Ik krijg nu ongeveer een half jaar les van Monique Hijdra en ben hier ontzettend blij mee! Ik heb ongeveer 1 keer per 3 weken les.
Even ter info;
Storm van de Selevia Hoeve
Merrie
1.46m (vorig jaar voor het laatst opgemeten)
4,5 jaar
B Dressuur
Ik heb Storm nu net een jaar. Ze is nog vrij jong dus in der achterhand zijn we nog kracht aan het opbouwen. Ze is erg leergierig en werkt graag voor je. Ze leert ook ontzettend snel dus moet haar goed aan het werk zetten want ze verveelt zich gauw en gaat dan klieren. Misschien leuk om te weten is dat ik de galop-knop er een jaar geleden nog compleet op moest zetten want dat kon ze nog niet!
We krijgen les op L niveau, maar zijn ook veel bezig om de basis zo perfect mogelijk te krijgen. Zo is vooral de galop op de rechterhand nog erg lastig. Het is voor zowel Storm als mij de moeilijke hand. Omdat ik door der manen de linkerkant van haar hoofd niet kan zien (ook niet als ze ingevlochten zijn) heb ik de aparte gewoonte om haar continu met binnenstelling te rijden omdat ik dan het idee heb dat ze recht loopt. Gelukkig krijgen we les en is dit op tijd ontdekt voordat ik haar echt scheef zou rijden. Storm is op deze hand slapper dus is vrij slingerig op de 2e hoefslag en valt gauw over haar buitenschouder weg. Ik moet mijn buitenhand daarom op deze hand goed eraan houden en haar ruimte/lucht geven op mijn binnenhand & voor haar schouder.
Instappen

Indraven, proberen recht te houden (later ook op de 2e hoefslag) hier zie je dat ik nog teveel aan mijn binnenhand zit

Na een tijdje was het tijd voor een galopje, op de hoefslag ben ik trots op hoe recht ik haar/mijn handen houd!

Een rondje verder, neusje iets eruit maar wel een mooie sprong! Ze heeft een krachtige galop

Toen weer draven, allemaal nog wat lager ingesteld

De andere kant, haar fijne hand op draven. Op deze hand gaat alles veel makkelijker

Hier moest ik haar langzamer laten draven en haar op haar eigen benen laten lopen, in het begin nog vrij moeilijk ze is erg voorwaarts. Haar neusje komt hier ook uit eruit & ik steek m'n benen af omdat ik nog niet fijn kan blijven doorzitten

Na een paar pogingen stond ze netjes vierkant stil. Vaak duwt ze haar rug weg omdat ik haar te snel stil wil zetten. De opdracht was dan ook om haar vanuit draf naar stap te krijgen zonder impuls te verliezen en dan steeds langzamer stappen zodat het makkelijker is om haar vierkant stil te zetten omdat ze zelf vaak het laatste pasje er nog bij zetten voor de balans

Toen weer weg draven

En weer langzaam draven, hier loopt ze geheel op haar eigen benen want voel bijna geen druk van voren!

Idem, trots

De hoek door, weer lichtrijden en ondertussen luisteren naar instructies. Zit onbewust teveel aan mijn binnenhand

Weer een keer stil zetten, gaat al steeds beter!

Van stap naar galop op der goede hand

Weer stappen, hierna waren we klaar

We hebben even veel op beide kanten gereden! Vriendjelief heeft volgens mij wel een voorkeurshand maar ik denk dat dit een vrij goed beeld geeft!
Als ''huiswerk'' heb ik mee gekregen om veel op de tweede hoefslag te rijden en goed op te letten (voelen) dat ik recht zit en op beide teugels gelijke druk heb. Ik zit op beide kanten teveel aan mijn rechterhand dus moet hier goed op letten. Van stap naar galop mag ik mee oefenen om haar alert/sterk te maken. Overgangen moeten geleidelijk gaan en niet (zoals het eerst ging) totaal impuls verliezen en bijna stil vallen (vooral naar stap). Ook moet ik haar niet teveel laten bunkeren, ze valt gauw op de voorhand en draaft dan te hard en hangt teveel in mijn handen, consequent op reageren!
Het is een heel verhaal, bedankt voor het lezen. Ik hoop dat jullie nog bruikbare tips hebben voor me! Op elk gebied, gericht op Storm of gericht op mij, ik sta er volledig open voor!!