Eerste dressuurwedstrijd met springpaard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oonax

Eerste dressuurwedstrijd met springpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 22:16

2011 was ik helemaal afgekickt van de paarden.. Mijn eerste job, vriend erbij,... Nee, serieus paardrijden zou het hem niet meer worden. Tot er in mijn omgeving toch wel een aantal (springgefokte) paarden zadelmak werden gemaakt.. Van eens even opstappen op die leuke merrie, naar een uurtje rijden, naar wekelijks rijden, naar meerdere keren per week rijden, naar opnieuw dagelijks rijden. Oeps, niet zoals gepland, maar wel heel fijn. :D

Inmiddels is paard 6 jaar en zijn we al een hele eind verder. Springen wordt het toch niet voor mij, dus maar aan de dressuur gegaan :) De eerste maanden/jaar maar wat op mezelf gereden, de laatste maanden veel intensiever beginnen lessen... Met nu een blessure (voor mezelf) tot gevolg).

Enige tijd voor mijn blessure zijn we de eerste keer op (oefen)wedstrijd (E5 en A7) geweest. Niet met de bedoeling om te winnen, wel met de bedoeling om de ervaring op te doen. Zij was nog nooit in een vreemde binnenpiste geweest en ik heb ook geen wedstrijdervaring. SPANNEND! We hadden haar wat minder krachtvoer gegeven omdat we niet wisten hoe zij ging reageren op alle nieuwe dingen.. Dit was helemaal niet nodig want ze was bijna even goed te rijden als thuis en nam alles heel goed op! Gevolg was dat de impuls niet ok was en ik veeeeeel te veel moest aandrijven. Ik ben ook geschrokken van mijn spoorgebruik (sporen had ik aan om mijn keertwending om de voorhand wat juister te rijden - proef A7) en die zijn onmiddellijk uit gegaan en gaan pas weer aan wanneer mijn zit/beenligging ok is. Reed ik ook niet zo vaak mee..

Ik ben hard aan de slag met mijn zit en heb dan ook een stap teruggenomen in training. Paard neemt alles heel goed op (zijgangen, overgangen,...) maar het is niet eerlijk verder te gaan voor ik juist zit. Back to basic :)

Paard kon zich niet beter gedragen hebben op wedstrijd, dat zit dus wel goed naar de toekomst toe. Ik zou dus ook graag dit seizoen nog mijn eerste officiële wedstrijden rijden, maar dan moet mijn blessure wel snel overgaan :(

Het was in elk geval een heel fijne dag en zeker voor herhaling vatbaar :)

Afbeelding
Instappen

Afbeelding
Buiten indraven

Afbeelding
Leuk ding!

Afbeelding
Eerste stapjes in een nieuwe binnenpiste. Hélp, spiegels! Die hebben we thuis niet! Maar was ook geen probleem voor mevrouw :)

Afbeelding
Halthouden

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Overgang naar stap

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Oonax op 21-04-14 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Seltje

Re: Eerste dressuurwedstrijd met springpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 22:28

Mooi paard, netjes gereden, alleen opletten dat je bij het aandrijven met je kuiten drijft en je hakken uitgedrukt houdt, dan wordt dat spoorgebruik al veel minder.

(Eigenlijk is die A7 toch een rotproef met die keertwending eh...)

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 22:34

Dat ziet er zeker niet slecht uit voor de eerste keer! :)
Ik vind je paardje heel keurig lopen voor een E-proefje, dat moet officieel ook wel lukken.
Als jij je beenligging correcter krijgt, been aan de singel en hakken uitgedrukt, gaat het plaatje er nog een pak beter uitzien.

Als je je sporen enkel nodig hebt voor die keertwending om de voorhand, zou ik ze uit laten.
Dat is echt een domme en nutteloze oefening waarvoor het helemaal niet beschaamtelijk is om een 4 of een 5 te halen. Maar goed dat je het zelf in zag en ermee gestopt bent!

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 22:37

Ja, is zoiets simpel wat ik in theorie meer dan goed genoeg weet, maar blijkbaar gaat het toch fout, dus vandaar maar een stapje terug en puur daar op gaan focussen.

