Snel paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ostra

Snel paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 20:39

Sinds een tijdje rij ik een paard voor iemand anders. Het paard is ''mislukt'' ingereden bij een manege, hij heeft toen een paar jaar alleen op de weide gestaan. Door hoefbevangenheid wilde de eigenaresse hem toch liever ook onder het zadel kunnen laten lopen. Ik heb hem met de eigenaar helemaal weer vanaf de longe opgebouwd. Nu is hij echt al veel vooruit gegaan. Hij is nagefelijk, redelijk te sturen ( was eerst een ramp) en de overgangen voorwaarts gaan erg goed.
Nu kom ik bij het probleem gedeelte, hij is heel moeilijk terug te rijden altijd enthousiast en loopt het liefst een half uur achter elkaar in middendraf. Ik kan dus wel overgangen terug maken, maar dan doe ik dan eigenlijk op mijn handen. Ik wil dat hij op mijn zit terugkomt. Zelf heb ik altijd paarden gehad die een beetje flegmatiek waren waarbij ik in een overgang terug juist moest rijden, het zou fijn zijn als iemand hier een tip voor heeft. Wat heb ik al geprobeerd:doorzitten, langzaam lichtrijden, kleine volte/ volte sluiten , uit laten razen, stemhulpen. Veel overgangen probeer ik wel te doen maar soms is hij dan te heet en gaat hij in stap al in passage achtige toestanden. Hij is niet schrikkerig en bokt ook niet, wat hij voorheen wel deed.
Ook al loopt hij snel trekt hij niet, ik heb weinig druk in mijn handen. Hij is ook gevoelig in zijn mond vandaar dat hij dan met terug rijden ook tegen de hand komt. Hij krijgt ook geen biks.
Iemand die een tip heeft ik hoor het graag.

Anoniem

Re: Snel paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 07:47

Misschien heeft hij wel moeite met zijn balans. En wil hij daarom harder lopen. Ik zou toch proberen om op je zit terug te gaan rijden. In het begin de hulp groot maken met een halve ophouding ook met hand. Dus zwaar maken, langzamer lichtrijden en elke pas die je gaat zitten even je hand sluiten. Wanneer hij reageert, hand even openen, niet losgooien en belonen met je stem. Neem hier de tijd voor, paard zal het moeilijk vinden maar blijf volhouden.
Ik zou hier overigens les bij zoeken, want vanaf de grond kan iemand altijd beter meekijken :)

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 09:43

Dankjewel voor je reactie Jolien, het kan natuurlijk best dat hij moeite heeft met zijn balans en daarom harder wil lopen. Ik zal een combinatie van de hulpen eens proberen, misschien ben ik gewoon ook wel een beetje te ongeduldig :P
Het is niet mijn paard ik heb ook geen les met hem, zou dat met de eigenaar kunnen overleggen.

MelanieHol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:21

ik sluit me aan bij joolien. zoek ook inderdaad hulp erbij. is altijd beter.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 12:29

Ik heb het met de eigenaresse besproken. Mijn andere oude paard heeft steeds blessures. Ik ga dit snelle paard nu dus vaker voor haar rijden en we hebben afgesproken om samen te gaan lessen lessen ( ze heeft nog een ander paard). Dan heeft ze het voordeel dat haar paard gereden wordt en ik kan lessen ( ik mis het lessen/trainen wel best erg :( )

MelanieHol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:44

Fijn dat jullie zo snel een plan hebben bedacht. Mocht je nog op zoek zijn naar instructie met veel ervaring hou ik me aanbevolen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 03:56

Het beeld dat je schetst is dat van een paard dat vlucht.
Paarden vluchten voor pijn, angst, ongenoegen, onzekerheid.
Hoefbevangenheid kan een oorzaak zijn.

Het is dus zaak uit te gaan zoeken waar het vluchtgedrag vandaan komt.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 14:57

Paard is gezond verklaard door de dierenarts en heeft passend tuig ( anders zou ik natuurlijk überhaupt niet zijn gaan rijden). Hij heeft wel een africhtingsneusriem, maar die zit gewoon los net zoals ik bij mijn andere paard de sperriem en gewone neusriem los heb zitten. Hij schuimt mooi na het rijden en halsstrekken doet hij ook super goed. Ik denk dus zelf dat het meer een karaktertrekje van hem is, aan de longe doet hij het ook. Hij gaat wel steeds beter lopen hoor :P

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 15:04

Doet hij dit altijd al of sinds kort?

Als het sinds kort is: bij mijn paard was de oplossing om aan de hand stil te gaan staan. Het rennen deed die van mij omdat ze energie over had en in galop makkelijker haar balans hield. Met het stilstaan aan de hand leerde ze sneller en beter mijn commando's op te volgen en daarom ging het onder het zadel ook beter. In de mond tegenhouden heeft niet veel zin, hier leert hij alleen maar van hoe hij het bit kan vastpakken. (Aldus mijn instructeur)

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 15:24

Hij was eerst heel wild, niet berijdbaar eigenlijk. Bokken schrikken door de uitgang rennen. Hij was naar het verhaal van de eigenaresse niet goed ingereden op de manege waar ze dat heeft laten doen ( ze heeft hem zelf gefokt).
Omdat hij alleen maar in de wei stond en een paar keer hoefbevangen is geweest heb ik hem samen met de eigenaresse weer opgepakt eerst aan de longe erop. Nu wil ik hem wat vaker gaan rijden zodat hij ook handzamer voor de eigenaresse wordt en omdat ik zelf nu toch geen ander paard te rijden heb. Hij is altijd al heel voorwaarts geweest maar ik kan er redelijk goed mee omgaan omdat ik zelf rustig ben. Het kan natuurlijk best een balans probleem zijn. Als anderen erop rijden moeten ze hem in de hoek stoppen zeg maar :P Ik kan hem wel nagefelijk rijden en een b proef rijden, ik ben alleen gewend om veel controle over het tempo te hebben door bijv. schakelen in gangen en overgangen te maken met hem gaat dat nog niet mooi op mijn zit maar moet ik mijn handen gebruiken. Heb ook maar geadviseerd dat die op mijn oude paard gaan :P

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 15:25

Mijn paard was ook jaren lang verkeerd en hard gereden. In het begin had hij ook echt vluchtgedrag omdat hij bang was voor de ruiter. Ik heb ook veel met mijn stem gereden en daar luistert hij nu perfect naar.

Ik heb echt jaren met hem nodig gehad en zelfs nu heeft hij nog dagen waar hij weer onzeker word. Je rijdt er sneller iets in dan eruit.

Heb geduld en probeer het vertrouwen te winnen.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 15:26

Hoe lang is hij nu onder het zadel?

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 15:31

Dankje wel Liempje, het zou best kunnen dat zijn gedrag zo ontstaan is, nuttige post in mijn ogen.

Hij is jaren al onder het zadel, maar heeft jaren niks gedaan ben nu een paar maanden bezig om hem weer op te pakken en te helpen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 15:33

Hier mijn draver kon na 3,5 jaar nog niet rustig lopen... Ook een balansprobleem wat ik er niet uitgereden kreeg, binnen 8/9 groepslesjes (niet veel begeleiding dus) was dit over en kon het paard gewoon rustig lopen zonder druk.

Ik moest in de les gewoon goed meezitten en op de buitenteugel terug vragen, constant terugwerken naar rust, ontspanning, ook in de stap. Binnen no time ging het goed, nu ik maanden niet meer correct gereden heb (enkel nog uitrijden 2/3 keer per maand) is natuurlijk weer alles verpest en zoekt het paard zijn balans weer door snel te lopen.