Draver wil NIET op buitenrit!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Trotter24

Draver wil NIET op buitenrit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 19:53

Goede avond allemaal,

Weer een topic over buitenrit problemen, alleen dit keer wil mijn paard niet lopen terwijl we in een "vertrouwde" groep zijn!? :\
Ik heb de soortgelijke topics gelezen maar kon er geen vinden waarin het in een groep gebeurt (mijn excuses als die er toch wel is).

Sinds een jaar heb ik een hele lieve ietwat eigenwijze Draver.
We doen veel grondwerk (longeren & NH) en af en toe rijden we wat in de bak, maar nog niet echt intensief.

Nou ging ik een tijd geleden met een vriendin van me en een ander stalgenootje op buitenrit. Dit ging de eerste paar 100 meter goed, hij keek lekker om zich heen en liep lekker door!
Maar naarmate we verder reden begon hij ineens zijn tempo terug te nemen en reageerde niet meer op mijn been. Op een gegeven moment stond hij stil en vertikte het nog een pas te zetten.
Hoe meer been ik op dat moment geef hoe meer de situatie escaleert.
Het enige wat hij deed was achteruitlopen, rondjes draaien en een beetje omhoog komen.
Ik ben uiteindelijk afgestapt om aan de hand verder te gaan..maar ook dit weigerde hij!
Op een gegeven moment zijn we via een zijweggetje met een omweg terug naar stal gegaan zodat hij niet "volledig" zijn zin kreeg. Maar we wilde eigenlijk gewoon rechtdoor en een leuke langere rit maken.

Ik begrijp niet waarom dit zo is gegaan, het is een Draver die altijd actief is getraind en mijn doel is om hem te trainen voor endurance.
2 maanden voordat dit gebeurde zijn mijn vriendin en ik nog wel gewoon 10 km aan de hand wezen wandelen en dit gebeurde zonder enige strijd. Hij kijkt vol verwondering om zich heen en lijkt absoluut niet angstig, eerder nieuwsgierig.

Waarom staakt hij terwijl we in ons "vertrouwde" groepje naar buiten gaan?
Tevens doet hij dit de laatste tijd ook a/d hand. Meestal het eerste stuk is er wat "twijfel" (stilstaan, achterom kijken etc), uiteindelijk gaat het wel beter en loopt hij op mooi tempo met me mee en is alles ok. Maar dit zijn kleine rondes die hij onderhand kent en dicht bij stal zijn. Lopen we verder/grotere ronde dan begint het stilstaan uiteindelijk weer! Dit doet hij dus zowel alleen als met een ander paard erbij! Alsof hij er gewoon geen zin in heeft! -O-

Paar weken geleden nog stukje alleen naar buiten gegaan, dit ging aardig goed voor een eerste keer alleen. Soms stilstaan en wat twijfel maar wist hem redelijk snel rustig over te halen om door te gaan!
Ik ben er toen achter gekomen dat ik hem 9 van de 10 keer op een "creatieve" manier verder kan loodsen, dus als ik op het zandpad reed en hij op een gegeven moment stopte, dan maakte ik een rondje en reed het naastgelegen fietspad op waardoor hij gewoon weer verder liep.
Maar op een bepaald punt stond hij ook weer stil en vertikte het echt om verder te lopen (dit was een andere route en veel verder dan die keer met mijn vriendin erbij!). Ben uiteindelijk ook weer afgeslagen en terug naar stal gereden via een andere weg om het goed af te sluiten.

Voor alle duidelijkheid, ik probeer hem eerst echt door te drijven, maar uiteindelijk staat ie met zijn achterbenen in de greppel tegen een hek aan. Ook heb ik gewoon een tijd stilgestaan om het vervolgens weer te proberen.. ook dit werkt niet.

