Winston @ Longeren & Rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Winston @ Longeren & Rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 13:27

Hallo Bokkers!

Ik heb weer wat foto's en filmpjes om met jullie te delen!
Winston is mijn verzorgpaard sinds Augustus 2012. Sindsdien zijn we enorm gegroeid samen. Het dressuurwerk gaat steeds beter, zijn tempo ligt al een stuk hoger dan in het begin en het springen hebben we serieus opgepakt en gaat ook erg goed.
Sinds 1 Maart rijden we ook op de ponyclub en hebben we 1x in de week les. Ene week dressuur, andere week springen. We vinden het erg leuk op de club en ik merk echt vooruitgang!

Ons grote aandachtspunt is de galop. Hij vind het erg moeilijk en gooit nog wel eens zijn hoofd omhoog bij het aanspringen. Dit gaat al wel een stuk beter! Soms gaat hij een beetje in mijn handen hangen. Hij moet ook meer op zijn achterhand gaan lopen ipv op de voorhand vallen. Iemand tips voor leuke oefeningen?

Tegen eerdere adviezen van Bokkers in ben ik toch met spoortjes gaan rijden, maar ik heb het ook met mijn instructie overlegd (Springen én Dressuur) en die zijn van mening dat spoortjes wel goed zouden helpen. Ik heb nog niet serieus gesprongen met spoortjes omdat ik er zelf eerst aan moet wennen. Ik heb namelijk nooit met die dingen gereden, maar merk al wel dat Winston er fijner bij loopt en ik mijn benen al een stuk stiller houd. Ik merk wel dat ik mijn benen meer afsteek omdat ik 'bang' ben om hem te veel te prikken.
Ik wil graag in 2015 gaan starten met Winston. Springwedstrijden doen we alleen onderling.

Eerdere topics van ons:
[SPR-ITP] Winston weigert... (April)
[RT-HAW] "Sportfjord" Winston aan het werk! (April)

De fotos zijn afgelopen zondag gemaakt op de club. Ze staan overigens niet op volgorde.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En het longeren. Ik longeer Winston altijd met de longeerhulp. De eigenaresse zelf gebruikt volgens mij een dubbele longe of gewoon niks. Ik vind dit beide niet fijn, met de dubbele longe raak ik zelf in de knoop en vind ik Winston te opgekropt lopen en zonder hulpteugels doet hij gewoon niks. Ik heb deze longeerhulp overgenomen van een vriendin en ik vind dat hij er heel erg fijn bij loopt.
Meestal longeer ik zo'n 20 minuten. De filmpjes zijn gemaakt aan het einde van de training.

Linksom:

Rechtsom:

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden en hoop dat er een aantal goed bruikbare tips zijn voor mij!
Groetjes,
Marjolijn.

maj0

Re: Winston @ Longeren & Rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:04

Ziet er goed uit!

Dinky ik kan de fotos wel gewoon zien.

ts lekker door oefenen dan komt het wel goed.

Voor meer op de achterhand zou ik veel gaan schakelen.

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:36

Ziet er erg fijn en ontspannen uit! Zeker het longeren.

En inderdaad veel schakelen, verder misschien wat balkjes of cavaletti's mee pakken tijdens het rijden, krijgen ze ook een sterke achterhand van.

blubblabhoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 09:24

Leuke fjord!
Heb eigenlijk niet veel op aan te merken. Alleen bij de galop foto's heb ik een beetje het idee dat je je handen vast zet. Maar dit kan ook een moment opname zijn.
Ga zo door in elk geval :)

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 18:37

Wat een leuke pony! :D.

Je ziet inderdaad dat hij wat hangt, en mij is verteld dat ik dan een ophouding omhoog(!) moet maken, en even been moet geven. En dat elke keer doen, als hij weer wilt gaan hangen.
Ook lijkt het of je je tenen soms wat naar buiten steekt. Probeer daar op te letten ;).

Verder erg netjes!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:42

Ziet er goed uit! Vriendelijk ook. Bij het longeren mag hij wel véél beter aan de hulpen en ook actiever. :) Net als onder het zadel moet ie meteen reageren.

Meestal lijken fjorden best op elkaar maar winston is altijd herkenbaar :P

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:30

Meeste is al gezegd maar wat mij opviel dat je veel naar beneden kijkt waardoor het lijkt dat je schouders naar voor vallen. Sommige paarden gaan daardoor mee hangen en op de voorhand lopen.

