We maken er een dressuurpaard van!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSanneE_98

We maken er een dressuurpaard van!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 20:09

Afbeelding

Hallo allemaal!
Een aantal weken geleden heb ik een springtopic geopend over Mups. Springen gaat ons super af, maar dressuur blijft altijd een lastig puntje, waar we ook erg hard aan werken!

Paspoortje
Mups (Ohara)
17 jaar
KWPN
Heeft een paar jaar geleden op het EK eventing gelopen! (met natuurlijk een andere ruiter :') )
1.79 (ongeveer)

Waar werken we aan
Ik ben op dit moment bezig met hem iets meer op die achterhand te rijden, op de eerste foto zie je ook dat zijn achterhand er totaal niet bij is, dit is later wel iets beter. Verder valt hij af en toe nog uit elkaar. Het is een erg groot paard en dus ook vrij lastig om hem bij elkaar te rijden/houden.
Verder valt hij af en toe nog een beetje dood op mijn linkerbeen, wat grotendeels ook mijn schuld is. Vandaar dat ik ook dat zweepje er bij had. Onderandere bij het wijken en schouderbinnenwaarts wil ik hem af en toe even een duwtje in de goede richting kunnen geven door even het zweepje op de achterhand bij mijn been te leggen.

Qua houding, Ik heb enorme kapstoktenen af en toe, waar ik ook wel aan probeer te denken. Ook pianohandjes heb ik nog geregeld!

Op dit moment rijd ik nog lekker recreatief met hem, het is de bedoeling dat ik over een tijdje mee ga op de oefenconcoursen, zowel dressuur, springen als cross!

Ik ben dol op commentaar en tips! Leer ik alleen maar van! Maar houd het natuurlijk wel netjes voor ons! :)

1. Op deze foto is vrij duidelijk te zien dat zijn achterhand echt nog niet actief genoeg is. Uiteraard heb ik ook goed losgestapt. Dit waren de eerste drafpassen. Na veel overgangen en tempowisselingen kwam de achterhand er veel beter bij!
Houding; bovenlichaam moet meer terug, naar voren kijken.
Afbeelding

2. http://i1105.photobucket.com/albums/h34 ... 0ff6d4.jpg
Zelfde verhaal over de achterhand als bij 1.

3. Heel veel draaien!
Afbeelding

4. Achterhand word al iets actiever, jammer dat ik hier iets te veel naar achteren 'hang'
Afbeelding

5. Afbeelding

6. Galopje, Mijn hand is hier wat aan de lage kant.
http://i1105.photobucket.com/albums/h34 ... bfe2a9.jpg

7. Wijken, reageerde hier heel erg netjes op mijn been! (wat voor het rechterbeen meestal is. Helaas geen foto's van wijken linkerbeen..)
Afbeelding

8. http://i1105.photobucket.com/albums/h34 ... ca83cb.jpg

9. Wijken. Ik moet hier zelf naar voren kijken.
Afbeelding

10. Hier pakt hij zich een beetje op de linkerkant vast, wat hij geregeld doet. Eigenlijk had ik dus mijn linkerhand moeten toestaan en hem een beetje op de rechterkant moeten pakken.. toch?
http://i1105.photobucket.com/albums/h34 ... 1d3eb1.jpg

11. Valt een beetje uit elkaar.
Afbeelding

12. Na de galop valt de achterhand ook altijd een beetje uit elkaar. hier zou ik hem iets activer mogen rijden achter.
Afbeelding

13. Afbeelding

14. http://i1105.photobucket.com/albums/h34 ... 2a36eb.jpg

15. Afbeelding

16. Schouderbinnenwaarts.
Afbeelding

17. http://i1105.photobucket.com/albums/h34 ... 3506f3.jpg
Hier loopt hij voor mijn gevoel iets te eng in zijn hoofd en halshouding. Iets meer lengte dus gaan opzoeken in die hals.

18. http://i1105.photobucket.com/albums/h34 ... 7e071d.jpg
Schouderbinnenwaart, maar iets te veel. Loopt net langs het 3e spoor.

19. Traver, voor mijn gevoel mag zijn hoofd nog iets rechter. (ik vraag iets te veel)
Afbeelding

Bedankt voor het kijken, Tips van harte welkom!!

Afbeelding

xAnnouk

Re: We maken er een dressuurpaard van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 20:23

Leuk hoor en wat een groot paard :)
Zadel oogt beetje groot voor je !!
Verder geef je eigenlijk zelf al aan hoe en wat enige wat ik wel zie is dat je de ene keer iets teveel naar achter leunt, de andere keer iets te ver naar voor en weer een andere keer gewoon goed haha :)

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 20:33

Daar dacht ik zelf ook al aan ja, ik moet een beetje de middenweg in mijn balans gaan vinden..
Het zadel is idd aan de grote kant, maar het is ook niet mijn zadel. Ik leen hem van iemand :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:15

Feit dat zadel wat ruim is voor je, speelt ook mee in eigen onbalans, onderschat dat niet! Toch vind ik op de eerste foto's je beugels nog aan de korte kant lijken, je knie komt bijna voor het zweetblad uit.
Met wijken, probeer niet teveel stelling te vragen, dan is de kans dat ze over buitenschouder valt namelijk kleiner, neem haar echt mee opzij ook met je handen :) verder geef je zelf al aantal dingen aan. En op sommige foto's lijken je handen bijna tegen elkaar aan te zitten, maar dat kan door foto komen.

