Paard loopt weg in draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RHCP18

Paard loopt weg in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 11:41

Hallo iedereen,
Sinds een maand rijd ik een klein paardje van 11jaar jong, als ze draaft is ze altijd erg snel( of ze wil haar schaduw inhalen) dit is op de lange duur erg vervelend aan het worden, ik kan ze zonder problemen terug nemen in stap maar trager laten draven lukt echt niet.... Kneepjes geven helpt een klein beetje en zwaarder maken helpt niet. Ook loopt ze tijdens draf steeds met haar hoofd omhoog, vroeger deed ze dit als een sterrenkijker maar nu ze een martingaal draagt houd ze haar hoofd enkel nog hoog, soms loopt ze erg ontspannen lekker laag en ontspannen drafje maar dit is niet altijd, als ik Haar met lange teugel laat draven blijft ze op het zelfde tempo draven, dit wil dus denk ik zeggen dat ze enkel snel draaft en dus niet lastig doet omdat ze wil galopperen.
Ik heb al enkele zadels geprobeerd en ze heeft geen rugproblemen. Ook als ik ze op een grote volte neem gaat ze nog sneller draven ik vind het echt vreemd
Groetjes Demi

Moonlight17

Re: Paard loopt weg in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 11:50

Ongeveer hetzelfde geval onder mijn kont gehad. Die had gewoon een berg energie, wist je deze energie goed te sturen had je echt een geweldige pony onder je kont. Martingaal heb ik nooit mee gewerkt, tenzij ik deed springen, want daarbij was ze super heet. Deze had ik dan voor de controle en niet voor het sterrekijken. De oplossing voor deze pony was echt neerwaarts rijden en heel veel geduld hebben. Hoe hoger deze liep hoe meer gespannen ze was. Betekende bij mij echt uren en uren figuren en overgangen rijden terwijl ze met haar neus bijna op de grond liep. Reageerde ze weer te voorwaarts weer een ophouding. Heeft maanden geduurd,heb de eerste maand niet eens kunnen stappen met deze pony.

Hoop dat mijn verhaal je de doorzettingsvermogen geeft om nog even door te werken aan het probleem. ;)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 11:53

Moonlight geeft het eigenlijk al aan. Eis gehoorzaamheid. Wanneer ze te snel gaat ben jij eigenlijk al te traag geweest. Overgang maken, 3 passen draf, terug naar stap. Overgang maken, 2 passen draf, terug naar stap, overgang maken, kleine wending rijden, terug naar stap. Overgang maken, halve volte, terug naar stap. Afdwingen dat ze op je reageert.

RHCP18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 11:54

Het is ook zo ze heeft ontzettend veel energie.... Buiten is ze veel rustiger ook dan binnen, ook zonder paarden is ze rustiger of als ik op een andere hand rijdt, maar vanaf dat er binnen teveel paarden zijn is het pas echt om zeep...

RHCP18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 11:56

Wat bedoel je precies met afdwingen?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 11:57

Afdwingen=niet de kans geven.

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 11:57

En als je langzamer gaat lichtrijden?

RHCP18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 11:58

Nu loopt ze nooit met haar neusje op de grond, gewoon lange teugel en dan houd ze haar hoofdje gewoon laag bedoel je dit met neusje tegen de grond?

RHCP18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 11:59

Langzamer lichtrijden lukt me om eerlijk te zijn niet echt ... :oo ze is zo hobbelig.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:00

Weet niet hoe het met je paards weide gang en voermanagement is. Maar zo'n energiek dier zet ik zoveel mogelijk buiten en zo min mogelijk krachtvoer erin.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:02

RHCP18 schreef:
Nu loopt ze nooit met haar neusje op de grond, gewoon lange teugel en dan houd ze haar hoofdje gewoon laag bedoel je dit met neusje tegen de grond?

Deze pony liep zelf het liefst net met haar neusje boven de grond. Gaat er meer om dat ze zo over de rug vaak gaan lopen en hierdoor ontspannen. Waardoor voor jouw rijden hopelijk ook minder hobbelig wordt.

RHCP18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 12:03

Binnenkort verhuist ze naar de weide, maar nu staat ze op een manege waar er enkel loslaatpaddocks zijn... Ze krijgt een gewone mix en heel de dag door ruwvoer ik weet niet precies hoeveel kg, maar op de weide gaat ze maar 3/4kg krijgen :)

RHCP18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 12:04

Moonlight17 schreef:
RHCP18 schreef:

Deze pony liep zelf het liefst net met haar neusje boven de grond. Gaat er meer om dat ze zo over de rug vaak gaan lopen en hierdoor ontspannen. Waardoor voor jouw rijden hopelijk ook minder hobbelig wordt.

Dus je bedoeld met lange teugel rijden?

Chipke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:09

Ik lift hier even mee, zit namelijk met hetzelfde probleem!!!

Ze wordt volgende maand 10 en is eeeeerrrrg voorwaards. Laatste keren was het veel beter maar gisteren weer niet... ik heb wel het gevoel dat het betert naarmate ze me meer begint te kennen? Alleen in de buitenpiste of binnenpiste prima. Buite met een par paardjes kan nog maar buiten met meer dan 3 of binnen met 2 of meer, net alsof er peper in dr gat zit :s

Vor het overige is ze superlief.