Verder echt een mega leuke combi!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 09:00

IK heb een anti tegen de die longeer hulp
Hij valt daardoor ook op de voorhand en hangt in zijn schouders , ik neem aan dat je wilt dat hij gaat dragen, dan zou ik dat ding er toch afhalen als je hem technisch wil trainen.
Ik mis ook de beloning in het filmpje van de longeren, het dier doet zijn stinkende best en krijgt geen braaf te horen of even een pauze is ook heel fijn, dan stompen ze niet zo af en blijven in het werk alert op jou en dat mis ik in het filmpje, het ziet er wel ontspannen uit hoor, maar mat allemaal

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 10:45

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 11:00

Leuke Fjord!!
Ik vind jullie een leuke combinatie. Zou hem zelf nog wat meer van achter naar voren rijden zodat hij wat minder gaat hangen en echt op zijn eigen benen moet lopen. Dat hij zijn hoofd af en toe nog omhoog gooit met aangaloperen kan een signaal zijn van hem dat hij het op dat moment nog wat moeilijk vind om zijn balans te vinden. Onafhankelijk zitten en hem een goede verbinding tussen zijn mond en jou hand geven kan hem hier bij helpen. En natuurlijk gewoon heel vaak oefenen! :D Ga zo door!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 11:18

Leuke fjord!
Op zich vind ik het allemaal wel vriendelijk ogen, maar ik ga wel mee met midgie.
Dat meer van achteren naar voren ga je niet bereiken met de manier waarop je nu longeert. Hij kachelt eigenlijk maar wat aan op de voorhand en hangt wat in de schouder. Zijn reactie op jouw stemhulp mag ook veel beter.
Ik zou eerst echt gaan werken op reactie op de hulp die jij geeft en daarbij zelf goed opletten dat jij ook consequent hiermee bent. Nu met het longeren hoor ik je zeggen gaaaalop, dan duurt het eigenlijk te lang voordat hij erin zit en erna ben je nog heel lang aan het klikken met je tong om hem maar vooruit te krijgen. Ik zou oefenen met stemhulp galop is direct galop en dan belonen als hij dit doen (met braaf of goed zo of wat je wilt) en dan stil zijn zelf. Als hij terug valt of niet reageert kun jij weer een hulp uitspreken, luistert hij niet direct, ondersteun je met je zweep. Luistert hij, reageer jij weer met beloning en daarna ben je weer stil.
Ik zou veel overgangen maken en dit kort achter elkaar doen. Zodat hij op jou let en niet de tijd heeft om even op de automatische piloot door te kachelen op de voorhand.
Met rijden geldt eigenlijk hetzelfde. Maar dan voor je been of zit of hand hulp.
Als hij gaat hangen of in de longeerlijn of in je handen komt dat vaak omdat hij niet snel genoeg is aan je been en op de voorhand loopt. Daarnaast kan hij hangen als jij hem in je hand iets te hangen aanbied. Op een losse teugel kan een paard niet hangen. Hij moet dus leren sneller en vlugger voor jouw been je worden zodat hij de motor achter gebruikt en dan zal hij van voren niet meer hangen en beter loslaten.
Ga elke letter een overgang maken of een schijnovergang. Doe dit zo veel mogelijk met je zit en wees zo los mogelijk in je hand. Verras hem met oefeningen, zodat hij op jou moet blijven letten.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 19:26

Klopt hoor wat jullie zeggen, alleen was het lastig om de zweep erbij te pakken met de telefoon in mijn handen. Ik vind de longeerhulp eigenlijk wel heel fijn omdat hij zonder een hulpteugel echt niets doet. Lange lijnen gaat mij echt niet lukken en werkt voor Winston ook niet namelijk.

Bedankt voor de tips!!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:30

@TS, als je de longeerhulp fijn vind maar er wat meer activiteit van achter zou willen zou je ook nog de pessoa kunnen proberen. Daarbij heb je veel meer stimulans om onder te treden.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:33

Dubbele longe werkt echt voor ieder paard als jijzelf er handig mee bent.
Als je dat niet bent, snap ik dat je er niet fijn mee werkt.
Maar in mijn optiek is dat wel de enige longeer 'hulp' waarmee je echt dressuurmatig aan het werk kan en je alles daarbij zelf in de hand hebt.
Daarnaast zou je ook zonder hulp kunnen gaan longeren bv. aan de kaptoom daarmee kun je ook heel goed dressuren, maar hiervoor geldt ook dat je dit moet leren.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 19:35

Nog meer kopen :') Nee sorry dat vind ik een beetje te gek worden eerlijk gezegd :P Ik vind hem hier wel fijner op lopen dan zonder iets. Pessoa is zo'n gedoe ook en ik heb eigenlijk geen geld over om nog meer spullen te kopen voor dat paard.

