Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
sjaslique schreef:In stilstand eens beginnen met het staan zit principe en dit dan uitbouwen. En weet je zeker dat de beugels goed zitten en de voeten er niet te ver in.
Mikkiej schreef:Tja het is lastig als ze zelf niet uit het zadel kan komen.
Vanuit stilstand zal ik het niet proberen omdat de draf toch anders aanvoelt en zeker op een shetlander. Is een grotere pony geen optie? Gezien die wat grotere passen maken.
Wat ik bij mijn nichtje heb gedaan is sta-zit-sta-zit roepen (uiteraard op het ritme van de pony) en zo heeft ze het geleerd.
dus dat moet ze dan wel durfen
), handen op hoofd/in zij, als een vliegtuig/ect.
Nizzie schreef:Het is belangrijk dat een kind spelenderwijs leert.
Wat mijn leskindjes heel leuk vinden om te doen is om oefeningen tijdens het draven te doen, dit kan je ook eerst in stap doen. Wat we dan doen ik bv. blijven staan in de beugels, blijven zitten (lekker handig in stap), handen op hoofd/in zij, als een vliegtuig/ect.
Als het voor het meisje moeilijk is om te lichtrijden probeer dan idd evenwichtsoefeningen, maar wat voor oefeningen doe je nu met haar en rijd ze los of aan de longe? En als ze niet omhoog komt misschien haar beugels iets korten doen?
Wat fijn is voor het meisje is dat ze eerst leert lichtrijden met haar handen vast (zeker als ze al in stap of stilstaand niet omhoog komt..). Ze kan dan aan het zadel steun nemen en dan kan ze beter haar balans houden. Als dat op een gegeven moment goed gaat, dan rustig aan handen los gaan laten.
Oefeningen in stap kunnen zijn, blijven staan met handen vast. Als dat goed gaat en ze heeft haar balans gevonden, dan voorzichtig met een hand los en later met twee handen los. Als dat allemaal goed gaat kan je haar nog laten staan en dan met haar armen laten wapperen als een vogel. Let dan wel op de pony, die vinden dit soms spannend.
Je kan haar ook eens met ogen dicht laten rijden, op die manier kan ze beter voelen hoe de pony beweegt en dan vind ze het misschien ook minder moeilijk om het ritme te volgen.
Of je kan haar in stap eerst laten oefenen, en wat vaak ook helpt is meezeggen (zelf en haar dat ook laten doen) wanneer je moet staan en zitten. Op die manier is ze in haar hoofd er ook mee bezig![]()
Ik hoop dat je er wat aan hebt en als je meer oefeningen wilt weten hoor ik het wel
moonfish13 schreef:Andere stomme vraag misschien.
Ligt er een fatsoenlijk zadel op de pony?
Kan me voorstellen dat het met een pannekoekzadel heel lastig is om te leren lichtrijden.
Ninia schreef:Wat bij mij altijd heel goed helpt: geef niet de tip om te gaan staan/ zitten, dit nemen ze vaak veel te letterlijk. Ik heb 2 manieren:
- vraag om haar naveltje naar voren te doen, dat lijkt nl meer op de beweging, dan komen ze maar een klein stukje uit het zadel.
- of laat ze in de verlichte zit beginnen, en dan zelf in het ritme komen als ze het zadel voelen.
En ik neem aan dat je een bokriempje aan het zadel heb of een beugelriem om de hals?
Hopelijk heb je hier iets aan.
Veel succes!