Ik lees Hier dus mee hoe dit best wordt aangepakt :D

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:12

Citaat:
Dus je bedoeld met lange teugel rijden?

Jah hoe tegenstrijdig het eigenlijk is, werkte het bij deze pony. Wel duidelijk blijven in je ophoudingen ondanks dat je met enorm lange teugels rijdt. Ophouding is als nog tempo terug.

Weet je zelf hoeveel mix je paardje krijgt en wat er aan suikers, melasse en zetmeel in je gewone mix zit.
Ruwvoer zal het probleem waarschijnlijk niet zijn. Weidegang weet ik niet hoeveel ze hebben bij die losgooi paddocks, op de wei zou best een verschil kunnen geven in het energie niveau. De pony die ik reed had echt een middag in de winter nodig. In de zomer bleef die van net licht tot net niet donker buiten.

RHCP18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 12:13

Wel hier ook zo super lieve merrie, ze kan vrijheidsdressuur gewone wandelingetjes in het bos wat grazen aan de hand echt een knuffelmerrie zal nooit schrikken ofzo, maar je legt er een zadel op en boem heel ander paard, best zonde .s

RHCP18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 12:14

Er zit haver id de mix die ze nu krijgt, op de wei krijgt ze binnenkort een voer speciaal voor paarden met energie teveel...

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:17

RHCP18 schreef:
Er zit haver id de mix die ze nu krijgt, op de wei krijgt ze binnenkort een voer speciaal voor paarden met energie teveel...

Nou wil ik niet vervelend doen, maar sinds mijn oude pony op een laag suiker dieet moet staan ben ik me enorm gaan verdiepen in voer waar suikers enzo inzitten. De verpakkingen zeggen niet altijd de waarheid. Zo ken ik iemand die erin is getrapt om van Pavo een zak waarop staat laag in suikers te kopen, terwijl er in werkelijkheid nog vrij veel suikers inzaten. Dus kijk de ingredienten lijst even goed na of het wel echt minder is dan wat je paard nu aan suikers etc krijgt.

RHCP18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 12:19

Moonlight17 schreef:
RHCP18 schreef:

Nou wil ik niet vervelend doen, maar sinds mijn oude pony op een laag suiker dieet moet staan ben ik me enorm gaan verdiepen in voer waar suikers enzo inzitten. De verpakkingen zeggen niet altijd de waarheid. Zo ken ik iemand die erin is getrapt om van Pavo een zak waarop staat laag in suikers te kopen, terwijl er in werkelijkheid nog vrij veel suikers inzaten. Dus kijk de ingredienten lijst even goed na of het wel echt minder is dan wat je paard nu aan suikers etc krijgt.

Je doet niet vervelend, ben juist blij dat iemand me helpt...

Team_DPC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:25

Allereerst is het fijn dat je kan uitsluiten dat je paard lichamelijke klachten heeft. Dan is dat in ieder geval geen meespelende factor.

Verder is tempocontrole het allerbelangrijkste. Nageeflijkheid komt daarna.
Wat goed kan helpen is duidelijk met 2 handen "remmen" (niet trekken), zodra je paard hierop terugkomt in het tempo beloon je hem door je handen weer te ontspannen. Zodra je paard weer versnelt herhaal je hetzelfde. Je zult merken dat als je dit maar vaak genoeg herhaalt je paard het echt gaat begrijpen.

Veel succes!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:48

Het klinkt mij in de oren of je paard niet genoeg kracht heeft en daarom versnelt. Als je paard het al moeilijk vind om gewoon te dragen is ontspannen lopen en zakken met haar hoofd halslijn erg moeilijk. Op een volte draven is dan ook moeilijk.

RHCP18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 13:00

PBA_ schreef:
Het klinkt mij in de oren of je paard niet genoeg kracht heeft en daarom versnelt. Als je paard het al moeilijk vind om gewoon te dragen is ontspannen lopen en zakken met haar hoofd halslijn erg moeilijk. Op een volte draven is dan ook moeilijk.

Ze heeft het moeilijk om op een volte te draven indd, ook wil ze de volte steeds groter maken of wijkt ze uit naar buiten als je op de "x" komt

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 13:04

Langzaam lichtrijden, schijnovergangen en hele overgangen maken, remmen op je buitenteugel: dramt ze door? Hele overgang maken of halthouden. Heel consequent in zijn, dan wordt het vanzelf beter. :)

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 14:53

Ik zou haar helemaal van het krachtvoer afhalen. Is echt niet nodig bij de meeste paarden. Verder ervoor zorgen dat ze genoeg uren per dag in de paddock komt.
Als ze het op de ene hand wel doet en op de andere niet heeft het ook vaak met balans en het ontbreken van spierkracht te maken.
Misschien goed haar de komende tijd bijgezet te longeren (op een goede manier) zodat ze meer balans krijgt en goed haar rug leert gebruiken. Balkjes laten lopen is daar ook goed voor