Springen; de landing

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa_

Springen; de landing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 11:16

Jaren geleden toen mijn vriendinnetje mij leerde springen met mijn verzorgpony ben ik in de landing nogal vervelend op de voorkant van het zadel terecht gekomen (wat zelfs als meisje erg pijnlijk is ;) ). Door die ervaring heb ik nooit meer gesprongen omdat ik dat niet durfde.

De laatste tijd begint het weer te kriebelen en wil ik het leren. Ik heb rijles, maar wil nog niet in de groepslessen leren springen, dus ben ik thuis in alle rust een beetje aan het oefenen met lichtrijden en hele lage sprongetjes.

Ik heb het idee dat ik de verlichte zit wel aardig onder de knie heb, maar wat doe ik met de landing? Leun ik naar achter? Heeft iemand tips voor mij?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 11:17

Jolindaa_ schreef:
Jaren geleden toen mijn vriendinnetje mij leerde springen met mijn verzorgpony ben ik in de landing nogal vervelend op de voorkant van het zadel terecht gekomen (wat zelf pijnlijk is als meisje ;) ). Door die ervaring heb ik nooit meer gesprongen omdat ik dat niet durfde.

De laatste tijd begint het weer te kriebelen en wil ik het leren. Ik heb rijles, maar wil nog niet in de groepslessen leren springen, dus ben ik thuis in alle rust een beetje aan het oefenen met lichtrijden en hele lage sprongetjes.

Ik heb het idee dat ik de verlichte zit wel aardig onder de knie heb, maar wat doe ik met de landing? Leun ik naar achter? Heeft iemand tips voor mij?

je moet je bovenlichaam wat naar boven leunen. en dan ga je uit het staan zeg maar :+ dat je weer normaal zit en dan je bovenlichaam omhoog gok ik :+ zo doe ik het iig. maar hoe je voor op het zadel komt? zit je wel stabiel?

Motje11

Re: Springen; de landing

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 12:51

Zorg dat je beugels kort genoeg zijn. En dat je je onderbenen naar voren steekt tijdens de landing en je bovenlichaam naar achteren houdt. Als je een foto bekijkt en je denkt het paard weg, dan zit de ruiter bijna in "dressuurhouding". Bekijk maar eens wat filmpjes van springers, die kun je ook op stop of in slow-motion zetten om goed te kijken wat de ruiter doet tijdens de landing. Veel plezier met springen!

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 15:38

Thanks voor de tips.

Ik heb gisteren gesprongen en heb het even gefilmd. Ik vond het erg spannend, maar heb het gedaan. Het ging best goed (ik ben er in ieder geval niet afgevallen :P ).
De eerste sprong op het filmpje laat duidelijk zien wat ik bedoel met de landing; ik val naar voren. Hoe verander ik dat? Wat moet ik doen?

Ik ben benieuwd of jullie tips voor mij hebben. Niet teveel letten op het geluid trouwens (schetend paard, vragen wat ik met mijn kont moet en mijn blijheid :o )

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 15:42

hihi...ik zag je de eerste keer voorbijkomen en ik dacht alleen maar: wanneer gaat ze springen :+ Het zag er grappig uit toen je het eerste stukje voorbijkwam in verlichte zit.

Wat tegen mij altijd gezegd wordt als ik ga springen: achterover leunen. Voor de sprong goed naar achteren leunen, want je bent al snel geneigd om naar voren te gaan. Boven de sprong eigenlijk maar een heel klein stukje uit het zadel komen en na de sprong weer naar achteren leunen. Nu leun je te ver naar voren, waardoor je dus voorover valt. Bewust rijden: achterover leunen :) Succes!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 15:47

Alvast één tip: als je in draf aankomt, moet je een grondbalk neerleggen, is wat makkelijker voor je paard :D

Ik duik minder snel naar voren als Eclair ietsje meer vaart heeft. Ook als mijn beugels een gaatje korter zijn vind ik het wat makkelijker.

Jasminaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 21:18

Jolindaa_ schreef:
Ik heb rijles, maar wil nog niet in de groepslessen leren springen, dus ben ik thuis in alle rust een beetje aan het oefenen met lichtrijden en hele lage sprongetjes.

waarom als ik vragen mag?
ik snap dat je het rustig wilt oefenen maar het lijkt me toch echt verstandiger om in de les te springen
Je lesgever kan je veel beter helpen dan wij achter onze computer.

je verlichte zit oefenen is zeker goed!
ik vind het heel moeilijk om uit te leggen HOE je de landing precies moet opvangen.
Probeer gewoon de beweging van je paard te volgen

de rest zag er goed uit hoor +:)+

veel succes

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 21:29

wat ik zie ga je niet op tijd in verlichte zit/lang genoeg? je zit achter de beweging aan. lesgeven. dan maar privéles...

DewiFoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 21:41

Wat ik zie bij de eerste sprong is dat je pas naar voren valt als je paard in vaart minderd.
Dus ik zou als tip geven , hou 1 tempo aan voor en na de sprong.
En zorg dat hij niet direct terugvalt na de sprong.

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 11:32

Bedankt voor de tips!

Ik vind het wel een beetje verwarrend; de een zegt goed rechtop/ naar achter leunen voor de sprong, de ander zegt dat ik te laat in de verlichte zit ga...

I know, springles is verstandig... Punt is dat fjordemans nogal druk (en soms stuurloos) wordt in de groep ;) Springen is nieuw voor mij en vind ik spannend. Een druk en sterk paard erbij voelt op zon moment niet bepaald vertrouwd en rustgevend. Betreft prive-les; ik weet niet, maakt me ook zenuwachtig, haha.

Jasminaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 18:40

misschien is het een idee om met een ander paardje de springlessen te beginnen, als je paardje druk wordt in de groep geeft het idd niet veel vertrouwen

van privéles hoef je ook niet zenuwachtig te worden hoor :) ik verkies eigenlijk privéles boven groepsles, omdat je lesgever met de volle aandacht bij jou is, hetgeen zeker niet zo is in de groepsles. Een privé lesje kan goed zijn om vertrouwen te geven en eens goed aandacht te besteden aan de fouten. je kunt ook wat meer op je eigen tempo

maar je moet gewoon zien wat voor jou prettig is

en wat verlichte zit betreft: voel je paard aan, als je paard afzet neem jij verlichte zit aan.
daarvoor zit jij normaal: je paard netjes gesloten en jij mooi rechtop, zorg er wel voor dat je niet teveel naar achter leunt/hangt dan kan je je paard storen.
Het is niet omdat je gaat springen dat je geen aandacht meer moet besteden aan je houding en gehoorzaamheid van je paard. ;)

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 18:09

Misschien heb je gelijk en is een privéles wel nuttig.

Gister heb ik weer gesprongen. Gelet op haar voorwaarts te houden en mijn houding (voor de sprong rechtop blijven). Ik moet zeggen dat het echt wel beter ging. :-) Ik ga veel blijven oefenen, en dan krijg ik het hopelijk onder de knie. ;-)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 18:13

Joh, gewoon paar lesjes nemen, kan je lekker aan je zit werken.

Naar mijn idee kom je niet ver genoeg uit het zadel met je bips, dus zit je niet echt in verlichte zit,
daardoor krijg je van de achterkant van het zadel een duw en die duwt je hoeps naar voren..
Je bent namelijk gewoon net te laat.

Kan je ook in verlichte zit aan komen rijden en die netjes aanhouden?

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 12:27

Ik zou je als tip mee willen geven om niet naar beneden te kijken voor, tijdens en na de sprong, maar juist meer omhoog/naar voren. Als je dat doet blijft je bovenlichaam al automatisch wat meer in balans.
Verder is wat jij doet niet echt een verlichte zit, maar jij gaat staan en gooit je bovenlichaam plat over de pony. De sprongetjes die jij maakt vergen nog geen 'plat op de nek/rug liggen-houding' en dus mag je je bovenlichaam nagenoeg recht houden en alleen wat gaan staan in de beugels en je hand wat mee naar voren meegeven.
Zoals sjolvir ook zegt, je beugels iets korter waardoor je echt uit het zadel komt als je staat en dan je bovenlichaam niet teveel naar voren gooien.

Ook denk ik dat je mag proberen om wat voorwaartser de sprong zelf te rijden, want je fjord komt na de sprong ineens erg terug terwijl jouw lichaam nog een versnelling hoger zit.

En inderdaad gewoon lekker wat lesjes nemen!

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 15:12

Thanks Sjolvir en Lisannee93! Aan jullie feedback heb ik heel veel!

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 15:21

Wat ik zie is dat je juist al voor de sprong naar voren gaat. Hierdoor ben je uit balans al voordat je over de sprong bent en daardoor is het juist goed mogelijk dat je na de sprong ook naar voren valt. Een drafbalkje zal je heel ver helpen voor nu, dan kan je zelf, maar ook je pony beter in schatten wanneer die moet afzetten en wanneer jij dus mee moet gaan met de beweging. Je hoeft voor deze hoogte echt maar iets in de beugels te gaan staan, maar je hoeft echt niet zo ver naar voren te hangen.

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 19:46

Ok. Hoe ver moet de balk voor de sprong liggen? En hoezo maakt dat dat de sprong beter in te schatten is.

blubblabhoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 15:44

Voor de sprong goed op je kont gaan zitten en haar actief aan je been houden. Als zij afzet, ga je lichtjes met haar mee in verlichte zit. Je springt nog heel laag dus dit hoeft maar een klein beetje. Met je handen geef je lichtjes mee. Je gaat nu voor de sprong al in verlichte zitten en leun je naar voren waardoor zij moeite heeft met omhoog gaan en jij na de sprong voor over kiepert. Tijdens de sprong goed je hakken blijven uitdrukken. :)

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 15:49

Gaat goed toch :)
Zit er echt leuk uit

Het beste kan je in het zweefmoment voor de afzet in verlichte zit gaan en als je over de helft bent (moeilijk in te schatten) weer recht gaan zitten zodat je niet nog in verlichte zit zit als je weer landt.

Jolindaa_ schreef:
Ok. Hoe ver moet de balk voor de sprong liggen? En hoezo maakt dat dat de sprong beter in te schatten is.

Recht eronder, paarden kunnen de hoogte makkelijker in te schatten als er een balk onder de hindernis ligt

noa0699

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 15:49

Je zit te ver naar voren, en gaat te vroeg in verlichte zit. Zodra je pony springt ga jij met je kont uit het zadel. Niet eerder want als hij dan weigert lig je er waarschijnlijk naast ;). Je pony remt af voordat hij springt, zorg dat hij iets harder en actiever rijd. En verder is het gewoon een kwestie van oefenen, de laatste paar sprongen gaan ook al een stuk beter dan de eerste, dus dat komt vast wel goed!

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 19:16

Thnx Blubblabhoi, elineXpooh en noah0699! Nuttige tips en feedback! :j

Afgelopen zaterdag heb ik gesprongen met rijles. Ik vond het erg spannend, maar pony was erg braaf en goed stuurbaar. Dankzij jullie tips gaat het echt steeds beter! Vooral door het voorwaarts houden en de meters voor de sprong rechtop blijven zitten gaat het veel beter. Ik ben echt super blij! *\o/*