Hoe leer ik mijzelf af om vast te houden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esther43

Hoe leer ik mijzelf af om vast te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 20:18

Ik reed laatst een paardje dat rechts echt enorm vasthoud, het gevolg is dat ik zelf ook vasthoud wat lekker wat spierpijn geeft natuurlijk en het schiet ook echt niet op :+ De instructrice zij al, vooral niet terug trekken, links contact geven en rechts blijven spelen tot ze loslaat. Probleem is alleen dat ik wat ik ook probeer haar trekkend in mijn handen heb :(:) Na linksom een stukje fijn te hebben gegaloppeerd liep ze heel ontspannen en nagefelijk en toen ik weer terug ging na de draf hielt ze dat vast en viel het vasthouden ook mee! Ik moet haar ook meer voorwaards rijden, meer mijn benen in, maar het probleem is gewoon dat ik die kant moet loslaten zonder heb los te laten, als jullie dat snappen haha.

Nou goed, wie heeft de gouden tip voor mij?

Kala

Re: Hoe leer ik mijzelf af om vast te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 20:22

Er is geen gouden tip. Je moet zelf de knop omzetten... Desnoods zet je een audio dingetje op repeat met 'Loslaten'. Zelf bewust ontspannen op het moment dat je de spanning voelt (opkomen). Bewust paardrijden.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 20:24

je lesgever/lesgeefster vragen of die je er op hamert. ik zet namelijk links vast. ik zat ook scheef (fysio voor) omdat mijn schouder scheef stond. en er bewust op letten. veel stappen en de ontspanning opzoeken en dan langzaam aan draf erbij pakken en daar op letten.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 20:26

Ook als dat betekend dat ze dan continu met een stelling naar binnen loopt? Ik reed haar een stukje met voor mijn gevoel gelijke druk op de teugels, maar dan loopt ze dus niet recht meer :(:) hoe los ik dat dan weer op? Ik merkte wel dat bij voltes op de rechterhand als ik mijn hand dan even extreem ver naar binnen bracht en daar bezig ging ze wel meer losliet, mischien zit het ook in haar lichaam?

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 20:28

Jolandaa_ schreef:
je lesgever/lesgeefster vragen of die je er op hamert. ik zet namelijk links vast. ik zat ook scheef (fysio voor) omdat mijn schouder scheef stond. en er bewust op letten. veel stappen en de ontspanning opzoeken en dan langzaam aan draf erbij pakken en daar op letten.

Goede! Ik wilde in stap haar losmaken zegt mijn instructrice;''in stap gaat het al, ga er maar in draf aan werken'' haha. Het klopt ook wel, we hebben het ook meer in draf dan in stap. En in linker galop niet en in rechtergalop is drama :(:)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 20:29

Je gaat naar rechts op de linker teugel, ga het paard dit aanleren, voor mijn gevoel functioneerd dit vele malen beter, want als je je dan op de buitenhand (hand van naar binnen sturen) vast gaat zetten dan loopt het paard naar buiten in plaats van naar binnen. Zo ben je eigenlijk verplicht om los te laten en 'te spelen'.

Ik zou niet eens aan gaan draven, stappen blijven en hier 100% goed gaan rijden (oké, perfect gaat niet, maar je snapt me) en dan pas aandraven. Paard soepel krijgen in stap, dan pas in draf.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 20:30

Dana loopt ook scheef. Dat komt door mij. ik kwam er na 3 pony's achter. die zaten allemaal links vast :(:)
Het is even wennen, ook voor haar. maar langzaamaan gaat het beter.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 20:32

Jolanda, dat heb ik ook zo gemerkt. Toen er opeens 3 paarden rechts vast zaten wist ik genoeg, ik zit gewoon scheef en houd scheef vast.

Wat ik nu doen is het tegenovergestelde van normaal. Waarom zit het paard rechts vast, wilt die niet inbuigen in de hals, de rug, loopt die te veel op de rechter schouder, te weinig kracht in rechtachter? Het kan zo veel redenen hebben.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 20:35

Ik rij nog 3 andere paarden waar ik dit probleem niet bij heb, dus ik kan wel met enige zekerheid zeggen dat het niet aan mij ligt (nouja natuurlijk wel aan mij, maar niet aan mijn houding in het algemeen) :o verder ben ik zelf fysio studente dus als mijn houding niet goed is dan hoor ik dat direct haha :')

@xslvna: ik snap niet helemaal hoe je dit bedoelt, mischien dat me dit duidelijker word als ik weer op het paard zit haha

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 20:39

Waar in zijn lichaam zit het dier vast? Waardoor wilt die niet rechts inbuigen (althans, dat versta ik onder rechts vasthouden).

De paarden die bij mij het zelfde hadden (alle...) ben ik gaan rijden op druk vanaf de buitenkant, niet binnen vasthouden, maar letterlijk loslaten, letterlijk. Ik reed af en toe lessen gewoon met alleen de buitenteugel vast (bij van hand veranderen pakte ik natuurlijk de andere hand en teugel).

Paard niks geven om vast te houden en ruimte geven. Leren inbuigen op de zit, niet op die rechterteugel.

