Palomino King @ work

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Linn_

Palomino King @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 17:00

Hallo allemaal,

ik ben toch best wel al een beetje trots op King en mij, vandaar dat ik deze filmpjes en foto's met jullie wil delen!
Sinds vrijdag 18 april rij ik King, een palomino ruin van 10 jaar. Vandaag reed ik er voor de tweede keer op en zijn er wat foto's en filmpjes gemaakt zodat zelf kon zien hoe het er vanaf de grond uit zag.

King is heel dominant en dan met name onder het zadel. In omgang kan die ook wel eens zijn bui hebben dat die wel een eens hapje van je wilt nemen. De eerste keer dat ik erop zat ging hij mij enorm uitproberen. Ik lag er twee keer bijna naast omdat die me toch een enorme sprong maakte, alle vier de benen gingen de lucht in. Maar ik heb hem toen gewoon flink naar voren gereden en al vrij snel accepteerde die me.
Het is een heel slim dier en heeft dus al snel door dat die bij mij niet zoveel uit kan halen en dus hield die zijn trukendoos vandaag eigenlijk wel al dicht. Soms probeert die het toch nog wel even maar helaas voor hem zonder resultaat.

Wij hebben dus ook echt nog geen niveau. Dit was pas de tweede keer dat ik hem reed en wij zijn elkaar dus aan het leren kennen. Hij heeft een poosje niet echt wat gedaan en dus heeft die ook een flink buikje ontwikkelt, die gaat vanaf nu dus minder worden!

Ik ga hem als het goed is de 2 a 3x in de week rijden, dus ik hoop dat die snel afvalt en dat we snel goede resultaten boeken!

Tips horen wij heel graag, daar worden wij alleen maar beter van!

Kijk en geniet van deze knapperd!

Allereerst een mooie foto van ons samen. Let niet op mijn mooie rode hoofd, het is hard werken op hem :+
Afbeelding

Dan wat filmpjes. Wat mij opvalt zijn mijn eeuwig bewegende benen in draf. Ik heb daar op ieder paard wat last van en ben hier ook altijd wel mee bezig.

Een stukje galop rechtsom. Op het eind viel die terug in draf, dit was niet mijn overgang. Ik had echter op dat moment niet door dat die moest poepen en dus daarom terug naar draf ging.

Hier in het begin sprong die aan in de verkeerde galop, een van zijn truukjes die die uit ging proberen. Ik kreeg hem ook niet meteen terug. Daarna liet ik hem dus goed aanspringen alleen gebeurd dat dan met zo'n hupsje. Kan beter dus.

Stukje draf en galop linksom. Linksom is zijn moeilijke kant en linksom wil die nog wel eens protesteren. Dan gooit die zijn kont in de kribbe en kan die dus een flinke sprong de lucht in nemen. Dat deed die vorige keer heel erg, vandaag viel dat gelukkig mee! Ik zie hier wel dat ik mijn handen echt nog stiller moet houden!

Nog een klein stukje draf doorzitten en een stukje galop. Weer doet die zo'n hupsje om te proberen eronderuit te komen :P

En nog een paar foto's:
Afbeelding

Hier dus al een momentje dat hij het er niet mee eens was :P
Afbeelding

En dit is dus zijn kont in de kribbe gooien
Afbeelding

Afbeelding

Poging tot halsstrekken
Afbeelding

Knap is die hé! <3
Afbeelding

Bedankt voor het kijken! :D

Puchje

Re: Palomino King @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:04

Algemene tip; kijk meer naar jezelf dan naar je paard.
Ik heb misschien wel 5 keer gelezen dat HIJ iets verkeerd doet.
Hij probeert onder het werk uit te komen
Hij is dominant
Hij probeert je uit
Hij Hij Hij.

Wat als dit aan jou zou liggen?
Dan zou het een leuke, interessante uitdaging voor je worden!

