hoe beter voorwaarts - neerwaarts te rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jelleruin

hoe beter voorwaarts - neerwaarts te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 09:22

Dit topic is een soort vervolg op mijn vorige topic die gesloten is omdat ik te lang niet meer gereageerd had :P
Mocht deze topic verkeerd staan, dan hoor ik het graag om deze vervolgens aan te passen.

Opfrissing.Ik en mijn pony waren beiden gespannen om te rijden in de winterperiode, zeker in de binnenbak.We hielden ons mn bezig met horsemanship en grondwerken.
Sinds het mooie weer ben ik het rijden op gaan pakken.Eerst over het erf vertrouwen onder het zadel voor beiden inwinnen en toen stapje voor stapje in de buitenbak.De spanning in de buitenbak hebben we dus echter niet.Paardjes en ponys die voorbij lopen of zelfs rennen ,noem maar op is voor ons geen probleem.We rijden bij voorkeur heerlijk in het zonnetje om te helpen nog meer ontspannen te rijden.Nu we dat eindelijk bereikt hebben hebben we wat meer geoefend onder het zadel.Een priveles gehad inmiddels en wat tips en tops gekregen.Ik hoop dat we volgende winter voldoende vertrouwen opgebouwd hebben en rijtechnisch verbeterd om onze uitdagingen in de binnenbak aan te gaan.

Wat vinden jullie van onze vorderingen?Mijn pony is inmiddels 5 jaar geworden,vandaag *\o/*

Mijn probleem is nog wel doorrijden als pony bokt in de galop, dan haal ik haar uit onzekerheid terug maar goed we blijven oefenen.Mijn pony loopt ook nog veel met haar hoofd omhoog, ik probeer haar voorwaarts neerwaarts te rijden,om haar daadwerkelijk daar te houden lukt me nog niet.
Graag zou ik van jullie opbouwend commentaren horen
Hier enkele fotos over houding, nog sterk zoekende naar juiste houding van de pony,ze zakt wel op momenten maar soms te diep en soms helemaal niet.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 11:53

Je paard is niet voorwaarts en ook niet neerwaarts.
Neerwaarts is de hals laten zakken vanuit de schoft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 13:22

Simpelman schreef:
Je paard is niet voorwaarts en ook niet neerwaarts.
Neerwaarts is de hals laten zakken vanuit de schoft.

Maar vertel dan even hoe ze dit zou kunnen verbeteren? ;)

Het lijkt of je pony niet actief is, en dat is de sleutel bij vwnw. Je moet je pony als het ware naar je hand toe rijden, en dan moet jouw hand zeggen nee niet naar voren maar omlaag. Je begrenst je pony langer te worden, je vraagt de pony om de neus omlaag te doen. Maar dat is niet het enige, het gaat niet om het hoofd, maar om de hals, die moet ze laten vallen vanaf de schoft, pas dan wordt de rug echt losgelaten. Je moet je pony wel de lengte gunnen op de neus eruit te blijven houden dus probeer langzaam uit te schuiven met behoud van je contact. Contact is heel belangrijk, is het contact er niet, is je pony niet actief genoeg. Dus weer naar de hand toe rijden. Je pony zal in het begin wel heel veel gaan zoeken want vaak moeten ze opnieuw balans zoeken. Dus geef het de tijd en heb geduld.

Jelleruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 17:09

Dank je wel Joolien.Begrijp ik dan goed dat ik haar vanuit de achterhand wat actiever moet gaan rijden dmv tempowisselingen?En wanneer dat dan goed gaat en ik haar wat begrensd ze dan pas neerwaarts kan zakken? Dan heb ik wel even wat oefening nodig want hard kan ze wel en als ik haar begrenst dan zakt ze niet maar gaan we langzamer dus dan moet ik mijn benen er ook goed bij houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 17:30

Jelleruin schreef:
Dank je wel Joolien.Begrijp ik dan goed dat ik haar vanuit de achterhand wat actiever moet gaan rijden dmv tempowisselingen?En wanneer dat dan goed gaat en ik haar wat begrensd ze dan pas neerwaarts kan zakken? Dan heb ik wel even wat oefening nodig want hard kan ze wel en als ik haar begrenst dan zakt ze niet maar gaan we langzamer dus dan moet ik mijn benen er ook goed bij houden.

Het is belangrijk dat je basistempo sowieso actief wordt en blijft. Dat kun je idd activeren door overgangen te rijden maar je basistempo moet actief blijven, en dan niet perse een harder tempo, maar een actiever tempo.
Dat eerst de eerste stap om aan te werken, laat je pony eerst maar wennen aan dat actieve tempo voordat je teveel aan de voorkant gaat begrenzen, een ding tegelijk. Ze moet zelf wat meer voorwaarts gaan b,ijven denken.

blue_sky

Re: hoe beter voorwaarts - neerwaarts te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 17:34

Wat ook belangrijk is dat je zelf ontspannen blijft in je armen. Je zet volgens mij je ellebogen te veel vast.

Jelleruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 17:41

Dan houd ik me alleen maar even bezig met een actief goed tempo op te zoeken en te behouden en daarmee mijn ellebogen wat losser te houden.Kan ik in mijn volgende priveles die ik heb aangevraagd inmiddels aan werken.Een goed basistempo hebben we niet we gaan steeds rustig of juist snel.Doordat ze vaak ook veel te hard gaat zet ik blijkbaar mijn armen vast door de spanning dus dat moeten we dan eerst oplossen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 17:48

1) tempocontrole - het paard moet exact op jouw tempo lopen en daarbij achteraan steeds actief blijven. Je rijdt veel overgangen en tempowisselingen om je paard sterker te maken en het achterbeen te blijven vragen 'aan te treden', en ook om het voor jou EN je paard interessant te houden.
2) lossigheid in het lijf - paarden die moeite hebben om naar de hand te zakken, zijn vaak stijf in hun lichaam, mn de rug. Dat kun je niet alleen soepeler maken door het paard hoger/lager/ronder/langer in te stellen maar ook door juist de buigzaamheid opzij mee te pakken, eerst door grote voltes en wendingen, dan steeds kleiner en beide kanten op (bijv. slangenvoltes en achtjes)

Wat bijvoorbeeld een leuke en pittige oefening is, is een slangenvolte met 3 tot 5 bogen te rijden en steeds net voor de middellijn een overgang naar stap en net na de middellijn weer aan te draven. Dat is heel lastig voor zowel paard als ruiter zul je merken!

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 17:54

Als je kijkt naar foto 3 dan denk je misschien: hah dat begint op neerwaarts te lijken! Van voren wel, maar je ziet dat je pony achter weinig activiteit heeft, en op de voorhand kiepert.
Bij de laatste foto denk je misschien: dat lijkt nog nergens op. Maar daar loopt de pony wel redelijk horizontaal en met meer activiteit van achter.
Ik zou proberen daar naar op zoek te gaan. Eerst moet je pony horizontaal in balans lopen, met een actieve achterhand. Als ie dat doet, dan zullen hoofd en hals uiteindelijk ook uitschuiven en naar beneden gaan. Ik zeg expres "uitschuiven" want neerwaarts betekend dat je pony vanuit een inspanning naar een ontspanning toe gaat en je hand dus mee wil nemen naar beneden. En niet uit zichzelf naar beneden duikt als jij de teugels los laat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 17:59

Jelleruin schreef:
Dan houd ik me alleen maar even bezig met een actief goed tempo op te zoeken en te behouden en daarmee mijn ellebogen wat losser te houden.Kan ik in mijn volgende priveles die ik heb aangevraagd inmiddels aan werken.Een goed basistempo hebben we niet we gaan steeds rustig of juist snel.Doordat ze vaak ook veel te hard gaat zet ik blijkbaar mijn armen vast door de spanning dus dat moeten we dan eerst oplossen.

Probeer het tempo dan met je zit wat op te vangen, en niet alles met je hand te doen, alls ie op je zit doordramt mag je best een keer een ophouding maken met de hand maar probeer hem op je zit gereden te krijgen, dan houdt je de voorkant vrij voor andree dingen :)

Jelleruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 18:20

Dank je wel Jolien voor de tip!Ik zal proberen wat minder aan de voorkant te gaan doen.

Urielle ik ben ook begonnen met mijn pony recht te richten aan de hand.Nog wel aan het begin hiermee omdat ze moet leren op haar eigen benen te lopen.Ze loopt zichzelf steeds scheef blijkbaar dus moet ik leren met training van het rechtrichten haar te ondersteunen.Ben nog beginner in rechtrichten dus maken we saampjes kleine stapjes.Linksom wil ze niet echt buigen, dat merk ik ook aan de longe want dan springt ze linksom steeds in verkeerde galop.De osteopaat is alweer geweest om haar bekken weer recht te zetten en dat helpt maar nu door middel van training ook oefenen.
Ik ga dan ook wat meer voltes en wendingen maken inderdaad dat zal ons helpen te buigen en misschien ook wat meer basistempo en controle te krijgen.En die slangenvolte met die 3 tot 5 bogen is inderdaad wel een gewaagde oefening.

Kamy op foto 3 ging ze met haar hoofd zakken en ineens ook heel langzaam draven ik had op dat moment moeite gekregen haar vooruit te krijgen.En op die laatste fotos liep ze lekkerder waardoor ik beter kon zitten weer.
Nou nog een hoop werk aan de winkel in elk geval.

Jelleruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 21:27

Heb tussendoor gereden en geoefend en deze fotos zijn van vandaag.
Is dit actief voorwaarts rijden wat jullie bedoelen? .Ik vroeg me af of ik de tips begrepen heb en of deze momenten de actievere momenten zijn.
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jelleruin op 05-05-14 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 21:40

Een privéles, zoals je aan het begin van je topic noemt, gaat niet helpen, noch het middels enkele foto's vragen om commentaar en die theorie proberen te begrijpen. Neem regelmatig les zodat je direct aanwijzingen krijgt om je pony beter te rijden en aan te voelen.

Jelleruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 22:00

oke, is duidelijk

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 22:20

Owww , durf het bijna niet te schrijven...Je rijdt bitloos zie ik , leuk!
Ik rij ook bitloos , maar ik rij zonder aanleuning. Mijn paard loopt zoveel mogelijk op eigen benen , zonder steun van het hoofdstel.
Nou is mijn doel ook niet om dressuur te rijden , of om Anky proberen na te doen , ik wil gewoon een paard wat op eigen benen loopt , volledig in balans , zonder dat ik haar stoor [en dat is de grootste klus helaas , arm paard]
Als mijn paard de ontspanning op zoekt , en zakt met de hals , zakt ze automatisch ook terug in tempo , want ze vind het moeilijk om dan nog steeds in balans te lopen , met mij op haar rug[komt door mij , ik zit niet voldoende in balans].Geef ik op zoon moment been , dan ben ik alles kwijt en moeten we weer opnieuw beginnen.
Dus ik geniet van haar ontspannen lopen , oww wat zit dat zalig , maar we gaan wel een stukje langzamer.
Komt vanzelf allemaal denk ik.
Ik weet niet waar je woont , maar heb een leuk adresje voor je , als je op deze manier les zou willen hebben.
En nee , ik heb geen aandelen...