B Waardig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rijanna

B Waardig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 11:26

Hallo,
Gister heb ik voor de 2e keer op vreemd terrein een onderlinge wedstrijd gedaan met mijn paardje ze is 4 jaar en heb haar nu ongeveer een half jaar, ik heb veel aan de proef gehad, ik vertel mijn punten nog niet maar wat vinden jullie is ze al Officieel B waardig en wat voor punten zouden jullie haar schatten? ook heb ik wel veel aan commentaar waar ik wat mee kan zodat ik daar aan werken kan.
Mijn eigen punten zijn
Bekken kantelen in het doorzitten,
Beter voor bereiden op de bochten.

https://www.facebook.com/photo.php?v=657333401016208&set=vb.100002186621154&type=2&theater
Afbeelding
Afbeelding

Groetjes Fenna & Rijanna

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:28

:j :j :j :j :j

hopelijk zegt dat genoeg :P

rij zelf geen wedstrijden dus punten schatten kan ik niet echt :P maar zeker goed genoeg voor een B proef
Laatst bijgewerkt door Gydja op 01-05-14 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:28

Aan de hand van deze foto's kan ik niet echt zien of het b-waardig is. Het filmpje is wat onduidelijk, mijn laptop is te langzaam haha :')

Ik vind trouwens 4 jaar best wel jong om zo aan het werk te gaan. Zelf rijd ik ook friezen en die zijn rustig ingereden toen ze 4,5 / 5 jaar waren. Het zijn toch laatbloeiers...

Ik wens je in elk geval nog heel veel succes :)

EDIT: ben benieuwd naar je punten!
Laatst bijgewerkt door xMyrth op 01-05-14 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Rijanna

Re: B Waardig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 11:31

@Myrth er zit een filmpje bij, ik rijd haar nu sinds half jaartje 3x in de week een half uur, ze word deze maand 5 jaar dus valt mee vind ik zelf om aan het werk te gaan maar inderdaad sommige friezen zijn laat bloeiers.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:33

Blijf er aan denken je handen mooi recht te houden (geen piano handjes ;) )

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:33

Rijanna schreef:
@Myrth er zit een filmpje bij, ik rijd haar nu sinds half jaartje 3x in de week een half uur, ze word deze maand 5 jaar dus valt mee vind ik zelf om aan het werk te gaan maar inderdaad sommige friezen zijn laat bloeiers.

In dat geval klopt de geboortedatum in je profiel niet.
Het is echt niet als aanval bedoeld hoor. Friezen zijn niet altijd het gemakkelijkst te rijden, haha.
Tip: probeer het neusje er iets meer uit te krijgen :) Ze loopt achter de loodlijn
Laatst bijgewerkt door xMyrth op 01-05-14 11:35, in het totaal 2 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:34

Ik vind je filmpje erg onduidelijk, maar het lijkt dat het paard eigenlijk continu de onderhals erop drukt. Als ik dat goed gezien heb (waar ik door de kwaliteit niet 100% zeker van ben) zou ik nog wachten met starten. Op dit soort spanning wordt je vrij hard afgestraft, niet omdat alles al perfect moet gaan in de B maar wel omdat dit een hele verkeerde basis is wat lichaamsgebruik en verdere africhting betreft. Als je paard bijvoorbeeld de hals netjes laat vallen maar wat voor de loodlijn blijft of in de overgangen nog niet helemaal stabiel is, dat soort dingen worden minder aangerekend dan dit. Ik zou dus wachten tot het paard ontspannen je hand blijft volgen en je hem wat losser in het lijf kunt houden.

Rijanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 11:36

Dankje wel, valt mee met de hals op drukken stond dat netjes ontspannen proef was maar wat meer in tempo houden daardoor wil ze met de overgangen graag nog wat om hoog komen, maar heb er wel wat aan dus dan trainen we nog even vrolijk door! :D

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:48

xMyrth schreef:
Rijanna schreef:

In dat geval klopt de geboortedatum in je profiel niet.
Het is echt niet als aanval bedoeld hoor. Friezen zijn niet altijd het gemakkelijkst te rijden, haha.
Tip: probeer het neusje er iets meer uit te krijgen :) Ze loopt achter de loodlijn

Niet alle friezen over 1 kam scheren. Kan zijn dat jij net een ietwat moeilijke fries hebt gereden. Maar het merendeel is wel makkelijk te rijden. Als je ze maar, net als alle andere paardenrassen, de tijd geeft om sterker te worden.

