Paard breekt uit met springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WithinYuuri

Paard breekt uit met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 18:40

Sinds kort volg ik springlessen, maar nou breekt mijn paard steeds uit... De laatste paar keren van de les ging het goed, doordat ik mijn paard heel kort op de hinernis afstuurde, mijn rechterbeen aandrukt, rechterteugel tegen de hals en linkerteugel van de hals af (paard breekt uit naar rechts) en dan kort voor de hindernis aandraven. Maar als ik gewoon van een afstandje aan kom rijden, breekt hij telkens uit.
Hebben jullie tips of kan ik het beter eerst zelf leren op een pony die wat meer van t springen is?
O ja, ik volg les voor het geval dat niet duidelijk was :)

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:45

altijd als hij onder je weg loopt voordat jij hem het commando hebt gegeven, een volte maken en NIET over de hindernis heen gaan, en pas gaan als JIJ vind dat hij er braaf en rustig op af loopt :)

WithinYuuri

Re: Paard breekt uit met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 14:19

Oké, ja dat is wel zo, hij loopt wel een beetje onder me uit naar de hindernis toe...

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 14:29

Waarom breekt hij uit? Vind hij het niet leuk, eng, pijn?

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 14:31

Weet ik niet, ik denk omdat hij er gewoon niet veel zin in heeft en denkt waarom erover als je er ook langs kan? :') En jammer genoeg heeft hij daar de kans voor doordat hij onder me uit loopt, daar moet ik aan gaan werken.

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 14:49

Ja wat meer controle is altijd fijn, succes.

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 14:52

Dankje :)

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 19:24

Dus de enige fout ligt erin dat hij onder me uitloopt? Dan weet ik in ieder geval zeker waar ik aan moet werken ;)

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 19:26

Doet hij dit alleen als je echt begint te 'springen', dus meer de hoogte ingaat? Of ook als je bijvoorbeeld een laag kruisje springt?

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 19:27

Chroosje schreef:
Doet hij dit alleen als je echt begint te 'springen', dus meer de hoogte ingaat? Of ook als je bijvoorbeeld een laag kruisje springt?

Ook als ik een laag kruisje spring.

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 19:33

naarppc schreef:
Chroosje schreef:

Ohh oke, dus het is niet dat als hij harder moet werken dat hij het werk ontloopt.
Wat wij wel eens doen, als je extra balken hebt, kan je die met een punt op de staander leggen, en bij de andere kant nog een balk op een staander, zodat je paard er meer naar toe geleid wordt, als een pijl, snap je? Het helpt vaak wel, ik weet niet of het slim/handig is, maar dit werd bij ons wel gedaan. :j

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 19:36

Chroosje schreef:
naarppc schreef:

Ohh oke, dus het is niet dat als hij harder moet werken dat hij het werk ontloopt.
Wat wij wel eens doen, als je extra balken hebt, kan je die met een punt op de staander leggen, en bij de andere kant nog een balk op een staander, zodat je paard er meer naar toe geleid wordt, als een pijl, snap je? Het helpt vaak wel, ik weet niet of het slim/handig is, maar dit werd bij ons wel gedaan. :j

Oké, ja dt is ook wel slim ja :) Dat kan ik ook wel proberen.

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 19:39

naarppc schreef:
Chroosje schreef:

Oké, ja dt is ook wel slim ja :) Dat kan ik ook wel proberen.

Ja daarom, de sprong is dan toch wat breder, en het ging altijd goed. Als je paard de balk dan aantikt blijft te balk die op de staander ligt toch vaak wel liggen, dus dat is geen probleem.

Ik hoop dat ik je zo heb kunnen helpen! :)

MelanieHol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:08

ik zou zeker de kleine voltes proberen. dicht bij de hindernis blijven. altijd als hij uit wil breken / onder je vandaan wilt lopen op de volte zetten. boek hier veel vooruitgang mee met mijn leerlingen. succes!

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 15:55

MelanieHol schreef:
ik zou zeker de kleine voltes proberen. dicht bij de hindernis blijven. altijd als hij uit wil breken / onder je vandaan wilt lopen op de volte zetten. boek hier veel vooruitgang mee met mijn leerlingen. succes!

Bedankt voor de tip!

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 17:05

Dus jullie zeggen wel allemaal: blijf op dat paard springen. Want ik heb ook de mogelijkheid om eerst zelf te leren springen op een paard van iemand anders en het dan op mijn eigen paard te proberen.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 17:14

Wat zegt je instructeur/instructrice ervan?

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 18:14

naarppc schreef:
Dus jullie zeggen wel allemaal: blijf op dat paard springen. Want ik heb ook de mogelijkheid om eerst zelf te leren springen op een paard van iemand anders en het dan op mijn eigen paard te proberen.

Als je zelf geen ervaring hebt met springen, zou ik voor het leerpaard gaan en als dat goed gaat, met je eigen paard beginnen. Heb je toch een zekerheid en wat ervaring. :)

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:19

Bij paardrijden is controle over het tempo het belangrijkste. Zolang dat niet lukt, wil het sturen ook niet.

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 14:54

Corelli schreef:

Tja, die zegt dat ik het mag proberen op mijn eigen paard maar het ook mg doen op dat andere paard.
Ik denk dat ik ht nog 1 keer probeer, na wat training, en dan kijk of het beter gaat :)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:36

naarppc schreef:
Corelli schreef:

Tja, die zegt dat ik het mag proberen op mijn eigen paard maar het ook mg doen op dat andere paard.
Ik denk dat ik ht nog 1 keer probeer, na wat training, en dan kijk of het beter gaat :)

Ik bedoelde eigenlijk te vragen wat je instructeur zegt van de problemen waar je met je paard tegenaan loopt :)
Wat voor tips je krijgt, wat hij/zij denkt dat de oorzaak van het gedrag is etc

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 17:37

Corelli schreef:
naarppc schreef:

Ik bedoelde eigenlijk te vragen wat je instructeur zegt van de problemen waar je met je paard tegenaan loopt :)
Wat voor tips je krijgt, wat hij/zij denkt dat de oorzaak van het gedrag is etc

Ooo, haha :+
Nou, die zegt hetzelfde als jullie eigenlijk: tempo onder controle krijgen. Met springen dan wel, met dressuur luistert hij keurig.