Merrie durft niet alleen naar buiten, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dian_Dina

Merrie durft niet alleen naar buiten, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 20:32

Ik zou graag jullie mening horen over het volgende:

Stukje voorgeschiedenis:
We hebben sinds eind januari een 7/8 jarige merrie op stal. Het is een kruising criollo x volbloed en ze is voor één seizoen gebruikt in de polo sport. Na dit jaar is ze bij iemand op een weiland beland en heeft daar ongeveer een jaar gestaan. Er is in dat jaar niets met haar gebeurt. Haar ijzers zijn van haar hoeven gescheurd en ze kwam dus ook bij ons met enorme scheuren in haar hoeven. Haar hoeven groeien gelukkig snel, dus dit gaat de goede kant op. Begin februari is ze naar ons gekomen, we hebben haar toen laten checken door een osteopaat en door een dierenarts, alles was in orde.

Wij hebben haar rustig opgepakt en zijn een paar keer korte buitenritjes met haar gaan maken. Dit ging eigenlijk super tot dat ze tijdens een rustig gallopje een auto tegemoet kwam en vervolgens zo ging bokken dat ze haar ruiter er heeft afgegooid. Waarna haar ruiter een gescheurde enkelband heeft opgelopen..

Na dit ongeval hebben we haar ongeveer 1,5 maand alleen maar gelongeerd en gestapt aan de hand. Dit om nog eens goed alle stemcommando's helder te krijgen en te zorgen dat we elkaar wat beter zouden gaan begrijpen. Dit ging allemaal erg goed, dus besloten we een stapje verder te gaan. Ze staat samen met een ruin van 17 jaar, en om weer te beginnen leek het ons slim om eens samen een buitenrit te gaan maken. Dit ging werkelijk boven verwachting goed! De ruin wil nog wel eens wat gaan lopen trippelen, maar hier trekt ze zich helemaal niets van aan. Ook vind ze sommige dingen wel wat spannend, maar met wat aanmoediging gaat ze overal langs. Ook krijg je haar makkelijk voorwaarts, ze gaat ook met alle gemak voor op en voor de ruin uit.

Nu komt het niet altijd uit om samen op buitenrit te gaan, dus hebben we vorige week weer eens geprobeerd om alleen naar buiten te gaan. Dit blijkt dus een drama te zijn.. De pad af gaat nog net, maar een paar meter verder blijft ze stokstijf stil staan en is er niks meer mee te beginnen. Het is net of ze ineens van alles ziet en alles eng vind. De ruiter die er in het begin af is gebokt heeft het ook nog een keer geprobeerd. We hebben buiten altijd een zweepje bij, maar zelfs met een ferme tik is ze niet voorruit te krijgen. Laatste keer ging ze zelfs met 4 benen de lucht in. De ruiter is afgestapt en aan de hand naar huis gelopen. De merrie bleef nu ook erg gek doen.

Ik heb zelf het idee dat ze erg onzeker is, en daarom alles zo eng vind als ze alleen op pad moet. Maar hoe krijg je een paard wijs gemaakt dat het dat niet is? Wij weten ons op het moment geen raad meer. Vooral omdat bij ons de rij mogelijkheden vooral worden beperkt tot buitenrijden is het eigenlijk wel noodzakelijk dat ze alleen naar buiten durft. We hebben ook wel de mogelijkheid om de paarden een paar uur per dag apart te zetten. Zou dit kunnen helpen in het zelfstandig worden van de merrie?

Ik hoor het graag als er iemand tips voor ons heeft!

justkid

Re: Merrie durft niet alleen naar buiten, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 21:27

Ik moest mijn merrie ook leren om alleen naar buiten te gaan. Ik ben zelf niet zo'n held en ik wilde het mijn paard goed leren. Ik heb het als volgt gedaan;