Heeft iemand advies of tips hoe je dit mogelijk oplost? Een vertrouwd "vriendjespaard" hebben we dus al! :+

Alvast bedankt in ieder geval! :)

Chouchou

Re: Draver wil NIET op buitenrit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 22:33

Soort van hetzelfde probleem gehad met mijn draver, maar niet zo extreem. Ik ben ook altijd met een ander vertrouwd en braaf paard mee geweest, en in het begin ging ze ook gewoon opeens stilstaan het eerste stukje vanaf stal. Reageerde dan ook niet meer op been, maar was ook niet boos of angstig dat ze achteruit of omhoog ging, ze bleef gewoon stilstaan. Het gekke bij haar was dat ze het ook op de terugweg deed, het was gewoon altijd de eerste en laatste 300 meter rondom stal, terwijl je zou verwachten dat ze op de terugweg graag naar huis zou willen.

Het staken was vooral als ik haar voorop liet lopen, dan bleef ze stilstaan tot het andere paard voorop ging en ze mocht kleven. Vond dit redelijk irritant worden, dus 2 keer een zweepje mee gehad en waar nodig een bemoedigend tikje erbij gegeven, maar alleen het idee al van een zweepje erbij hielp goed. En vooral ook het paard voor zijn en gelijk aanmoedigen. Nu, na meer kilometers te hebben gemaakt, hebben we dit probleem niet meer. Ze heeft aan het begin van de rit wel altijd even opstarttijd nodig, maar na een drafje is ze lekker voorwaarts!

Wat is jouw positie in de groep als jullie rijden? Voorop of mag je paard ook gewoon steun zoeken achteraan? Als jullie met z'n drieën rijden, is misschien in het midden een goede positie. Een zweepje erbij voor de zekerheid en voornamelijk je paard voor blijven. Het is wel een interessante kwestie die niet helemaal lijkt op de mijne, aangezien mijn paard uiteindelijk wel weer doorliep als ze achter een ander paard mocht kleven. In het bos zelf heeft ze er ook helemaal geen last van, alleen rondom stal. Ben dus benieuwd naar andere ervaringen/adviezen.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 22:54

Mijn paard heeft het ook een tijdje gehad. Toen we haar net hadden, ging ze gewoon alleen een rondje stappen ohz, maar op een gegeven moment ging ze stilstaan en heel hard achteruit lopen. En niet altijd recht achteruit, maar ook richting slootjes enzo... Het duin in met anderen ging nog wel, maar op een gegeven moment had ze uitgevonden dat ze kon omdraaien, bit tussen kiezen en naar huis lopen. We hebben toen veel aan de hand gelopen (dit deed ze wel) en nu kan ze weer met anderen naar buiten. Als ze alleen is doet ze het ECHT niet. Ze gaat de laatste tijd ook niet meer voorop in het duin, wat ze ook een tijdje heeft gedaan, mmaar het gaat steeds beter!
De enige tips die ik voor je heb is dat je het veel moet oefenen en in alle rust. Mijn paard heeft heel erg dat ze minder luistert naarmate je meer gespannen of boos wordt.
Er is ook niet echt een manier om je paard weer snel en gemakkelijk op buitenrit te krijgen denk ik. Ik bedoel maar: wanneer een paard bedenkt met een paar honderd kilo geen stap meer te verzetten, je er niet heel veel aan kan doen...
Wel heel goed van je dat je steeds andere routes naar huis neemt!
Weet niet of het hulpvol was, maar ik ken je probleem maar al te goed en ook alle frustraties dat het met zich meebrengt

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 23:10

Bekijk het eens vanuit je paard.
Blijkbaar voelt je draver zich niet prettig buiten, op die route buiten, zo ver van stal, zo ver van de kudde.
En blijkbaar is dat onveilige gevoel zo sterk dat het zelfs niet uitmaakt of er vertrouwde paarden bijzijn.
Hij geeft je duidelijk signalen dat jij iets van hem vraagt waar hij zich onprettig bij voelt. En weet hij veel dat jij endurance met hem wilt gaan rijden ;)

Je schrijft een paar situaties waarin het goed ging. Een wandeling (super!) maar zelfs alleen op pad!
Ook fijn dat je hem met creatieve spelletjes wel zover krijgt om zijn grenzen te verleggen, dat is echt top!! Sta daar ook bij stil, dat zijn écht goede dingen, fijne puntjes, goede momenten waar je verder mee komt!
Maar neem dan ook genoegen met de pogingen die hij doet, laat hem daarin groeien en geef hem ook de tijd.
Het is eigenlijk dan jammer dat je door hebt gezet tot het punt dat hij níet meer wilde. Als hij twee keer verder was gegaan waar hij eigenlijk onzeker over was, had ik het daarbij gelaten, om een volgende keer nog een stap te maken.

