Weer een topic over buitenrit problemen, alleen dit keer wil mijn paard niet lopen terwijl we in een "vertrouwde" groep zijn!?
Ik heb de soortgelijke topics gelezen maar kon er geen vinden waarin het in een groep gebeurt (mijn excuses als die er toch wel is).
Sinds een jaar heb ik een hele lieve ietwat eigenwijze Draver.
We doen veel grondwerk (longeren & NH) en af en toe rijden we wat in de bak, maar nog niet echt intensief.
Nou ging ik een tijd geleden met een vriendin van me en een ander stalgenootje op buitenrit. Dit ging de eerste paar 100 meter goed, hij keek lekker om zich heen en liep lekker door!
Maar naarmate we verder reden begon hij ineens zijn tempo terug te nemen en reageerde niet meer op mijn been. Op een gegeven moment stond hij stil en vertikte het nog een pas te zetten.
Hoe meer been ik op dat moment geef hoe meer de situatie escaleert.
Het enige wat hij deed was achteruitlopen, rondjes draaien en een beetje omhoog komen.
Ik ben uiteindelijk afgestapt om aan de hand verder te gaan..maar ook dit weigerde hij!
Op een gegeven moment zijn we via een zijweggetje met een omweg terug naar stal gegaan zodat hij niet "volledig" zijn zin kreeg. Maar we wilde eigenlijk gewoon rechtdoor en een leuke langere rit maken.
Ik begrijp niet waarom dit zo is gegaan, het is een Draver die altijd actief is getraind en mijn doel is om hem te trainen voor endurance.
2 maanden voordat dit gebeurde zijn mijn vriendin en ik nog wel gewoon 10 km aan de hand wezen wandelen en dit gebeurde zonder enige strijd. Hij kijkt vol verwondering om zich heen en lijkt absoluut niet angstig, eerder nieuwsgierig.
Waarom staakt hij terwijl we in ons "vertrouwde" groepje naar buiten gaan?
Tevens doet hij dit de laatste tijd ook a/d hand. Meestal het eerste stuk is er wat "twijfel" (stilstaan, achterom kijken etc), uiteindelijk gaat het wel beter en loopt hij op mooi tempo met me mee en is alles ok. Maar dit zijn kleine rondes die hij onderhand kent en dicht bij stal zijn. Lopen we verder/grotere ronde dan begint het stilstaan uiteindelijk weer! Dit doet hij dus zowel alleen als met een ander paard erbij! Alsof hij er gewoon geen zin in heeft!
Paar weken geleden nog stukje alleen naar buiten gegaan, dit ging aardig goed voor een eerste keer alleen. Soms stilstaan en wat twijfel maar wist hem redelijk snel rustig over te halen om door te gaan!
Ik ben er toen achter gekomen dat ik hem 9 van de 10 keer op een "creatieve" manier verder kan loodsen, dus als ik op het zandpad reed en hij op een gegeven moment stopte, dan maakte ik een rondje en reed het naastgelegen fietspad op waardoor hij gewoon weer verder liep.
Maar op een bepaald punt stond hij ook weer stil en vertikte het echt om verder te lopen (dit was een andere route en veel verder dan die keer met mijn vriendin erbij!). Ben uiteindelijk ook weer afgeslagen en terug naar stal gereden via een andere weg om het goed af te sluiten.
Voor alle duidelijkheid, ik probeer hem eerst echt door te drijven, maar uiteindelijk staat ie met zijn achterbenen in de greppel tegen een hek aan. Ook heb ik gewoon een tijd stilgestaan om het vervolgens weer te proberen.. ook dit werkt niet.
Heeft iemand advies of tips hoe je dit mogelijk oplost? Een vertrouwd "vriendjespaard" hebben we dus al!
Alvast bedankt in ieder geval!