ernstig slecht met doorzitten iemand tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XRosalieee

ernstig slecht met doorzitten iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 17:26

hey,
ik ben zoals de titel slecht heeeel erg slecht in doorzitten :(
nou rijd ik het meest op een fjord die niet lekker zit(zeggen heel veel mensen) en een andere waarbij je nooit echt het balans kan vinden (zeggen er ook veel meer).

nou is dat niet het probleem behalve dat ik op de fjord op de manege wedstrijden ga doen :P
maar ook al rijd ik op een andere.
IK.KAN.NIET.Blijven.zitten.
nouja ik hobbel er maar wat op los.

dit vind ikzelf heel erg vervelend :(.
trouwens laatst had ik de fjord een paar stappen :)

heeft iemand tips?
reageer hieronder dan A.U.B. :)

sunnybellami

Re: ernstig slecht met doorzitten iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 17:28

Ik heb op mn oude paard dat was een draver leren doorzitten door mn beugels van zadel af te halen en dan aan de longeerlijn doorzitten, je heb geen stijgbeugels dus je moet wel dorzitten;) gewoon eerst je vast houden aan het zadel en je in het zadel duwen zodat je niet ophoog stuitert. en dan mee gaan bewegen op het ritme. Succes!!

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 17:31

Je kunt ook je beugels voor het zadel over de hals kruisen. Mocht je dan halverwege denken: bloody hell, dit wordt niets, kun je ze weer terughangen.

Ik heb jaren zonder stijgbeugels moeten rijden ivm beperking en ik zeg je: zonder stijgbeugels is zooooo goed voor je zit en houding!! Ik heb er veel aan gehad!

Het is heel veel oefenen, bekken kantelen en diep zitten.

Een tip: rij je paard wel eerst goed warm, voor je zonder stijgbeugels begint. Ik heb gemerkt dat die van mij "koud" helemaal niet lekker liep als ik op zijn rug zat te stuiteren. en het is voor jezelf ook makkelijker als hij lekker loopt!

Succes!!!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 17:37

Ik ben juist van mening dat je het niet moet forceren. Daardoor ga je namelijk spannen om er niet vanaf te vallen en dat moet juist niet. Tevens is het nogal onprettig voor je paard.

Wat goed werkt is enkele pasjes en dan weer lichtrijden, dan weer enkele pasjes zitten. Je kunt ook beginnen bij 1 pas en uitwerken naar meerdere passen. Net hoe goed of slecht het gaat.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 17:38

Ik zou es kijken voor lessen centered riding, die kunnen enorm helpen hiervoor.

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 17:40

sneeuwpop schreef:
Daardoor ga je namelijk spannen om er niet vanaf te vallen en dat moet juist niet. Tevens is het nogal onprettig voor je paard.

Als je je benen lang laat hangen en je knieën zo min mogelijk gaat knijpen, kun je ook beter zitten. Eigenlijk is het: hoe meer ontspannen je zit, hoe beter je blijft zitten. Niet knijpen dus!

En inderdaad, goed op je paard letten. Vandaar mijn tip om de stijgbeugels er niet helemaal af te halen, maar ze over de hals heen te kruisen. Dan kun je hem eerst goed losrijden, dan 10 minuten zonder stijgbeugels en daarna gewoon weer lekker verder rijden.

Chantal1609

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 17:45

Klinkt heel stom maar er niet teveel over na denken, juist dan ga je hobbelen :P
En met doorzitten de beweging volgen vanuit je buik, dus niet in de heupen teveel mee willen bewegen maar het met je buikspieren doen.
En verwacht dan zeker niet dat je direct een hele proef door kan zitten maar begin gewoon met korte stukjes, je buikspieren trainen :j

Hoop dat je er wat aan heb.
Succes in ieder geval!

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 17:48

Begin eens met kleine stukjes doorzitten. ik heb een keer les gehad op een camping van een L instructrice, die vond mijn doorzitten ook niet helemaal goed. Ze liet me om de letter lichtrijden-doorzitten. dus tussen A&F doorzitten, tussen F&B lichtrijden, tussen B&M weer doorzitten enz. Heeft mij erg geholpen. Ook goed met je benen klemmen (niet voeten, benen), en verder heb ik een vraag. Rij je met of zonder kunstleren zitvlak? Met kunstleren zitvlak zit je namelijk ook al gauw wat 'vaster' in het zadel.
Probeer je fjord ook niet al te hard te laten draven, voor als je fjord een enthousiaste draver is :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 17:54

Langzamer draven, kleine stukjes oefenen

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 08:26

3 tips: ontspan, ontspan, ontspan. :j

Zorg dat je ontspannen zit in stap, draaf rustig aan, ga een lange zijde doorzitten en dan weer terug naar stap. Tijdens het doorzitten is het belangrijk dat je blijft ademhalen vanuit je onderbuik om goed mee te kunnen bewegen met je paard. Kleine stukjes in een rustige draf, eerst even zonder bochten.

