De 'kleine' beleren.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dala8

De 'kleine' beleren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 20:47

Vorig jaar augustus ben ik voor een man Tjitske gaan rijden. Zij heeft vorige week een veulentje gekregen dus heb ik nu mooi de tijd voor een nieuw projectje!
Afbeelding

Deze merrie zonder naam noemen we de kleine. Vorig jaar augustus is ze gekomen en was echt nog een puppy. In november zijn we er even mee aan de gang geweest en heb ik er 4x op 'gereden' aan de longe. Daarna werd de bak minder en we vonden haar echt nog te puppy dus besloten we haar lekker op de wei te zetten. Sinds een week of drie ben ik haar steeds even wezen knuffelen en poetsen en afgelopen vrijdag heb ik er voor het eerst weer even op gezeten in de longeercirkel. Echt super braaf!
Gister de bak afgezet en in een iets groter stukje eerst aan de longe en daarna los en buitenom uitgestapt (wel weer vast :P ) Geen stap verkeerd gedaan.
Vandaag hadden we de bak niet afgezet, eerst even aan de longe en daarna los! Het ging zo super goed. De gene die mij helpt heeft stukje gefilmd en daar heb ik paar foto's uit. (sorry voor slechte kwaliteit)

Ik ben blij dat er gefilmd is want nu weet ik dat ik echt ook op mijn houding moet letten. Moet veel consequenter zijn....!

Verdere tips zijn enorm welkom :)

1. Even om te beginnen in november:
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

Ik rij trouwens met halster + halstertouw en hoofdstel met teugels. Hierbij heb ik nu nog wat meer druk op het halstertouw, mocht ze er vandoor schieten zit ik haar ind ieder geval niet in de mond.

Zertab

Re: De 'kleine' beleren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 21:50

Het lijkt alsof je je benen naar voren steekt. Voor de rest ziet het er goed uit :)

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 12:17

Ik heb een van de filmpjes geüpload:

Het klopt dat ik mijn benen wat naar voren steek, daar moet ik echt op letten.

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 20:14

Ik kan het filmpje nu helaas niet zien, maar het lijkt inderdaad of je je benen naar voren steekt.
En je armen steek je vaak een beetje naar voren, probeer je ellebogen meer recht te houden.

Kim_RC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 20:18

Ik denk dat je je beugels nog wel iets korter kan doen.
Je armen kan je iets meer buigen.

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 20:27

Bedankt voor de tips. Dit zadel heb ik ook op de fries liggen die dus net een veulentje heeft gekregen. Daar heb ik de beugels nog een gaatje langer op! Maar dat paard is wel stukje breder, zit natuurlijk heel anders. Ik zal ze volgende keer meer op mijn eigen houding letten en vragen of persoon op de grond dit ook steeds wil corrigeren. Zeker belangrijk bij het beleren van een paard!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 20:36

Het lijkt of je niet heel stabiel zit, ik zou inderdaad je beugels korter doen zodat je benen stiller kunnen liggen en je meer steun hebt.

En zoals je instructrice ook al zei, niet terugwerken met je binnenhand!
Ze mag wel iets ronder in de hals met meer lengte, longeer je haar ook met touwtjes oid? Dat ze leert om je te dragen ipv de rug weg te drukken, dan word ze ook wat kort :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:52

ik heb eigenlijk geen opmerkingen behalve dat ik het ontzettend leuk vindt dat je er gewoon zelf op bent gestapt. Ikzelf ben ook bezig met het inrijden van een jonge fries en weet als geen ander hoe het voelt op een paard dat nog geen idee heeft van een vast tempo en zn evenwicht:P
Tenminste, zo lijkt het op je fotos(Dat je af en toe wat naar voren valt als het paard iets vertraagd of juist naar achteren bij versnelling haha).
Zo zie ik er ook uit :P
Voel me af en toe net een beginner die voor het eerst leert lichtrijden. :P

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 14:39

Klopt helemaal wat hierboven word gezegt maar dit is juist wat ik van haar vroeg,ze bleef namelijk steeds achter in de beweging en das niet wat je wilt.
Vandaar deze keus als ze zelf wat minder zenuwachtig en minder spanning heeft gaan we wel aan haar houding werken :D

Oh ja ik ben de vreselijke stem. Opt filmpje :Y)

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 18:58

Vind eigenlijk juist op zo'n jonkie dat je een goede houding en zit moet hebben... Als je je evenwicht steeds verliest, lijkt me niet zo fijn voor dr :)

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 21:06

Dat valt wel wat mee,normaal heeft ze best een goede houding dit is meer spanning van haarzelf voor het eerst een paard beleren .. zelf das nogal wat..ze zit iniedersgeval haar niet in de weg daar let ik echt wel op al snap ik wel je redeneren hoor. :)

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 21:26

Het voelde voor mij niet dat ik heel onstabiel zat. Spanning had ik zeker wel, zoals Petra (brendalevita) zegt is zit mijn eerste paard dat ik beleer. Ik vind het spannend maar vertrouw Petra 200%. Dit geeft mij voldoende vertrouwen dat het wel goed gaat. En ik snap zeker dat een goede houding belangrijk is en ben dus ook zeker blij dat Petra een stukje heeft gefilmd en dat ik mij zelf nu terug heb gezien en neem dit mee als ik er zaterdag weer op stap.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 08:13

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 09:20

Ik ben ook voor het eerst een paard aan het beleren, is inderdaad alsof je heeeeeel lang niet gereden hebt en je je balans weer moet vinden.
Inderdaad een paard dat nog niet goed op eigen benen loopt en de kracht en balans gewoon mist.. Dat heeft gewoon invloed op je houding, hoe goed je ook kan "zitten". Zelf rij ik met een boomloos zadel, zonder wrongen.. hierdoor kan het ook voelen dat je minder stevig zit, maar ik vind het ideaal. Ik voel het paard perfect aan en hierdoor kan ik sneller "ingrijpen".

Ik vind dat je het goed doet, inderdaad je benen.. Maar heel goed dat je iemand erbij hebt op de grond! Ik zou het ook niet anders willen, die ziet toch meer.

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 10:21

Ik zou het zeker ook niet zonder persoon op de grond doen. En Petra heeft al meerdere paarden beleerd en weet dus wat het is. Waarschijnlijk ga ik er vandaag weer op. Ik zal mijn beugels eentje korter doen en jullie tips mee nemen.