Het is een super gaaf beest, probeer wat aan je spanning te doen, kijk wat meer om je heen en geniet van je pony. Lekker elkaar leren kennen en vooral de 'fouten' bij jezelf zoeken. Kilometers maken, les zoeken en nogmaals; genieten! Veel succes!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:07

Ik zou inderdaad ook eerst naar jezelf kijken en wat doe je met je handen op het eerste filmpje het hoofd van king gaat gewoon van links naar rechts? :?

Daniekvm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:09

Ik sluit me aan bij Puchje.

Maar wat een ontzettende knapperd heb je onder je!
Geniet er van!!

nina023

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:10

Allereerst: Wat een knapperd! <3

Ik heb nog wel een paar tips voor je.
In je openingspost lees ik dat hij een ''trukendoos'' heeft? Dat hij z'n kont in de krib gooit?
Jij denkt dat dit dwarsheid is, maar misschien moet je het toch iets verder zoeken. Ga eens aan de gang met het rechtrichten. Kijk op welke kant hij zwaarder is en ga werken aan King om hem zo recht mogelijk te krijgen. Dit vergt tijd, maar ik weet zeker dat hij dan veel fijner aan zal gaan voelen.

Succes met die knappe kerel! +:)+

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:11

Gaaf beest!
Maar ik denk dat hij ook zo doet omdat jij nogal aardig met je binnenhand bezig bent.
Vooral op links valt het op dat je hand echt onrustig is.

Je zegt dat je je benen niet echt stil kan houden, doe dan spoortje af en pak een zweepje.
Want zo wordt ie gigantisch lui aan je been.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:11

Prachtig paard, maar het rijden ziet er niet zo fijn uit. Het zadel ligt te ver naar voren en hij kan mede daardoor niet fijn lopen. Hij komt constant in protest en is niet voorwaarts. Je moet echt je handen stilhouden, want op deze manier 'trek' je hem in de krul. Lijkt misschien heel leuk, maar is alles behalve de bedoeling :) Ga je ook met hem lessen?

En ik weet niet of je het gedaan hebt, maar een figuurtje hier en daar is leuk om hem wakker te houden ;)

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 17:13

Dit is een paard wat dominant is en je uitprobeert, dat heeft niks met mij te maken dat doet die bij iedereen. Hij moet dus leren dat die dat bij mij niet kan maken en dat ging vandaag eigenlijk al bewonderenswaardig goed. Dan komt die ontspanning erin en gaat die lekker lopen.
We gaan zeker kilometers maken en dan worden we samen alleen maar beter en beter.

@MarlindeRooz: handen moeten stiller inderdaad! Gaan we mee aan de slag!

@anneschr: hij heeft nu nog een trukendoos ja, hij probeert me uit wat die wel en niet kan maken bij mij. Dat heeft die met wat vorige ruiters ook gedaan en toen is het hem gelukt om eronderuit te komen want die durfde er vervolgens niet meer op. Rechtrichten gaan we zeker mee aan de slag want vooral linksom is die wat scheef, dit is zijn moeilijke kant. Dit gaat inderdaad wat tijd vergen maar hij gaat er zeker uiteindelijk beter van lopen, gaan we doen!

@Ess_Ramona: klopt, mijn handen moeten stiller. Linksom is zijn moeilijke kant en dus ben ik onbewust daar wat meer mee bezig. Sporen af en met zweep gaan we morgen eens proberen, kijken hoe die daarop reageert!

@Leffroi: King heeft nog een aardig aanwezige buik waardoor het zadel dan denk iets naar voren is gegleden, hij lag er eerder namelijk gewoon prima op. Lessen wil ik uiteindelijk wel met hem gaan doen ja, maar eerst gaan we elkaar wat beter leren kennen. Privélessen zijn helaas niet zo goedkoop dus heel constant ga ik niet kunnen lessen. Voltes rijden we zeker tussendoor, verder nog niet zo heel veel. Dit was ook pas de tweede keer dat ik erop zat.

