Daroma (v. Wonderboy) @ work na 5 maanden blessureleed

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

Daroma (v. Wonderboy) @ work na 5 maanden blessureleed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 13:26

het is echt alweer jaren geleden dat ik voor het laatst wat geplaats heb op HAW! "Nieuw" paard, nieuw begin en video en foto's om te delen.. Dan wordt het toch echt tijd voor een topic.

Daroma hebben we juni 2013 aangekocht en we hebben al behoorlijk wat meegemaakt. Sinds oktober 2013 is ze kreupel geweest door White Line Disease, zie topic: http://o.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=111&t=1763031
En om te laten zien hoe ernstig haar kreupelheid was:
https://www.youtube.com/watch?v=TzEByCG0XWI

Nu sinds bijna 8 weken zijn we weer aan het rijden en daarvoor hebben we vooral longeerwerk gedaan. Uiteindelijk heeft ze ongeveer 5 maanden stilgestaan. Maar nu gaat het hopelijk alleen nog bergopwaarts!

Hoe haar hoeven 8 weken geleden eruit zagen:
Afbeelding

Korte info:
Daroma
merrie
6 jaar
1.72m
L1 dressuur, kent de oefeningen van het M1.

16 maart 2014:
Voor het eerst erop:

Afbeelding
Afbeelding

Ze was vooral niet lekker aan mijn been en dat is gelijk te zien aan mijn benen... Ik kan ze niet meer stilhouden :Y) .

26 maart 2014:
Helaas met springzadel, i.v.m. dat dressuurzadel momenteel bij de zadelmaker ligt:

Het is nog verre weg van perfect, maan ben al erg blij met dit beeld!
Zelf moest ik ook van ver komen qua vertrouwen en ontspanning, dit door mijn vorige paard die erg gevaarlijk en gemeen staakte.

Ben erg benieuwd naar tips en reacties :)

Nonnetje18

Re: Daroma (v. Wonderboy) @ work na 5 maanden blessureleed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:16

leuk beestje! van mij zou het alleen allemaal echt een stuk voorwaartser mogen. bij het aanspringen in galop zie je daarom ook echt een huppeltje.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 14:32

@ Manonvanunen: Heel erg bedankt! Ik denk persoonlijk dat je bedoel dat het nog wat meer actiever mag? Daar kan ik mij zeker in vinden, ben daar ook mee bezig. Op het eerste filmpje van 26 maart 2014 ben ik bezig met tempwisselingen en op het moment dat ik haar terug zet verliest ze activiteit. Wanneer ik haar naar voren wil zetten dan gaat ze of groot draven i.p.v. sneller van achter en/of ze springt aan in galop. Dat laatst is ook te zien (was namelijk geen galopshulp).

haar achterhand is haar zwakke punt, dus daar werken we hard aan :) .

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:41

Het mag actiever, maar het mag van mij ook zeker voorwaartser. Het ziet er uit alsof je haar wat inhoudt. Je merrie loopt ook vaak met het neusje achter de loodlijn. Mijn advies zou zijn om wat meer ruimte te geven en (schakelend) meer naar voren te rijden.

Nonnetje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:43

Cardy schreef:
@ Manonvanunen: Heel erg bedankt! Ik denk persoonlijk dat je bedoel dat het nog wat meer actiever mag? Daar kan ik mij zeker in vinden, ben daar ook mee bezig. Op het eerste filmpje van 26 maart 2014 ben ik bezig met tempwisselingen en op het moment dat ik haar terug zet verliest ze activiteit. Wanneer ik haar naar voren wil zetten dan gaat ze of groot draven i.p.v. sneller van achter en/of ze springt aan in galop. Dat laatst is ook te zien (was namelijk geen galopshulp).

haar achterhand is haar zwakke punt, dus daar werken we hard aan :) .

ja ik ken het die van mij doet precies het zelfde! achterhand is bij die van mij ook zijn zwakke punt.
springt of aan in galop of draaft van voor alleen maar groter en van achter nogsteeds niet actief.
lastig puntje dat zeker. en ik geef mijne meer ruimte van voren zodat de achterkant eerst gaat daarna pas de voorkant. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:57