Het is ook goed om je te beseffen dat je niet moet 'zitten' maar moet meebewegen. Als je te veel focust op stil blijven zitten ga je onbewust spieren aanspannen, waardoor je juist gaat stuiteren. Als je ontspant kan je met je zit de bewegingen van je paard volgen.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 08:31

Ik heb geen idee hoe ik het mezelf heb geleerd. Ik kon het eerst ook nooit, echt het zag er niet uit volgens mij, en opeens kon ik het wel. Héél erg veel oefenen en vooral niet ineens heel lang achter mekaar willen kunnen doorzitten. Met kleine stukjes beginnen en niet teveel denken aan dat je op je kont moet blijven zitten, bewegen vanuit je buik. Zonder beugels kan inderdaad ook een goede oefening zijn.

XRosalieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 13:38

oke dus nu vooral:
zonder beugels.
ontspannen.
buikademhalen.
en bekken kantelen.

moet je je paard ook nog naar voren duwen zoals ik ergens anders zag?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 17:14

Waarom zonder beugels?
Zodat je je gaat spannen en alle kanten op gaat stuiteren. En dat je paard een zere rug krijgt en zijn rug gaat wegdrukken, zodat doorzitten nog moeilijker wordt?

Duwen met je zit en onspannen, denk je dat dat samen gaat??

lysmvera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 17:17

hey! ik had er eerst ook veel last van, maar ik heb geleerd dat je je schouders altijd goed moet ontspannen en een beetje naar achter met je schouders! het heeft voor mij heeeeeel veel geholpen! succes!
groetjes linda

Joke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 18:27

Ik heb altijd goed door kunnen zitten, maar op mn nieuwe paard lukt het ook niet zo goed. Ben hard aant oefenen, want stuiteren op wedstrijden is niet echt een optie. Zonder beugels werkt voor mij niet, dan raak ik een soort uit balans. Het paard over zn rug laten lopen is bij mij wel echt nodig, dus netjes in de krul, en beginnen met langzaam draven. Succes!

Fantasycat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 18:50

Wat ik merk is dat als je eenmaal uit balans bent, het minder goed gaat, en als je dan een beetje in paniek raakt (zoals ik ;P) gaat het helemaal slecht.
Dus proberen zo goed mogelijk te blijven zitten. Knieën stevig in het zadel drukken helpt bij mij erg goed ^^
En natuurlijk zo veel mogelijk naar achteren met je lichaam (om het maar even kort te zeggen)

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 22:46

Goed doorzitten is ook echt een buikspieren kwestie. Op die manier kun je je benen ontspannen en blijf je beter zitten. En het is gewoon heel erg veel km maken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 22:55

Paard zet rug vast (want nog stijf) --> ruiter kan niet stil zitten en bonkt dus --> paard zet rug vast om dat op te vangen --> ruiter kan niet stil zitten ...

Stap 1 is en blijft altijd paard zo warm te rijden dat hij de rug los kan en durft!! te laten. Pas als dat 200% goed is kan je gaan doorzitten. Ik merk dit meteen als mijn pony zover is omdat hij me niet meer omhoog gooit en lichtrijden mij inspanning gaat kosten (beweging die ik wil maken is dan groter dan wat paard doet). Voordat paard zover is moet je dit echt niet willen oefenen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 23:17

tamary schreef:
Paard zet rug vast (want nog stijf) --> ruiter kan niet stil zitten en bonkt dus --> paard zet rug vast om dat op te vangen --> ruiter kan niet stil zitten ...

Stap 1 is en blijft altijd paard zo warm te rijden dat hij de rug los kan en durft!! te laten. Pas als dat 200% goed is kan je gaan doorzitten. Ik merk dit meteen als mijn pony zover is omdat hij me niet meer omhoog gooit en lichtrijden mij inspanning gaat kosten (beweging die ik wil maken is dan groter dan wat paard doet). Voordat paard zover is moet je dit echt niet willen oefenen.

Mee eens. Niet gaan forceren dus. Mijn lessertje laat ik juist veel in verlichte zit rijden zodat ze een beter evenwicht ontwikkeld. Probeer tijdens het rijden juist te gaan zitten als je voelt dat de rug ontspannen is. Bvb op een kleine volte zul je merken dat de rug meer gebruikt wordt en je gemakkelijker zit. Veel slangenvoltes, kleine en grote voltes afwisselen met alle mogelijke figuren en vooral afwisselen met verlichte zit, lichtrijden, doorzitten. Pas als je bezweet van je paard stapt heb je echt aan je zit gewerkt ~~}>

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 23:18

tamary schreef:

Dit is zeker zo.

