Rompstabiliteit / core stability

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Monchou

Rompstabiliteit / core stability

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 20:02

Hoi!

Ik weet van mezelf dat mijn balans kan/zou moeten verbeteren. Daar wil ik graag aan werken door oefeningen.
Flex chair lijkt me erg leuk, maar te prijzig.

Wie heeft er oefeningen gedaan om hun rompstabiliteit te verbeteren en hier ook succes mee geboekt?
En welke oefeningen waren dat?

Alvast bedankt :)

Groetjes, [***]
Laatst bijgewerkt door Monchou op 24-04-14 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Re: Rompstabiliteit / core stability

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 20:03

Geven ze er geen les in op de sportschool bij jou? :)

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 20:24

Magrathea schreef:
Geven ze er geen les in op de sportschool bij jou? :)

Daar heb ik helaas geen geld voor.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:02

Ik weet niet of je goed Engels kunt lezen, maar links in het menu op deze site staan geweldige oefeningen beschreven, die je ook heel gemakkelijk zelf thuis kunt doen.
Succes!
http://www.balancedrider.com/index.htm

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 21:08

Bedankt, ik ga even kijken :)

Ik ben ook benieuwd naar persoonlijke ervaringen van mensen die dit soort oefeningen hebben gedaan of nog doen. Werkt het echt?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:09

Pilatus :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:35

sportschool :)

Je moet nl. weerstand hebben om bepaalde spieren in je romp te verbeteren. Als je een bal hebt zijn er wel een paar oefeningen die je kunt doen, maar deze focussen zich voornl. op het lage gedeelte van je romp.

Ik loop sinds 6 weken bij de fysio en ga straks over op simpel abbo sportinstructie. Bij mij richtten de oefeningen zich ook voornl. op de stabiliteit van mijn romp (ivm hypermobiliteit) en ik heb er wel baat bij.

OudProfiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 14:07

Je kan heel veel goede oefeningen doen met zo'n bal, die zijn niet duur en op internet zijn er veel oefeningen mee te vinden, even googlen :)

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 14:09

Bedankt :)

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:01

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:31

Ik geef in West brabant en antwerpen speciale trainingen voor ruiters waarbij we veel oefeningen doen om de rompstabiliteit en de 'ruiterspieren' te versterken. Het is vooral belangrijk dat je bovengenoemde oefeningen goed uitvoerd. Doe je dit namelijk niet, dan train je de verkeerde spieren. Goede begeleiding is hierbij dus een must! Heb je hier geen geld voor, doe de oefeningen dan voor een grote spiegel, zodat je jezelf kunt controleren.

Wees voorzichtig met onderstaande huishoudelijke tips (zeker als je iets in je mond hebt):
-Haren kammen of tandenpoetsen op één been, wissel dit ook af. Let er in de spiegel op dat je je bekken recht houdt: je heupen moeten horizontaal blijven. Later kun je dit ook oefenen bij het harenwassen onder de douche zonder spiegel.
- Zonder rugleuning met je rug recht (dus op je middelste gat zitten om het zo maar even te zeggen) bv. op het puntje van je bank. Blijf recht vooruit kijken en til een voor een je benen op. Je rug mag niet 'wiebelen', gaat dit goed, strek dan ook je knie erbij. Probeer dit ook eens met een boek op je hoofd.

Kijk ook eens voor meer informatie op de website in het onderschrift. Er zitten wat vernieuwingen aan te komen die nog meer informatie bieden over je vraag ;)

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 19:38

Ik ben afgelopen zaterdag voor het eerst naar een bootcamp geweest dat hier in de buurt 2x per week georganiseerd wordt.
Onder begeleiding van een ervaren sportsinstructrice spieroefeningen doen (alle spieren, buik, rug, bil, been, etc.) voor maat €2,50 per keer :)

Ik hoop dat dit me gaat helpen bij het krijgen van meer kracht. Daarnaast doe ik ook oefeningen speciaal voor mijn core-stability van internet.

Bedankt voor de tips allemaal. En Alicia2u, ik zal erop letten dat ik ze correct doe :)

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:07

Interessant! Ik hamer in mijn lessen altijd heel erg op rompstabiliteit namelijk! Pilatus is een hele goede sport om je romp meer stabiel te krijgen. Via you tube kun je genoeg filmpjes vinden met oefeningen.

Succes! Wel heel goed dat je ermee aan de slag gaat! Zonder rompstabiliteit geen onafhankelijke zit!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 08:52

PILATES -  CORE STABILITY: 10 MINUTE WORKOUT:

Je kunt op YT echt heel veel vinden over core stability.

Daarnaast kun je oefeningen uit de yoga pakken

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 15:36

Maar wat ik me nou afvraag: generaliseert dit ook naar je rijden? Dus voor de mensen die pilates e.d. doen, merk je ook echt verbetering in je rijden?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 19:57

Jep je merkt verschil. Je wordt sterker en soupeler. Dat komt ten goede in het rijden.