Is het verstandig om springles te nemen op deze pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IlovePuk

Is het verstandig om springles te nemen op deze pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 20:05

Hoi,
ik zit met een dilemma. Ik heb me op gegeven voor de springlessen en vandaag heb ik de indeling gezien. Ik noem de pony voor het gemak A. Ik moet dus op A. Maar ik rij nu in de les ook altijd op A. en dat gaat niet geweldig.... Ze is er een paar weken geleden in de galop 'vandoor geschoten' . Ze was niet goed aan mijn been waardoor ze niet in de 1e bocht meteen aansprong. Ze is een draver en ging dus hard, maar dan ook echt hard draven. In de volgende bocht schoot ze in galop met veel bokken. Uiteindelijk kreeg ik haar terug naar draf en ik heb ervan geleerd dat ik dus NIET moet trekken.

Sindsdien zit ik veel verkrampt op haar. Niet constant maar wel veel. Vandaag in de les heb ik weer gegaloppeerd, ging best goed! Maar mijn instructrice zegt dat je met springen gewoon heel erg jezelf tegenkomt. Wat in de dressuurles fout gaat, gaat met de springles helemaal fout. Nu vraag ik me af doordat het in de dressuurles gewoon niet super gaat en ik verkrampt zit, of het dan wel handig is om op haar te gaan springen.
A. is wel een lieve pony mits je ontspannen zit. En dat zit ik op bepaalde momenten dus niet waardoor A. er even vandoor gaat als het ware, en ik het ook gewoon moeilijk vind om ontspannen te zitten. Ik wil het wel super graag!

Ik hoor graag jullie mening, mijn ouders weten het zo net nog niet.... Ik wil nu ook sowieso een bodyprotector aanschaffen (tweedehands) maar als ik na de 1e les toch stop omdat ik gewoon niet met haar kán springen vind ik dat ook zonde....

Ik hoor dus graag jullie mening!

Sorry voor het toch langere verhaal dan ik had verwacht.....

Ilona_Mambo

Re: Is het verstandig om springles te nemen op deze pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 20:09

Kan je geen springles nemen op een andere pony?? En wat vind je lesgever/lesgeefster ervan? Denkt die dat je het wel aan kan? Als zij denkt van wel gewoon een keer proberen, maar als je er zelf geen vertrouwen in hebt: niet doen en gewoon wat langer oefenen in de dressuurles. :)

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 20:13

Paardjuuh01 schreef:
Kan je geen springles nemen op een andere pony?? En wat vind je lesgever/lesgeefster ervan? Denkt die dat je het wel aan kan? Als zij denkt van wel gewoon een keer proberen, maar als je er zelf geen vertrouwen in hebt: niet doen en gewoon wat langer oefenen in de dressuurles. :)

Nou alle pony's die geschikt zijn voor het springen hebben anderen al... Zelf heb ik haar er vandaag niet over kunnen spreken... Misschien moet ik haar bellen...

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 20:14

Misschien kan je ruilen?

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 20:17

Moet je elke week op die pony of wordt er ook elke week gewisseld?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 20:18

Gewoon proberen :-)

De manege kent A en de manege kent jou. De manege weet ook hoe jullie samen zijn en hoe de springles wordt gegeven :-)
De manege denkt dat jij en A samen een goede combinatie kunnen zijn met springen en misschien hebben ze daar wel gelijk in :-) Anders word je niet ingedeeld op A :-)

Gewoon proberen, als het niet goed gaat kun je altijd nog ruilen.

Jocklover77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 20:19

Ik zou het nog niet doen als je er over twijfelt. Ik zou eerst nog goed oefenen in de dressuurles voordat je dan echt begint aan springen :D

xemmaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 20:21

misschien moet je het gewoon doen, als het niet lukt dan kan je altijd nog zeggen dat je stopt en zeg aan het begin hoe je erover denkt. vraag tips. of de ene helft op A. en de andere helft ruilen met iemand. je kan het beter doen en er zelfverzekerder door worden dan heel de tijd met dat gevoel blijven zitten. Als je het niet probeert weet je het niet,

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 20:47

Bedankt voor jullie reacties!
heidy_wilco: Nu rij ik al een paar weken op A. maar soms rij ik elke week op een ander, het verschilt heel erg dus.
eclair98: ruilen heb ik vandaag aan iemand gevraagd, maar dat gaat niet lukken, wat ik snap!

Ik ga gewoon kijken hoe het gaat. En zij zal inderdaad wel weten wat ze doet. Ze zal me niet op A. zetten als ze denkt dat het niet gaat lukken. En als het echt niet gaat zou ik denk ik wel kunnen ruilen...
Nogmaals bedankt voor jullie reacties!!

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 21:49

Ik zou het ook gewoon even aankijken. Misschien gaat het wel beter en kan je weer beginnen met je vertrouwen opbouwen. En als je niet hoger wilt ofzo, dan ook echt niet doen. En dan kan je altijd nog eens wisselen met iemand.

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 08:35

Ja inderdaad, tegen mijn zin in ga ik inderdaad niet doen :)

noa0699

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 09:17

Ik zou het gewoon proberen, het gaat vanzelf beter, en je leert daar wel veel van. Maar als het echt niet lukt zou ik gewoon stoppen.

Danique_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 21:33

De manege zou heus geen pony's kopen die dat eigenlijk niet kunnen zijn. ;) . Als jij gespannen bent of het eng vind omdat die pony dat doet voelt die pony dat heel goed aan en gaat jou uitproberen. Als jou instructeur zegt dat het in de springles dan helemaal fout gaat dan snap ik niet waarom hij/zij jou op die pony zet. Als je het echt niet durft zal ik gewoon vragen of je op een andere pony mag maar ik zou het gewoon proberen :j Als dat jou gelukt is heb je iets om trots op te zijn! Veel succes & vooral plezier :D

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 10:28

Dankjewel!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 10:31

en draver is vaak wat lastiger met de galop, ik heb zelf een draver, belangrijk is dat je idd niet gaat lopen trekken. maar terug rijden op je zit. verder zou ik het gewoon gaan proberen die springles. misschien leer je wel een hele andere kant van dit paard kennen, en vindt je het harstikke leuk

zoesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 05:31

Als ik jou was zou ik het gewoon proberen. Mijn vriendin reed ook op een paard dat tijdens een gewone dressuurles er vandoor vloog en bokte, maar tijdens de springles was ze best braaf. Ze rende alleen een beetje na de sprong, maar dat kon je wel houden en na een tijdje werd ze weer rustig en omdat ze moet concentreren op de sprong heeft ze minder tijd om rare streken uit te halen.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 05:52

Je instructrice is erbij, je hoeft het dus niet alleen te doen. Zij kan jou erbij helpen om het goed te laten verlopen, daar is ze je instructrice voor. Vraag anders gewoon voor de les aan haar of ze even met wat meer aandacht wil helpen met je omdat je het toxh wat spannend vind met a.

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 09:55

Bedankt voor jullie reacties weer! Ik was er het laatst toevallig, dus Iris92 dat weet ze! :)