Eerst heb ik haar geleerd om alles wat "eng" is aan te raken met haar neus. Vaak heb ik het gewoon voor gedaan door naar het "enge" voorwerp te lopen erop te gaan staan/zitten en wanneer ze me volgt een appeltje op het enge voorwerp te leggen. Zodra ik merkte dat ze ging spannen (hoofd omhoog, zich groot maken) voorop lopen en haar meenemen, geen aandacht aan haar schenken maar gewoon lopen.
We hebben eerst een vast klein rondje gewandeld en aan alles aandacht geschonken. Eerst liep ik vooral voorop maar later werd ze dapperder en kwam ze naast en "voor" me lopen. Toen het rondje bekend was heb ik stukjes rijdend gedaan, wanneer het spannend werd ben ik gewoon afgestapt en heb haar aan de hand meegenomen. Mijn merrie is introvert, ik zorg altijd dat de spanning niet oploopt, hoofd hoog betekent in haar geval dat ze stopt met nadenken en haar eigen "beslissingen" gaat nemen. Dit wil ik altijd voorkomen, hoofd laag betekent ontspanning en "overleg" Ik kan haar nu goed lezen, zij draait altijd een oor naar achteren als ze het niet weet en wil weten wat ik ervan vind. Toen het bekende rondje probleemloos ging onder de man, ben ik gaan uitbreiden en dat gaat eigenlijk altijd goed. Ze heeft een basis vertrouwen en is een stuk zelfverzekerder geworden.

Ze is nu vaak leidpaard voor de jonkies op stal die voor het eerst naar buiten gaan. Dat is echt een taak, dan kijkt ze echt helemaal nergens naar en daardoor zijn de kleintjes ook meteen vertrouwd met alles wat ze buiten tegen komt.
Met een ander paard vindt ze het fijnste maar ook met zijn tweeën gaat het prima.
Ik denk dat het een beetje van het karakter van je paard afhangt wat de beste methode is. Voor mij en mijn paard werkte dit erg goed.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 22:12

Lekker gaan wandelen :) Dier moet eraan wennen om alleen het terrein te verlaten & dat gaat het makkelijkste als ze ervaart dat dit veilig genoeg is. Als ze die veiligheid niet onder het zadel krijgt (wat ik snap als de ruiter haar vooruit probeert te slaan) kan wandelen helpen. Een leider op de grond is vaak overtuigender dan een leider op de rug.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 22:29

Opbouwen, rondje telkens uitbreiden en vooral positief eindigen... ik wacht zelf ook meestal tot het wat warmer en rustiger weer is als ik een nerveus paard buiten vertrouwd wil maken...

Beter een paar goede en ontspannen ritten maken dan veel gestresste ritten... pak alles met geduld en vertrouwen aan... komt goed :)

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 07:41

Ik zou ook zeggen rustig opbouwen en zeker ernaast (ipv erop) beginnen.
Op het moment dat je ergens bij jezelf of je paard spanning op voelt komen kan het helpen diep adem te halen en even met je aandacht helemaal bij jezelf te blijven.
De merrie is nog jong dus als je hier de tijd voor neemt die nodig is (haar tijd) heb je nog jaren om later in het bos te kunnen genieten.
En het is toch mooi als je zoiets met rust en in vertrouwen op kunt bouwen ?
De paarden apart zetten lijkt mij geen goede optie, ik denk dat dit de merrie eerder onzekerer maakt.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 07:47

En als ze ook aan de hand staakt: draai rondjes met een laedrope richting haar achterhand. Zodra ze beweegt, neem je deze druk weg. Als je zelf niet handig bent met de leadrope, dan vraag je een tweede persoon om achter de kont te drijven. Werkt altijd direct bij mijn voorheen stakende paard. Verder ben je al hartstikke goed bezig.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 07:57

Een angstig paard moet je nooit druk geven aan de achterkant, maar de druk aan de voorkant wegnemen door haar er vertrouwd mee te maken. Anders moeten ze gaan kiezen tussen 2 angsten/onprettige kanten en zal ze de volgende keer alleen maar harder staken.

