paard reageert niet op been, wel op spoor.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zonnet50

paard reageert niet op been, wel op spoor.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 11:13

Hallo,
Ik weet niet of hier al een topic over bestaat maar ik heb een vraag.
Ik heb pas geleden een paard gekocht alleen hij reageert zonder spoor niet op mijn been.
Als ik wel met spoor rijd dan reageert die wel maar is erg sloom.
Wat kan dit zijn?
En hoe kan ik het oplossen?

Nynapas

Re: paard reageert niet op been, wel op spoor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 11:21

En met zweep dan ? reageerde hij ook zo op been toen hij nog bij de vorige eigenaar was?

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 11:25

Interresant topic. Ik lees even mee.

Ik rijd ook zo'n paard. Heb je les met dit paard? Ik rijd veel (schijn)overgangen. Dat houd haar scherp. Daarnaast heel consequent rijden. 1 x aansporen, krijg je geen reactie, dan nog eens wat harder en anders een tik met de zweep.
Ik probeer af en toe eens zonder sporen te rijden en dan merk ik ook duidelijk het verschil.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 11:28

Als je paard niet reageert op been, maar alleen op spoor, dan lijkt het erop dat je paard dat gewend is. Je zal hem dus moeten gaan leren te reageren op been. (zonder spoor)

Ik zou voorlopig alleen maar zonder sporen rijden, maar met een zweepje. Steeds als je te traag gaat een keer been. Gebeurt er dan niks, nog een keer been, maar dan steviger. Gebeurt er dan nog niks? Been, met tegelijk een tikje achter je kuit. Dit blijven herhalen. Kan best een poos duren, maar je paard moet waarschijnlijk weer opnieuw leren dat been voorwaarts gaan betekent. Duurt het te lang en heb je al een paar keer been-harder been-been met tik gedaan, zou je bij de 2e keer been al een tikje kunnen geven.

Als je paard dan voorwaarts gaat, wel goed opletten dat je je paard zelf niet tegen gaat houden, maar het ook lekker voorwaarts laat gaan.

Ook opletten dat je verder je benen netjes stil houdt en dus alleen been geeft als je ook echt wilt dat er een reactie komt.

Heb je al les met je paard? Lijkt me echt iets om met je instructeur lekker mee aan de gang te gaan. Succes!

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 11:30

Ik ga mee in bovengenoemde, opnieuw aanleren.
Been geven, geen reactie? steviger been geven. geen reactie? zweepje erbij.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 11:31

Leer je paard dat kuitdruk voorwaarts is.
Dus druk met je kuiten tegen de buik van het paard, reageert hij? Ontspan je weer. Komt hij terug, weer kuitdruk. Dus niet schoppen maar druk geven. Ook niet langer dan 3 tellen druk houden, bij alle kleine beetjes ontspannen dat is voor hem een beloning. Dan leert hij dat als jij been geeft hij voorwaarts moet. En heel consequent daarmee zijn.

Snap je het? Anders mag je me een pb sturen en leg ik het je duidelijk uit incl eigen ervaring met deze methode

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 11:31

Ook zonder sporen moet je paard reageren op je been. Sporen zijn er niet om je paard voorwaarts te krijgen, maar om je hulpen te verfijnen. Wat Nicky84 ook al schrijft: schijnovergangen rijden en heel consequent zijn. Als je stapt en wilt aandraven: been geven en geen of onvoldoende reactie, tikje met je rijzweep. Terug naar stap en hup, weer aandraven, etc. Je zal zien dat je paardje het snel snapt. Heb je wel les?? Dat is onontbeerlijk hoor!!!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 11:36

Sunshinee schreef:
Leer je paard dat kuitdruk voorwaarts is.
Dus druk met je kuiten tegen de buik van het paard, reageert hij? Ontspan je weer. Komt hij terug, weer kuitdruk. Dus niet schoppen maar druk geven. Ook niet langer dan 3 tellen druk houden, bij alle kleine beetjes ontspannen dat is voor hem een beloning. Dan leert hij dat als jij been geeft hij voorwaarts moet. En heel consequent daarmee zijn.

Snap je het? Anders mag je me een pb sturen en leg ik het je duidelijk uit incl eigen ervaring met deze methode

Als je drijft hoor je natuurlijk nooit te schoppen ;)

Persoonlijk vind ik 3 sec. druk houden veel te lang. Je drukt iets aan met je benen en geeft iets in je hand. Dat moet genoeg zijn.

perdjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 12:09

Het is heel belangrijk om consequent te zijn. Laat de sporen achterwegen en pak er een zweepje bij.
Zorg dat je niet constant gaat drijven, zo weet het paard nog niet wat hij nu moet doen. Houd je benen mooi lang en ontspannen. Wil je aandraven of wat anders geef een lichte kuit hulp, reageert je paard niet, geef je wat meer kuit, nog geen reactie dan een tik met de zweep. Zorg dan ook dat hij ECHT naar voren gaat, al springt hij aan in galop of gaat hij er in uitgestrekte draf vandoor. Neem hem weer terug en vraag weer hetzelfde van hem.

