achteruit lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

achteruit lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 10:57

Zolang de kudde mee gaat op buitenrit loopt onze jonge haf voor op, in korte tijd heeft hij veel geleerd en is echt heel braaf. Maar gisteren in de wei alleen maar weer achteruit lopen, bij het in rijden heeft hij dat in het begin ook gedaan.

Met grondwerk zijn we bezig met onze stem, dus bij stap moet hij meteen mee lopen en dat doet hij ook. Gisteren met balkjes gewerkt, los achter mij aan lopen en er over heen gaan dat pikte hij ook meteen op.Ik wil eigenlijk niet meteen met een zweepje gaan werken, want misschien zijn er wel andere trucjes die ook werken. We rijden bitloos en hebben de teugels wat losjes als we naar voren willen.

troi

Re: achteruit lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 11:09

Leer hem op jouw commando achteruit lopen. Als hij dat dan probeert in te zetten om onder het werk uit te komen flink doorvragen en een stuk verder achteruit laten gaan dan hij eigenlijk had gewild. Dan gaat zijn lol er snel vanaf.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 11:43

Achteruit lopen hebben we hem al geleerd, maar ik ga het zeker proberen

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 12:01

Wat troi zegt is hier ook een beproefd middel. Al ooit eens bij een manegepony waar ineens alleen de achteruit het nog deed geprobeerd, 'Achteruit? Prima, maar dan ook de hele les', ondanks het bijna hysterische gegil van de instructrice dat ik moest drijven en een pets met de zweep geven. Het is niet de hele les geworden maar na een vol rondje begreep ze de hint en deed ze het niet weer. En daarna bij meerdere paarden gedaan, zowel onder het zadel als aan de hand. Achteruit laten lopen en dan doorgaan als ze eigenlijk geen zin meer hebben. Een vijf kilometer is wat overdreven (en contraproductief, paardlief kon misschien wel de pest krijgen aan achterwaarts en dat was natuurlijk ook niet de bedoeling) maar bijvoorbeeld een half rondje in de bak of zelfs maar een paar pasjes is meestal wel afdoende.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 15:17

achteruit laten lopen wil idd bij veel paarden wel helpen.
Ben op dit moment bezig met een paardje van een klant, deze wil aan de longeerlijn slecht lopen, en als je van de ene naar de andere kant wil wisselen wil die ook vaak achteruit gaan lopen.
Laat hem dan extra achteruit lopen tot die zelf bedenkt dat die toch maar echt voorwaarts moet :D
Dan is het vaak ook snel klaar met achteruit lopen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 18:02

Tot je eens eentje hebt die dan gewoon omhoog komt en zich desnoods achteruit gooit. :(:) Kijken of het dan nog zo'n heilzaam middel is..
Eigenlijk had ie gisteren al een tik op zijn kont moeten krijgen. Niks achteruit, dat vroeg je helemaal niet. Vooruit!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 20:45

Lijkt me niet zo handig, een paard dat niet achteruit wil als jij dat wilt, hoe gaat dat dan in een proefje, op de trailer of in een situatie waarin omkeren of voorwaarts niet kan?
Een beste pets werkt trouwens ook niet altijd. Notoire achteruitlopers gaan er soms alleen maar harder van achteruit lopen.

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 20:58

Waarom zoek je de oorzaak niet ? Als je weet waarom hij het doet is het meestal veel makkelijker op te lossen.

HTM: Mss ligt het wel aan je lichaamhouding terwijl je van hand verandert, en raakt het paard daardoor in de war en denkt hij dan dat hij achteruit moet ... ?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 21:07

Nee hij doet het meteen al, dus voor dat hij ook maar een pas heeft gelopen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 21:34

Pluizebolpum schreef:
Lijkt me niet zo handig, een paard dat niet achteruit wil als jij dat wilt, hoe gaat dat dan in een proefje, op de trailer of in een situatie waarin omkeren of voorwaarts niet kan?
Een beste pets werkt trouwens ook niet altijd. Notoire achteruitlopers gaan er soms alleen maar harder van achteruit lopen.

