Springen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_jara

Springen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 13:37

Hey!

Na weken wachten is het dan zo ver, ik heb eindelijk springles.
Hoewel het altijd goed ging als ik voor mezelf ging springen, gaat dit vreselijk in de les.
De eerste les ging perfect, alles werd genomen, wel veel te ruim maar dat zou vanzelf wel goed komen zij mijn instructeur.
De 2e en de lessen er na, wat een drama.. Ik ben de lol dan ook helemaal kwijt. Bij elke hindernis wordt er een strijd gevoerd. Ze weigert, rent er langs heen of reageert gewoon totaal niet op me. De hindernissen worden uiteindelijk altijd gesprongen maar, de manier waarop voelt gewoon niet goed.
Eerst zit mijn instructeur met de zweep achter ons aan te rennen, na ongeveer 5 mislukte pogingen geeft die het op en moet ik voor de hindernis gaan staan, dan drijf ik en springt ze. Vervolgens hou ik er niks meer aan en ren ik het hele terrein over. Ze komt vaak omhoog, soms een heel klein beetje maar ze staat soms ook helemaal rechtop.

Ze heeft geen pijn etc., is pas nog allemaal nagekeken.
Ondertussen weet mijn instructeur het ook allemaal niet meer, volgens hem gaat het beter maar daar merk ik niks van.

Iemand die mij kan helpen?

Groetjes.

FellowH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 13:42

Misschien helemaal opnieuw beginnen met de basis? Balkjes en dan hoger verder opbouwen?

_jara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 13:43

muddy_ schreef:
Misschien helemaal opnieuw beginnen met de basis? Balkjes etc.?

Elke les beginnen wij met balkjes draven en lage hindernissen vanuit de draf, balkjes gaan prima. Hindernissen niet!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 13:44

Mss eens een andere instructeur zoeken? Het is belangrijk dat je les hebt van iemand die je blindelinks vertrouwt. En als hij met een zweep achter jullie gaat aanrennen lijkt me dat niet bevordelijk voor het vertrouwen van jou en je paard..

Verder zou ik laag beginnen, hoogte komt vanzelf wel als jullie weer zelfvertrouwen hebben.

Annelove16x

Re: Springen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 13:44

Indd beginnen bij de basis. Doet je paard dit ook bij vrijspringen of aan de hand springen?

FellowH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 13:45

Annelove16x schreef:
Indd beginnen bij de basis. Doet je paard dit ook bij vrijspringen of aan de hand springen?

Inderdaad! Misschien kun je kijken of je paard t dan ook doet en of het niet ergens anders aan ligt?

_jara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 13:53

Een andere instructeur is geen optie, ik heb les op een rijvereniging en kan niet naar een andere ivm vervoer. Nu rijden we al 25 min met de trailer en langer lijkt me niet wat.

Bij vrijspringen doet ze het hetzelfde en bij aan de hand springen kan ik haar bijna niet bijhouden, vlak voor de hindernis remt ze dan af en als ik er dan over heen spring springt ze me lomp achterna.

FellowH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 13:59

Ligt er een grondbalk voor de hindernis? Misschien kan ze niet goed afstanden inschatten en weigert ze omdat ze bang is dat ze valt of verkeerd springt ofzo?
Pff lastig ik heb met je te doen t zal wel heel vervelend zijn..

_jara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 14:09

muddy_ schreef:
Ligt er een grondbalk voor de hindernis? Misschien kan ze niet goed afstanden inschatten en weigert ze omdat ze bang is dat ze valt of verkeerd springt ofzo?
Pff lastig ik heb met je te doen t zal wel heel vervelend zijn..

Dat is een goeie! De eerste springles was dat namelijk wel zo en nu niet meer! Ga ik vanavond even aankaarten!

FellowH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 14:12

Okee heel erg veel succes en we horen het wel!!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 14:13

Is je paard verder dressuurmatig wel goed voor elkaar? Rijd je haar goed actief tussen je handen en benen? Doet ze het ook bij lage sprongen?

Mar_jolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 14:14

met een zweep achter jullie aan rennen... serieus?

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 14:31

Ik zou het even wat rustiger aan doen met je paard. In je vorige topics las ik dat je in maart nog problemen had met galoperen. Train je paard eerst in de dressuur en aan de longe zodat ze sterker wordt en dan pas gaan springen. Ze is volgens mij nog niet goed in balans, met een ruiter erop is al moeilijk voor haar, laat staan dan ook nog springen. Als je nu zo door gaat verpest je heel je paard en zal ze nooit plezier krijgen in het springen en alleen maar bang worden.

Wel kun je veel met balkjes trainen en daarna cavalletis springen (oa. in- uitjes), maar hoger zou ik voorlopig niet gaan springen. De balkjes training kun je afwisselend maken door het aantal galopsprongen te verkleinen of te vergroten.