Focus op de dingen die wél goed gaan en ga vanuit daar te werk.
Beloon je paard voor wat hij wel durft en maak het leuk om met jou op pad te gaan!
Motiveer hem om zelf verder te willen gaan, in plaats van het af te willen dwingen. Kijk eens of je, vlak na een punt wat hij moeilijk vond, af kunt stappen en daar lekker even picknicken om terug te rijden naar huis.
Of een appeltje meenemen, een break nemen, knuffelen en dan terug gaan. En zo win je steeds meer meters, stukje bij beetje. Zo geef je een beloning voor die pasjes die hij extra durfde te zetten.

Dit is geen proces van een week, maar van veel langere tijd, maar alle tijd die je erin stopt op deze manier krijg je echt terug. Je krijgt een paard dat graag met jou op pad wíl gaan, en dat is meer waard dan een paard dat het maar 'doet omdat je het vraagt'.

Hier ook een pony die het bos echt bijzonder angstaanjagend vond toen hij hier een paar jaar geleden kwam. En vandaag reden we nog 30 km over de Hoge Veluwe en kijkt hij nergens meer van op, omdat hij het allemaal zó leuk vindt!

Veel succes en fijne kilometers gewenst!

Trotter24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 07:23

Vriendelijk bedankt voor al jullie reacties!

@ Chouchou; positie maakt niets uit voor hem. We begonnen achteraan, nadat hij tempo terugnam ben ik in het midden gaan rijden maar ook dat maakte niets voor hem uit.

@ Ierusju; Ook mijn paard reageert inderdaad averechts wanneer ik strenger wordt.

@ raya00; Ik heb me in eerste instantie ook in hem verplaatst maar juist omdat twee van zijn "vriendjes" mee waren die hij al het langste kent van de hele kudde had ik toch meer vertrouwen verwacht. :)
Hetgene wat jij nu zegt; dat ik had moeten stoppen met doorzetten was dus mijn "dilemma" op dat moment. Geef ik hem zijn zin als ik stop en omdraai of moet ik inderdaad stoppen want hij is al helemaal tot hier gekomen!? Dat vroeg ik mij op dat moment ook af. Ik heb hem uiteraard wel uitbundig beloont voor iedere stap die hij weer zette.
Leuk dat je met jouw pony nu zoveel rijplezier heb. Daar gaan wij ook voor! ;)

Nogmaals bedankt voor jullie adviezen!

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 22:31

volgens mij herkennen paarden geen emoties als " ik heb mijn zin gekregen" ik vind het zelf beter om te luisteren naar je paard, hij doet dit niet voor niks en een draver (heb er ook een) kun je echt niet vooruit krijgen als ze niet willen, drijven wat je wil maar gaan gewoon achteruit, lollig he... haha.
Wat ik merk met andere paarden is dat ze het gewoon echt heel lastig vinden als er iets veranderd in hun kudde, zodat zij in ene de ene dag lager of hoger in rang zijn of denken dat ze dat kunnen worden. dus als je dan ook nog eens in ene door je mens mee genomen wordt terwijl er zo veel belangrijkere dingen in het leven zijn (duh stomme mensen op 2 benen) . Het is niet leuk maar het is wel het vertrouwen in elkaar, in zichzelf en wederzijds respect, ga gewoon een kort stukje, tot het goed gaat, nee net even voor het niet goed gaat, dus zadel erop, tot na het hek, omdraaien en eraf, en dat uitbouwen , en hou je eraan. Ik merk dat mijn paard onrustig wordt van mijn gedachten dat we gaan stoppen en dat ik in ene bedenk om nog een stukje verder te gaan, wij mensen hebben vaak zo veel gedachten die de paardjes moeten lezen, en helemaal een draver zo vreselijk gevoelige dingen. Sterkte maar het gaat zeker goed komen, je staat er open voor.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 22:44