Ik stapte áltijd met pijn in mijn schouders, onderrug etc. van het paard af, tot ik dat ging doen.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 21:15

xSlvna schreef:
Waar in zijn lichaam zit het dier vast? Waardoor wilt die niet rechts inbuigen (althans, dat versta ik onder rechts vasthouden).

De paarden die bij mij het zelfde hadden (alle...) ben ik gaan rijden op druk vanaf de buitenkant, niet binnen vasthouden, maar letterlijk loslaten, letterlijk. Ik reed af en toe lessen gewoon met alleen de buitenteugel vast (bij van hand veranderen pakte ik natuurlijk de andere hand en teugel).

Paard niks geven om vast te houden en ruimte geven. Leren inbuigen op de zit, niet op die rechterteugel.

Ik stapte áltijd met pijn in mijn schouders, onderrug etc. van het paard af, tot ik dat ging doen.

Dus als ze rechts vasthoud gewoon alleen op de linker teugel gaan rijden? Is eigenlijk best eens iets om te proberen! :D lukt dat ook wel met voltes rijden en dergelijke? Op de ene hand is het natuurlijk de binnen teugel en op de andere kant de buiten teugel.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 21:26

Nee niet op links gaan rijden, maar altijd op de buitenhand gaan rijden. Linksom heb je dan rechts vast, rechtsom links.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 22:17

xSlvna schreef:
Nee niet op links gaan rijden, maar altijd op de buitenhand gaan rijden. Linksom heb je dan rechts vast, rechtsom links.

oo oke! maar in dat geval heb ik haar dus op de rechterhand de hele tijd hangend in mijn hand? of dan natuurlijk ook gewoon normaal contact proberen op te vragen. Ik vind het wel het proberen waard :)

Loverubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 22:22

Je zou ook is kunnen kijken naar waarom houd ze rechts vast? Zit er iets niet lekker in haar hals of rug of houd ze vast omdat ze aan die kant last heeft van haken in haar/zijn mond? Mijn paard hield ook aan een kant meer vast wat bleek die zat kwa hals en rug helemaal vast waardoor ze de ene kant vast hield en de andere kant makkelijker deed omdat ze het dan ontlaste. Dus ik een Osteopaad of paardentandarts zou kunnen helpen?

Veel succes verder

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 07:31

Ja die vraag stelde ik ook al, waar zit die vast

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 08:45

Ik weet niet precies waar ze vast zit, maar het voelt als in haar mond. Ze wil namelijk wel inbuigen wanneer ik haar stelling tegen de bakrand aanvraag (hoef ik dus minder met teugel te doen). Het probleem is alleen dat het niet mijn paard is, anders was ze allang naar de tantarts geweest! Maar ik ga zeker even navragen wanneer ze voor het laatst heen is geweest.

Nog iets wat me tebinnen schiet, ze is enorm dominant op stal, zo erg dat ze zelfs durft te trappen/slaan. Dit vind ik al raar.. maar nogmaals, het is niet mijn paard dus ik weet niet hoeveel ik voor elkaar kan krijgen wat betreft DA&tantarts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 14:47

Eigenlijk hoor je altijd met je buiten teugel te sturen volgens mijn instructrice. Ook op de voltes dus. Maar dat wist ik ook nooit hoor. Je binnenteugel is alleen om soms wat stelling te vragen/stretchen zonder je hand vast te zetten. Nu is dat makkelijker gezegd dan gedaan hoor. Maar op je buitenteugel rijden is zeker een goede tip. Bij mijn paard moet ik vaak schouder voor 'denken' en met mn binnenbeen naar mn buitenhand toe rijden. Paardrijden is echt niet zo makkelijk als het lijkt. Hihi

Edit. Wat ook belangrijk is, is ogemakken uit te sluiten. Dat het niets medisch is dat ze zo vasthoud en niet wil buigen.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 18:24

Haha ja, ben je binnenbeen je buiten teugel indrukken is mij idd altijd verteld, maar dat is inderdaad verekte lastig. Normaal gaat dat dan nog wel, maar pas met een probleem paard kom je er echt achter dat het lastig is!

Ik ga eens vragen vrijdag of ze medisch in orde is... Al denk ik niet dat ze ooit is gecheckt als ik heel eerlijk ben }:0 ik weet ook niet hoe oud ze is verder.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 18:25

Hier precies hetzelfde probleem. Ik WEET wel dat ik los moet laten, maar mijn hand denkt daar anders over. Het is denk ik een kwestie van heel goed bewust zijn, steeds maar proberen hoe je het anders moet doen en er heel, heel, heel veel op gewezen worden. Helaas is iets afleren vele malen moeilijker dan iets aanleren

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 23:42

Juist voor die drang van vast blijven houden pak ik enkel een kant (buiten) vast, dan moet ik wel correct rijden want anders loopt het paard ergens anders heen

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 17:09

Ik wilde dat ik kon ruilen haha, op de linkerhand gaat alles goed en dan kan ik hem met mijn binnenbeen naar mijn buitenteugel toe rijden maar rechtsom lukt dat niet omdat mijn linkerhand gewoon dat gevoel niet lijkt te hebben om hem netjes op druk te houden bij wendingen e.d haha..