Fijne mond aangeboren of ingereden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Fijne mond aangeboren of ingereden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 21:48

Naar aanleiding van een ander topic waar we het hier over hadden vraag ik mij toch ineens af hoe dat zit.

Is een fijne mond (in de zin van licht in de hand, makkelijk nagevelijk dat soort dingen) aangeboren?
Of is dat iets wat je er in rijdt?

Het andere topic heeft betrekking op Bachelor NH nakomelingen.
Een hengst waarvan beweerd wordt dat hij niet makkelijk in de mond is.

Waarbij de eerste nakomeling van mijn merrie er 1 is die wel fijn in de mond is.
Maar dat is mijn merrie ook.

Zou dat dan iets zijn wat genetisch bepaald is?

paardjes123

Re: Fijne mond aangeboren of ingereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 21:51

Ik heb in het verleden geholpen bij een africhtingstal en ook jonge paarden beleerd. (ik vind)Het is een combinatie van ´´erin´´ rijden en aangeboren. Sommige dieren zijn vanaf dag 1 ligt in de mond en sommige wat stugger. Maar het is afhankelijk van de ruiterhand hoe het zich ontwikkelt

NatasjavE

Beide kan

Paarden die zo gezegt op dekop gebouwd zijn zijn vaak moeilijk in de mond maar ik geloof ook zeker dan je ze zelf aan de voorkant vast kan rijden.

Yess

Ik weet niet het antwoord maar ik heb wel veel ervaring met het zadelmak maken van paarden: elk paard rij ik hetzelfde maar ze zijn echt niet allemaal even fijn in de mond. Ik denk dat het een combi is van aanleg en en training. Je kan wel iets veranderen maar de basis van het paard zelf speelt zeker mee denk ik.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 21:52

Ik vind dat het er in gereden is. Zoals hier boven genoemd zullen er best paarden zijn die wat minder onder de indruk zijn van een bit, maar ook dat is te 'vermaken'

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 21:55

Giolli schreef:
Ik vind dat het er in gereden is. Zoals hier boven genoemd zullen er best paarden zijn die wat minder onder de indruk zijn van een bit, maar ook dat is te 'vermaken'

Nee niet mee eens.

De frans gefokte paarden die ik gerden hebt waren allemaal op de kop gebouwd en moeilijk in de mond.

De Gelderse die ik gerden heb met mooie opwaartse halzen hadden allemaal boterzachte mondjes.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 21:55

Nou sommige zijn in t begin echt onstuurbaar en onstopbaar, terwijl anderen zelf al heel fijn het bit aannemen. Anderen willen geen druk of weer juist wel wat druk. Echt wel heel verschillend. Vanuit die verschillende uitgangspunten moet de ruiter naar een zo'n fijn mogelijke verbinding toewerken: wel t bit aannemen maar niet zwaar op de hand

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 21:58

Dan heeft het fijne mondje dus deels te maken met de algemene bouw van het paard Natasja?
Maar zijn er geen paarden 'op de kop gebouwd' die ook een boterzacht mondje hebben?
Is het dan alleen veroorzaakt door de op zijn kop gebouwd zijn?
Of vice versa dat de paarden met een opwaartse hals ook een moeilijke mond hebben?

Dan zou je dus zeggen dat de mond een gevolg van is....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 22:01

Allebei imo, ook de halsaanzet is enorm bepalend voor het gemak van de aanleuning.
Ik heb me destijds rot gelachen met Devdan die als jonkie aan het proberen was om tegen de hand te gaan en te drammen wat door zijn gemakkelijke hals simpel op te lossen was. Dat is nu nog een paard wat op twee pinken te rijden is en die je niet moet willen vervelen met veel druk in de hand, heel gevoelig in de mond en heel makkelijk 'omlaag te zetten'.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 22:02

De ene is gevoeliger dan de andere maar het heeft denk ik vooral met rijkunst te maken.
Mijn vorige paard die van nature absoluut niet gevoelig was (type doordouwer) en mij zo uit het zadel trok heb ik toch na goede begeleiding (Toen wist ik niet goed hoe ik het voor elkaar moest krijgen, net als veel instructeurs/trices die ik heb gehad) :+ wél voor elkaar gekregen om hem met een mooie lichte aanleuning te laten lopen, gewoon met dubbel gebroken trensje.
Dus mijn ervaring is dat het vooral aan jezelf ligt. :j
Dat paarden in het begin onbestuurbaar kunnen zijn komt ook omdat ze tegendruk geven, dat doen ze van nature, als je 'duwt' (of trekt) duwen ze terug maar dat is een kwestie van wennen aan wijken voor druk. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 22:05

Inderdaad beide. Veel franse paarden zijn inderdaad net bakstenen. Maar een stugge kun je best fijner maken, het duurt enkel veel langer.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 22:07

Voordat ik mijn huidige paard kocht dacht ik altijd dat je het erin reed. Maar met dit paard ben ik er toch wel achter gekomen dat sommige paarden kennelijk gewoon stug zijn. Inmiddels heb ik het met zelf heel licht zijn wel veel beter gekregen, maar hij blijft soms een stugge knar!
Het heeft wel mijn ogen geopend dat het dus niet altijd aan de ruiter hoeft te liggen.

