Alvast bedankt
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Dit doe je dmv veel overgangen en schijnovergangen te rijden. Dus steeds een pas of 5 vooruit en dan weer terug. Liselot schreef:Je paard sterker maken van achter zodat hij ook kàn verruimenDit doe je dmv veel overgangen en schijnovergangen te rijden. Dus steeds een pas of 5 vooruit en dan weer terug.
_Marinke_ schreef:Het is de bedoeling dat je paard in hele lijf 'verruimt' dus ook de bovenlijn als het ware verlengt. Schijnovergangen en overgangen werken erg goed om je paard sterker te krijgen en meer op de achterhand waardoor hij ook echt ruimere passen kan maken. Consequent door blijven oefenen dus! Daarnaarst er dus ook aan denken als je een middendraf rijd dat je niet alleen die passen ruimer wilt maar dat je paard zich in zijn hele lichaam wat verlengt. Let er dan wel op dat je m niet uit elkaar laat vallen...
xjjuliaax schreef:Ik ben m2 dressuur maar middendraf / uitgestrekte draf is niet ons ding. Ze is niet gebouwd als dressuurpony dusja.
Ik neem dr altijd wat meer terug voor de middendraf en laat haar dan 'verruimen'
en zoals al is gezegd, tellen !
Geryon schreef:Niet als een gek voorruit gaan rijden zoals de meeste doen. Dan gaat het paard enorm stuwen, dus op de voorhand lopen, en alleen versnellen. Hij moet vanuit achter vertrekken om zich vervolgens te kunnen verruimen. Je moet hem ook in het kader houden, dus aan de voorkant niet teveel ruimte geven en niet teveel been geven waardoor je hem op de voorhand duwt.
Simpelman schreef:We zitten hier niet in een wedstrijd, maar zijn bezig met het installeren van een correcte basis.
Simpelman schreef:Dit werkt bij alle paarden.
Als het niet "werkt" betekent dat dat het paard niet voorwaarts is.
Wanneer je uit het strekken voorwaarts drijft naar een zachte, tedere, soepele, gevende, begrenzende hand toe komt ieder paard voor van zelf omhoog en in de hand.
In deze houding werken is aanzienlijk zwaarder voor een paard dan met de hals in de krul.
Er wordt zo namelijk veel meer van de achterhand gevraagd.
De achterhand moet hier stuwen én de voorhand oplichten om een langer zweefmoment te kunnen maken.
Dit in tegenstelling tot al het gezwam over het in de krul rijden om daarmee het paard "meer op de achterhand te krijgen".
In de krul rijden ontlast de achterhand en eenmaal goed bevestigd zal het paard nooit meer kunnen dragen.
Het wordt een schenkelganger en zal relatief snel versleten in de voorbenen zijn.
Het gaat om losgelatenheid (=de neiging om de hals te strekken) én het voorwaarts.