TS: is ze aan de hand wel braaf?
Ik heb het ongeveer gedaan zoals justkid. Eerst veel hetzelfde rondje aan de hand stappen, klein rondje, zo'n 15 minuten. Alles laten zien, aanraken, enz. Laat ze vooral kijken, daar leren ze van. Als het rondje aan de hand helemaal goed gaat hetzelfde rondje er een keer op doen. Bijvoorbeeld uitstappen na wat bakwerk. Dan is de ergste drukte er ook al af. En als dat goed gaat, kun je je rondje uitbreiden. Als het eng is gewoon even afstappen, samen kijken, voorbijlopen en als de spanning er af vloeit weer opstappen. Ik heb er mijn eerste ritje van een kwartier misschien wel 10x naast gestaan, inmiddels (2 jaar verder) rijden we 2 uur alleen buiten. Maar nog steeds stap ik af als ik merk dat de spanning hem teveel gaat worden.

Naast het rondje wandelen en later erop, maakte ik ook grotere rondes met een ander paard, zodat hij wel wat van een grotere wereld zag.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:15

Persoonlijk zou ik ook eerst wandelingen gaan maken, rustig aan beginnen en geen beangstegende dingen opzoeken, is ze hierin relaxed, dan misschien wat opstakels opzoeken die haar angstig maken en hiermee verder gaan...beetje bij beetje. Wel altijd positief afsluiten. De 2 keren die boven staan beschreven zijn naar mijn idee niet goed afgesloten en heeft het paard gelijk gekregen in ongewenst gedrag. Bij angst afstappen en maar naar huis gaan, en naar huis gaan als het paard niet verder wil maakt het er niet beter op. succes!!

Dian_Dina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 09:31

Bedankt allemaal voor jullie reacties en tips!

Het lastige is dat we niet goed snappen wat ze nou precies eng vind. Het is niet echt zo dat ze bijvoorbeeld iets wat langs de weg staat eng vind. Ze staat gewoon in de verte te kijken, alsof ze iets hoort oid. De keren dat we samen met de ruin naar buiten zijn geweest is ze nergens bang voor. Laatst kwam er een grote kraan lans ons gereden en hier geeft ze niks om. Het is dus volgens mij niet echt dat ze 'iets' eng vind.

Ik heb al een aantal keer met haar gewandeld aan de hand, dit ging best goed en we konden dan zelfs ook stukjes draven. Ik probeer dan tijdens het lopen/draven ook haar hoofd laag te houden en dan kan ze op den duur best ontspannen.

Ik denk dus inderdaad dat we zo verder moeten gaan, door gewoon veel aan de hand te gaan wandelen. Het lastige vind ik alleen om haar voorruit te krijgen als ze op dat moment iets eng vind. Wat is daar de beste manier voor? Haar een rondje laten draaien? Met de leadrope heb ik dit laatst geprobeerd en daar reageert ze ook wel goed op.

Met veel rust en vertrouwen zou het goed moeten komen dus :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 11:06

Dian_Dina schreef:
Bedankt allemaal voor jullie reacties en tips!

Het lastige is dat we niet goed snappen wat ze nou precies eng vind. Het is niet echt zo dat ze bijvoorbeeld iets wat langs de weg staat eng vind. Ze staat gewoon in de verte te kijken, alsof ze iets hoort oid. De keren dat we samen met de ruin naar buiten zijn geweest is ze nergens bang voor. Laatst kwam er een grote kraan lans ons gereden en hier geeft ze niks om. Het is dus volgens mij niet echt dat ze 'iets' eng vind.

Ik heb al een aantal keer met haar gewandeld aan de hand, dit ging best goed en we konden dan zelfs ook stukjes draven. Ik probeer dan tijdens het lopen/draven ook haar hoofd laag te houden en dan kan ze op den duur best ontspannen.

Ik denk dus inderdaad dat we zo verder moeten gaan, door gewoon veel aan de hand te gaan wandelen. Het lastige vind ik alleen om haar voorruit te krijgen als ze op dat moment iets eng vind. Wat is daar de beste manier voor? Haar een rondje laten draaien? Met de leadrope heb ik dit laatst geprobeerd en daar reageert ze ook wel goed op.

