Gekruist in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anudi

Gekruist in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 21:52

Hallo bokkers,

Een kennis van me heeft een leuke bruine C-pony. Ze vraagt mij regelmatig om haar te komen helpen met rijden en dat is dan ook erg gezellig. Nou is het alleen zo dat haar pony in de galop met zijn voorbenen gewoon goed galoppeert, maar met zijn achterbenen lijkt het net of hij om de sprong van galop wisselt. Normaal zou zijn binnenste achterbenen voor zijn buitenste achterbeen moeten blijven, maar dat gebeurt dus niet. Hij doet dit altijd, aan de longe en ook als ik er zelf op zit. De pony is verder wel gewoon voorwaarts en vertoont verder geen rare passen of sprongen. Hij doet het niet altijd, voornamelijk wanneer de bochten scherper worden begint het. Ik laat haar nu steeds gewoon galopperen en dan wanneer hij achter begint te kruisen moet ze hem meteen terugnemen naar draf en dan weer goed aanspringen. Ik merk al wel dat het steeds langere stukken goed gaat maar ik vroeg me af of iemand van jullie misschien een pony kent met hetzelfde probleem en er een oplossing voor weet.

Brenvree

Re: Gekruist in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 22:02

Mijn paard deed dit ook een tijdje, nadat hij 'gekraakt' was. Dit kwam omdat hij eigenlijk weer opnieuw moest leren omgaan met zijn ruimte in de spieren. Mijn instructrice raadde mij toen aan om niet teveel stelling te rijden, zorgen dat zijn schouders recht blijven. Bij aanspringen in galop zelf je binnenbeen goed lang maken, dus vanuit je knie strekken, dan sprong hij gelijk goed aan. Dit heeft bij mijn paard toen heel goed geholpen!

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 22:07

Hoe oud is de pony? En wordt er veel mee gedaan?
Klinkt alsof hij nog niet genoeg kracht heeft. Veel overgangen maken, schakelen in draf en vooral rechtdoor galopperen maakt hem sterker.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 23:11

Tja het in kruis galop lopen gebeurt echt wel vaker, niet echt een groot probleem ervan maken hoor.
Maar zoals je er nu ook al op reageert dat is goed, even dadelijk terugnemen en weer aanspringen, na een tijdje zal het steeds beter gaan.
Uiteraard wel ook trainen op het verplaatsen van de achterhand, eigenlijk zou je de achterhand iets naar binnen moeten vragen om juist aan te springen, en zeker bij zulks gedrag net iets overdrijven en echt vanuit de travers gaan aanspringen.
Op deze manier leer je ook het paard aan te springen vanuit de achterhand, nu springt het paard vanuit de voorhand aan en dat is dus fout en leid vaak tot idd kruisgalop.

Anudi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 07:06

LesleyxLinn schreef:
Hoe oud is de pony? En wordt er veel mee gedaan?
Klinkt alsof hij nog niet genoeg kracht heeft. Veel overgangen maken, schakelen in draf en vooral rechtdoor galopperen maakt hem sterker.

De pony is al een jaar of 13 en er zijn altijd wedstrijden mee gereden op L2 niveau. Toen hij bij dat meisje kwam heeft zij er heel lang niets mee gedaan omdat ze er zelf nog wat bang voor was. Dus het kan idd wel zijn wat Brenvree zegt, dat ze gewoon weer op kracht moet komen. Maar op dit moment wordt er al wel weer anderhalf jaar regelmatig mee gereden en veel mee gelongeerd.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 07:20

Het is een balans kwestie in de bochten. Waarschijnlijk is de buiging en stelling in stap en draf ook niet voor elkaar.

Citaat:
Hij doet het niet altijd, voornamelijk wanneer de bochten scherper worden begint het.

Trainen in stap en draf in buiging en stelling in de wendingen en hoeken. Voltes draaien; volte open en sluiten; zodat het paard soepeler wordt en beter leert dragen op het binnen achterbeen.
Als je dat voor elkaar hebt, dan zal het in de galop in de bochten ook beter gaan.
In galop eerst grote voltes galopperen en rechte einden.
En als ruiter ; heel recht en ontspannen boven je paard zitten, ook in de bochten.