Als dit op mij is: ik zeg niet dat ie niet achteruit mag, enkel dat het stoere 'ik zal m wel es effe doen gaan als ie me zo iets flikt' ook heel anders kan uit pakken. Het had voorkomen moeten worden dat ie achteruit ging toen dat niet mocht ( lees; meteen in grijpen). Nu zou ik met hulp werken als ie echt niet meer vooruit wil of met een zweep dat je zelf kan aan tikken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 05:38

Dit moet je simpelweg even corrigeren "als de leidhengst" , deze drijft door van achteren in te komen en bijt wanneer zijn kuddegenoten niet direct gaan lopen.

Aan de longe voorwaarts gaan onder druk van de chambrière, onder het zadel voorwaarts onder druk van een zweep.
Paardentaal.
Niets mis mee.

Er is niets gevaarlijker dan een paard dat achterwaarts gaat wanneer hij dat wil.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 07:47

Even extra aandrijven is volgens mij idd ook de eerste stap dus net zoals "simpelman" al zei.
indien hij toch achterwaarts wil of begint te gaan, dan ga jij het achterwaarts zelf aangeven, dus actiever en net iets verder dan hij leuk vind, daarna wel weer vriendelijk en duidelijk voorwaarts vragen en desnoods even net dat ietsje meer druk er achter enz enz enz.
Maar het leiden van je paard , dat doe jij nu door voor het paard te stappen, vanuit die positie kan je helemaal niet aandrijven, want je kan er niet bij achteraan.
jouw positie zou tussen hoofd en schouder moeten zijn, dus naast het paard, en van daar uit vragen om voorwaarts te vertrekken, jij vraagt en blijft dus zelf staan tot het paard effectief begint te bewegen, dan pas ga jij ook mee.
dus eerst het paard en dan pas jij, nu leer je hem simpelweg te volgen, dat is niet het zelfde als ik vraag vooruit en wil dus ook dat je vooruit gaat.
Vanuit die positie naast het paard kan je met een dressuurzweep wel perfect bij die achterhand geraken, maar wel opletten eerst vragen dan pas drijven.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 20:29

Ptje007 schreef:
Waarom zoek je de oorzaak niet ? Als je weet waarom hij het doet is het meestal veel makkelijker op te lossen.

HTM: Mss ligt het wel aan je lichaamhouding terwijl je van hand verandert, en raakt het paard daardoor in de war en denkt hij dan dat hij achteruit moet ... ?

Dit ligt zeker niet aan mijn houding.
Ik train dit paard voor een ander die er helemaal niks meer mee kon.
Als ik naast het paard wil gaan staan, begint die al achteruit te lopen.
Slaan heeft weinig/geen zin omdat die danof omhoog komt of helemaal Iin de stress schiet.
Hem achrerwaarts laten lopen op mijn hulpen ipv hem het zelf laten doen werkt bij dit paard.
Wil zeker niet zeggen dat het bij elk paard werkt, en als ik op het paard zou zitten zpu ik er idd een zweepje bij pakken en hem een tikje geven.
De meeste paarden reageren daar wel goed op.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 13:04

[[/quote]

Slaan heeft weinig/geen zin omdat die danof omhoog komt of helemaal Iin de stress schiet.
.[/quote]

Slaan is iets anders dan aandrijven met een zweepje. Even een kleine bevestiging van achter, dat je toch écht bedoelt dat hij vooruit moet ipv achteruit.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 13:11

sillyhorse schreef:
Slaan is iets anders dan aandrijven met een zweepje. Even een kleine bevestiging van achter, dat je toch écht bedoelt dat hij vooruit moet ipv achteruit.

Als je niet naast een paard kan komen, hoe wil je hem dan van achter aandrijven???

Echt niet elk paard werkt het zelfde, en bij het paard waar ik het eerder over had heeft van achter aandrijven, slaan of wat dan ook geen zin.

