Handen ontspannen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnimalCare9

Handen ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 17:28

Hallo iedereen!

Is er misschien iemand die tips heeft voor mij om mijn handen te ontspannen?
Ik houd naar het schijnt mijn handen te laag waardoor mijn armen teveel gestrekt worden en mijn handen niet ontspannen zijn. Nu probeer ik er telkens de hele les door op te letten en ik zie ook wel dat ik het fout doe, maar meestal na 2 minuten mijn handen iets hoger te houden en dus te ontspannen, ben ik het alweer kwijt..
Alle tips zijn welkom, want er gewoon op letten werkt dus niet :)

MelanieHol

Re: Handen ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:23

zweepje in je ellebogen leggen. als jij je handen naar beneden gooit, rolt het zweepje van je armen. op deze manier wordt je bewuster van je handhouding en kan je jezelf snellen / makkelijker corrigeren. succes!

AnimalCare9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 09:59

MelanieHol schreef:
zweepje in je ellebogen leggen. als jij je handen naar beneden gooit, rolt het zweepje van je armen. op deze manier wordt je bewuster van je handhouding en kan je jezelf snellen / makkelijker corrigeren. succes!

Hmmm dat ga ik eens proberen, misschien dat ik het dan niet telkens weer uit het oog verlies! Dankjewel!

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 10:08

AnimalCare9 schreef:
MelanieHol schreef:

Hmmm dat ga ik eens proberen, misschien dat ik het dan niet telkens weer uit het oog verlies! Dankjewel!

Dit zou ik echt niet doen als ik jou was. Als je je zweep zo vast heb, kan je niet meer op tijd je zweep gebruiken en je handhouding wordt hier heel slecht van. Je hand is dan steeds erg gespannen en maakt eigenlijk voortdurend een ophouding. Je probleem wordt zo alleen maar erger, niet doen dus!
Je kan dan beter de zweep voor je zweetblad/been langs naar beneden laten wijzen, dan staan je handen goed rechtop.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:37

Ga thuis eens oefenen met twee stoelen: bind aan de rugleuning van een stoel een paar teugels of touw. Als je op de andere stoel gaat zitten en de teugels aanneemt moeten je bovenarmen tot aan je elleboog verticaal zijn. Als je opstaat van de stoel moet je druk houden op de teugels. Dit doe je door je ellebogen tot achter je rug te bewegen. Ga niet helemaal staan, maar een klein stukje. Alsof je aan het lichtrijden bent.

Je kunt dit ook oefenen (thuis of op een heel braaf paard) met een opgerolde krant onder je oksels. De krant mag er niet uitvallen. Het probleem zit niet zozeer in je onderarmen, maar het gebruik van je schouder, bovenarm en elleboog. Hier moet je dus ook op gaan letten: die verticale bovenarm.

Kijk voor meer informatie ook eens op de website in mijn onderschrift. Gerichte instructie versneld namelijk je leerproces. Het helpt als er iemand met je mee kan kijken en kan aangeven waar je op moet letten.

AnimalCare9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 10:36

Alicia2u schreef:
Ga thuis eens oefenen met twee stoelen: bind aan de rugleuning van een stoel een paar teugels of touw. Als je op de andere stoel gaat zitten en de teugels aanneemt moeten je bovenarmen tot aan je elleboog verticaal zijn. Als je opstaat van de stoel moet je druk houden op de teugels. Dit doe je door je ellebogen tot achter je rug te bewegen. Ga niet helemaal staan, maar een klein stukje. Alsof je aan het lichtrijden bent.

Je kunt dit ook oefenen (thuis of op een heel braaf paard) met een opgerolde krant onder je oksels. De krant mag er niet uitvallen. Het probleem zit niet zozeer in je onderarmen, maar het gebruik van je schouder, bovenarm en elleboog. Hier moet je dus ook op gaan letten: die verticale bovenarm.

Kijk voor meer informatie ook eens op de website in mijn onderschrift. Gerichte instructie versneld namelijk je leerproces. Het helpt als er iemand met je mee kan kijken en kan aangeven waar je op moet letten.

Dankjewel, ik heb inderdaad al gemerkt dat mijn bovenarm niet verticaal blijft tijdens het rijden en dat dit dus ook de houding van mijn armen slechter maakt. Ik zal eens uittesten wat je verteld hebt en ik zal zeker eens op de site kijken, ik kan er maar van bijleren! :)

AnimalCare9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 10:39

StableDoor schreef:
AnimalCare9 schreef:

Dit zou ik echt niet doen als ik jou was. Als je je zweep zo vast heb, kan je niet meer op tijd je zweep gebruiken en je handhouding wordt hier heel slecht van. Je hand is dan steeds erg gespannen en maakt eigenlijk voortdurend een ophouding. Je probleem wordt zo alleen maar erger, niet doen dus!
Je kan dan beter de zweep voor je zweetblad/been langs naar beneden laten wijzen, dan staan je handen goed rechtop.

