@ work, nieuwe beugellengte

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisanne_M

@ work, nieuwe beugellengte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 13:04

Hoii,

Een tijd terug had ik een ITP gemaakt over Jelle, hierin kreeg ik veel reacties over mijn te korte beugels.

Citaat:
Ik zou je beugels een gaatje langer doen. Vind ze voor het mooie net te kort. Hierdoor moet je langer gaan zitten en denk ik dat het hakken uitdrukken naar beneden makkelijker gaat. Succes!

Citaat:
Je beugels lijken een beetje aan de korte kant en hierdoor doe je ook iets raars (optrekken/naar achter?) met je been. Als ik de foto's zonder zadel zie, zit je daar veel netter

toen heb ik mijn beugels 2 gaatjes langer gemaakt maar zaten ze ongelijk dus gaatjes erbij geprikt en inmiddels rijd ik daar nu mee. ondertussen ook weer een les gehad (wij lessen 1x per maand) en nu wil ik graag ook jullie mening of het er beter uit ziet.
Ons niveau is B, wij rijden geen wedstrijden.

hier de foto's hoe het eerst zat.
Afbeelding
https://www.youtube.com/watch?v=tHow17WBMTc

en foto's van nu
Afbeelding
Afbeelding

wat vinden jullie? :)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 13:06

Wat goed dat je er zo mee bezig bent :j
Ik denk dat het nog wat langer mag

Marvel

Re: @ work, nieuwe beugellengte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 13:15

Ik heb het idee dat je je onderbenen klemt en je been optrekt. Ik zou voor nu dus zeker niet nog een gaatje langer doen.

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 13:15

Mag denk nog wel iets langer. Het ziet er al beter uit. :)
Leuk paard trouwens

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 13:31

Ik ben eigenlijk van mening dat je beugellengte moet zijn, hoe jij ze het beste vindt zitten...
Ikzelf rijd met niet zo'n korte beugels, maar ook niet echt lang. Maar zolang ik vind dat ze goed zitten, dat ze op de lengte zijn dat ik vind dat ik het meeste evenwicht heb, blijven ze op die lengte :)

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 13:51

quartel schreef:
Wat goed dat je er zo mee bezig bent :j
Ik denk dat het nog wat langer mag

spookyskippy schreef:
Mag denk nog wel iets langer. Het ziet er al beter uit. :)
Leuk paard trouwens

ik vind het nu al best lastig omdat ik niet de hele tijd denk 'hakken uitdrukken' en raak dus heel vaak mn beugels kwijt. en bedankt!

Jotoma schreef:
Ik heb het idee dat je je onderbenen klemt en je been optrekt. Ik zou voor nu dus zeker niet nog een gaatje langer doen.

dat kan best wel kloppen denk ik

CrazyIris schreef:
Ik ben eigenlijk van mening dat je beugellengte moet zijn, hoe jij ze het beste vindt zitten...
Ikzelf rijd met niet zo'n korte beugels, maar ook niet echt lang. Maar zolang ik vind dat ze goed zitten, dat ze op de lengte zijn dat ik vind dat ik het meeste evenwicht heb, blijven ze op die lengte :)

die mening heb ik eigenlijk ook.
maar door die reacties heb eens geprobeerd om met langere beugels te rijden, en nu heb ik veel minder last van mn knieen.
met korte beugel (wat ik al sinds oktober 2013 doe) heb ik steeds na een halfuur ongeveer last van mn knieen, nooit erbij na gedacht dat het daar door zou kunnen komen.

