Eerste dressuurwedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yeye

Eerste dressuurwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 15:28

Mijn paardje is nu 7 jaar en voor de eerste keer op wedstrijd geweest.
Na lang twijfelen of ik hier wel een topic over zou openen heb ik beslist dat we wel wat tips kunnen gebruiken. Hou ze alsjeblieft wel vriendelijk :)

Filmpje
https://www.youtube.com/watch?v=4u2rMYEg9N4&feature=youtu.be

Nog enkele mooie foto's

Afbeelding

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-CAVMNAH3-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-KWKOKYEZ-D.jpg

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZOFVSCBO-D.jpg

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-BN7XDA8X-D.jpg

Afbeelding

Problemen die we ondervonden hadden:
-Met inrijden liep ze super maar eenmaal in de ring kwam ze erg terug en negeerde het been
-We kregen haar niet in de juiste galop terwijl dit normaal geen probleem is
-Viel stil in galop
-...

Uiteindelijk zijn we op de laatste plaats beland met maar 53% MAAR ik ben wel erg trots op mijn meisje! Ze heeft bewezen dat ze heel koel kan blijven in stress situaties! :) Ik had echt een drama verwacht met al die mensen en witte dingetjes maar mevrouw deed net of ze al 100 keer op verplaatsing was geweest terwijl dit de eerste keer was :Y)
Ook hebben we mooie jurycommentaar gekregen: Laat je zeker niet ontmoedigen! Je hebt een mooi en talentvol paard! Werk aan je houding en dan komt alles zeker goed en we zien jullie graag terug.

Karin92

Re: Eerste dressuurwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 15:32

Het valt me op dat je zelf scheef zit en op sommige foto's kukel je naar voren.
Denk dus om je eigen houding.
Verder vind ik de foto's erg moeilijk om te beoordelen.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 15:34

Karin92 schreef:
Het valt me op dat je zelf scheef zit en op sommige foto's kukel je naar voren.
Denk dus om je eigen houding.
Verder vind ik de foto's erg moeilijk om te beoordelen.

daarom dat ik er een filmpje bij zet :) dat is altijd wat gemakkelijker te beoordelen :) Bedankt voor je reactie

wil94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 15:35

Een paar tips n.a.v. het filmpje:
- Probeer de oefeningen van te voren voorbereiden.
- Denk aan je handen, probeer er op te letten dat je ze stil houd.
- Geef je paard een langere teugel in galop, hij heeft hier niet genoeg ruimte.
- Bij bochten, draai het paard om je binnenbeen en houd daarbij je buitenteugel erbij en de binnenteugel van de hals af.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 15:41

Daar heb je je handen goed vol aan zo te zien.

Vind jou vrij instabiel zitten. Onrustige handen en je bovenlijf schommelt nog al. Zowel naar voren als zijwaarts waardoor je scheef gaat zitten. Daardoor is het hele beeld onrustig en lijk je je paard niet voldoende te kunnen begeleiden in de proef.

Is je paard trouwens zo groot of jij zo klein :P ?

Met wat meer rust van jou kant en wat minder 'gerommel' wordt het wel wat in de toekomst. Vind het een erg leuk en aansprekend dier.

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 15:46

Ik vind je punt 1, te klein voor het paard.
Je komt net onder het zadel uit met je benen, en dat vind ik persoonlijk niet mooi.
Je duikt naar voren, en probeer je handen recht en op 1 plek te houden
Je bent te druk met je handen bezig, ik zou eerst oefenen en dan pas op wedstrijd gaan.

Sorry maar ik vind het niet erg leuk uit zien :)

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 15:46

MarliesV schreef:
Daar heb je je handen goed vol aan zo te zien.

Vind jou vrij instabiel zitten. Onrustige handen en je bovenlijf schommelt nog al. Zowel naar voren als zijwaarts waardoor je scheef gaat zitten. Daardoor is het hele beeld onrustig en lijk je je paard niet voldoende te kunnen begeleiden in de proef.

Is je paard trouwens zo groot of jij zo klein :P ?

Met wat meer rust van jou kant en wat minder 'gerommel' wordt het wel wat in de toekomst. Vind het een erg leuk en aansprekend dier.

Hihi even voor de duidelijkheid... Ik rij hier niet :) ruiter van stal bracht haar uit om te kijken hoe ze reageert op vreemde situaties :) Mijn paardje is 1.75 en meisje is misschien 1.55 groot :Y) Ze heeft er inderdaad haar handen aan vol! Normaal vormen ze zo een mooie ontspannen combinatie maar door de zenuwen liep het mis. Paard zit echt rotslecht voor het minste dat ze gespannen is en meisje rijdt normaal op pony's. Ze werken heel hard aan het doorzitten maar daar heeft ze inderdaad erg veel moeite mee.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 15:48

Dit ben ik op mijn paardje enkele dagen geleden.

Afbeelding

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 15:50

ohmydeem schreef:
Je komt net onder het zadel uit met je benen, en dat vind ik persoonlijk niet mooi.
Je bent te druk met je handen bezig, ik zou eerst oefenen en dan pas op wedstrijd gaan.

Grappig dat je dat zegt. Meisje dat er mee rijdt is provenciaal kampioen geweest. Maar dat is ondertussen 4 jaar geleden. Ze springt nu voornamelijk met haar pony's. Toch bedankt voor je reactie.

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 15:52

yeye schreef:
ohmydeem schreef:

Grappig dat je dat zegt. Meisje dat er mee rijdt is provenciaal kampioen geweest. Maar dat is ondertussen 4 jaar geleden. Ze springt nu voornamelijk met haar pony's. Toch bedankt voor je reactie.

Ja dat snapt ik, maar ik vind dit geen mooie combinatie!

