Hoe ziet jullie training van jou paard/pony eruit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

danique998

Hoe ziet jullie training van jou paard/pony eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 14:28

Sorry als het verkeerd staat!

Ik vraag me af hoe jullie training van je paard er ongeveer uit ziet.
Denk hierbij aan de warming-up, het "echte" werk en de cooling down.

Nou brand los!

danique998

Re: Hoe ziet jullie training van jou paard/pony eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 21:08

Niemand? Ik ben vooral benieuwd naar jullie warming-up

zoesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 05:27

Mijn les zag er vandaag zo uit: Tijdens het instappen een paar voltes rijden, groot en klein. Echte werk; Nog meer grote en kleine voltes in draf, gebroken lijnen van 5 en 10 m(normaal rijd ik ook een kleine volte erin), dubbel gebroken lijn, wijken en schouderbinnenwaarts en lekker galoperen. Cooling down; even draven met een langere teugel en dan uitstappen.

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 09:06

Met mn 4 jarige op die zondag voor het eerst mee mag voor b-proef

Rijd ik circa 40 min 4 x per week
begin altijd met lang laag rond stappen veel voltes en achtjes rijden. Dan draven lang laag er rond ook veel achtjes en voltes. Dan als ze los is, in stap wat meer sluiten zelfde in draf. Dan op beide kanten galop eerst lang en laag galopperen en vervolgens ook wat meer sluiten dus verkleinen en weer vergroten. Daarna even stappen met wat beginselen van wijken en als laatste nog een paar stukjes gesloten draven terwijl ik doorzit en daarna lekker lang laag uitdraven. Meestal stap ik daarna buiten nog een rondje over de wei met lange teugel.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 09:28

Ik moet eerst een kwartier (nouja 15 min over dijk, 10 min door dorp. Maar ga altijd over dijk want dat is leuker :+). Ik stap eigenlijk nooit echt in of uit als ik in de bak ben. Ja, eerst stap ik vaak wel ff een rondje maar niet om op te warmen ofzo.
Ik stap eerst altijd zo'n 5 minuten als ik er op zit, en dan gewoon relaxed draven en galopje op de dijk. Iets over de helft pak ik dr wat meer op en wat overgangen. Als ik in de bak ben kan ik gewoon meteen aan het werk. Meestal begin ik met soort van cirkels (=voltes) maar dan anders, weet niet precies hoe ik dat uit moet leggen :+ Vooral zodat ze soepel wordt (buiging) en dat ze goed naar m'n zit, been en teugelhulpen luistert. En ook voor mezelf trouwens, zodat ik er ook weer inkom. En verder wissel ik tijdens m'n training af. Ik heb bijvoorbeeld oefeningen zoals turns om voorhand, turns om achterhand, sidepass etc. Dat kost fysiek niet heel veel moeite voor dr. Ik ben nu vooral ook veel met galop bezig, en dat is natuurlijk fysiek wel veel zwaarder voor haar. Dus die oefeningen en galop, jog dingen zegmaar wissel ik af.
Als ik klaar ben gewoon weer terug rijden. Eerste stuk stappen en op de dijk nog weer ff een drafje en laatste galopje. Laatste 5/ 10 minuten stappen.

Joelle1107

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 14:35

Ik moet ook eerst 10 minuutjes rijden voor ik in de bak ben. Ik draaf een deel, dus hij is al warm als ik in de bak ben. Daar pak ik hem rustig op, zorg dat hij voorwaarts blijft, draai enkele voltes voor de stelling en buiging en dan draaf ik vaak aan. Ik rijd veel tempowisselingen voor het ontwikkelen van de bespiering van achterhand. Ook actief overgangen rijden en proberen hem laag in de hals te houden. Terugrijden in galop, wijken en buigingen doe ik ook regelmatig. Cooling down doe ik rustig uitdraven met lange teugel om hem laag en los te rijden. Oefeningen liggen wel heel erg aan je paard en je niveau.