Maar het zweepje wordt in dit geval toch als hulpmiddel gebruikt om mijn houding te verbeteren en niet echt als zweepje?
Al kan ik mij wel voorstellen dat je een punt hebt over het feit dat mijn handen dan gespannen worden aangezien ik dan misschien te krampachtig probeer om mijn handen en armen correct te houden.. Mijn handen zijn tijdens het rijden normaal wel mooi rechtop, ik houdt mijn zweep inderdaad zoals jij het zegt namelijk. Alleen mijn armen strekken zich telkens weer :p

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:24

Concentreer je op de zachte, vochtige mond en tong van je paard.
Wees je er van bewust dat jij daar met een metalen bit op kunt inwerken.
Stel je dat eens bij jezelf voor.

Probeer nu met dit in gedachten een permanente zachte, tedere, tolerante, vriendelijke verbinding met de tong van je paard te onderhouden.
Ga in alle bewegingen met hem mee, onderhoud het contact.
"Communiceer" met zijn tong, voorzichtig....

AnimalCare9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 15:43

Simpelman schreef:
Concentreer je op de zachte, vochtige mond en tong van je paard.
Wees je er van bewust dat jij daar met een metalen bit op kunt inwerken.
Stel je dat eens bij jezelf voor.

Probeer nu met dit in gedachten een permanente zachte, tedere, tolerante, vriendelijke verbinding met de tong van je paard te onderhouden.
Ga in alle bewegingen met hem mee, onderhoud het contact.
"Communiceer" met zijn tong, voorzichtig....

In stap en in galop lukt dit wel nog, maar in draf voel ik het precies echt niet, mijn armen strekken zich steeds weer..

Het ging vorige les wel iets beter met de tips die ik gekregen heb, dus die ga ik vanavond tijdens mijn les gewoon weer in mijn achterhoofd houden en hopen dat er weer wat verbetering in zit! :)

xxIsaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 18:23

Denk elk rondje bijv. bij de A; handen, handen, handen.
Het klinkt heel raar, ik weet het! :')
Ik heb hetzelfde probleem gehad & ben er inmiddels vanaf door deze methode. _/-\o_

Renske_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 12:43

Probeer niet alleen je handen stil te houden, maar je hele bovenlichaam. Als je in balans zit dan heb je de steun van de mond van je paard niet nodig. Als je probeert je duimen bij elkaar te houden, kunnen je handen niet lager houden dan de schoft en houdt je ze naast elkaar. Een keer draaien met je schouders, elleboogen van je bovenlichaam en weer terug op de plaats. Zo word je bewust van je bovenlichaam tijdens het rijden en zal je merken dat je handligging ook rustiger wordt.

AnimalCare9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 13:17

Renske_V schreef:
Probeer niet alleen je handen stil te houden, maar je hele bovenlichaam. Als je in balans zit dan heb je de steun van de mond van je paard niet nodig. Als je probeert je duimen bij elkaar te houden, kunnen je handen niet lager houden dan de schoft en houdt je ze naast elkaar. Een keer draaien met je schouders, elleboogen van je bovenlichaam en weer terug op de plaats. Zo word je bewust van je bovenlichaam tijdens het rijden en zal je merken dat je handligging ook rustiger wordt.

Dankjewel voor de tips! Ik probeer me meestal wel bewust te zijn van mijn armen, maar dan worden ze dus weer strak, misschien dat het inderdaad helpt als ik mijn armen eens verplaats zodat ze niet meer zo gespannen zijn!

xxIsaa schreef:
Denk elk rondje bijv. bij de A; handen, handen, handen.
Het klinkt heel raar, ik weet het! :')
Ik heb hetzelfde probleem gehad & ben er inmiddels vanaf door deze methode. _/-\o_

Oh goed dat het bij jou geholpen heeft! Misschien dat een vast punt om eraan te denken inderdaad niet slecht is, anders denk ik er het ene rondje de hele tijd aan en het volgende dan weer niet :p

Al moet ik over het algemeen wel zeggen dat het al iets verbeterd is, dus dankjewel voor de tips iedereen :D

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 13:38

MelanieHol schreef:

De zweep zal alleen blijven liggen als je je armen in een 90 graden hoek hebt, dat lijkt me niet de bedoeling.