Bedankt voor de tips tot zover!
Laatst bijgewerkt door _Linn_ op 22-04-14 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:15

Dat ie het bij iedereen doet kan er ook aan liggen dat ie ergens last van heeft.

Deed ie het bij 1 iemand dan kan het zijn dat een paard het niet eens is met rijden van de ruiter. Maar bij alle ruiters moet je misschien toch even achter je oren krabben en kijken of ie wel echt dominant is?

QueLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:15

Leuk paard en combinatie, hoe groot is hij?

Als je voor de tweede keer op een paard rijd is het logisch dat je nog niet alle knopjes kent. Wat betreft het hupsje, ik denk dat dit meer een kwestie van kracht is als een trucje. Hij mist nog wat kracht van achteren en dus is het voor hem moeilijk om aan te springen.

Ik zou vooral veel overgangen en figuren rijden, actief maken, en stukken lang en laag voor het ruggebruik. Vanuit daar verder werken naar oprichting. Dan komt die kracht vanzelf.
Succes het is een leuk dier!

Edit: slechte eigenschappen negeren en goede eigenschappen belonen werkt veel beter dan je ergeren aan zijn trukendoos, been there, done that ;)
Laatst bijgewerkt door QueLee op 22-04-14 17:18, in het totaal 2 keer bewerkt

nina023

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:16

_Linn_ schreef:
Dit is een paard wat dominant is en je uitprobeert, dat heeft niks met mij te maken dat doet die bij iedereen. Hij moet dus leren dat die dat bij mij niet kan maken en dat ging vandaag eigenlijk al bewonderenswaardig goed. Dan komt die ontspanning erin en gaat die lekker lopen.
We gaan zeker kilometers maken en dan worden we samen alleen maar beter en beter.

Toch denk ik dat je het niet alleen bij het paard moet zoeken, maar ook moet kijken wat je als ruiter kunt verbeteren.

BootsScoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:18

_Linn_ schreef:

Wat is jouw omschrijving van dominant? Er zijn maar weinig echt dominante paarden, ik zou proberen hem meer te gaan prikkelen tijdens het rijden, meer figuren rijden overgangen etc zodat hij " bij " moet blijven en meer uitdaging heeft! En een beetje sleutelen aan het rijtechnische, dus werken aan je handen die zijn idd nogal streng. Ik denk dat het dan wellicht een stuk beter gaat. :)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:21

_Linn_ schreef:

Hij zal uiteraard zijn streken hebben, maar hij ziet er doodbraaf uit. Probeer het zadel de volgende keer iets meer naar achter te leggen, zodat zijn schouder vrij ligt. Denk dat dat, mits het zadel verder goed is, al een hoop zal schelen.

Natuurlijk is het lastig, als je net voor de 2e keer deze knapperd rijdt en dat is jusit een (leuke) uitdaging. Maar overleg met de eigenaar of er iemand naar het zadel kan kijken. Is lastig gezien je hem nog niet zo lang verzorgd.

Probeer om met het aanspringen in de galop je te ontspannen en niet aan de teugels te trekken/vast te houden. Dan is de overgang maar niet zo mooi, maar waarschijnlijk wel zonder dat hupsje en van daaruit ga je verder..

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:23

Aaah knappe King :D heb even met mn tinkie bij hem op stal gestaan :)

Ik ken hem niet zo goed, maar heb idd wel meerdere verhalen gehoord dat hij niet altijd de makkelijkste is.

Ik zou wel echt proberen je handen stil te houden, je ziet op t eerste filmpje nu continu zn hoofd van links naar rechts gaan en heel eerlijk gezegd word ik daar erg naar van en heb ik hem dus ook uit gezet. Hij kan pas nageeflijk lopen als hij ontspannen loopt en zijn lichaam goed gebruikt, op deze manier wordt hij in de krul getrokken wat tot schade kan leiden in bijv de hals (helaas afgelopen jaar een paard bij ons op stal gehad die hiervan helaas een groot voorbeeld is...)