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 14:38

10 tot 20 minuten instappen. dan een half uur rijden. of 3 kwartier les. dan 10 minuten uitstappen. stappen is goed voor de doorbloeding van de pezen en spieren. daarom is het belangrijk dat je dat veel doet. na het instappen ga ik vaak en 5minuten los galoperen voordat ik ga draven.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 14:55

:') Eileen, ik las eerst jouw bericht en ik dacht van hey, dat lijkt wel een beetje op mijn situatie... en toen zag ik pas dat jij het had geschreven :')

Ik stap zelf meestal door het dorp richting de bak, ca 10-15 minuutjes, en als we dan aankomen is hij fijn warm, zodat ik hem meteen op kan pakken en meteen lekker aan het werk kan. Terug wissel ik of ik door het dorp of over de dijk ga - door het dorp stap ik gewoon volledig uit, via de dijk pak ik vaak ook een stukje draf oid mee en stap ik het laatste deel uit.

In de bak ben ik bezig met de galophulp aanleren, dus meestal pakken we een aantal korte stukjes galop mee (half rondje en dan terug naar draf en nog een keer, ofzo). Verder veel overgangen, voltetjes, stukken achterwaarts, turns om de voor en achterhand. Meestal ben ik 15-30 minuten in de bak aan het werk.

danique998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 19:21

En als jullie in de bak rijden waar bestaat dan dat instappen uit?

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 16:25

eerst gewoon echt eventjes met lange teugel. na een minuut of 7. rustig oppakken en wat loswerken. uistappen altijd lange teugel.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 18:34

Aan de hand paar rondjes stappen. Dan erop en een minuut of 5 stevig doorstappen aan de lange teugel. Rustig met wat langer teugeltje al naar beneden vragen en veel draf-stap-draf-stap etc. Aan het lange teugeltje rondje galop en dan kunnen we beginnen met 't echte werk.

Aan het lange teugeltje even een paar rondjes draven en terug naar stap. We gaan dan ook uitstappen, maar tussendoor doen we eens een volte in draf etc. Dan nog 5 minuten stevig doorstappen. Ik eraf, zadel eraf en aan de hand lekker los op een rustig tempo stappen. Meestal doen we dit met halster ipv. het hoofdstel.

Tussendoor laat ik hem ook wel eens even lekker hard gaan omdat meneer nogal zin heeft en er lekker zijn energie even uit kan gooien. Voor de rest zijn we veel bezig met verzamelen.

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 21:06

10 a 15 minuten in stappen, eerst gewoon paar rondjes met wat langer teugeltje, daarna figuren voltes rijden en rijd ik hem voorwaarts neerwaarts. Na instappen pak ik hem op en rijd ik ongeveer half uur a 3 kwartier. In die training stap ik tussendoor uiteraard ook een aantal rondjes. Uitstappen met lang teugeltje over de weg 15 minuten.

nutmeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 17:38

Als ik ga rijden stap ik eerst een paar rondjes aan de lange teugel en daarna pak ik het werk (en de teugels) steeds meer op. Eerst wat voltes en daarna wat andere figuren. Daarna een paar minuten 'losjes' draven met grote voltes e.d. zonder te veel te vragen en daarna pas écht werken aan onze aandachtspunten.

En zodra ik een punt bereik waar ik tevreden mee ben is het gelijk klaar, lange teugel en uitdraven en daarna lekker uitstappen.

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 17:45

Instappen is voor ons eerst voelen hoe t ervoor staat. Dan laag instellen en wat wendingen en wijken. Soms is ze lekker los en duurt t 5 min voor ik ga draven andere keren langer. Ik doe dezelfde oefeningen in draf, voor de galop is t nog net te moeilijk. Slangevoltes pakken we mee en stapje sbinnen en buiten rechtuit en op volte. T is maar net wat er die dag nodig is.