Ik weet wat ik doe, en ben ook niet verder van plan me hier te verantwoorden.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 14:59

Ik ben het niet helemaal met je eens, ik vind ook niet dat je je moet gaan verantwoorden, dat hebben we zeker ook niet zo bedoelt.
Ieder paard is idd anders, iedere mens is ook anders.
Zaak is steeds dat de trainer zich inleeft in het betreffende paard, uiteraard met respect, een kolonel of kapitein spreek je niet op dezelfde manier aan als een gewone soldaat, maar regels en afspraken zijn er wel voor alle partijen, dus ook voor dit paard hier.
Jij zegt je kan er niet gewoon naast gaan staan, dat kan echt niet, dit behoort gewoon bij basis opleiding, respect, en leiderschap.
Ik weet het klinkt mssn heel zweverig en mssn ook voor jou een beetje van tjaaa jij kan dat makkelijk zo zeggen van achter jouw pc schermpje.
Ik daag je uit , ik wil het best wel proberen en ben zeker dat het me lukt.
Als het me niet lukt hoef je me ook niks te betalen, grappig hé zo'n zelfverzekerde gek.
Maar ik geloof er echt rotsvast in, geen twijfel.

HTM schreef:
sillyhorse schreef:

Als je niet naast een paard kan komen, hoe wil je hem dan van achter aandrijven???

Echt niet elk paard werkt het zelfde, en bij het paard waar ik het eerder over had heeft van achter aandrijven, slaan of wat dan ook geen zin.

Ik weet wat ik doe, en ben ook niet verder van plan me hier te verantwoorden.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:23

aeolusnr1 schreef:
Ik ben het niet helemaal met je eens, ik vind ook niet dat je je moet gaan verantwoorden, dat hebben we zeker ook niet zo bedoelt.
Ieder paard is idd anders, iedere mens is ook anders.
Zaak is steeds dat de trainer zich inleeft in het betreffende paard, uiteraard met respect, een kolonel of kapitein spreek je niet op dezelfde manier aan als een gewone soldaat, maar regels en afspraken zijn er wel voor alle partijen, dus ook voor dit paard hier.
Jij zegt je kan er niet gewoon naast gaan staan, dat kan echt niet, dit behoort gewoon bij basis opleiding, respect, en leiderschap.
Ik weet het klinkt mssn heel zweverig en mssn ook voor jou een beetje van tjaaa jij kan dat makkelijk zo zeggen van achter jouw pc schermpje.
Ik daag je uit , ik wil het best wel proberen en ben zeker dat het me lukt.
Als het me niet lukt hoef je me ook niks te betalen, grappig hé zo'n zelfverzekerde gek.
Maar ik geloof er echt rotsvast in, geen twijfel.

Tis heel simpel, ik wordt al betaald om dit paard te doen omdat die mensen er helemaal niks meer mee konden.
Ik train het paard 1x per week, en ben er nu +/- 4 keer geweest.
Ben nu zo ver dat ik het paard op een nette manier aan de longeerlijn kan laten lopen, op beide kanten.
En zelfs de eigenaar heeft het paard weer kunnen longeren.
Als ik lang genoeg wacht kan ik zeker wel naast het paard komen te staan.
Maar als het paard achterwaarts gaat en ik ga staan trekken dat die voorwaarts moet, of wil hem laten staan blijft deze achterwaarts gaan wat je ook doet.

Laat ik hem op mijn hulpen 2 passen achterwaarts gaan, dan vindt die het niet meer leuk, en gaat die gewoon voorwaarts.
Het is een spelletje wat die speelt wat die al ruim een jaar met heel veel mensen heeft gespeeld, en waarvan de eigenaar niet meer wist wat ze er mee moest.
Daarom train ik het paard.
Als die braaf zijn rondje had gelopen had ze het zelf wel kunnen doen, en hadden ze mij niet hoeven laten komen.
Want ik doe het ook zeker niet voor niks!

Ik zie niet in wat er mis is met het op commando achterwaarts laten gaan.
Ik heb wel de eigenaar geadviseerd om als ze aan de hand traint (wat ze op mijn aanraden nu doet) geen achterwaarts gaat oefenen.

En fijn dat je in jezelf geloofd, doe ik ook.
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, dus ook meerdere manieren om problemen op te lossen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 07:13

1/ respect voor de dominantie van de leidhengst, het paard wijkt ten alle tijde voor drijvende druk.

2/ respect voor de terughoudende dominantie van de leidmerrie, het paard houdt zich terug.

3/ het installeren van een koppel band, samenwerking en "vriendschap".