Welk bit is geschikt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jado2000

Welk bit is geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 14:18

Hallo,

ik rijd sinds een tijdje op de haflinger van een kennisje. Ik mag er alles mee doen wat ik wil, ik kan hem als mijn eigen pony beschouwen. Ze is wel altijd bereden, maar meer opstappen, hup naar strand en brossen en crossen maar. Zelf ben ik begin dit jaar begonnen haar wat dressuurmatig te rijden, inmiddels is ze bijna 7. In het begin heeft ze een tijdje op een enkelgebroken watertrens gereden. Ze schudde toen erg met het hoofd en maakte zich regelmatig sterk (zoals ik begrepen heb), er is toen overgestapt op een utrechtse stang. Deze ligt voor haar in principe wel heel fijn. Ze is in principe heel licht in de hand, en uiteraard probeer ik dat ook te zijn. De teugels zitten wel op het onderste oog. Ik heb eens geprobeerd op het bovenste oog, maar ze ging gelijk met me aan de haal.
Nu wil ik toch graag over op een ander bitje, ook met het oog op de toekomst misschien eens een B proefje te rijden. In de bak maakt ze zich overigens niet echt sterk en ik probeer haar zoveel mogelijk op mijn zit terug te rijden, al is dit nu nog wel lastig. Buiten kan ik in galop alleen nog weinig controle over het tempo houden. Ik probeer haar wel wat terug te rijden maar dit is lastig..
Wie tips, brand maar los?

Zamba

Re: Welk bit is geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 16:26

ik zou denk ik eerst terug pakken op een pessoa bitje.
dit is een watertrensje waardoor het dus wel een hefboom werking heeft maar niet zo sterk is als een stang.
probeer haar daar op het onderste gaatje eerst eens goed op te krijgen, ga dan terug naar gaatje 2 en dan naar het normale watertrens ringetje.

Ik vind het van die mensen geen verstandige keuze dat ze gelijk hebben gegrepen op een stang. maar dat is mijn mening

WorthTheWait

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 19:16

Misschien met een pelhalm bitje rijden en dan later met pelhalm riempjes rijden, zodat de werking nog een beetje hetzelfde blijft?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 08:58

Als het dier nu op een ongebroken bit wordt gereden, omdat de gebroken watertrens niet beviel, zou ik weer voor ongebroken gaan. Er zijn verschillende ongebroken bitten. Ook met onafhankelijk van elkaar beweegbare delen. Bv een Billy Allen.

jado2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 20:53

Dankjewel! Daar ga ik eens naar kijken. Heb ook afgesproken met mn instructise om in de bak eens te gaan proberen met andere bitjes..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 20:55

Jetta schreef:
Als het dier nu op een ongebroken bit wordt gereden, omdat de gebroken watertrens niet beviel, zou ik weer voor ongebroken gaan. Er zijn verschillende ongebroken bitten. Ook met onafhankelijk van elkaar beweegbare delen. Bv een Billy Allen.

Inderdaad, ik zou ook een ongebroken bitje kiezen.

En dan kun je voor het buitenrijden voor de veiligheid een sterker bit in doen als je dat liever hebt, met hefboomwerking bijvoorbeeld.

Is ze heel rustig in de mond of vaak bezig met kauwen, der lippen enzo?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 04:33

Rijkunstige problemen los je niet op met een bit.
Een paard houdt halt of vertraagt zijn tempo omdat je dat VRAAGT en je paard de vraag BEGREPEN heeft en je paard voldoende respect en vertrouwen in jou heeft om dit uit te WILLEN voeren.
Wanneer je wat dan ook afdwingt met een bit dan zal een paard zich mogelijk overgeven (niet alle paarden) en het afgedwongene uitvoeren.
Dit werkt tot het moment dat het paard een verdediging heeft ontdekt, dan moet je met meer geweld inkomen.

Verdiep je in de basis africhting, het eerste beleren, halt houden op stem enz., in de breedste zin.

Het bit is slechts een communicatiemiddel, geen dwangmiddel.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 05:57

Simpelman schreef:
Rijkunstige problemen los je niet op met een bit.
Een paard houdt halt of vertraagt zijn tempo omdat je dat VRAAGT en je paard de vraag BEGREPEN heeft en je paard voldoende respect en vertrouwen in jou heeft om dit uit te WILLEN voeren.
Wanneer je wat dan ook afdwingt met een bit dan zal een paard zich mogelijk overgeven (niet alle paarden) en het afgedwongene uitvoeren.
Dit werkt tot het moment dat het paard een verdediging heeft ontdekt, dan moet je met meer geweld inkomen.

