Een groen paard als eerste paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CharlievdH

Een groen paard als eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 18:52

Hoi, ik weet niet of het juist staat, maar ben best wel nieuwsgierig naar de meningen.
Een eigen paard is nog een tijdje ver weg nu, maar als ik erover nadenk is een jong paard stees aanlokkelijker.
Wat denken jullie, kan iemand die haar of zijn eerste paard koopt, een groen paard kopen? Of echt helemaal niet?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 18:53

lijkt mij niet verstandig...of je moet hele goede begeleiding hebben. ;)

xClaudiaaL

Re: Een groen paard als eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 18:54

Mijn eerste paard is een groen paard en ik vind het geweldig :D Hangt er ook wel een beetje vanaf of je er al ervaring mee hebt en of je inderdaad goede begeleiding hebt.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 18:55

Mijn eerste eigen paard was een veulen, een hengstje die ik nog hengst wilde houden ook. Uitermate penny ondanks dat ik 19 was. Is allemaal goed gekomen, mede dankzij het geweldige karakter van hem, maar achteraf gezien zou ik het niet iemand 1,2,3 aanraden.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 18:56

Er zitten voor en nadelen aan als je een jong onbeleerd paard koopt.
Sowieso als je gaat rijden doe dit dan onder goede begeleiding. Verder weet je niet hoe het paard uitgroeit. Of hij werkwillig is enzenz, Of hij onder het zadel nog steeds zo is als je wilt.
Voordelen is dat een jong onbeleerde vaak goedkoper is, En als je het zelf leuk vind je hem alles nog moet gaan leren

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 18:57

Hier 1. Ben van de manege af op een net ingereden paard gestapt. Hier wel hele goede begeleiding bij gehad. En paard was wel goed ingereden.

Nu loopt ze L1 dressuur b/L springen en ook al wat crosslessen mee gepakt. Ze is nu 10.

Of het echt zo verstandig was nee dat denk ik niet. Het gaat bij mij ook stuk langzamer dan als je een ervaren ruiter er op had gezet. Maar goed ben er wel trots op wat we al bereikt hebben.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 18:58

Ja zeer goede begeleiding (minimaal elke week)... en zelf veel gevoel dan is het mogelijk maar het hoeft niet leuker te zijn dan een ouder paard... aangezien je niet weet of het onder het zadel wel klikt.
Met een ouder paard kan je net zo goed een super band krijgen ... daarvoor hoef je geen jong paard te kopen. Een paard wat je fouten een beetje vergeeft is wel een stuk prettiger als eerste eigen paard.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 20-04-14 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 18:59

Voor jou denk ik, gezien je leeftijd, dat het niet verstandig is. Ik neem ook even aan dat je ouders ook niet echt 'into paarden' zijn.

Maar mocht je ergens in de twintig beginnen te geraken toch al wat jaartjes meer ervaring, ook met verzorgpaarden, dan zou dat denk ik prima kunnen :)

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 19:01

Ligt eraan hoeveel, hoelang en met wat je allemaal ervaring hebt. (plus dat je alsnog goede begeleiding moet hebben) Ik heb in totaal zes jaar op een manege gereden en daar was ik ver gevorderd. Toen ging ik op eigen paarden rijden en was ik ineens een beginner. Toch lijkt het me niet zo verstandig. Een 'ouder' paard (hoeft geen dertig te zijn, veertienjarige kunnen nog heel wat jaren mee en zijn in principe ook al 'oud') kan je heel veel van leren.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 19:03

Ik heb dit al vaker als onderwerp voorbij zien komen, maar wederom kijn mening.

Als je aan een paard begint en je komt van een manege of hebt verzorgpaarden gehad begin dan met een degelijk ingereden paard wat al op L of M niveau loopt. Liefst vanaf een jaar of 8/10. Dat is een fijn leerpaard om mee te beginnen en voor jezelf ook veilig om mee te starten.

Als beginner op een groen paard krijg je alleen maar stress spanning en frustratie, waardoor of het paard binnen enkele weken stuk is of wordt verkocht onder het mom de klik is er niet.