Idd, ik ben nog eens verkeerd gereden ook :+

Kempertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 09:36

Wat een machtig mooi paard! En wat ben je een plaatje om te zien samen! Probeer hem iets opgerichter te gaan rijden, zodat je jezelf vast goed kan voorbereiden op de hogere klasse

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 14:53

Dank je wel! Meer oprichting is nog wat te vroeg, eerst maar zien dat we de lagere klasses door raken :)

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 15:09

Welke proeven zou je gaan starten als je officieel rijdt?
Want tenzij je subprovinciaal gaat starten, vind ik wel dat kempertje gelijk heeft. Zeker voor een A-proef zou wet meer oprichting geen kwaad kunnen om het plaatje er nog beter te laten uitzien.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 15:15

Toch? Ik dacht dat dat niveau 0 en 1 nog niet echt gevraagd werd? Ik kan ze gerust hoger instellen en neem dit thuis af en toe al mee in de training, maar ben daar tot nu toe nog niet heel erg mee bezig geweest.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 15:19

Het zal ook wat van de jury afhangen, maar ik rij nu niveau 1 en de mijne loopt opgerichter dan die van jou momenteel en ik krijg soms ook nog op mijn blad in die onderste puntjes dat hij wat opgerichter zou mogen lopen. Je zal niet gebuisd zijn met de houding van op de foto, maar misschien wel het verschil tussen een 6 en een 7. Je moet het ook wat uitproberen en zien wat de commentaar van de jury is.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:55

Ziet er netjes uit. Zorg ervoor dat ze meer naar voren gaat/blijft lopen.
en tip doe een normale teugel om en geen teugel waarop je kunt zien dat je (soms) met thiedemann rijd.
Succes

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 19:31

Ja, was ik me van bewust, had ik niet gedaan omdat het maar een oefenwedstrijd was, maar zal ik zeker doen als ik officieel start!
Ik rijd enkel met thiedeman op buitenrit als noodrem :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 07:08

History_ schreef:
Dat ziet er zeker niet slecht uit voor de eerste keer! :)
Ik vind je paardje heel keurig lopen voor een E-proefje, dat moet officieel ook wel lukken.
Als jij je beenligging correcter krijgt, been aan de singel en hakken uitgedrukt, gaat het plaatje er nog een pak beter uitzien.

Als je je sporen enkel nodig hebt voor die keertwending om de voorhand, zou ik ze uit laten.
Dat is echt een domme en nutteloze oefening waarvoor het helemaal niet beschaamtelijk is om een 4 of een 5 te halen. Maar goed dat je het zelf in zag en ermee gestopt bent!

Keertwending is een gehoorzaamheids en begrenzingsoefening. Beschaamtelijk vind ik een oefening die de mist in gaat sowieso niet snel maar dom en nutteloos is de oefening niet. Als ze zo dom is en nutteloos is, waarom krijgen dan zo weinig ruiters m gereden? Of vergt de oefening toch wat meer dan veel ruiters denken en is ze dan al bij al, zo nutteloos nog niet?

Verder vind ik het wel een mooi paard, nette houding van de ruiter, komt wel goed die officiële wedstrijden hoor!

Oprichting vind ik niet zo'n issue voor de a proeven eigenlijk...

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 10:06

Ik gebruik de keertwending soms aan het begin van mijn training. Daar komt ze mooi op de buitenteugel van en ze wordt er ook losser door. Nadeel is dat ze vaak wat 'plakkerig' en traag lijken te worden, daarom ook enkel aan het begin van het rijden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 12:04

Ik "gebruik" de keertwending als opwarming maar dan op een grotere volte. (dus dezelfde zijwaartse beweging maar op een cirkel van tien meter oid. ) :) Dat valt bij mij onder het opwarmende "rek en strekwerk" in stap net als SB en travers. :)
En eenmaal ze het door hebben, wissel ik groter en kleiner af. :) Dan is het een hele fijne oefening om het opwarmen in stap al "nuttig" te maken (dus niet gewoon rondjes stappen zeg maar)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 25-04-14 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 12:56

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.