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:20

Hai TS, wat een gave reus rijd je! Tipje: kijk uit dat je je binnenhand niet over de manenkam beweegt als je stelling vraagt. En het geheel lijkt een stuk actiever te mogen. Je rijden ziet er echter wel supervriendelijk (en vrolijk!) uit! :)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:25

Wat mij meteen opvalt zijn 2 dingen. Je zit op een aantal foto's erg ver naar achteren en met stelling vragen zie ik dat je je binnenhand zowat over de hals van het paard doet. Probeer wat rechter op te zitten, je benen ontspannen en probeer je paard op de buitenhand op te vangen en die binnenhand van de hals af, niet naar je toe trekken (zie ik ook op een aantal foto's), maar opzij van je af.

Succes!

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 07:20

Bedankt, tempo is soms wel aan de lage kant, maar meestal is het wel gewoon goed. Enkel de activiteit van de achterhand is soms nog te weinig.

Heel erg bedankt! :D

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 08:03

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

Nonnetje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 19:41

ik zou als ik jou was lekker actief gaan rijden, die achterhand sterk maken en die voorkant op stelling na even lekker laten voor wat het is. en als je stelling wilt niet je hand over de manenkam halen of naar je toe trekken of wat dan ook gewoon opzij houden!
maar verder zeg je het zelf allemaal, succes :)

valentikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:13

Wat een leuke combinatie! Ik zou naast de activiteit van de ah ook gaan werken aan de lengtebuiging met schouderbinnenwaarts en het wijkem.

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 16:05

Leuk paard! Ziet er al netjes uit, alleen bij je travers moet je wel opletten dat hij niet op drie sporen loopt net als bij schouderbinnenwaarts, maar op vier, dus op twee hoefslagen. Verdere aanvullingen zijn hierboven al genoemd. Jullie zijn een leuke combinatie, ga zo door!

Kempertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:59

Wat zie jij er vrolijk uit als je paardrijdt! Een heel leuk gezicht om te zien! Ik zou persoonlijk gaan voor een wat langer beugelriem. Je kan het prima hebben met zo'n prachtig groot paard en je krijgt een nog mooiere dressuurbeenligging! Heel veel succes en geniet ervan!

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:25

Agossie schreef:
Wat mij meteen opvalt zijn 2 dingen. Je zit op een aantal foto's erg ver naar achteren en met stelling vragen zie ik dat je je binnenhand zowat over de hals van het paard doet. Probeer wat rechter op te zitten, je benen ontspannen en probeer je paard op de buitenhand op te vangen en die binnenhand van de hals af, niet naar je toe trekken (zie ik ook op een aantal foto's), maar opzij van je af.

Succes!

Inderdaad viel mij ook op!
Binnenhand gaat vaak naar je toe en bijna over de schoft, terwijl je deze juist van de hals af moet houden. Binnenhand ontspannen op zij en alleen contact houden, en buitenhand er juist aan houden, tegen de hals aan.

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:03

Leuk paard heb je!
Wat me meteen opviel is dat je niet erg stabiel lijkt te zitten. Eerst wilde ik reageren: "je zit te ver naar voren", maar op een andere foto weer juist te ver naar achter. Probeer recht te blijven :)

Verder heb je pianohandjes, probeer je handen rechtop te houden!
Het ziet er in elk geval wel al leuk uit en het plezier straalt ervan af!

Keep on going! :D

Wiesiesisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 10:50

Leuk paard!
Zie wel vaak dat je paard te lang laat.
Waardoor je paard op de voorhand zakt.
Probeer hem iets korter te pakken en Veel overgangen te rijden.
Vooral vooruit, ik vind persoonlijk Bijv. stap - galop een hele fijn overgang. Zodat je paard zijn achter er echt ondergaat zetten.
Ik zou als jou eerst hier mee bezig gaan en dan pas het schouderbinnenwaarts enzo. Want als dit goed lukt, zul je zien dat dat ook veel beter gaat!

Beertjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 13:02

Je geeft eigenlijk zelf al aan wat he problem zijn en waar je aan moet werken ;) het ziet er al goed uit maar op sommige fito's mis ik nog net dat hij actiever mag zijn. Van voor is hij soms ook te lang dus beem jem iets korter maar houdt het tempo er wel in.