Ik heb inmiddels geleerd van mijn eigen fouten. Ik ben begonnen met een 10 jarig tuigpaard die al 7 jaar voor de koets liep en nog nooit een zadel had gezien. Ik heb dr vervloekt, zelfs even gedacht om haar te verkopen. Met goede begeleiding en veel bloed, zweet en tranen heb ik nu een fantastisch paard en een fantastische band.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 19:03

Ligt heel erg aan je eigen ervaring, het paard en de begeleiding. Ik heb zelf ook een 3 jarige, ze is mijn eerste eigen paard en het gaat tot dusver erg goed. Doe wat goed voelt. Als je zelf denkt dat het goed komt en goede begeleiding hebt & hier open voor staat dan ben je al ardig op de goede weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 19:05

Wat vind jij groen? Echt zo groen dat ze nog helemaal niks gewend zijn, of zo groen dat ze bijvoorbeeld alleen zadelmak zijn? gewoon even een vraagje :o De definitie van groen paard is voor de meeste nogal verschillend haha

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 19:07

Ik vind het ook niet heel verstandig
heb zelf een redelijk groen paard gekocht en loop door gemis van eigen ervaring heel end achterop.
uiteindelijk komen we er wel, maar de weg is nog lang
wel is het dan dat je het wel zelf hebt gedaan en dat is wel fijn

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 19:11

Ligt er erg aan hoeveel ervaring je zelf hebt. Als je zelf veel ervaring hebt met jonge paarden door bijvoorbeeld werk, stages op stallen etc, dan is dat heel wat anders dan wanneer je alleen op een manege of een verzorgpaard hebt gereden.

Waarom lijkt een jong, groen paard je meer aantrekkelijk?

Over het algemeen zou ik zeggen, zoek een leuk, goed gereden paard dat alle basis goed kent en misschien al een paar wedstrijden gereden heeft. Zoek vooral een paard dat geschikt is voor jouw doelen (dressuur, springen, western, wedstrijden rijden, buitenritten maken etc) , en zorg er voor dat je daar zeker in het begin een goede begeleiding bij hebt. Een eigen paard is nou eenmaal veel verantwoordelijkheid, en er zullen misschien dingen zijn waar je nog niet aan had gedacht, maar je wel hulp bij nodig kan hebben.
Het ene paard zal 6 jaar zijn en perfect bij je passen, het andere paard misschien 10 of 12. Als ik jou was zou ik in ieder geval de droom om een groen paard te kopen even in de kast zetten. Je bent nog jong, alle tijd om later eens een groen paard te kopen :)

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 19:13

Groen + Groen zal nooit vanzelf blauw worden ;-), tenzij je een enorm makkelijk dier treft.

Wanneer je zelf wat ervaring hebt, bereid bent kosten, nog tijd en moeite te investering ligt er een mooie uitdaging.

Mijn partner komt van een leerpaard en heeft met 3 jaar rij ervaring zijn inmiddels 4 jarige zelf zadelmak gemaakt. Ze hebben inmiddels een bootcamp van 6 weken doorstaan en lessen nu wekelijks.

Het is met vallen en opstaan, maar zijn rijden is met 200% vooruit gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 19:16

Ik heb zelf ook met ongeveer 3/4 jaar rij-ervaring een half jaar geleden een 4-jarig paard gekocht dat alleen de basis kende; je kon rijden, maar dan was ook alles mee gezegd, verder zaten er nog geen knopjes op ;)
En inderdaad, ik heb het er even moeilijk mee gehad, maar met goede begeleiding zijn we toch echt op de goede weg nu!
Het kan dus echt wel als je het mij vraagt, maar goede begeleiding vind ik wel echt een must dan :)