Met veel rust en vertrouwen zou het goed moeten komen dus :D

Het is niet dat ze iets niet eng vind, ze vertrouwd de ruiter gewoon niet en wil daardoor niet verder. Het zal meespelen dat de ruiters die erop zitten ook met het voorval in hun hoofd szitten en daardoor niet helemaal zeker zijn van hun zaak.
Ik zou het in kleine stappen doen, probeer eens aan de hand te stappen met iemand erop bijv. en dan steeds grotere stukjes afstand nemen. Wanneer ze stil gaat staan, even laten staan en proberen weer op jou te laten letten. Dan weer doorstappen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:20

Het is ook een kwestie van goed timen, met het hoofd omhoog in de verte kijken is heel herkenbaar, als Kid dat doet voel ik haar helemaal opspannen en ben ik al te laat.
Je weet vaak niet wat ze horen of zien in de verte. Probeer dat staren al te voorkomen door haar meteen laag te vragen of om te draaien of iets te doen wat de focus weg haalt.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:33

ff gekopieerd uit ander topic:

Mijn bijrijdpaard heeft t ook heel erg. Als ik alleen naar buiten wil, ging (/ gaat) ze staken en achteruit lopen, achteruit de dijk af zodat je gewoon niks kan.
Wat bij mij werkt is HEEL veel belonen. Bij elk stapje dat ze vooruit gaat, haar de hemel in prijzen.
Ik had de tip van m'n instructrice te geven om er af te stappen als zij achteruit gaat lopen, en gewoon een klein stukje naast dr verder lopen. Ik maakte er wat grondwerk van, dus gehoorzaamheid dingen. Stukje aan de hand draven, opeens stilstaan, weer aandraven, stappen, stukje achteruit, weer verder in draf, wat turns etc. Dan klom ik er weer op en zette ze weer een paar stapjes en stopte ze weer. Dus weer herhalen. Toen kwam ik op het idee om plukje gras te plukken en haar die geven als ze een pasje vooruit liep. Hier reageerde ze goed op!! Op een gegeven moment stond ze stil en haar hoofd al naar mij gedraaid omdat ze door had dat ik haar dan gras gaf, en dat was voor mij het teken om consequent te zijn. Dus wat strenger been (geen zorgen, niet trappen. Gewoon met hak drijven ipv kuit). En toen liep ze! En stopte ze ook niet meer. Hele weg tegen dr blijven praten en de hemel in prijzen.
Vorige keer weer geprobeerd, en ik merkte zeker wel vooruitgang. Ze ging wel weer stil staan maar hoefde niet meer af te stijgen. Nu deed ik gewoon gehoorzaamheid oefening terwijl ik er op zat; achteruit zetten. Als zij probeerde achteruit de dijk af te gaan, stapte ik niet af maar was ik streng en gaf ik haar een tik. Duidelijk maken dat dat nu echt niet meer kan. En dat werkte ook goed, want dan ging ze weer vooruit. Uiteindelijk heb ik een heerlijke buitenrit gemaakt zonder te stoppen :D
Had een jaar geleden hetzelfde probleem, en toen ook opgelost met heel veel belonen. Daarna kon ik heerlijke buitenritjes maken. Totdat het een keer fout ging (niet er afgevallen ofzo hoor, gewoon ruzietje). En toen ging ze weer staken... Denk dat ze het niet meer vertrouwde en het slechte herrinnerde ipv dat het leuk is.

Bij mij was het dus hoogstwaarschijnlijk een vertrouwen/ leiderschapsprobleempje. Denk dat dat bij jou ook het geval is. Dan is het dus een kwestie van heel veel belonen, maar ook consequent zijn op het juiste moment.

Waarom denk je trouwens dat ze het eng vindt? Gaat ze stijf stil staan, maakt ze zich groot en gaat ze blazen ofzo? Of gaat ze alleen stil staan?
Als ze alleen stil gaat staan weet ik bijna zeker dat ze niet iets engs ziet, maar dat ze het gewoon niet vertrouwt.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:01

In reactie op andere reacties: drijven middels leadrope werkt misschien niet bij angstig paard zoals Amanda zegt, maar wel bij stakend 'steegs' paard (niet van huis willen gaan).