@ ts Ik vind het er voor een jong paard wat nog niet zo veel heeft gezien, netjes uitzien. Denk dat jullie al aardig B-waardig zijn. Natuurlijk moet er nog genoeg gebeuren. Maar dat heeft vooral met ervaring van jullie beide te maken. Gewoon lekker op pad gaan. En de eerste keren gewoon alles als oefening zien.

Rijanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 11:56

@frieswytske Ja die van mij is niet moeilijk te rijden alleen wat terughoudend op vreemd terrein en kruipt dan soms weg achter de teugel maar vind het al heel netjes voor 2e keer op ander terrein. super voor je antwoord!

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:56

ik scheer ze ook zeker niet allemaal over een kam.
er staat: friezen zijn niet altijd het gemakkelijkst te rijden.
wij hebben er een, die kan alles :) maar galop bijvoorbeeld is voor veel friezen gewoon wel heel moeilijk.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:59

Rijanna schreef:
@frieswytske Ja die van mij is niet moeilijk te rijden alleen wat terughoudend op vreemd terrein en kruipt dan soms weg achter de teugel maar vind het al heel netjes voor 2e keer op ander terrein. super voor je antwoord!

Dat is gewoon een kwestie van tijd. Rijd op dit moment ook op een fries die dat in het begin was. En dat is ook goed gekomen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:10

Ik zou nog even wachten!
Ik vind hem erg gespannen ogen, en zijn galop erg rennerig. Net of ie er onderuit wil komen door heel hard te gaan.
Oefen op ontspanning, neem hem mee op vreemde plekken en zorg dat ie zn goede halsspieren gaat gebruiken. Dan kan je de punten rijden :).

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:12

Ik heb altijd geleerd dat als je paard L-waardig is, je met B kunt starten. :j

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:38

Ik vind dat je kan starten in de B. Daarvan leer jij en de paard heel veel van. Waarschijnlijk worden de eerste paar keren qua punten meer oefen wedstrijdjes maar dan maak je wel lekker km's en dat is wat je op dit moment wilt. Dat ze net zo makkelijk op concours loopt als thuis. Gewoon gaan dus!!! Wanneer je over naar het L moet vind ik ander verhaal. Maar dit is de B van beginnen/basis.

Heel veel succes!

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:41

xMyrth schreef:
maar galop bijvoorbeeld is voor veel friezen gewoon wel heel moeilijk.

ben ik het niet mee eens, is gewoon een kwestie van de juiste training :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:50

Agossie schreef:
Ik heb altijd geleerd dat als je paard L-waardig is, je met B kunt starten. :j

Ben ik het niet helemaal mee eens... Ergens snap ik je wel (en ik begrijp wel hoe je het bedoeld, ik hoor/zie ook zeker vaak dat de meeste thuis één niveau boven hun huidige niveau trainen) maar mijn paard kan bijvoorbeeld echt nog niet L-waardig wijken, maar dat betekend niet dat wij niet B-waardig kunnen rijden :o
2 weken geleden debuut gehad met net 5 jarig paard, en 2 wp gereden ;)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 08:09

De openingspost voldoet hier niet aan de regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even Regels en Richtlijnen [HAW]Horses At Work aandachtig door, inclusief de links die erin staan.
Je achtergrondinformatie ontbreekt hier, daarbij kun je denken aan een uitleg over wat is je niveau, wat zijn je doelen, waar ben je mee bezig, tegen welke problemen loop je aan etc. etc.
Daarnaast heb je ook te weinig foto's geplaatst, je dient namelijk minstens 5 foto's te plaatsen waar rijtechnische commentaar op gegeven kan worden.
Indien je de nodige aanpassingen binnen de 3 dagen via het TeM systeem doorgeeft, passen wij de openingspost aan en gaat je topic weer open. Indien je geen foto's meer hebt, mag je dit ook melden via het TeM systeem, dan verplaatsen wij je topic naar **-ITP. Onder volgende link kan je lezen wat temmen is.