Leren springen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yolo13

Leren springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 20:23

Hoi allemaal!

(Ik weet niet of het hier hoort, moest het fout zijn-sorry daarvoor )

Ik wil binnenkort graag leren springen en misschien krijg ik daar ook de mogelijkheid voor! Ik ben heel blij daarvoor, natuurlijk. Een vriendin van mij springt ook en ze doet dat heel goed. Soms vraag ik haar ernaar en dan probeert ze me wat uit te leggen. Ze praat soms over het aantal galoppassen voor een sprong. Dat klinkt heel erg ingewikkeld. Kan iemand mij hierover een beetje uitleg geven?

Verder heb ik ook nog enkele vragen:

- Zijn er nog belangrijke dingen om te weten?
- Past een veelzijdigheid-zadeldek ook onder een springzadel?
- Hebben jullie nog tips voor de houding?
- Is er nog uitrusting voor het springen dat heel belangrijk is?

Voor de mensen die de moeite willen nemen, op mijn enthiousiaste vragen te antwoorden, al heel erg bedankt!

Groetjes,
Yolo13

Anoniem

Re: Leren springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 20:26

Ik zou lekker springlessen gaan volgen! Het is namelijk belangrijk dat je meters gaat maken en en gevoel voor krijgt. Dat valt niet zozeer te leren door uitleg :)
Vooral het gevoel krijgen voor afstanden een aantal galopsprongen is ingewikkeld en heeft puur te maken met gevoel en kun je leren door veel lessen te volgen.

Yolo13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 20:29

Natuurlijk ga ik zeker en vast lessen pakken. En ik mag niet te ver dromen, daarover. Ik moet namelijk de pony nog testen en weet niet of hij me ligt. Maar ik weet dat een gevoel nodig is. Toch zou ik graag al iets weten over die galopsprongen...

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 20:31

als een paard galoppeerd in een soort pasjes , een zo'n pas noem je een galopsprong. om uit te meten hoe je goed voor de sprong kan komen om makkelijker te springen bereken je hoeveel sprongen je nodig hebt.
zorg dat je met springen goede begeleiding krijgt en beging rustig en laag op een braaf paard , zorg eerst dat je netjes over een lage sprong kan komen voordat je de hoogte in gaat.
een veelzijdigheid dekje past wel oke onder een springzadel , een dressuur dekje niet .
voor je houding , zorg dat je de verlichte zit goed oefend voordat je gaat springen en houdt je handen goed naar voren zodat het paard zich kan uitstrekken.
kwa uitrusting moet je wel peesbeschermers omdoen en springschoenen zijn ook geen overbodige luxe.
nog een tip kijk eens op http://www.paardenblaadjes.nl staat heel veel info over vanalles met paarden
ik hoop dat dit genoeg
vragen mogen altijd .

CxB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 20:36

belangrijkst is om idd lekker springlessen te nemen ! Fijn dat je die ook gaat nemen :j
vzh dekje past vaak wel onder een springzadel ( en mijn vzh dekjes ook onder mijn dressuurzadel..)
Tips qua houding vooral naar voren kijken, niet te ver naar voren gaan en hakken naar beneden :)
( goed passende ) peesbeschermers zijn niet verplicht maar ik gebruik ze eigenlijk altijd omdat ze toch de benen beschermen en ( goed passende ) springschoentjes heb ik ook om maar dat gebruik ik meer dat als ie een keer met zijn achterbeen tegen zijn voorbeen tikt ie minder kans op wondjes oid maakt.

en heb vooral plezier met springen ! :D

Yolo13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 20:39

@faunty : heel erg bedankt voor de uitleg en de site! Dankjewel!

@CxB : ook heel erg bednkt! Het is leuk dat je mijn vragen beantwoordde en verdere info gaf! Dankjewel!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 20:43

Het enige wat je moet hebben voor de springles is (vind ik):
- Goed passend (spring)zadel, of er nu een dressuur, vzh of springdek onder ligt maakt niet uit, het ziet alleen minder mooi uit
- Peeskappen voren

Niks geks qua hoofdstel, borsttuig, martingaal... gewoon alles als normaal maar dan met kapjes (vind ik zelf fijner, is eigenlijk niet nodig).

Tips voor je houding krijg je van de instructeur, mijn tip is alleen om er veel plezier in te hebben.

Yolo13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 20:45

Dankjewel!

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 11:04

Ik ben er zelf ook pas mee begonnen en neem zeker lessen. Als dit goed gaat zal je beginnen met enkel gewoon sprongen nemen voor je gevoel en je houding aan te leren.
Later volgt het aanleren hoe je kan landen in de goede galop, hoe inschatten, etc
Maar je moet niet gaan rennen voor je kan stappen natuurlijk hé, alles op zijn tijd!

anoukk32

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 19:50

Ik zou eerst met je instructie proberen om gewoon rustig aan op te bouwen, je houding gaat na een paar keer al wat meer ''vanzelf'' je moet de verlichte zit wel kunnen en gewoon meekomen uit het zadel. Liefs!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 19:55

Lessen nemen en kneuren met die knol! :+

Qua kleding zou ik (natuurlijk) een cap opdoen en voor de extra veiligheid een bodyprotector.
Vzh zadeldek past wel onder een springzadel, maar is wel minder mooi omdat je dan meer dek ziet.
Om je paard zou ik peesbeschermers doen en springschoenen.
Bij de verlichte zit zou ik goed je hakken uitduwen, minder kans dat je voorover kukelt als je paard weigert :P

Fantasycat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 19:00

Ik denk dat het gewoon het beste werkt als je de lessen neemt, dan krijg je alles meteen in de praktijk en is het een stuk beter te volgen dan zo.