Veel overgangen en schijnovergangen rijden helpt ook goed! Maak bijvoorbeeld een overgang naar stap en draaf METEEN weer weg, laat hem geen 2 passen zetten in stap. Ga hierbij hetzelfde te werk als wat ik hier boven uitgelegd heb. Reactie is ook echt reactie.

Veel schakelen wil ook altijd wel helpen. Laat hem klein draven of stappen maar wel actief! En rij vervolgens naar een flinke middendraf of stap. Springt je paard aan in galop of draf, geeft niet, neem hem weer terug en ga weer verder met waar je mee bezig was.
Zorg wel dat je je paard ook echt voorwaarts laat gaan en hem niet tegen houdt. Vaak gaat dat onbewust.

Bij het paard wat ik rij helpt dit enorm goed.

Succes hopelijk heb je er wat aan!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 12:13

Paard is dood aan je been.
Spoor af, zweep erbij en zorgen dat reactie actie is.
Druk met de kuit, geen 3 seconden maar been = reactie.
Geen reactie? Nog een keer met zweep en dit echt consequent blijven doen.

Rij veel overgangen en wendingen. Het is lastig, zeker in het begin, maar na oefenen heb je straks een paard wat veel beter reageert!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 12:24

Tip,
Wanneer je paard pas op zware hulp reageert dan moet je altijd mee vragen.
Bijv, je vraagt op drafje. Reageert niet, dan met zweep en galopperen.
Op deze manier leer je paard dat hij veel minder hard hoeft te werken wanneer hij naar lichter hulp luistert.

Zweep, gebruik een lange zweep en leer om tikje te kunnen geven zonder dat iets met je teugel gebeurt.

EquineNature

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 12:40

Hoi, ik haak even aan!

Ik zit met een soortgelijke situatie. Mijn pony is erg flegmatiek en reageert afwisselend op mijn been. De ene keer heb ik gelijk reactie op mijn been en loopt hij daarna direct actief door, soms reageert hij traag en niet actief op mijn been en helaas krijg ik vaak vrijwel geen reactie op mijn been. Het probleem waar ik tegen aanloop is het volgende:
Ik geef been en krijg geen reactie, ik geef nogmaals been en krijg geen reactie, ik geef been en geef gelijk een flinke tik achter mijn kuit (een flinke tik, geen kriebeltje met de zweep).
Vervolgens krijg ik (vaak) met deze tik erbij alsnog geen reactie. En nog een tik harder ook niet.

Ik heb het idee dat ik hem écht een flinke mep moet verkopen van het niveau afronselen om reactie te krijgen. Dit is absoluut niet mijn doel en ik voel me er niet prettig bij. Maar.. ik wil wel dat hij reageert op mijn kuitdruk. Mijn pony wordt in mei 5 jaar en wordt nu sinds half november 2013 onder het zadel gereden, ik heb elke week les van een goede instructrice. Met grondwerk heb ik dit probleem niet, ik krijg dan gewoon reactie.

Mijn vraag is dus nu: Hoe hard kan en mag je met de zweep een tik geven om reactie te krijgen? Wanneer is consequent trainen en zweepgebruik te bestempelen als dierenmishandeling? Hebben jullie ervaring/advies?

Aan de TS:
Mijn advies aan jou is hetzelfde als al eerder is gegeven: consequent zijn, been geven is gelijk reactie, bij geen reactie gelijk been en tik.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 12:44

@ zohra Wat zegt je instructrice hier over.

EquineNature

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 13:07

@ FriesWytske: Mijn instructrice zegt dat ik hem een keer zo'n goede oplawaai moet verkopen dat hij A. reactie geeft en B. leert dat het voor hem prettiger is als hij reageert op een lichte hulp.

Het probleem is dat mijn pony erg flegmatiek is, en niet snel onder de indruk. Die oplawaai die ik hem moet verkopen is echt een hele harde klap. Elke keer weer..

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 13:12

Als dat niet werkt zou ik toch even verder gaan kijken. Misschien is er wel wat mis met je pony, dat hij daarom zo reageert.

perdjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 13:30

zohra schreef:
@ FriesWytske: Mijn instructrice zegt dat ik hem een keer zo'n goede oplawaai moet verkopen dat hij A. reactie geeft en B. leert dat het voor hem prettiger is als hij reageert op een lichte hulp.