Als je wilt dat het paard actiever wordt, probeer dan nog niet zo terug te werken met je hand. Dat kan ze nu allemaal nog niet aan en ze lijkt ook daarom trager te worden in haar beweging.
Ga eerst een gewoon aan het been maken zonder je druk te maken over die voorkant. Wel contact houden maar niet terug gaan rijden of nageeflijk willen rijden.
Ga met een dressuurzweep rijden zodat je haar wat bij kunt tikken om scherper te maken, nu ben je zoveel aan het drijven dat je haar meer dood voor het been maakt. Veel overgangen rijden maar ook overgangen terug door langzamer te lichtrijden om zo het tempo omlaag te brengen maar zo wel met je benen actief te kunnen houden, ook in het tempo terug rijden.
Ga schijnovergangen rijden, dus langzamer richtrijden, bijna stappen en weer wegdraven. Ze moet voorwaarts blijven denken maar jij ook.
Pas als ze zelf voorwaarts blijft denken kun je wat gaan begrenzen aan die voorkant maar ook vanuit het voorwaartse, rijd met je been naar je hand toe. Je mag je hand best een keer sluiten, maar niet terug werken.
Succes!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 16:04

Op het eerste, oude filmpje was ik inderdaad teveel aan het drijven, dat is een valkuil van mij.

Op de filmpjes van afgelopen weekend is het al veel minder geworden! Ze is ook echt heel fijn aan het been.

Momenteel zijn we nog in de opbouwende fase en mogen we bijv. nog niet galloperen. Dus echt goed op het achterbeen zetten kan en mag nog niet helaas.
Vergeet ook niet dat dit paard 5 maanden stil heeft gestaan, waaronder 2 weken kliniek opname en meerdere maanden boxrust. Ben zo blij dat ze het zo makkelijk weer oppakt :D .

@Jolien: ben het alleen niet eens wat je zegt over mijn handen. Ik rijd haar voornamelijk op been en zit en handen komen er bijna niet aan te pas. Heb licht contact en hou haar zeker niet tegen aan de voorkant :) .

Allemaal heel erg bedankt en activiteit is zeker een belangrijk punt waar we al druk mee bezig zijn :D .

Kingotfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:57

Oef wat zagen die hoeven er naar uit zeg! Blij dat het weer beter gaat. Wat betreft het rijden, joh lekker blijven door oefenen, bij de verbeterpunten die zijn gegeven sluit ik me aan, en voor je het weet zit je weer op niveau! suc6, en vooral veel plezier!

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 17:50

Ik krijgen steeds de melding van YouTube dat de video's privé zijn. Kan dat? Of zal dat er aan liggen dat ik het vanaf mijn telefoon doe. >;)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:07

Ik kan de video's ook niet bekijken. Op beide foto's zou je je handen wel wat meer mogen dragen, en let op dat je niet met een knikje in je pols gaat rijden (kan zijn dat je daar net n ophouding gaf ofzo hoor, is natuurlijk momentopname) Verder fijn dat ze het allemaal zo goed weer oppakt!

Sylbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 22:28

Leuk beestje! En ik kan inderdaad je video's ook niet zien

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 08:21

Het klopt inderdaad dat de video's op Privé staan. Dit heb ik gedaan nadat ik het vermoeden had dat mijn topic toch niet meer bekeken werd en/of dat er gereageerd zou worden. Mocht er interesse zijn dan kan ik de video's weer openbaar zetten. Dan hoor ik het graag :) .

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:03

Haha, je had ze wel al snel privé gezet dan (na 4dagen). Het is aan jou uiteraard of je ze er weer op zet ;) als je tips wilt is het wel handig dat we meer kunnen zien dan die twee foto's :)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 10:53

helemaal waar darkadia :+ , heb de filmpjes weer openbaar gemaakt.

