Wiebelarmen en onderbenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Princesj

Wiebelarmen en onderbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 12:42

Ik heb een friese merrie, met aardig wat beweging. Nu zij verder is in de africhting, kan ik haar fijn uitzitten in draf, zowel met als zonder zadel. Mijn zitvlak blijft ook mooi in het zadel, allemaal geen enkel probleem.

Alleen mijn armen en onderbenen veren wel erg mee in de beweging. En dan ook echt alleen mijn armen en onderbenen, want mijn romp is keurig stil en mooi rechtop. Mijn onderbenen veren echt alleen, je ziet duidelijk dat ik niet drijf, mijn bovenbenen sluiten keurig aan op het zadel.

Wat kan ik hier het beste aan doen? Ik overweeg nu om met touwjes aan mijn singel en zadel te gaan werken, om de beweging tegen te gaan en het stilhouden eigen te maken (want ik voel niet dat ik beweeg). Mijn paard is een hele tamme, dus met haar vind ik het wel verantwoord. Maar dit is natuurlijk niet de oplossing.

AnimalCare9

Re: Wiebelarmen en onderbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 13:11

Zijn je stijgbeugels toevallig niet te lang? Ik durf dat ook wel eens hebben als mijn stijgbeugels te lang zijn, dan houd ik mijn onderbenen ook niet meer stil..

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 13:35

Ik heb met mijn beugels al alles geprobeerd, korter, langer, maar dat lost niks op. Alleen op een springzadel is het minder, maar dat is niet zo handig als je dressuur rijd ;-)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 16:40

Wiebel armen en benen zijn vaak een teken dat je de beweging toch niet goed op kunt vangen in je bekken en rug. De bijbewegingen onstaan omdat je je lijf niet voldoende als schokbreker in kunt zetten. Op de lange termijn kan dit voor klachten zorgen: enkels, knieën, schouders en nek zijn vaak de onderdelen die het meeste te lijden hebben.

Je zult moeten leren om de bewegingen op te vangen in de gewrichten die hiervoor het meest geschikt zijn, zoals je heupen en je rug: deze moeten meer gaan bewegen, zodat je armen en je benen minder kunnen gaan bewegen. Om dit goed te leren is zitles essentieel!

Een paar kleine tips die je kunnen helpen om je rug en heupen losser te maken en die je kunnen helpen met het aanleren van een stabiele beenhouding:
- Op een zeer braaf paard! (Eventueel aan de longe of met iemand ernaast) je benen voor de zweetbladen van je zadel leggen, zodat je bovenbenen bijna horizontaal zijn. In stap kun je dan goed voelen hoeveel je rug moet meebewegen. Wanneer je je benen laat zakken, moet de beweging in je rug aanwezig blijven. Op een paard met een vlakke draf kun je dit ook in draf proberen, maar wees voorzichtig!
- draven zonder beugels, waarbij je je benen en je voeten geheel ontspannen kan laten hangen. Je mag dus niet je benen optrekken, maar ze moeten als een natte dwijl om je paard heen vallen.

Vervolgens wat tips om je benen te stabiliseren:
- Staan in de beugels, waarbij je je onderbeen absoluut stil houdt. Je moet zonder handen in balans kunnen blijven staan. Wanneer dit lukt kun je weer gaan zitten, maar je benen moeten daarbij op dezelfde plek blijven en hetzelfde aan blijven voelen als wanneer je stond. Dit kun je in stilstand en in alle gangen oefenen. Ben je het kwijt; ga gewoon weer staan. Het fijne is dat je al je oefeningen gewoon kunt rijden terwijl je staat.

Leer eerst ontspannen van je rug en je heupen voordat je met de sta-oefening verder gaat. En nogmaals: zitles versneld het leerproces waarschijnlijk enorm.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 20:27

Dank Alicia voor je tips! Hier ga ik zeker mee aan de gang. Draven zonder beugels is geen probleem, ik heb 3 maanden nood gedwongen zonder zadel gereden, gewoon dressuurtraining op L niveau.

Mn benen vind ik zelf nog het minst storend, heb je ook tips voor mijn armen wellicht, of ken je een goede instructeur voor houding en zit les in mijn omgeving (t Gooi)?

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 07:50

Omdat je vraagt naar goede instructeurs:

Via http://www.centeredriding.org/instructors-search.asp kunnen je Centered Riding instructeurs vinden in Nederland, met plaatsnaam

Bij Centered Riding is de ontspannen houding van de ruiter met verende gewrichten een heel belangrijk aandachtspunt.
Bij Centered Riding wordt soms ook gewerkt met hulpmiddelen, zoals bandages om je armen. Niet als definitieve oplossing natuurlijk, maar het kan heel erg helpen voor het gevoel hoe het bv is als je je armen rustig bij je lichaam houdt.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 09:56