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 19:26

Even mijn ervaring wat uitgebreider:
Ik heb met 9 jaar manegelessen, een jaar een lease paard (toen 6 jaar, goed doorgereden) en daarna een aantal maanden een jong paard ingereden, mijn eigen groene paard gekocht. Deze was ook echt groen (kende alleen het halster) We zijn nu een jaar verder en het gaat super, we hebben pas sinds 2 maanden echt les op de manier zoals ik het wil. In het begin wel begeleiding gehad, maar niet regelmatig. Ik heb niet het idee dat we een slechte start hebben, of dat het hele negatieve gevolgen heeft.
Paard kan nu na 2 x 3 maanden écht lopen, we kunnen een B-proefje rijden en springen nu ook al een parcours van 85cm.
Het kan dus prima, maar dan is het wel afhankelijk van wat je zelf wilt (ik wilde persé een jong paard) en hoe je het denkt aan te gaan pakken. Denk er wel écht goed overna, een jong paard is niet zomaar wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 19:27

Diertjec schreef:
Ik heb met 9 jaar manegelessen, een jaar een lease paard (toen 6 jaar, goed doorgereden) en daarna een aantal maanden een jong paard ingereden, mijn eigen groene paard gekocht. Deze was ook echt groen (kende alleen het halster) We zijn nu een jaar verder en het gaat super, we hebben pas sinds 2 maanden echt les op de manier zoals ik het wil. In het begin wel begeleiding gehad, maar niet regelmatig. Ik heb niet het idee dat we een slechte start hebben, of dat het hele negatieve gevolgen heeft.
Paard kan nu na 2 x 3 maanden écht lopen, we kunnen een B-proefje rijden en springen nu ook al een parcours van 85cm.
Het kan dus prima, maar dan is het wel afhankelijk van wat je zelf wilt (ik wilde persé een jong paard) en hoe je het denkt aan te gaan pakken. Denk er wel écht goed overna, een jong paard is niet zomaar wat.

hier nog een :')

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 19:29

Anoniem schreef:
Diertjec schreef:

hier nog een :')

_O-
No way dat er een beleerd paard kwam die al wedstrijden liep _O- Dat vond ik niet leuk, kon ik zelf niet meer aan sleutelen hahah

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 19:30

Licht aan de persoon welke een groen paard wil kopen.

Ik heb afgelopen winter een 7maand oud shire veulen gekocht met een toen al pittig karakter wat niks kende en van zich af sloef.

Ik heb ervaring met veulens, jonge paarden, beleren en doorrijden maar dus ook op de grond is er een basis.
Na 1 maand kon ik met haar lezen en schrijven ;)

Als ik die ervaring niet had gehad was zij mij nu de baas geweest en kon ik waarschijnlijk niks met haar.

Zelfee geld vooreen groene 3 a 4 jarige, die heb ik ook in handen gehad in het verledenen ze zijn vaak bang, en een paard kan 3 dingen doen uit angst, vluchten, vechten of verstijven.
Vooral vluchten zie je vaak en met de verkeerde behandeling daarbij zet dit om in vechten.

Jij moet paarden kunnen lezen, met wlj type paard op de grond kunnen werken, nergens bang voor zijn en weten hoe je moet handelen binnen 3sec indien er wat gebeurd.

Kun je dit? Dat kan je een groen paard aanschaffen.
Kun je dit maar se helft van de tijd of zelfs helemaal niet, raad ik het zeker af..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 19:30

haha 'beleerd' wou ik wel (mede omdat ik minder tijd heb dan jij toen die tijd :P ), maar meer dan dat er iemand op kon gaan zitten en er een rondje mee kon rijden wou ik ook absoluut niet! :D

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 19:32

ligt er maar net aan hoeveel ervaring jij hebt met andere en jonge paarden.
en je rij ervaring natuurlijk

mijn 1e paard was ook een veulen.
nu een prachtige merrie van bijna 6...

ik ben van mening dat menig (volwassen) mens een veulen kan opvoeden mits je ervaring hebt met omgang met paarden :) je hoeft ook niet eerst een volwassen hond hebben gehad voor je aan een pup begint ;)