Verdiep je in de basis africhting, het eerste beleren, halt houden op stem enz., in de breedste zin.

Het bit is slechts een communicatiemiddel, geen dwangmiddel.

Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten. Zelf vind ik dubbel gebroken bit fijn rijden en ben er van overtuigd dat elk paard gereden kan worden daarmee (en ook bitloos). Bitloos is misschien ook een tijdje een oplossing, heb ooit een pony gereden die ook met ander bit moeilijk was,toen tijdje bitloos gedaan en toen ging het veel beter op een trensje.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 08:10

Zoals "simpelman" het heeft beschreven zo is het idd.
Dit is echt niet een soort dromerige lieve wereld, ieder paard is anders, maar het samenwerken moet altijd samen gebeuren, afspraken maken met je paard.
een bit is bedoelt om fijne signalen te geven, dus niet om hard in te komen, als een paard niet doet wat je van hem vraagt, dan is de kans heel groot dat het paard onvoldoende respect voor je heeft, dat hij de vraag niet helemaal begrepen heeft, en er onvoldoende vertrouwen is.
Als er een probleem is dan moet je op zoek gaan bij jezelf, niet bij het paard en dus ook niet bij het bit of ...
Ik vind het zeer erg dat er blijkbaar zoveel instructeurs zijn die gewoon meepraten met de lesklant, en dus ook met allerlei verschillende bitten gaan afkomen, de fout zit bij jezelf, niet bij het bit.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 17:37

Idd zoek het niet in een ander bit , want daar zit de oplossing niet, de oplossing zit bij een goeie instructrice die jou je paard op de juiste manier kan trainen, ik zou zeker aanraden dat in het begin miss zelfs bitloos te doen ,zodat je echt aan jezelf en de basis kan werken, zolang dat niet bevestigt is heb je niks in die mond te zoeken een bit is idd voor verfijning en dan zul jij dat eerst moeten leren zodat je het aan je pony uit kan leggen wat jij wil, ik zou dan ook zeker buiten niet galopperen , maar gewoon stap en draf en als de draf als een probleem is het gewoon in stap houden.
Dus ja ga opzoek naar iemand die jou kan uitleggen hoe je het dier in balans krijgt en soepel in het lijf en dat zonder bit.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 18:32

Een ander bit kan wel degelijk een heel verschil maken omdat het paard het ene bit fijner vind dan het andere.

Apart dat jullie haar blijkbaar met die utrechtse stang willen laten rijden. Door enkel te zeggen dat het niet aan het bit ligt enzo krijg je dus dat mensen niet van bit wisselen. Voor de rest ben ik met jullie eens.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 18:50

Het heeft niks met de stang te maken, maar met het gebruikt ervan, blijkbaar weet de ts niet hoe ze een stang of enkel gebroken bit moet bedienen, daar is niks mis mee want dat weet het merendeel van de ruiters niet en dat heeft ook niks met het niveau te maken,

Maar als het paard schud met het hoofd op welk bit dan ook dan word het verkeerd gebruikt, een stang is dan miss zelfs de beste oplossing , want een enkel gebroken werkt bij verkeerd gebruik ( en dat komt helaas veel voor )als noten kraker, wat dus heel pijnlijk is en waar je ook echt schade mee kan aan richten in de mond, maar ook mentaal

Dus dan is het advies les nemen en werken aan de basis b.v zonder bit totdat je weet hoe een paardenmond in mekaar zit en weet wat het bit doet en een goeie instructrice zou dat moeten kunnen uit leggen , waarom welk bit en hoe het gebruik ervan en waarom in de basis miss zelfs beter om bitloos te rijden.

bryantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 10:36

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 10:39

van dat filmpje is niet veel waar, elk bit kan pijn doen in de hand, hanmgt van de hand van de ruiter af bryantje

bryantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 10:46

maar dan heb ik wel ff een vraag
een stang heeft dat dan veel problemen voor een Tinker?
(hij heeft een sterke nek)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 14:13

bryantje schreef:
maar dan heb ik wel ff een vraag
een stang heeft dat dan veel problemen voor een Tinker?
(hij heeft een sterke nek)