Verder heb ik het idee dat het springen voor zowel jou als je paard nieuw is. Misschien is het beter als je paard uiteindelijk sterk genoeg is om met een ruiter te springen, de eerste paar lessen een ervarener springruiter mee te laten springen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 14:37

Het klinkt alsof je letterlijk en figuurlijk te grote sprongen neemt met je paard. Het zou fijn zijn als je instructeur dat ook ziet en niet meer achter je paard aangaat en hem over de hindernis drijft met een zweep. Zo creëer je juist weerstand bij je paard.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:06

Een paard moet de wil hebben om te springen, dwingen gaat niet. Natuurlijk kun je best een keer doorzetten als het paard weigert, maar het moet voor het paard wel leuk blijven.

Het klinkt alsof de instructie niet bij jullie als combinatie past. Een half uur met de trailer is best een eind, kan me niet voorstellen dat er echt helemaal niemand anders is die je kan helpen?

Grondbalk maakt in ieder geval echt veel verschil voor het paard, en daarbij is de afstand van de grondbalk ook erg belangrijk. Goed om het hierover in ieder geval te hebben met je instructie. Een instructie die echter de grondbalk vergeet bij een paard dat niet wilt springen, zou ik zelf niet al te serieus nemen....

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 10:32

Mar_Nero schreef:

Zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 10:47

Mar_Nero schreef:

ik zou indd maar eens gaan zeggen dat hij dat maar eens niet meer moet gaan doen := je paard word zo bang voor de zweep en daarbij gaat hij de hindernis zien als dat ding waarbij hij overheen MOET en is het niet meer leuk.

dat was al 1. Maar nu je zo zegt dat er geen grondbalk voor ligt en dat je paard grote sprongen maakt is het wss zo dat hij de afstanden niet kan inschatten. Let daar eerst maar eens op zonder dat die instructrice achter je aan gaat rennen met een zweep.

heeft die rijvereneging niet meerdere instructeurs? dat lijkt me eigenlijk wel logisch, toch? :) kan iemand als 1 van je ouders niet regelen dat iemand anders je les kan geven want deze zou ik echt niet serieus nemen !

FellowH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 18:10

En hoe was het gegaan? Of heb je niet gesprongen gisteren?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 08:12

Het is nu vrij duidelijk dat je het paard eigenlijk net iets hebt doen schrikken van de hoogte van de hindernis, eigenlijk een beetje hebt overvraagd.
maar los daarvan zijn er nog wel wat meer probleempjes, jouw paard gaat niet voorwaarts op jouw vraag, dit is dus gedeeltelijk een leiderschapsprobleem, maar ook mssn een deel het niet begrijpen van de vraag.
Dus als eerste terug naar de basis, de vooruit er weer op zetten, jij vraagt en het paard doet simpel als dat, het paard kan en mag daar zelf niet in gaan kiezen.
Dan opnieuw aan de hand gaan springen aan een longe bv, maar niet zoals jij het nu doet het is niet de bedoeling dat jij over de hindernis gaat springen en het paard volgt , nee zeker niet, jij stuurt het paard er naar toe en zegt gewoon voorwaarts en het paard gaat er voorwaarts over.
Opletten niet te hevig en zeker niet te hoog, bv een kruisje van in het midden een 50cm is perfect, dat kan echt elk paard. Een grondbalk aan beide zijden kan het geheel een beetje massiever doen lijken en vind ik zelf ook echt een hulpmiddel en bij deze hoogte van 50cm dan leg je die grondbalk er aan beide zijden op 1voet afstand er vandaan.
met normale hindernispalen is het moeilijk uit te voeren aan de longe, ik neem altijd één afgezaagde paal aan de binnenkant, dat werkt makkelijker want dan kan de longe er makkelijker over heen.
dit vraag je in alle gangen, dus zowel vanuit stap als vanuit de draf en ook vanuit de galop, alles rustig en beheerst dus.

_jara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 09:49

Net springles gehad, wij denken de oplossing te hebben: ze is erg onzeker.
Ik ging achter een ander paard aan, telkens als dat paard net niet uit kwam/een balkje er bijna afgooide etc. dan durfde ze niet meer en rende ze de andere kant op. Op het einde nog wel een paar hindernissen alleen gesprongen, niet hoog, niet meer dan 30 cm.

Zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 10:18

_jara schreef:
Net springles gehad, wij denken de oplossing te hebben: ze is erg onzeker.
Ik ging achter een ander paard aan, telkens als dat paard net niet uit kwam/een balkje er bijna afgooide etc. dan durfde ze niet meer en rende ze de andere kant op. Op het einde nog wel een paar hindernissen alleen gesprongen, niet hoog, niet meer dan 30 cm.

dat is heel goed! als ze echt erg onzeker is moet jij haar dat vertrouwen geven. Indd samen met een ander paard springen kan haar ook erg helpen! en lekker laag beginnen en thuis veel balkjes lopen :)

OudProfiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 14:03

Ik zou dan wel zeker zorgen dat je met een paard springt dat het kan, anders wordt ze misschien juist alleen maar onzekerder.

_jara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 12:43

AmbervdHil schreef:
Ik zou dan wel zeker zorgen dat je met een paard springt dat het kan, anders wordt ze misschien juist alleen maar onzekerder.

Dat paard dat voor mij sprong kan het zeker goed en de ruiter ook!