veerle1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:36

Ik had al meerdere topics gelezen maar kan er niet echt 1 vinden wat mijn pony nou precies doet en als iemand daar een oplossing voor weet. Bij sommige gaan de ponys stil staan of achteruit lopen maar mijn pony gaat gewoon echt te keer als ze op buitenrit moet ze pakt het bit vast dat ik echt met 2 handen moet rukken als ik haar links/rechts moet krijgen en ze draait zich dan zo om dat ze met de neus naar huis staat en het is een behoorlijke sterke merrie. En als ze dan weer met de neus naar huis staat gaat ze als een razend tekeer en volle galop naar huis en ik kan trekken rukken alles ophoudingen maken maar ze negeert gewoon wat ik schreeuw/roep en doe en rent naar huis. Ze is gewoon al bijna een keer in een volle sloot gerend wat echt net goed ging en prikkeldraad van de buren. En als ze dan weer staat waar ze opgezadeld word gaat ze weer rustig staan en laat ze alles over haar heen komen en kan ik er zelf onderdoor lopen etc. Ik ben dit weekend ook met een meisje naar Havelte geweest mijn vader heeft me daar gebracht met de pony. En ze liep braaf achter die pony aan alleen als ze het eng vond wou ze die pony wel vooruit trappen maar zolang ik er achterbleef was er niks aan de hand ik heb haar op een geven moment ook kunnen overhalen om op het groote zandpad daar voorop te galoperen en dit vond ze ook heel leuk want ze had beide oortjes naar voren maar vandaag wou ik dan weer alleen en ik ben gewoon een half uur bezig geweest dr alleen maar van de oprit af te krijgen. En toen was ik eindelijk de oprit af en het padje een stuk achteruit kwam er een auto aan en heeft ze het bitje gepakt en omgedraaid en als een gek naar huis gerend en dan ziet ze gwn niks meer want ze had niet eens eerst door dat ze bijna in de sloot zat. Nu zeggen hier veel meisjes met topics neem een lesgever natuurlijk heb ik het wel gedaan met een lesgever zij er naast en ik erop en hebben we op haar duvel gegeven maar de als ik de volgende keer alleen ben doet ze het gewoon weer en dan heb ik geen hulp. Ik ben ook niet iemand die het niet snel opgeeft maar dit gaat nu al 4 jaar zo en me vader kan niet telkens mee op de fiets (dan gaat het super) omdat ik op buitenrit wil en ik wil ook welleens gewoon met haar alleen even genieten. Nu las ik ook al veel van gaan lopen maar dan heeft ze dr zin ga ik lopen gaat ze kleven en is ze niet bang heb ik dat dan een paar keer gedaan zal je zeggen dat ze het wel snapt maar ga ik er dan opzitten begint het drama weer van voor af aan. Mijn moeder zei ook al tegen mij ze heeft een knopje in dr hoofd wat ze niet kan omdraaien want in dr hoofd is het gewoon telkens IK MOET NU NAAR HUIS. En dat knopje lukt mij gewoon niet met mijn manieren om te zetten. Hebben jullie mischien ideeën? (PS: Mischien denken jullie is ze wel verkeersmak toen ik haar begon te rijden was ze verkeersmak niks aan de hand ging zo mee maar dat was voor een paar keer en begon het drama er is zoals ik kan zeggen in die tijd niks gebeurd dat je zal zeggen ze is bang ze doet het gewoon omdat ze niet wil ze wil thuis blijven)

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:15

Dag Veerle, het beste is dat je zelf een topic opent als je een vraag heb. Dan kunnen we specifiek op jouw vraag antwoorden. Wat betreft jouw drama, zou ik je willen adviseren een trainer (instructeur, deskundige) erbij te halen. Als je het zelf al vier jaar probeert en het paard is zo gevaarlijk bezig (bit vasthouden, naar huis rennen) dan is professionele begeleiding noodzakelijk. Overigens kan je het dan best snel leren hoor. Even goed investeren in een deskundige en dan jarenlang plezier.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:29

ik denk dat het paard niet zozeer iets eng vind, maar niet weg wil van stal/van haar vriendjes. Tenminste, dit is bij mijn paard het probleem.
Ik kan met haar niet eens een stukje van 150 meter over de dijk lopen (naar de manege toe) omdat ze echt niet weg wil van stal!