Hoe reageert hij op voorwaarts neerwaarts? Dus wat meer ruimte van voren en goed voorwaarts rijden, veel overgangen, hem goed aan het been krijgen :)

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 17:26

Pfoe hoe groot is hij, ik denk zo'n 1.65m? Oh en goede eigenschappen belonen doe ik ook zeker ja, hij krijgt regelmatig een aaitje zodra die echt braaf bezig is en beloon hem dan ook met stem!
Ik bedoel met dominant dat het er zo een is die je echt heel erg uitprobeert in het begin en daar ook best wel in wil doorzetten. Maar hij is daarentegen wel ook heel slim die al snel doorheeft dat het niet werkt bij mij. We gaan goed door trainen!

vitaaaxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:28

Hee Linda!
Ik weet wel een beetje hoe King is aangezien ik hem een wel eens zie rijden en ik weet dat het een hele uitdaging is om hem ontspannen te laten lopen.
Wat ik van mezelf bij jou herken zijn de handen en de benen zoals je zelf al zei!
En ik denk als je hem wat meer voorwaarts maakt en veel tempowisselingen en overgangen gaat rijden hij al veel meer van zichzelf gaat ontspannen waardoor je je hand veel minder nodig hebt.
Denk vooral aan je vaste verbinding, het ziet er nu heel er uit dat je een lost-vast verbinding hebt.
Ook sluit ik mij aan bij een aantal hierboven dat het zadel te ver naar voren ligt. Bij Bentley was dit ook het geval en daardoor deed hij het zelfde met aanspringen en buigen.

Maar alsnog ik vind het er al super uitzien voor de tweede keer ! Veel plezier met King! <3

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 17:29

Calanddra schreef:
Aaah knappe King :D heb even met mn tinkie bij hem op stal gestaan :)

Ik ken hem niet zo goed, maar heb idd wel meerdere verhalen gehoord dat hij niet altijd de makkelijkste is.

Ik zou wel echt proberen je handen stil te houden, je ziet op t eerste filmpje nu continu zn hoofd van links naar rechts gaan en heel eerlijk gezegd word ik daar erg naar van en heb ik hem dus ook uit gezet. Hij kan pas nageeflijk lopen als hij ontspannen loopt en zijn lichaam goed gebruikt, op deze manier wordt hij in de krul getrokken wat tot schade kan leiden in bijv de hals (helaas afgelopen jaar een paard bij ons op stal gehad die hiervan helaas een groot voorbeeld is...)

Hoe reageert hij op voorwaarts neerwaarts? Dus wat meer ruimte van voren en goed voorwaarts rijden, veel overgangen, hem goed aan het been krijgen :)

Voorwaarts neerwaarts, halsstrekken dus in principe, snapt die nog niet zo erg. Hij volgt me hand nog niet naar beneden en kukelt dan ook meteen op de voorhand. Handen stiller ben ik me nu ook zeker bewust van, ga ik op letten!

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:34

Als hij op de voorhand valt meteen been erbij, goed naar voren rijden :)

Mijn vorige pony deed dit ook altijd, kreeg toen ook de tip om bij het losrijden en het uitrijden mijn teugels erg lang te doen en mijn benen er goed bij. Zodat niet alleen het paard goed op zijn eigen benen leert rijden (en dus niet alleen steunt op de teugels) en ook dat ikzelf meer leerde rijden op mijn benen ipv te steunen op de teugels. :)

Jesjepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:42

Heee lin!

Leuke combi! Met wat sleutelen kan je wel ver komen, hij ziet er enorm leuk uit! Misschien is rechtrichten volgens antoine de bodt methode wat? Monique Hijdra geeft les volgens dit principe, en zij zit ook in Houten... begin eens met je binnenhand naar voren gooien als je aanspringt, ik denk dat dit je met aangallopperen al een hoop kan helpen. Succes!