Paloma_Janet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:12

Ik begin met rustig stappen aan de lange teugel, mijn pony zakt zelf al heel mooi naar beneden dus dat is fijn. Dit doe ik een aantal rondjes en dan pak ik haar langzaam op met wat voltes. Als het 'gevoel' goed is ga ik draven. Zelfde opbouw als in stap met wat meer figuren, overgangen en van hand veranderen. Dan rijd ik ongeveer een 3 kwartier met tussen door galop en stap. Dan weer lange teugel en lekker uitdraven. Dan stap ik uit aan de lange teugel, gewoon in de bak.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:23

Dat is best verschillend.
De ene keer rustig stappen en na een minuut of 10 draven en na dit draven de teugels verder opnemen.
Rijd dan vooral grote lijnen dus grote volte, diagonaal etc.
En de andere keer zit er bij t los rijden een korte draf en meteen een galop bij.
T ligt er een beetje aan hoe mn paard is.

Vaak als ze aan t stuiteren is dan is ze na de galop meteen relaxt.
Onder begeleiding van mn lesgeefster mag ik dan de galop bij het losrijden erin doen.
Dit is dan een rondje galoperen en weer terug nemen.

Na t indraven of in galoperen gan we dan de teugels aannemen en rijden.
Dan beginnen we ook pas met kleinere figuren te rijden.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:27

Eerst lang en laag instappen 10 minuten, dan 10 tot 15 minuten lang en laag loswerken in draf en galop, daarin schakelen en wat oprekken dmv openen en sluiten van de voltes.

Daarna wat meer oppakken, we rijden veel oefeningen uit het M2/Z1 nu in de training, dus denk aan SB, travers, renvers, contra, eenvoudige wissels etc. Meestal train ik in 2 sessies van 15 minuten, daar tussen even pauze. Dit kan ook vervangen worden door cavaletti werk of lichte springtraining.

Vervolgens uitwerken, lang en laag in galop en draf ong. 5 minuten en daarna ongeveer 15 minuten uitstappen aan de hand op het harde.

horsekid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 20:30

Eerst stap ik altijd even een paar rondjes op de ene hand en op de andere hand. Daarna ga ik altijd 5 min op de ene hand stappen lang en laag dan 5 min op de andere hand. Meestal rijd ik terwijl ik lang en laag aan het rijden ben veel voltes, achtjes en slangenvoltes. Dan ga ik draven en herhaal ik wat ik in stap heb gedaan, dat doe ik dan ook ik galop (hij springt makkelijk wissels dus dan lukt achtjes en slangenvoltes). Als ik hem los heb gereden stap ik even een paar rondjes.

Daarna pak ik hem op en ga wijken, veel overgangen rijden, halthouden, achterwaarts, traver en schouderbinnenwaarts.

Als uitstappen gallopeer of draaf ik even met een lange teugel en daarna stap ik em 10 min uit.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 20:26

Ik stap eerst 5-10min aan lange teugel, dan rijd ik een paar minuten laag en rond in galop en draf, paar voltes, dan kijken of ik pasje zijwaarts of schouderbinnenwaarts kan rijden met die lage hals, daarna meestal even terug naar de stap, dan laat ik m weer omhoog komen en gaan we wat zijgqngen rijden, beetje stretchen. Daarna korte snelle overgangen om m lekker scherp te krijgen. Dat is de warmup.

Daarna weer even stappen aan lange teugel, en daarna gaan we serieus bezig met verzameling, middengangen, beetje aan laten treden richting piaffe, soms oefeningen werk pirouette, wissels. Geef regelmatig even lange teugel.

Daarna nog buiten uitstappen 10minuutjes :)

Lucy_121

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 20:31

voor een training in de bak longeer ik meestal eerst en daarna tijdens het rijden soepel maken door veel afwenden en veel overgangen. als ik niet longeer begin ik met lange teugel warmstappen, vel figuren en daarna veel overgangen met het hoofd nog steeds laag. dan begin ik gewoon met de training en daarna gewoon rustig op adem stappen