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:10

Ik zou toch weer 1 gaatje korter gaan zitten zeker ook omdat je zegt dat je je beugels vaak kwijt bent. Je trekt je bovenbenen nu op omdat ze te lang zijn. Als jij al jaren rijd op dezelfde lengte dan is de overgang van 2 gaatjes ineens te veel. Dus 1 gaatje weer korter en je hebt al veel meer balans, misschien kan je dan over aantal maanden weer extra gaatje langer.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:22

Rijd je ook weleens zonder beugels? Dat kan je helpen je been lang te leren maken ;) als je beugels op juiste manier belast ben je ze ook op deze lengte als t goed is niet zomaar kwijt. Wat ik altijd als stelregel hanteer qua lengte is als ik mijn been laat hangen, de beugel tot het uitstekende knobbeltje van je enkel komt. Maar lengte van je bovenbeen en dikte spelen hierin ook een rol. En het type zadel. Toch vind ik deze lengte absoluut beter, bij de eerste komt je knie voor de wrong uit en dat is niet de bedoeling :)

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 00:38

Je zegt dat je tegen jezelf zegt 'hakken uitdrukken'. Probeer het eens anders aan te pakken: Draai zo nu en dan een 'cirkel' naar buiten toe met je bovenbeen, waardoor die wat meer naar achteren komt te liggen en je been langer wordt. Lengte moet vanuit je bekken komen, niet vanuit je enkel - dat zorgt enkel voor spanning en later klachten! Je enkel gewoon los naar beneden laten hangen, als je voet horizontaal ligt is het prima :)

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 00:50

Ik denk dat je beugels sowieso niet korter moeten, ze mogen zelfs nog een gaatje langer. Ik denk dat het jou heel erg zou helpen als je wat meer voorin je zadel zou gaan zitten, je zit wat te veel op de achterkant, de lepel van het zadel. Als je meer voorin het zadel gaat zitten, wordt de hoek in je knie kleiner, dan is je knie meer gebogen, je kunt dan je hakken wat meer uitdrukken (dus naar beneden doen) zonder dat jouw onderbeen meer naar voren komt te liggen. Dan komen jouw hakken en jouw been meer op dezelfde lijn met jouw heupen te liggen, en dit helpt jou weer met het ontspannen van jouw benen en knieën.

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 11:40

LauwtjuhLevi schreef:
Ik zou toch weer 1 gaatje korter gaan zitten zeker ook omdat je zegt dat je je beugels vaak kwijt bent. Je trekt je bovenbenen nu op omdat ze te lang zijn. Als jij al jaren rijd op dezelfde lengte dan is de overgang van 2 gaatjes ineens te veel. Dus 1 gaatje weer korter en je hebt al veel meer balans, misschien kan je dan over aantal maanden weer extra gaatje langer.

dan zitten ze ongelijk en er past geen gaatje meer bij.. en opzich kan ik er wel mee rijden alleen raak ik ze kwijt en dat komt meer doordat ik mn benen optrek

darkadia schreef:
Rijd je ook weleens zonder beugels? Dat kan je helpen je been lang te leren maken ;) als je beugels op juiste manier belast ben je ze ook op deze lengte als t goed is niet zomaar kwijt. Wat ik altijd als stelregel hanteer qua lengte is als ik mijn been laat hangen, de beugel tot het uitstekende knobbeltje van je enkel komt. Maar lengte van je bovenbeen en dikte spelen hierin ook een rol. En het type zadel. Toch vind ik deze lengte absoluut beter, bij de eerste komt je knie voor de wrong uit en dat is niet de bedoeling :)

ja dat doe ik af en toe ook maar das veel gehobbel en gestuiter :') bedankt :)

Nirvana_ schreef:
Je zegt dat je tegen jezelf zegt 'hakken uitdrukken'. Probeer het eens anders aan te pakken: Draai zo nu en dan een 'cirkel' naar buiten toe met je bovenbeen, waardoor die wat meer naar achteren komt te liggen en je been langer wordt. Lengte moet vanuit je bekken komen, niet vanuit je enkel - dat zorgt enkel voor spanning en later klachten! Je enkel gewoon los naar beneden laten hangen, als je voet horizontaal ligt is het prima :)

bedankt! ik ga het zeker proberen :)