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 19:32

Ik kocht mijn eerste paard als vier jarige, net vier maanden onder het zadel. Hij was wel correct ingereden en erg goed opgevoed door zijn vorige eigenaar. Zelf had ik net iets meer ervaring dan de gemiddelde manege ruiter. De ideale combi? Nee, absoluut niet. Als ik een meer ervaren paard had gekocht was ik nu al een stuk verder geweest in mijn rijden. Als mijn paard door een ervaren ruiter was gekocht was hij nu al een stuk verder in de africhting. Maar heb ik spijt? Nee, geen moment. Ik heb vanaf het eerste begin goede begeleiding gehad en mijn paard heeft een top karakter. We leren samen al doende. Dat gaat met vallen en opstaan en het gaat langzaam, maar er zit zeker vooruitgang in. De grootste fout die ik heb gemaakt is te snel te veel willen. Als je een groen paard koopt en je hebt zelf weinig ervaring, ga er dan maar van uit dat het zo anderhalf jaar duurt voordat je een beetje fatsoenlijk op wedstrijd kan. Ik had van te voren verwacht dat dat best binnen een half jaar wel kon. Maar goed, dat weet ik nu ook weer. En het is wel een top gevoel om te bedenken dat alles wat mijn paard nu kan, ik hem geleerd heb.

Zou ik het aanraden, een groen paard als eerste paard? Nee, ik denk het niet. Je moet ontzettend veel geduld hebben, het zal lang duren voordat je echt aan serieus rijden toe komt. Juist omdat jij onervaren bent, duurt het een stuk langer dan normaal voordat het paard goed doorgereden is. Denk er goed over na of je dat geduld wel hebt. Ook heb je echt goede begeleiding nodig. En je moet het ook maar net treffen met het karakter van je paard. Je hebt een paard nodig wat je je fouten vergeeft, want fouten ga je maken.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 19:33

Nadiine__x schreef:
Licht aan de persoon welke een groen paard wil kopen.

Ik heb afgelopen winter een 7maand oud shire veulen gekocht met een toen al pittig karakter wat niks kende en van zich af sloef.

Ik heb ervaring met veulens, jonge paarden, beleren en doorrijden maar dus ook op de grond is er een basis.
Na 1 maand kon ik met haar lezen en schrijven ;)

Als ik die ervaring niet had gehad was zij mij nu de baas geweest en kon ik waarschijnlijk niks met haar.

Zelfee geld vooreen groene 3 a 4 jarige, die heb ik ook in handen gehad in het verledenen ze zijn vaak bang, en een paard kan 3 dingen doen uit angst, vluchten, vechten of verstijven.
Vooral vluchten zie je vaak en met de verkeerde behandeling daarbij zet dit om in vechten.

Jij moet paarden kunnen lezen, met wlj type paard op de grond kunnen werken, nergens bang voor zijn en weten hoe je moet handelen binnen 3sec indien er wat gebeurd.

Kun je dit? Dat kan je een groen paard aanschaffen.
Kun je dit maar se helft van de tijd of zelfs helemaal niet, raad ik het zeker af..

Dan kan je beter helemaal geen paard kopen (om het even zo zwart wit te zeggen). Bij elk paard moet je zo snel kunnen reageren, dit is niet alleen bij een jong paard. Oke, bij een jong paard is het nóg belangrijker omdat deze nog in de leerfase is, maar het geldt voor ieder paard, ongeacht leeftijd. (lijkt mij)

Dat is waar Dreamer (ik noem je gewoon even zo hahah). Ik had de tijd en mede daardoor kon ik inderdaad ook een totaal groen paard kopen :D. Maar precies wat jij zegt, ik heb ook bij een aantal gekeken die al een rondje konden lopen, maar meer dan dat wilde ik ook absoluut niet hahah

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 19:35

Mijn eerste paard was een (bijna) groen paard, er zat rem en rennen op :=
Moet wel zeggen dat ik wekelijks leste en vooral HEEL VEEL samen heb geleerd :j

Achteraf gezien had ik het nooit moeten doen en gewoon met een goed leerpaard moeten beginnen, maar aan de andere kant heb ik wel in weinig jaren enorm veel geleerd over gedrag, waar je tegenaan kunt lopen en hoe je moet omgaan met 'problemen'.