groot bit gezocht voor pittige koudbloed

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

caboclo

groot bit gezocht voor pittige koudbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 13:42

hallo,

ik ben op zoek naar een bit van 17,5 / 18 cm
het is voor een grote tinker mix (misschien ook wel belg)
die is vroeger altijd met een stang gereden nu hangt er een dubbel gebroken bit in
ze is zeer braaf alleen erg voorwaarts

maar omdat ik alleen buiten rij (buitenritten / bos en polder) wil ik wel wat over haar te vertellen hebben
het is niet zo dat ik haar steeds moet terug houden want meeren deels van de rit heb ik de teugels los hangen en dan ook echt los

maar als we een drafje of galopje doen krijg ik haar niet terug
dus vandaar ik naar een ander bit opzoek ben

wat ik zoek weet k zelf nog niet het mag met hefboom werking zijn of gewoon in rings maak niet uit
ik ben niet zo van het sjorren maar als ik de teugels vast pak wil ik wel een werking hebben nu heb ik dat totaal niet

het is nu zo eer ik haar terug heb in draf zijn we 5 min verder maar als er echt iets is waarvoor ik haar direct terug wil hebben kan dat dus niet , ik vertrouw paardlief voor de 200% stoppen doet ze huus wel alleen niet op mijn comando en gezien het fijt dat er her en der niet echt op de paarden gelet word door de andere weg gebruikers vin ik dat wel fijn dat ik dan kan bepalen wanneer en waar ik haar terug kan zetten hoe of wat ik zal willen

ik hoef geen reacties van ga beginnen bij de grond en dan pas weer naar het rijden kijken
het gaat altijd goed en doet ook wat ik zeg alleen buiten vergeet ze dat soms..
ook van begin eerst is in de bak , zal ik graag willen maar geen mogelijkheid tot het trainen in een bak we hebben alleen stallen met een stukje weide waar ik overigs niet op kan rijden aangezien we dan over een paar maanden geen gras meer hebben...

dit is paardlief nergens bang voor altijd in voor een ritje is totaal niet lui

Afbeelding

midgie

Re: groot bit gezocht voor pittige koudbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:32

Prachtig dier heb je zeg , het lijkt ook wel shire zo aan zijn hoofd te zien,

Ja je wil het niet horen maar het heeft echt met balans te maken, het paard is moeilijk te stoppen waarschijnlijk omdat ze op de voorhand dendert, dat kun je met geen enkel bit oplossen, want een bit is geen rem, ik spreek uit ervaring, heb zelf een tinker van 169 en die kan ik puur op mijn zit en een halve ophouding terug krijgen , maar heb er nog een en die is op de voorhand gereden met veel druk en die werd erg sterk buiten , maar nu ik hem al een tijd aan het gymnastiseren ben en hem leert de achterhand te gebruiken komt hij buiten ook veel beter terug op mijn zit en ophouding , want dat getrek aan een bit vind ik persoonlijk heel erg , dan loop ik er liever naast, ernaast kun je ook heel veel bereiken qua balans, ik weet niet of je les hebt , maar neem eens les van iemand die jou meer kan vertellen wat rechtricht oefeningen zijn op de grond maar ook vanuit het zadel,

Dat je geen bak hebt om te trainen is onzin, je kan ook buiten trainen , zelf rij ik mijn paarden ook vaak in het bos maar ook daar word gewerkt en gedragen met de achterhand. Dus buiten kun je ook heel goed aan je rijtechniek werken,

En andere mensen kunnen niet weten dat jij je paard niet kan terug nemen buiten, dus eigenlijk ook heel gevaarlijk voor andere , ik geef toe er zijn veel weg gebruikers die lak hebben aan je paard, maar jij moet je paard ten alle tijden bij je kunnen houden en ook dat leer je met grondwerken, is voor sommige miss wel saai , maar het kan heel nuttig zijn,

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:51

Ik heb het met mijn tuigpaard merrie ook, alles gaat goed alleen in het bos is de rem zoek zodra we gaan draven of galopperen. Alles heb ik geprobeerd (instructie, grondwerk, zingen, er naast, iemand op de fiets, ik op de fiets ernaast) maar niets hielp.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor een ongebroken pelham met 2 teugels. Dus ik heb een hefboom op het moment dat het nodig is en voor de rest doe ik alles met een losse teugel. Ik heb dit een half jaar gedaan en nu overgestapt naar een hackemore vanuit praktisch oogpunt (eten en drinken tijdens de rit) en die werkt voor haar ook super.

Vriendin van mij heeft haar Bels op een liverpoolstang en dan op het tweede gaatje. Die hangen ook de hele weg doorgebogen, alleen als het nodig is heeft ze iets.

Het is ook een kwestie van aanvoelen wat voor je paard het meest prettig werkt.
Laatst bijgewerkt door brighteyes85 op 08-05-14 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:52

Ophaaltrens misschien iets?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:00

Je probleem is niet oplosbaar met een bit imo. ik kan je dus geen tips geven.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 18:25

Één topic is genoeg ;)