Verkeerde galop.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lot_Sem

Verkeerde galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 12:11

Hoi,

Inmiddels ben ik M2 met mijn paard maar we starten nog gewoon ff safe in het M1 aangezien nog niet alles perfect voor elkaar is voor het M2. :o Nu hebben we een groot probleem (ontwikkelt). Mijn paard springt de laatste tijd altijd aan in de verkeerde rechtergalop. Ookal geef ik de juiste hulp doet hij het nog fout. Hij springt maar zelden in de goede galop aan. Links is totaal geen probleem, dit gaat altijd perfect en springt hij maar zelden verkeerd aan maar rechts is altijd een probleem. Iemand een idee hoe dit kan en tips etc. hoe dit probleem te verhelpen is/te verbeteren is?

Bedankt :)

jansje73

Re: Verkeerde galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 12:16

Misschien heeft je paard aan de rechterkant pijn bij het aan springen van de galop? Ik zit zo met je mee te denken. Sinds wanneer springt je paard aan in de verkeerde rechte galop? Voor heen was dat geen probleem zoals ik dat uit je verhaal kan lezen.

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 12:18

ik had dat vroeger ook met mn pony ik kreeg als tip de hulp geven als normaal buiten been naar achteren en hup maar als extra punt moest ik naar buiten kijken en dan de hulp aan bieden hopelijk begrijp je wat ik bedoel hihi:) dus de normale hulp en ik keek dan naar buiten en sprong aan:) werkte goed :)

Lot_Sem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 12:20

jansje73 , ik heb er laatst een hele goede fysiotherapeute bij gehad en die heeft hem helemaal onderzocht en ook het 1 en ander aan hem gedaan. Er bleek dat zijn rechterbekken veel hoger staat als zijn linker en dit is ook te zien. Hoewel hij geen pijn heeft kon dit wel de rechtergalop wat beperken. Ik moet zeggen dat de galop de afgelopen tijd veel beter en sterker is geworden alleen het aangalopperen blijft het probleem waar we nu mee zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 15:01

Ik denk dat dit een rijtechnisch probleem is in combinatie van zijn scheve bekken. Waarschijnlijk moet hij nu wat meer gaan verzamelen en het achterbeen verder onder brengen en dat kan zorgen dat hij blokkeert vanuit het bekken. Hij kan in de rechtergalop dus het binnenachterbeen niet goed weg zetten.
Ik zou wel eens beeldmateriaal willen zien.

Mjdr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:41

Mijn pony en ik hebben precies hetzelfde. Hrt gaat steeds beter.. Maar nog niet super goed want ze springt niet in bochten aan.
Wat bij mij helpt, dat rechts om rijd, en dan bij B afwenden en dan rechtmaken en bij E doorzitten linkerbeen naar achter been geven en tadaa! Als je alles snel doet lukt het! Geloof me! 4jaar is het nooit gelukt op de manege en dit werkt wel! Mijn pony gaat er wel keihard vandoor :p
Of je kan heel overdreven naar rechts leunen en doorzitten en mega veel stelling doen lukt ook!
Hoop dat je er iets aan heb xx

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:43

Bij ons hielp altijd op de volte aanspringen.. Dat wil dus zeggen precies aanspringen op het moment dat je begint met de volte te maken en net de hoefslag af gaat.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:49

Ik zou idd een fysio of osteopaat laten kijken naar de rug en de bekken van je paard. Aangezien je M1 hebt kunnen halen, lijkt het me een probleem van nog niet zo lang.
Er is een kans dat er sinds kort iets vastzit en dat het gewoonweg niet lukt om rechts aan te springen

JulieP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 20:09

Je kan kijken ofdat hij eventueel pijn of last heeft van iets wat hem hindert juist aan te springen? Of natuurlijke scheefheid kan ermee te maken hebben, maar dan zou het voordien ook niet lukken...

JH_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:53

Yess, ik had hetzelfde probleem. Altijd verkeerd aanspringen. Totdat ik elke x overdreven rechtop ging zitten. Eerst elke x geprobeerd door vlak voordat ik aansprong mijn buitenhand achter mijn lichaam te plaatsen, zo zat ik mooi rechtop en was mijn paard in goed evenwicht om in de juiste galop aan te springen.

OudProfiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 12:14

Misschien is het een idee om een les alleen maar in de rechtergalop te galopperen? Als ie in de verkeerde galop aan springt gelijk weer draven en als ie het goed doet flink belonen en een rondje in de goede galop blijven? Ik denk dat het dan ook een stuk beter moet gaan.