Lanphis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 15:56

yeye schreef:
ohmydeem schreef:

Het spijt me heel erg maar dat zie je er niet aan af.
Waarom rijd je zelf geen wedstrijd met je merrie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 15:57

ohmydeem schreef:
yeye schreef:

Ja dat snapt ik, maar ik vind dit geen mooie combinatie!

Dus? Daarom moet ze er maar niet meer op rijden?
Je ziet gewoon duidelijk dat ze wat moeite heeft met het paard, en dat is ook niet vreemd als je pony's gewend bent. Ik ben 1.58m en heb er een gereden van 1.78m en daar viel het echt helemaal niet op. Het was zeker niet storend. Amazone moet gewoon werken aan haar houding/zit, is ook enkel in haar voordeel als ze weer op pony's stapt :j Denk dat een paar houdinggerichte lessen op dit paard zeker een goed idee zijn! Dat maakt het rijden voor haar ook weer makkelijker.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 16:01

Lanphis schreef:
Het spijt me heel erg maar dat zie je er niet aan af.
Waarom rijd je zelf geen wedstrijd met je merrie?

Omdat het een moeilijk paard is en ik helemaal nog niets wedstrijd ervaring heb. Ik weet dat het paard van alles in haar omgeving bang heeft en als ze bang heeft paniekeerd ze en kan ze gevaarlijk worden. Meisje dat haar nu rijdt gaat haar een wedstrijdseizoen uitbrengen en binnen enkele weken ga ik er ook op om te proberen. Ik ben laatst heel erg gevallen en heb nog steeds last van mijn rug dus eigenlijk ben ik spijtig genoeg heel veel vertrouwen kwijt in haar. -O-

Edit: ook omdat dit paard nog nooit op wedstrijd of op vreem terrein geweest was :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:04

Mm om eerlijk te zijn zou ik er in dat geval een ruiter op zetten die een wat betere zit heeft... Ik heb nu het idee dat als ze één keer wegspringt dat de amazone er naast ligt :o En dat is niet bevorderlijk met moeilijke paarden.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:05

Spijt me enorm, ik vind dat ze erg slecht rijdt. Haar handen veel te hoog, houding voorover, onrustig in haar lichaam. Welk niveau reden ze?

cl3riss3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:05

Ik ben het eens met het genoemde. Persoonlijk vind ik ze geen mooie combi en loopt ze gigantisch te schommelen waardoor ze in mijn ogen het paard in de weg zit en dat zal dan ook de reden geweest zijn waarom het paard niet in galop aan wou springen. Hulpen komen ook niet goed door omdat de ruiter der eigen zit niet onder controle heeft...

Maar dat dan gezegd wil niet zeggen dat het niet veranderen kan.. Als de ruiter toch het paard wil blijven rijden moet er goed geoefend worden en dat heeft natuurlijk ook wel weer wat want mocht het dan uiteindelijk beter gaan kunnen ze trots op elkaar zijn :+

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:11

Ik zou ervoor kiezen om een samen wedstrijd ervaring op te gaan doen, zoek een leuke en betrouwbare groom die je wat kan bijstaan, of iemand anders waar je vertrouwen in hebt en die je kan helpen in moeilijkere situaties.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 16:12

Ze reden E5. Het begin dus :) Ik zie ook in het filmpje dat het lijkt alsof ze geen vaste zit heeft maar zoals ik al eerder zei is dit normaal niet zo. Paard is met het meisje er al vandoor gegaan en beginnen bokken en ze zit het netjes uit hoor. Het is een heel schrikachtig paard en spring voor het minste 3 meter vooruit of opzij. Ik had eerst iemand anders die haar reed en die had ook veel ervaring en is na 1 keer vallen niet terug gekomen. Meisje dat er nu op rijdt, rijdt er ongeveer een 2 maanden mee. Ze maakt bij ons op stal al de paarden zadelmak en geeft lessen. Ze heeft zelf 2 hengsten die ze alle 2 zelf zadelmak gemaakt heeft en doorgereden.

Opmerking van de jury op haar houding was inderdaad dat haar handen te hoog zijn. Probleem met paard is dat als je je handen lager doet, ze durft bokken als ze iets niet wil doen.

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:22

Is je paard nou zo groot of jij zo klein? haha. Chique dier hoor, heel zuinig op zijn. Ik zie vooral veel balans verlies en daardoor takt fouten. Ik heb zelf ook een grote merrie en loop hier zelf ook tegenaan. Let heel goed op je eigen balans en rust in je houding (handen, benen en je gewichtshulpen). Nu zit je haar als het ware een beetje in de weg, waardoor bv de galop niet uit de verf komt. Bereid de onderdelen met meer rust voor zonder je impuls te verliezen. Het paard heeft best veel beweging, dus ik denk dat je in dit geval zelf teveel spanning in je lijf opbouwt(waarschijnlijk door de wedstrijd?) waardoor je niet fijn stil kunt zitten.

Zie net dat je zelf niet rijdt... Wat is de afstamming van je merrie?
Laatst bijgewerkt door ankie2013 op 29-04-14 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:23

Wat een grote paard met een kleine ruitertje erop! Het paard is erg gespannen tijdens de proef. De ruitertje houdt haar handen heel erg hoog .

Als de combinatie door blijf gaan met wedstrijden dan heel veel blijven oefenen en ook regelmatig naar op wedstrijd gaan voor beide ervaringen op te doen.

Tip voor de ruitertje handen lager en stiller houden.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:30

Moderatoropmerking:
Omdat HAW bedoeld is voor rijtechnisch commentaar van je eigen rijkunsten plaats ik hier een slotje. Desbetreffende ruiter mag zelf een topic op HAW aanmaken. Hierbij ook een link naar de regels van HAW:
[RT-HAW] Regels en Richtlijnen [HAW] Horses At Work