Def schreef:
Maar in mijn optiek is dat wel de enige longeer 'hulp' waarmee je echt dressuurmatig aan het werk kan en je alles daarbij zelf in de hand hebt.
Daarnaast zou je ook zonder hulp kunnen gaan longeren bv. aan de kaptoom daarmee kun je ook heel goed dressuren, maar hiervoor geldt ook dat je dit moet leren.

Ik heb 2x gelongeerd met dubbele longe, en naast het feit dat ik in de knoop zat, liep hij de eerste keer enorm opgekropt waardoor hij elke spier in zijn rug wegdrukte en de tweede keer is hij zo in paniek geschoten dat er een musketon haak is geknapt... Klein feitje Winston is normaal gesproken de rust zelve en vind het veel te veel moeite kosten om ergens van te schrikken :')

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:39

Marjoow schreef:
Nog meer kopen :') Nee sorry dat vind ik een beetje te gek worden eerlijk gezegd :P Ik vind hem hier wel fijner op lopen dan zonder iets. Pessoa is zo'n gedoe ook en ik heb eigenlijk geen geld over om nog meer spullen te kopen voor dat paard.

Def schreef:

Ik heb 2x gelongeerd met dubbele longe, en naast het feit dat ik in de knoop zat, liep hij de eerste keer enorm opgekropt waardoor hij elke spier in zijn rug wegdrukte en de tweede keer is hij zo in paniek geschoten dat er een musketon haak is geknapt... Klein feitje Winston is normaal gesproken de rust zelve en vind het veel te veel moeite kosten om ergens van te schrikken :')

Dan heb jij iets verkeerd gedaan...
Als je in de buurt zou wonen zou ik zeggen ik kom wel een keertje laten zien, maar dat is niet zo.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 19:41

Waarschijnlijk, maar ik ben er te onhandig voor... Ik struikel nog net niet over die touwen heen _O-

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:44

Haha ja dat is echt wel een handigheidje wat je er even in moet hebben inderdaad!
Kan de eigenaresse je dat niet uitleggen? Aangezien zij hem er wel mee longeert?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 19:50

Nou zij longeert niet vaak en is nog onhandiger dan dat ik ben :') Haha! Maar volgens mij longeert ze ook vaak kaal hoor :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:42

Ik zou als ik jou was ook gewoon door gaan met de longeerhulp. Vind het zelf ook een fijn ding, alleen moet je zelf echt aan het werk. Actief houden (consequent zijn!) en vooral ook buiging vragen (longeertouw + zweep als binnenbeen).

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 17:45

Goyaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 22:27

Wat een leuke fjord heb je onder je lopen! Hij ziet eruit als een eerlijk paardje dat best voor je werken wil.
Maar zoals bij bijna ieder paard, moet je eerst zelf aan het werk, voordat hij aan het werk gaat ;p
Ik ga mee met wat mijn voorgangers zeggen over je hand en hoofdhouding. Lekker vooruit kijken. Kijken waar je naar toe wil, dat werkt beter dan dat je constant op zijn hoofd let.
Ik heb nog wel een tip voor je benen: probeer je tenen iets meer naar binnen (dus richting de buik) te draaien. Je enkels zijn niet zo flexibel dat ze ook echt de buik gaan raken, maar als je je daar op concentreert, draai je je hak iets naar buiten en heb je minder het idee dat je je spoortjes constant gebruikt. Dat doe je dan dus ook niet en daardoor hoef je je benen ook niet zo ver af te steken. Je drijft op die manier ook met de binnenkant van je onderbeen, ipv met je kuitspier.
In het begin zal deze houding een beetje raar aanvoelen, maar dat is gewoon wennen. Net als iedere nieuwe houding.
Het ziet er allemaal al hartstikke leuk uit en ik wens jullie samen heel veel plezier en succes toe!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-14 22:31

Bedankt voor de tips!