Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Missbeauty30 schreef:Op de site van Marijke de Jong kan je lid worden en een hoop leren. Je krijgt dan toegang tot heel veel nuttige informatie, vind ik persoonlijk. Er staan echt hele fijne oefeningen bij. En er zijn genoeg e-books te verkrijgen. Zeker het proberen waard. En zo af en toe een lesje is natuurlijk het beste. Ik ben nu 1,5 jaar bezig met de instructeur opleiding van Marijke en het is echt heel gaaf!
bedoel je de binnenhoefslag starbreeze? Want dat doe ik inderdaad wel altijd. Alleen mijn paard houdt rechts ontzettend vast en ik wil hier eigenlijk ook vanaf de grond mee bezig. Hebben jullie hier tips voor? Want het enige wat ik ken is om het paard canuit stilstand beide kanten op te laten buigen,maar veel verder kom ik niet omdat er gewoon moeilijk concrete oefeningen te vinden zijn. Dus als er simpele oefeningen zijn die je niet gauw fout kunt doen hoor ik het graag
Starbreeze schreef:Google eens op 'dressuur kun je leren'. Op die site zoeken naar wijken en schouderbinnenwaarts. Dat zijn fijne oefeningen om je paard recht te richten.
Verder altijd 2e hoefslag rijden en in alle gangen regelmatig het lijntje vanuit de hoekletter naar A of C rijden.
Het paard niet over zijn tempo laten lopen maar met impuls voorwaarts (veel schijn- of normale overgangen) rijden.
Instructie is natuurlijk beter, maar ik denk dat je hier wel iets mee kan tot het zover is dat je dat weer kunt. Het is ook geen hogere wiskunde.

YelaBrenda11 schreef:Hoihoi hartstikke bedanktbedoel je de binnenhoefslag starbreeze? Want dat doe ik inderdaad wel altijd. Alleen mijn paard houdt rechts ontzettend vast en ik wil hier eigenlijk ook vanaf de grond mee bezig. Hebben jullie hier tips voor? Want het enige wat ik ken is om het paard canuit stilstand beide kanten op te laten buigen,maar veel verder kom ik niet omdat er gewoon moeilijk concrete oefeningen te vinden zijn. Dus als er simpele oefeningen zijn die je niet gauw fout kunt doen hoor ik het graag

terpentijn schreef:Ik vraag me af of men wel een goede invulling heeft bij het principe "rechtrichten".
Als je paardrijdt ben je in feite al steeds bezig met rechtrichten, op iedere volte al.
Ook heb ik het idee dat dit enorm wordt overschat, je traint (als het goed is) je paard toch sowieso op beide handen evenredig? Ik hoor/lees wel eens van mensen die uitsluitend maar bezig zijn met ik heb een scheef paard, ik train op rechtrichten". daarna komt er dan een verhaal waarvan ik denk: waar gaat dit over?
Ik stel een vraag: weet men WAAROM een paard "gerechtricht" zou moeten worden?
terpentijn schreef:Nou Joolien, die indruk heb ik ook, er zijn zelfs lessen/cursussen waarbij men begint/voornamelijk bezig is met "rechtrichten" terwijl niemand een clou heeft waarom dat moet en hoe dat moet.
Vind dat erg bijzonder. In sommige van die cursussen zit dan niemand op het paard, het is dan dus "rechtrichten" aan de hand.
Ik zie daar de meerwaarde absoluut niet van in.
Ik vind het eigenlijk ook een verkeerde uitdrukking: recht richten.
Het zou eerder een gelijkwaardige gewichtsverdeling over alle vier benen moeten zijn. Zowel horizontaal als verticaal, en dan nog onder de ruiter.
Zonder gehang aan de bakrand.