Ik rijd overigens met een dubbelgebrokenn aurigan kk watertrens, dus zeker geen zwaar bit. Maar soms heb ik gewoon af en toe en stoomwals in plaats van een fijne aanleuning. Het was even uitvinden hoe ik het op kon lossen, maar het blijft iets dat hij van nature heeft.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 22:11

NatasjavE schreef:
Giolli schreef:

Nee niet mee eens.

De frans gefokte paarden die ik gerden hebt waren allemaal op de kop gebouwd en moeilijk in de mond.

De Gelderse die ik gerden heb met mooie opwaartse halzen hadden allemaal boterzachte mondjes.

Hm. Ik heb eens een schwartzwalder gereden die behoorlijk grof was in de mond (was eerst voor de wagen beleerd en behoorlijk verprutst, en daarna onder het zadel) maar ook daar is wat van te maken.

Of ze allemaal op de pinken te rijden zullen zijn... Tja, da's wat anders.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 22:16

De een is zeker makkelijker dan de andere. Het ene paard is gevoeliger in de mond dan de andere, ook de paarden die beleerd worden. Heb zelf het idee dat genetica er ook mee te maken heeft, van een bepaalde hengst zijn meer gevoelige mondjes dan van een andere hengst. Natuurlijk zit er wel verschil tussen, paard heeft ook een moeder, maar in grote lijnen valt het me wel op.

Natuurlijk is het na het beleren ook een kwestie van hoe ruiter of menner er mee om gaat.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 22:37

Een mond kan lastig/ snel zwaar zijn omdat het lijf moeite heeft met het verzamelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 23:43

Omdat dit meer een algemene discussie is en geen rijtechnisch probleem/vraag verplaats ik dit
topic naar RT-D

RT-V => RT-D

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 00:00

Je hebt paarden die vanaf het moment dat je erop gaat zwaar of lastig in de hand zijn. Maar ik denk dat alle paarden uiteindelijk licht en fijn in de hand te krijgen zijn.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 12:44

Het is voornamelijk een kwestie van geduld en respect.
Een paard geeft na omdat het voldoende vertrouwen en evenwicht heeft gevonden of omdat daartoe gedwongen wordt.....
Sommigen laten zich wat moeilijker dwingen.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 17:11

Het heft zeker te maken met je rijkunst.

Maar je moet ook wel een paard hebben met fysieke mogelijkheden. Een paard met een duwend achterbeen, een strakke rug en een heel horizontale hals zal nooit fijn in de hand voelen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 17:16

Alle twee, aanleg en er in rijden, voorbeeld zijn de Kantjes Ronaldo afstammelingen. geweldige dieren qua karakter maar menigeen een mond als beton. Zet daar een jonge onervaren ruiter op(wat meestal gebeurd) en geheid dat ze nog harder worden in de mond.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 18:11

Nageeflijkheid is een geestelijke staat van het paard.
Het moet vertrouwen hebben, dan laat zich los en het gaat in deze staat opnieuw een lichamelijk evenwicht leren vinden, zijn spieren leren beheersen en ontwikkelen en het zal van hier uit aanleuning gaan zoeken.
Nageeflijkheid volgt nu bijna als van zelf sprekend.

Harde monden bestaan niet.
Er zijn paarden die gemakkelijker weerstand kunnen bieden tegen de dwang van de hand.

Nageeflijkheid komt van uit de zich in ontspanning ontwikkelende achterhand, loopt door de rug over de schoft, door de hals en de nek naar de kaak.

In de nageeflijkheid "opent" het paard zijn lichaam.
Heel vaak heeft het echter redenen dat niet te doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 18:43

moaaah, er zijn ook gewoon wat duwers op de wereld hoor. Dat merk je vaak ook al in de omgang en hun gedrag naar andere paarden, het type dat zonder pardon kleinere ponys ondersteboven loopt onderweg naar hun groene grasje bijvoorbeeld.
Dat kun je wel gaan romantiseren met mooie woorden, maar niet ieder paard is even fijngevoelig. Heb je daar ook nog een niet ideale bouw bij, dan kost dat gewoon een stuk meer werk dan een fijngevoeliger diertje met een mooie lichte kaak verbinding en een omhooggebouwde hals.
Onmogenlijk is niets, ook een lomperik kun je trainen, maar daar gaat gewoon langer overheen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 18:46

Aangeboren en daarna niet kapot gereden.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 18:48

Ik zeg een combi. Aangeboren en daarna goed ingereden

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 18:51

Beide kan inderdaad.

Mijn paard heeft een tijd gehad dat hij het bit niet accepteerde. Ging dan tijdens het rijden met zijn mond open lopen en gewoon raar doen. Ik kan het niet goed uitleggen maar met een bit rijden was lange tijd geen optie. Ik heb hem toen met een bosal gereden en dat ging perfect. Vandaag voor het eerst met bitje gereden, dubbelgebroken trens, en hij was fantastisch. Lekker lang en laag gereden en geen spanning op de teugels. Eigenlijk swingde de teugels alle kanten op, maar ik had volledige controle over hem en hij liep ontspannen.

Ik denk eerder dat je zelf in handen hebt of een paard een zachte mond heeft of niet. Want paarden zijn van nature niet gewend om met een bit te lopen. Daarom vind ik dat het de verantwoordelijkheid is van de ruiter die het paard rijdt om met een zo vriendelijk mogelijke hand te rijden. :)