bosal? sidepul>?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 21:03

Dat was inderdaad ook het eerste dat ik me af vroeg.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 21:18

Achtjes rijden doen we inderdaad veel. Op rechte stukken gooit hij juist zijn nek en borst er in en komt zijn draversgang eruit. Daarom veel voltes en achtjes. Ik rijd met een sidepull. Ook al andere geprobeerd, kin en kaakgekruist, maar met deze de meeste ontspanning.

ZusJacobs, ja, we grondwerken veel, dit gaat heel goed. Ook als ik erop zit en dan met iemand ernaast. We stappen veel over het erf, dat gaat nu heel goed. Hij begint met stressen zodra je iets van hem "vraagt", lees: teugels oppakken.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 21:18

Ik ben ook benieuwd naar de manier van bitloos. Lang niet ieder hoofdstel (bijna geen..) zou je een slof bij kunnen gebruiken. De ringen zijn gewoonweg niet groot genoeg om soepel 2 teugels door te laten lopen, of de manier van werking maakt het al meteen onmogelijk.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 21:20

Als dubbele longe kan, kan slof ook. Ga er vanuit dat TS niet dom is en geen gekke dingen doet met een hackamore oid. Er staat bovendien bij dat ze deskundig begeleid wordt, dus dat neem ik aan

Maar mbt de hulpteugels: Zolang het maar iets iets is waarmee je behalve kunt begrenzen, ook mee kunt nágeven, lós laten. Want uiteindelijk is het daar waar het om draait bij correct slof gebruik. Kort begrenzen, kort de weg wijzen, en lós!!
En dan denk ik bij een bitloze optoming toch sneller aan een slof ( van wege de mogelijkheid tot loslaten) dan aan een bijzet oid... Is welke bitloze optoming dan ook mi toch minder geschikt voor, ivm de constante druk..

En voor iedereen die vraag of TS wel eens aan de hand werkt: graag even de openingspost lezen

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 21:32

ik zou eventueel eens een kaptoom erom doen .... maar slof ben ik geen fan van en absoluut niet bij een bitloos hoofdstel. als rechte stukken het probleem zijn, vraag dan eens binnenwaarts buitenwaarts etc. etc. volte en die uitbreiden tot je eigenlijk al rechtuit rijd...

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 21:34

@Unihorses: ik ben benieuwd, waarom juist niet met een bitloos hoofdstel, in dit geval sidepull? De rechte stukken zijn zeker niet alleen het probleem, maar werken wel als een trigger om nog harder te gaan.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 21:38

Wat ik me afvraag is waarom je paard het met de dubbele longe niet doet, en met het rijden wel.
Je zou misschien op zoek moeten naar het duidelijker maken van de link tussen werken aan de dubbele longe en het rijden.
Kan bijvoorbeeld om je paard eerst te werken aan de DLL en daarna onder het zadel te pakken, zo heb je hem van te voren ook al soepeler gemaakt.
Als hij braaf genoeg is kan je kijken of misschien iemand anders hem kan werken aan de DLL, terwijl jij erop zit.Zo leert hij met het gewicht van de ruiter zich goed te bewegen.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 21:52

Dat is inderdaad een goed idee siskeh. Ik heb het er inderdaad ook met mijn instructrice over gehad, waarom hij zo anders reageert onder het zadel. We denken dat het vooral mentaal is. Nadat hij een korte omscholing heeft gehad van koerspaard naar rijpaard, is hij 7 jaar gereden door iemand die hem helaas verreden heeft. Ik denk dat hij al die tijd overvraagt is en daarom alleen maar weg wil rennen onder het werk. Ik heb hem nu anderhalf jaar, het eerste half jaar heb ik alleen maar ge-grondwerkt omdat hij zo gespannen en nerveus was. Eindelijk kan hij dus nu zonder ruiter ontspannen en in stap nu ook met ruiter erop, maar bij de draf wordt hij direct weer 1 bonk spanning en reageert hij niet meer op mij en loopt hij door alle hulpen heen. We zullen er wel komen uiteindelijk, maar ergens moet hij even die link vinden tussen werken aan de hand en onder het zadel.
Ik gun hem zo die ontspanning en ik wil graag met zn 2en erop uit, lekker naar buiten, of werken in de bak. Hij werkt echt heel graag gelukkig. Het is verder een geweldig dier, liefde van mijn paardenleven <3 Maar hij blijft een puzzeltje :o