karin_gracia schreef:
Ik denk dat je beugels sowieso niet korter moeten, ze mogen zelfs nog een gaatje langer. Ik denk dat het jou heel erg zou helpen als je wat meer voorin je zadel zou gaan zitten, je zit wat te veel op de achterkant, de lepel van het zadel. Als je meer voorin het zadel gaat zitten, wordt de hoek in je knie kleiner, dan is je knie meer gebogen, je kunt dan je hakken wat meer uitdrukken (dus naar beneden doen) zonder dat jouw onderbeen meer naar voren komt te liggen. Dan komen jouw hakken en jouw been meer op dezelfde lijn met jouw heupen te liggen, en dit helpt jou weer met het ontspannen van jouw benen en knieën.

bedankt! ik ga eens kijken of dit helpt

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 12:05

Als je veel hobbelt en stuitert, dan is dat deels omdat je teveel klemt met je benen ws (en ze optrekt ;) )
Een zitles kan je zeker helpen om het juiste gevoel te krijgen. Inderdaad de oefening die nirvana zegt is er een van die je dan vaak doet ;) Probeer de schokken echt op te vangen vanuit je heupen en buikspieren, en je benen echt ontspannen te laten hangen.

hallokind

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 19:36

Ik zie niet veel verschil, en met de mensen hier boven ben ik het eens. Verder harstikke leuk paard en een leuke combi

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 14:08

Ga nog maar 1 of 2 gaatjes langer zitten. Je trekt je hak momenteel nogal op, waardoor er automatisch spanning staat op je bovenbenen. Door een gaatje langer te gaan zitten moet je je benen wel af laten hangen, waardoor je meer kunt ontspannen en beter kunt gaan zitten in het zadel.

Goed van je dat je er aan werkt!

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 14:22

Ik zou een tijdje zo blijven rijden, je trekt heel erg je hakken op omdat je je knieën tegen het zadel drukt.
probeer te ontspannen, en je benen lang te leggen.
dan raak je de beugel een stuk minder kwijt.

Ook niet je hakken uitdrukken zoals men altijd zegt, wanneer je je hakken uitdrukt, druk je je knie weg, en die heb je ook nodig!
Probeer lekker ontspannen te zitten, niet klemmen, lekker ontspannen, en wanneer je merkt dat je weer je beugel verliest ga je weer een stapje terug en je benen goed leggen.
en veel herhalen, dan gaat het je vanzelf lukken! :j

Succes! :)

Fantasycat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 15:31

Wat mij betreft kan de beugel een beetje lager, maar dat moet je natuurlijk zelf weten.

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 17:39

Als ik ze langer zet kan ik er niet meer bij en kan ik beter zonder beugels rijden :+

bedankt jenW !! :)

Nonnetje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 19:33

ik zie eerlijk gezegd niet heel veel verschil qua rijden, en met die 2 foto's en dat kleine filmpje kan ik er verder ook niet echt tips over geven.. want ik neem aan het het eerste filmpje is van hoe het eerst ging?

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 19:35

Manonvanunen schreef:
ik zie eerlijk gezegd niet heel veel verschil qua rijden, en met die 2 foto's en dat kleine filmpje kan ik er verder ook niet echt tips over geven.. want ik neem aan het het eerste filmpje is van hoe het eerst ging?

ja klopt en die 2 fotos en het filmpje zijn van de 2e keer met lange beugels

Nonnetje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 19:52

XjesLiess schreef:
Manonvanunen schreef:

ja klopt en die 2 fotos en het filmpje zijn van de 2e keer met lange beugels

tja, daar kan ik niet echt veel over zeggen qua tips voor het rijden. en over je beugels is alles al gezegd sorry haha.
succes in ieder geval :D

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 13:16

Ik had zonet een houding en zit les, met elastieken.
Ook heeft mijn instructrise mn beugels weer korter gemaakt, nu zitten ze 1 langer als wat ze eerst waren.