BRT --> RT-V

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 17:45

Je doet blijkbaar ook veel grondwerk met je paard. Wellicht dat je op dat moment even wat grondwerk kunt gaan doen om zijn aandacht af te leiden? Vooral het lateraal laten bewegen van de achterhand zorgt ervoor dat ze meer met de linkerhersenhelft moeten gaan denken (rechts zit instinct).
wellicht kun je ook een longeertouw meenemen en hem even longeren als hij niet meer voorwaarts wilt??
Ermee stoppen en teruggaan is een beloning van het gedrag; maar dat heb je ook niet gedaan lees ik. Alhoewel je wel omgedraaid bent...dus in dat opzicht heb je zijn gedrag waarschijnlijk wel beloond.
Wellicht dat je het stoppen dus "onplezierig" kunt maken door hem hard aan het werk te zetten aan een longeertouw.

Gewoon dan laten stilstaan werkte bij mijn paard heel goed....je moet alleen de eerste keer een heeeeeel lange adem hebben. Ik drukte bij die van mij niet door, maar omdraaien mocht hij niet, dan maar stilstaan...maar niet terug....uiteindelijk is hij toen verder gelopen. Hij heeft dit nog 2 keer gedaan en toen was het gedrag ook afgelopen...

veel succes :) :) :)

Trotter24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 17:43

Bedankt voor jullie reacties Boedjang en Zandro.

@ Boedjang; Ik bedoelde het niet letterlijk dat mijn paard "er geen zin in heeft" , maar zo voelde het wel. Zat geen energie of enthousiasme bij hoe leuk ik het ook probeerde te maken (stukje draven, boomstammetjes meepakken enz) Maar geloof inderdaad niet dat hun daar bewust mee bezig zijn. Maar zo'n houding had hij wel, dat bedoelde ik eigenlijk. ;)

@Zandro; Ik heb geprobeerd hem nooit volledig zijn zin te geven door gewoon een rechtsomkeert te maken, daarom koos ik altijd voor een zijpad die parallel loopt aan het pad of sloeg ik links of rechtsaf een ander pad in om zo via een omweg terug te rijden naar stal.
Laten stilstaan heb ik ook gedaan inderdaad, maar dat leek hij wel prima te vinden, zolang hij maar niet verder hoefde te gaan.
Hem "even aan het werk zetten" op het moment dat hij stil ging staan heb ik ook even gedaan, maar daar leek hij nogal geïrriteerd door te raken waardoor hij nog vervelender ging doen en nog vaker ging stil staan. :?

De laatste tijd wandelen we heel veel buiten a/d hand. Dit gaat nu overigens zonder dat hij gaat stilstaan, dus er is verbetering!! *\o/*
Dit bouwen we dan ook uit..steeds een stukje verder en de keer erna weer wat verder.
Ik merk nu ook dat hij veel meer "geïnteresseerd" is om het zo maar even te zeggen en veel meer vertrouwen heeft. Niet meer constant dat vertragen,stilstaan en achteromkijken etc.

Als ik naar buiten ga neem ik tegenwoordig wat snoepjes mee. Telkens wanneer hij stil ging staan en uiteindelijk weer meeliep, beloonde ik hem en gaf ik hem het snoepje. Dit heeft goed geholpen. Ik heb het dan ook rustig afgebouwd. Eerst kreeg hij telkens het snoepje wanneer hij weer meeliep, daarna was het om en om..dus de ene keer belonen met een snoepje en de andere keer belonen met alleen een klopje op zijn hals.
Dit had hij heel snel door & nu loopt hij dus gewoon braaf mee zonder het stoppen en te vertragen.

Ohz laat ik het nu even bij. Eerst even vanaf de grond helemaal goed krijgen! :)