veerle1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:43

@EvelienKiss Sorry maar ik heb hier al een poos niet opgezeten en weet niet meer hoe dat moet :S

veerle1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:45

max66 schreef:
ik denk dat het paard niet zozeer iets eng vind, maar niet weg wil van stal/van haar vriendjes. Tenminste, dit is bij mijn paard het probleem.
Ik kan met haar niet eens een stukje van 150 meter over de dijk lopen (naar de manege toe) omdat ze echt niet weg wil van stal!

Dat zei mijn moeder ook al! We dachten eerst dat ze super bang was maar mijn lesgever zei ook al dat is niet zo! Ze wil niet weg omdat ze lekker in het land wil lopen en doen wat ze zelf wil en dan echt helemaal alleen is.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 08:15

Bij ons werkte het goed dat mijn dochter op onze merrie zat en ik op de fiets mee ging. Ze zag mij echt als 'leidende' en als ik harder ging fietsen ging zij harder lopen en als ik stopte ging zij ook stil staan. We hebben het heel rustig opgebouwd. Af een toe een ander paadje nemen en mijn dochter van mij weg laten rijden. Na een maand of 3 dit wekelijks gedaan te hebben, kon zij ook alleen op pad.

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 08:41

Aan de hand is idd een goed begin, en je moet ervoor zorgen dat ze veel vertrouwen in je heeft, zodat jij de leider ook kan zijn op spannende momenten.

Als mijn paard onzeker wordt dan stap ik af omdat hij zekerder is als ik er naast loop. Nu gaat het al veel beter en moet ik zelden nog afstappen.
Langzaam opbouwen dus en veel vertrouwen geven ! :-)

BootsScoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 08:49

Niet te vergeten de timing van belonen of wanneer je omdraait en ( gedwongenermate ) naar huis gaat. Ga aan de hand beginnen uiteraard maar pak telkens maar kleine stukjes zodat jij nog steeds in charge blijft. Als ze gaat staken ben je al over de top en dus te laat. Begin heel klein, en dat kan bij wijze maar 50 m de dam af zijn. Omdraaien en naar huis vanuit ontspanning en niet spanning. Draaien met een leadrope achter een angstig paard dat uit zijn comfort zone is, is vragen om ellende. Voor jou hoeft 50 m niks voor te stellen maar kan voor een paard een hele opgave zijn! Vind ze toch wat eng? Laat haar bewust onderwerpen bekijken, raak ze zelf aan en probeer jouw paard vertrouwen te geven dat waar jij bent het goed is. Dit is niet iets wat binnen een dag klaar is, paard bepaald het tempo. Probeer thuis ook bewust met wat enge dingen te werken, zet een schrikparcous op of neem eens een uurtje les hierin. Sucess!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 13:33

veerle1807 schreef:
max66 schreef:

Dat zei mijn moeder ook al! We dachten eerst dat ze super bang was maar mijn lesgever zei ook al dat is niet zo! Ze wil niet weg omdat ze lekker in het land wil lopen en doen wat ze zelf wil en dan echt helemaal alleen is.

Nou, ik geloof niet dat een paard bedenkt dat ie liever in de wei wil lopen, maar ik denk dat het kudde-gedrag is. De kudde geeft haar zekerheid en dat valt weg als jij alleen met t paardje van stal weg gaat. Waarschijnlijk vertrouwt het paard jou nog niet zo zoals hij de kudde vertrouwt (dat is bij de mijne denk ik ook zo) en daarom krijg je m niet mee.....

Mijn paard moet ik bv ook niet als enige paard op stal zetten (als de rest buiten is) want dan wordt ze gek! Ook als zij als enige op de wei zou staan en de rest is (al) binnen...

Lastig probleem hoor!

veerle1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 19:52

Heeel erg bedankt ! Ik ben vanavond ff op de oprit en telkens als ze wou terug rennen stil gezet en luisterde al veel beter ! En ik kan zeker wat met de tips!