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 17:46

@ Calanddra: Oke bedankt voor de tip! Ik ga het eens proberen!
@ Jessica: Ik zou eens kijken wat de antoine de bodt methode inhoudt, bedankt!

xEmilieLx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:46

Mooi paard heb je daar onder je! :D

Wat mij echt opvalt als ik de filmpjes kijk, is dat ik echte activiteit mis. Daarom hupt hij ook zo bij het aanspringen. Hij heeft niet de kracht van achteren om goed onder te komen en mist de activiteit die hij nodig heeft om mooi aan te springen. Ik zou inderdaad veel overgangen maken en zorgen voor een goede reactie op je been. Kuit geven is vooruit, echt vooruit. En dan niet even 2 passen.

Wat ik ook zie, is een wat "vast-los" teugel verbinding. Denk erom dat je altijd contact hebt met de buiten teugel.

Hopelijk heb je er wat aan :)

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 17:49

Natuurlijk heb ik daar wat aan, dank je wel! Ik ga ermee aan de slag! :)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:26

Waauw wat een gaaf paard Lin!!

Zoals al eerder gezegd zou ik wel echt heel goed op je handen gaan letten, je ziet z'n koppie inderdaad van links naar rechts gaan. Hij moet wat actiever van achteren anders zal hij niet uit zich zelf kunnen zakken.
Verder zou ik goed uitzoeken of hij wel echt streken uithaalt of dat het een andere reden heeft. Zijn zadel ligt inderdaad wat naar voren wat hem in zijn schoudervrijheid belemmerd wat het aanspringen in galop weer lastiger maakt. Het zou goed kunnen dat je een aantal van zijn 'streken' dan al op kan lossen.

Maar hij is wel suuuper gaaf zeg!

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:39

_Linn_ schreef:
Dit is een paard wat dominant is en je uitprobeert, dat heeft niks met mij te maken dat doet die bij iedereen. Hij moet dus leren dat die dat bij mij niet kan maken.

Sorry maar ik kan nooit zo goed tegen deze opmerkingen 'het paard is dominant dus alles wat het paard fout doet ligt aan het paard'. Het is meestal zo dat als een paard problemen vertoont het niet aan het paard ligt maar aan de ruiter.

Ik zie namelijk dat je bij iedere pas je spoor in zn buik zet omdat je jou benen niet stil kan houden! Zolang je jou benen niet stil kan houden moet je ook niet met sporen willen rijden! Daarbij zie ik je paard zn hoofd flink van links naar rechts gaan en ik zie bij jou veel spanning in je armen. Ik zou daar ook door in protest gaan als ik een paard was ;)

Het spijt me zeer maar ik vind dit geen fijn beeld geven. En als ik jou was zou ik eens even met iets meer kritiek naar jezelf kijken in je filmpjes. En de enige tips die ik je mee kan geven zijn :
*neem les
*En ga met iets meer kritiek naar jezelf kijken ipv je paard de schuld te geven :)

Goodluck

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 20:01

Oke sorry ik probeer hier echt alleen maar leerpunten in te zien hoor maar jullie zeggen nu de hele tijd dat alles wat een paard doet de schuld van de ruiter is. Dus jullie kennen geen enkel paard wat aan uitproberen doet, kijken hoe ver die kan gaan. Sorry maar daar ben ik het dus echt niet mee eens.
Ja ik ben het ermee eens dat mijn benen en handen stiller moeten, daar ga ik ook zeker aan werken! Ik ga morgen zonder sporen rijden, kijken hoe dat gaat en ik ga op mijn handen letten. Ik ga proberen goed van achter naar voren te rijden, activiteit erin te rijden en veel overgangen en figuren rijden. Meer kan ik op dit moment niet doen.
Dit paard en ik zitten in de fase dat we elkaar leren kennen. Ik leer zijn karakter kennen, zijn bewegingen, hoe ik het beste op situaties kan reageren, dan kan dus niet alles meteen goed gaan.