Het probleem is dat mijn pony erg flegmatiek is, en niet snel onder de indruk. Die oplawaai die ik hem moet verkopen is echt een hele harde klap. Elke keer weer..

Paard wat ik rijd is dus ook ontzettend flegmatiek en is ook totaal niet onder de indruk van een zweep.
Ik had in het begin ook echt zoiets van moet ik hem echt zo'n harde knal geven. Ik was eigenlijk ook een beetje bang om dat te doen. Uiteindelijk mij erover heen gezet en toch maar gedaan. In het begin moest dat ook echt een paar keer in een uur doen.
Het heeft echt geholpen nu hoeft het nog maar 1 keer in de zoveel tijd.

EquineNature

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 18:26

Ik vind het inderdaad erg moeilijk om die stap te zetten om hem die rotklap te verkopen. Want wat als dat hem ook niks doet?

Hij staat 24/7 buiten, het hele jaar door, in een kleine groep. Ook met de andere paarden is hij niet snel onder de indruk. Als ze aan het eten zijn en de leider wil erbij, gaat hij ook niet meteen aan de kant. Ik heb een keer gezien dat de leider hem uiteindelijk met de twee achtervoeten vol in zijn flank schopte. hij schoof door de klap zo een meter opzij om vervolgens om te kijken van wat was dat?

@FriesWytske: Fysiek en mentaal is hij volledig in orde. Het is alleen lastig wat zijn karakter betreft; flegmatiek, erg relaxed, maakt zich nergens druk om en hij kan erg dominant uit de hoek komen.
Het eerste jaar dat ik hem had heb ik alleen maar grondwerk met hem gedaan met als basis de 7 games van Parelli. Daarin heb ik hem een aantal keer een fase 4 klap moeten geven. Met het grondwerk heb ik totaal geen problemen meer met hem.
In ieder geval bedankt voor het meedenken :j

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 18:29

Houdt je je been wel stil genoeg? Als het paard continue aangeklopt wordt weet ie het verschil niet tussen been = voorwaarts en been = ik bedoelde er eigenlijk niks mee :)

xemmaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 18:31

stemhulpen kan soms ook helpen. als je hem longeerd ook goed die stemhulpen gebruiken zodat ie daarop reageerd. verder zou ik een zweep erbij houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 22:00

zohra,
Bij Parelli hebben ze ook hele mooi oplossing voor. Wordt behandeld met level 2 freestyle ridding.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 22:07

Ik zeg 3sec, omdat een paard geen langer kort termijn geheugen heeft dan 3 seconden. Dus als je met de 3sec regel werkt, snapt het paard heel snel wat je bedoelt.
Dit heb ik geleerd in een clinic "paard signalen" en uitprobeerd in de praktijk met mijn paard, werkt super. Hoef nu maar een mini korte kuitdruk te geven even ze weer dat ze voorwaartser moet en komt pas terug als ik zeg dat het mag.

zonnet50

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 11:46

Bij de vorige eigenaar ben ik eerst opgestapt zonder spoor, nou je kunt doen wat je wilt hij blijft gewoon staan.
Toen met een knopspoor gereden, kleinste maat.
Hier reageert hij wel op, maar dan moet je nog consequent zijn met je hulpen verfijnen.
Er is mij verteld dat hij heftig reageert met de zweep erbij.
Heb het nog niet gezien bij de vorige eigenaar maar zelf ook nog niet uitgeprobeerd.

xemmaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:49

zonnet50 schreef:
Bij de vorige eigenaar ben ik eerst opgestapt zonder spoor, nou je kunt doen wat je wilt hij blijft gewoon staan.
Toen met een knopspoor gereden, kleinste maat.
Hier reageert hij wel op, maar dan moet je nog consequent zijn met je hulpen verfijnen.
Er is mij verteld dat hij heftig reageert met de zweep erbij.
Heb het nog niet gezien bij de vorige eigenaar maar zelf ook nog niet uitgeprobeerd.

Als hij niet luisterd naar je hulpen dan je zweep erbij voor de zekerheid en je hoeft m alleen te gebruiken als het echy nodig is, desnoots iemand die erbij staat met longeerzweep dan doen ze bij ons wel eens .

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:50

Ik heb er ook zo een. Die moet ik eerst even wakker maken en vaak moet ik eventjes boos worden, maar als ze toegeeft dan kan ik heerlijk rijden zonder te veel been te moeten geven. Misschien kan je het eens proberen met een zweep wanneer er iemand bij is, en als het niet werkt dan kan je hem ook vrijwel direct laten vallen..

Nynapas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 17:19

probeer eens met zweep! misschien als je been geeft en hij reageert niet tikje met de zweep na een tijdje heeft hij door dat been ook echt sneller is