We zijn na de filmpjes flink aan het werk gegaan en waren nu vooral bezig met lang en laag en activiteit. Dit pakte ze lekker op!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:51

In eerste filmpje idd wat Joolien al zei, mag ze wel wat actiever, t is nog erg 'braaf' en idd als ze slecht op je been reageert, veel overgangen rijden en evt een zweepje (ik weet niet hoe ze daarop reageert) om bij te tikken als ze niet reageert. En je benen, maar dat gaf je zelf al aan :)
Maar ik vind dit in het tweede filmpje al een stuk verbeterd! Je ziet wel dat je door andere zadel net iets minder netjes zit, en soms wat naar voren helt (heel licht). Verder viel me op dat de overgang naar galop rommelig was. Weet niet of dit je eigen overgang was, of dat ze uit zichzelf aan galoppeerde? (ik vermoed het laatste, omdat je al aan gaf dat ze nog niet mag galopperen). Zie inderdaad dat je hier ook wat lang en laag afwisselt met wat hoger, persoonlijk zou ik hier wel graag het neusje er iets meer uit zien. Je gaf eerder al aan dat je heel licht contact hebt, en dat maakt het lastiger. Zulke paarden reageren vaak op minste druk al en kruipen dan achter de teugel. Maar in een maand tijd zie ik al een stuk vooruitgang hoor, dus ga zo dor zou ik zeggen :)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 12:37

@ darkadia: Heel erg bedankt! Je verwoordt erg goed met hoe het momenteel gaat en voelt.

het eerste filmpje (16 maart 2014) was ze erg traag aan het been, reageerde slecht en daardoor ging ik veel been geven en mijn benen optrekken. En filmpje was zeker braaf haha, dat was ook eigenlijk de bedoeling puur omdat de merrie zolang had stilgestaan en ik echt heel voorzichtig moest doen van de arts.

Op de filmpjes van 26 maart 2014 is ze veel actiever. Ze voelt nu net zo aan als wanneer ik haar met spoortjes zou rijden. Op zweep reageert ze erg goed en gebruik ik ook zeker.

Mijn houding is soms echt drama (of ben te perfectionistisch dat het nooit goed genoeg is) en heb snel de neiging om naar voren te klappen. Dit komt voort uit angst bij mijn vorige paard, vroeger zat ik erg netjes rechtop en ben te zijner tijd steeds meer voorover gaan zitten. Moet meer borst naar voren, schouders naar achter en buikspieren aanspannen. Bij het springzadel val ik gewoon door de mand :') .

Overgang naar galop was niet van mij, wilde haar daar naar voren zetten in draf en ze vind het soms nog moeilijk van achteren mee te komen. Dus dan springt ze soms aan, met nog eens een afkeurend bokje van haar erachteraan :+ .

Momenteel zijn we erg druk bezig om het neusje eruit te krijgen en haar wat langer te laten lopen. Ze wilt het liefst opgericht lopen, wat erg fijn is op wedstrijd maar niet de bedoeling is als basishouding. We lopen dan inderdaad tegen het probleem aan dat ze te licht in der mond is waardoor ze bij iets meer druk het liefst rollkur wilt lopen. Of ik wil haar met mijn benen naar mijn handen toe rijden, dan gaat ze in een enorm hoog tempo lopen.
Ze pakt het wel erg lekker op en vind het steeds fijner om lang en laag te lopen. Vooral aan het eind is ze erg fijn.

Heb nog meerdere filmpjes waarbij we dit doen, dus bij interesse kan ik die hier wel plaatsen? :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 13:14

Fijn dat je je er wel in herkent :)
Wat betreft het naar voren zitten, dat probleem herken ik, en heb er zelf ook nogal eens last van, of ik zet mijn onderrug te vast XD Heeft ook te maken met dat ik 2,5 jaar geleden keihard van n paardje af ben geklapt (na n rodeo tegen het bakhek gevallen en arm gebroken). Dus nogal eens de neiging om dan maar steun te zoeken in mijn beugels om eventuele gekkigheden beter op te kunnen vangen ;) Wat mij erg heeft geholpen daarin is wat diverse paardjes rijden, zitlessen, en met huidige leasepaardje ook lessen. Verder check ik mezelf nu met rijden ook regelmatig even van: rug nog los, goed op mn kont zitten en ik merk dat het helpt :) Misschien dat dat voor jou ook werkt :) En verder heeft zoiets gewoon tijd nodig.
Mijn leasepaardje galoppeert ook aan als ie t moeilijk vind, en dat is nota bene een draver haha ;)
Opgericht lopen is fijn als ze dat idd qua spieren aan kan, en niet teveel vast houdt in haar lijf, en heb t idee dat ze dat nu nog wel een beetje doet...Maar je bent goed bezig, dus komt wel goed met jullie :)