Sommige paarden durven slecht los te laten zeker met doorzitten en dat moet je niet forceren ik weet niet of het je wel lukt met een andere pony/paard?

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 23:33

Ik heb allereerst een vraag.. :) Rij je met een leren zitvlak?

En zonder beugels.. Dan word het gelijk best ingewikkeld/moeilijker. Ik zou nog even je beugels gebruiken om in balans te blijven, of wanneer je je balans even verliest. Ook op het moment dat je het niet meer volhoud om door te zitten is het fijn dat je gelijk over kan schakelen naar het lichtrijden.
Een andere tip:
In galop moet je ook blijven zitten. (ok, verlichte zit kan.. ;) ) Ga op dat moment heel goed 'luisteren/voelen' wat je lichaam doet om te blijven zitten en mee te gaan in de galop. Misschien werkt dat voor je.
Verder zou ik proberen om niet je bovenbenen en/of billen aan te spannen. Kan misschien even wennen zijn, maar op een gegeven moment zul je voelen dat je mee gaat met de beweging van je paard. Of beter nog dat jouw paard je meeneemt in zijn bewegingen.
En wat ik vooral aanraad, ga het niet forceren voor jezelf. Kleine stukjes oefenen. Raak je uit balans, geen probleem! Dan ga je over in stap of galop, wat jij het fijnste vind.

Ik wens je veel succes! Gewoon oefenen en rustig aan doen. Klein beginnen. :)

XRosalieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 06:16

Cyruss_ schreef:
Ik heb allereerst een vraag.. :) Rij je met een leren zitvlak?

En zonder beugels.. Dan word het gelijk best ingewikkeld/moeilijker. Ik zou nog even je beugels gebruiken om in balans te blijven, of wanneer je je balans even verliest. Ook op het moment dat je het niet meer volhoud om door te zitten is het fijn dat je gelijk over kan schakelen naar het lichtrijden.
Een andere tip:
In galop moet je ook blijven zitten. (ok, verlichte zit kan.. ;) ) Ga op dat moment heel goed 'luisteren/voelen' wat je lichaam doet om te blijven zitten en mee te gaan in de galop. Misschien werkt dat voor je.
Verder zou ik proberen om niet je bovenbenen en/of billen aan te spannen. Kan misschien even wennen zijn, maar op een gegeven moment zul je voelen dat je mee gaat met de beweging van je paard. Of beter nog dat jouw paard je meeneemt in zijn bewegingen.
En wat ik vooral aanraad, ga het niet forceren voor jezelf. Kleine stukjes oefenen. Raak je uit balans, geen probleem! Dan ga je over in stap of galop, wat jij het fijnste vind.

Ik wens je veel succes! Gewoon oefenen en rustig aan doen. Klein beginnen. :)

heel erg bedankt!
over het zadel weet ik niet veel.
het is niet zo goed zadel niet veel vulling meer en een paar keer door de zadelmaker soort van getapet.
het zadel is van de manege, waar die paarden dus van zijn, voor als dit niet duidelijk was.
ik ga eerst gewoon proberen met beugels niks aan te spannen, ik denk zelf dat dat nog wel heel lastig in het begin voor mij gaat worden :j .
maar ik ga nog meer me best doen!

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 09:57

Hele gekke tip: probeer eens te neurieen of zingen als je te paard zit. Zo blijf je in ieder geval ademen en is het makkelijker te ontspannen. Ik zou ook veel afwisselen in draf, lichtrijden, verlichte zit, doorzitten. Niet te lang hetzelfde en vooral niet gaan forceren. Ontspanning is the key!

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 00:24

Oh, qua leren zitvlak bedoel ik die van je rijbroek ;) Hiermee blijf je makkelijker 'plakken' in je zadel.
Mocht dit voor je gevoel nog niet genoeg helpen, of heb je niet zo een rijbroek, dan is er nog een oplossing; namelijk een spray of gel die je op het zitvlak van je zadel kan aanbrengen. Hierdoor word je zitvlak van het zadel stroever en blijf je gemakkelijker zitten. Volgens mij kan je deze bestellen bij Divoza en/of Agradi. Ik heb gelezen dat deze ook weer gemakkelijk van je zadel af te poetsen valt.
Ik ben benieuwd hoe het gaat met oefenen, dus even laten weten! ;)

Succes!

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 02:03

Ik denk altijd in mijn hoofd aan lichtrijden maar dan blijf ik dus doorzitten op het sta moment. Op die manier ga je niet teveel achterover zitten maar blijf je "centered" midden in het zadel. En gaat het mij op deze manier veel makkelijker af!