Achter overspringen in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kruimeltje86

Achter overspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 11:09

Hallo allemaal,

Ik rijd af en toe een paard dat in de galop de neiging heeft om achter over te springen. Zij galoppeert in een actief tempo, houd dan in, geeft een soort bokje en springt dan achter over.

Omdat ik de indruk heb dat het een balans probleempje is, rijd ik veel met haar op de binnen hoefslag. In alle rust galoppeer ik aan, paar pasjes galop en dan terug naar draf om te belonen. Zo pak ik elke keer langere stukjes mee en dan gaat het goed op de lange zijdes. Als ik vervolgens een volte wil rijden, dan gebeurd weer hetzelfde.

Graag hoor ik van jullie ook wat tips.

Dankje!!

Ann_moi

Re: Achter overspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 11:18

Vroeger heb ik dit heel veel gehad met mijn toenmalige pony. Het probleem zat hem bij mij voornamelijk in het begrenzen op de buitenteugel, maar ook bij het aanspringen ging dit al dusdanig ongecontroleerd dat zodra je bij de volte kwam het al mis ging.
Uiteindelijk hebben we haar achterhand sterker gemaakt door veel overgangen te rijden, en geoefend om op de buitenteugel te kunnen begrenzen waarna het probleem heel erg is verminderd. :)

Kruimeltje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 15:30

Ann_moi schreef:
Vroeger heb ik dit heel veel gehad met mijn toenmalige pony. Het probleem zat hem bij mij voornamelijk in het begrenzen op de buitenteugel, maar ook bij het aanspringen ging dit al dusdanig ongecontroleerd dat zodra je bij de volte kwam het al mis ging.
Uiteindelijk hebben we haar achterhand sterker gemaakt door veel overgangen te rijden, en geoefend om op de buitenteugel te kunnen begrenzen waarna het probleem heel erg is verminderd. :)

Dankjewel! Gisteren ging het al een stuk beter. Iets meer begrenzen met buitenteugel en goed doorrijden op het moment dat ik voelde dat ze ging inhouden. De galop positief afgesloten zodat het voor haar ook positief blijft :-)

First_Unique

Re: Achter overspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:31

Ik verwacht ook dat het echt een balansprobleem is. mijn paard heeft er ook last van. Ikzelf zit juist wel veel op de volte om recht te richten. veel figuren rijden en veel overgangen. verder buitenteugel er goed aanhouden is ook goed om op te letten!
Ikzelf longeer ook vaak met kaptoom, enorm prettig. voltes kleiner en groter maken en veel overgangen. En geduld hebben tijdens training. het komt echt wel als je training goed is :D Succes!