Dat heeft niks met een sterke nek te maken, maar met een stijf lijf, waardoor ze de kaken vast zetten dan de nek en dan de rest van het lijf, als je gaat gymmen en dat kan en moet ook met een tinker dan zul je merken dat hij makkelijker beweegt en zich niet zo sterk meer maakt, zodra een paard zich sterk maakt en je teveel moet gaan doen met het bit , dan moet dat bit er uit, want een bit is nooit de oplossing , kan je wel helpen , maar dan heb ik het over verfijning, als je paard sterk word is het een rijtechnisch probleem van de ruiter, je paard dan eens even na laten kijken en zelf op de juiste manier rijden kan dan wel eens een goeie oplossing zijn.
Zelf rij ik mijn paarden afwisselend met bit en bitloos, door ervaring weet ik wanneer het bitloos moet en wanneer het met bit kan.

jado2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 15:15

Allereerst wil ik even kwijt dat dit een paard is van bijna 7 waar voorheen altijd iemand op reed die rijtechnisch enz eigenlijk weinig van paardrijden afwist. Diegene vond het wel leuk en kon prima blijven zitten, maar het was tuig op, lekker naar bos en strand en t gas erop. Ik weet dat ze eerst met een enkelgebroken watertrens is gereden maar veel met haar hoofd schudde enz. Iemand heeft aangeraden over te gaan op een utrechtste stang. Ik rijd haar sinds begin dit jaar en kon gelijk merken dat dit paard zelf ook weinig geleerd had zo te zeggen. Ze was erg scheef (liep ruim op 3 sporen) en ruiter en paard hadden nooit echt duidelijke afspraken gemaakt. Ze is op de grond ook best wat dominant, longeren was bv echt een probleem in het begin, ze liet zich niet naar buiten 'jagen'.
Ik zelf ben heel hard bezig onze 'relatie' goed te krijgen en toch duidelijke afspraken te maken met haar. Ik ben ook sinds kort met haar gaan lessen en zijn dus nog erg bezig met haar balans, ze is eigenlijk een jong groen paard op dat gebied. Op het stangetje heeft ze tot nu toe altijd fijn op gelopen, fijn in de hand. Laatste tijd krijg ik de indruk dat het wat minder prettig is voor haar, ze lijkt vanvoor wat in protest te gaan tegen het bit/teugel. Ook het op de zit terugrijden enz ben ik hard aan het oefenen, maar is niet iets wat ik van de een op de andere dag voor elkaar krijg. Ze loopt nu overigens (zo goed als) recht en er staat al een afspraak met de masseur. Ook zadelmaker en tandarts staan nog op de planning om die zaken uit te sluiten.
Dus graag ook aan jullie, ik ben het er mee eens dat er niet zomaar een scherper bit in moet (daarom vroeg ik ook advies over een ander, gebroken/zachter bit). Het enige punt waar ze eigenlijk niet naar me luistert is dus op buitenrit als ze het idee krijgt dat er een stukje crossen inzit. Ook dit probeer ik op te lossen door weinig op de zelfde plaatsten te galloperen en zoveel mogelijk met mijn zit op te lossen. Het is ook een stukje enthousiasme van het paard, ze stopt netjes aan het einde van het ruiterpad e.d. ;)

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 15:21

Mijn merrie was ook altijd erg heet en sterk, voornamelijk met springen, en ben nu sinds een tijdje overgestapt op een ongebroken watertrens. Loopt ze echt super op, krijg goeie reactie en tegelijkertijd is ze heel licht in de hand.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 15:22

Zamba schreef:
ik zou denk ik eerst terug pakken op een pessoa bitje.
dit is een watertrensje waardoor het dus wel een hefboom werking heeft maar niet zo sterk is als een stang.
probeer haar daar op het onderste gaatje eerst eens goed op te krijgen, ga dan terug naar gaatje 2 en dan naar het normale watertrens ringetje.

Ik vind het van die mensen geen verstandige keuze dat ze gelijk hebben gegrepen op een stang. maar dat is mijn mening

En een pessoa vind je wel verstandig? Waarom raad je zo'n smerig bit aan? Een pessoa is bepaald geen trens, het is een combinatiebit. En dan ook nog zonder kinketting.

jado2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 17:44

Nee een pessoa zou ik ook niet direct kiezen