Paard heeft moeilijk met galopperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fidjy

Paard heeft moeilijk met galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 20:26

Ik heb een 4 jarig paard dat nog niet zo lang zadelmak is, ze is zeer lief, wel schrikkerig buiten (ze kent nog niet heel veel) alles loopt goed maar het enige probleem is galopperen..

Ze gaat eerst heel snel in draf (als ik haar verzamel dan lukt het echt niet om aan te springen) en dan springt ze pas aan... Heeft iemand tips voor mij?

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 20:31

Stemhulpen gebruiken ?
Tot dat ze weet wat er van haar gevraagd wordt ?
Vermoedelijk snapt ze de hulpen nog niet en denkt ze dat ze gewoon sneller moet gaan in draf.
Ik neem aan dat ze wel aan de longe kan galopperen en dat doe je dan toch ook met een stemhulp.

Arc_En_Ciel

Re: Paard heeft moeilijk met galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 20:42

Inderdaad een stemhulp bij je beenhulp gebruiken. Als het goed is zal ze je beenhulp dan over een tijdje aan je stemhulp gaan koppelen, en dan ben je er :)

Fidjy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 20:49

Aan de longe lukt het ook niet echt... wel als ze los loopt

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 20:54

Wat ik moest doen van mijn instructrice was op de volte draven. Op het verkeerde been lichtrijden en inderdaad "sneller" gaan draven. Dan vanuit lichtrijden de galophulp geven. Maar als het aan de longe ook nog niet lukt is het lastig om een gesproken hulp te geven. Als je paard op een gegeven moment je stemhulp snapt kan je die ook onder het zadel gebruiken.

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 20:59

Je paard is nog helemaal niet toe aan de galop.
Daar heeft hij de balans nog niet voor.
Nog niet lang ingereden zeg je zelf.
Wij wachten hier altijd met galopperen tot het paard het aanbiedt en dan het liefst in het bos op een lang pad zodat ze hun balans kunnen houden.

Je paard maar hard en op de voorhand laten draven en dan in galop laten ploffen, daar leert hij niks van en is voor je paard geen positieve ervaring.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 21:01

Wat is er mis met een 4 jarige die net zadelmak is dat die eerst versnelt in de draf???? Helemaal niets!!
Geef het de tijd, paard moet spieren, balans en conditie opbouwen. Verzamelen is nog helemaal niet van toepassing. Juist bij die jonge paarden moet je proberen alles naar voren op te lossen, zeker de overgangen.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 21:58

anyw1 schreef:
Je paard is nog helemaal niet toe aan de galop.
Daar heeft hij de balans nog niet voor.
Nog niet lang ingereden zeg je zelf.
Wij wachten hier altijd met galopperen tot het paard het aanbiedt en dan het liefst in het bos op een lang pad zodat ze hun balans kunnen houden.

Je paard maar hard en op de voorhand laten draven en dan in galop laten ploffen, daar leert hij niks van en is voor je paard geen positieve ervaring.

_/-\o_ Helemaal mee eens. En eigenlijk niks aan toe te voegen.

Galop voor nu laten voor wat het is.

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:09

Ik had het zelfde probleem (paardje van bijna 4) het komt vanzelf. mijn paardje had moeite met haar achterhand. Heb haar eerst sterk gemaakt in stap en draf, veel gelongeert ook met pessoa teugel en nu gaat de galop perfect. Alleen nu moet ik nog de goede balans aan geven zodat ze goed aanspringt :)
Ben wel echt super trots natuurlijk!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 11:28

ogidni schreef:
Wat is er mis met een 4 jarige die net zadelmak is dat die eerst versnelt in de draf???? Helemaal niets!!
Geef het de tijd, paard moet spieren, balans en conditie opbouwen. Verzamelen is nog helemaal niet van toepassing. Juist bij die jonge paarden moet je proberen alles naar voren op te lossen, zeker de overgangen.

Helemaal waar.

Een paard wat net onder het zadel is moet nog zijn/haar balans onder de ruiter/amazone vinden. Dit heeft tijd nodig. Zodra hij/zij de balans goed heeft, gaat hij vanzelf vanuit een rustige draf aanspringen in galop.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 12:18

verzamelen dat doe je echt nooit met een groen paard, dat is iets dat pas aan de orde komt na bijna een heel jaar training.

Wodan198021

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 14:30

Je paardje heeft nog geen goede balans tijdens het lopen,los natuurlijk wel,dan hoeft ze alleen haar eigen balans te houden,aan de longe of onder het zadel wordt het veel moeilijker voor haar.als je instructie zegt harddraven en dan in galop vallen dan moet je een betere instructie zoeken met verstand van zaken.
Als je door blijft gaan met in galop vallen kan je paard onzeker worden en haar vertrouwen in de berijder verliezen.blijf grote lijnen rijden dat geeft vertrouwen,verzamelen kan pas als de balans goed is.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 16:21

ten eerste zal je paard als hierboven beschreven nog geen goede balans hebben als hij/zij net onder het zadel is.
Daarnaast zal hij hoogst waarschijnlijk nog niet de achterhand spieren hebben om vanuit een mooi tempo aan te galloperen.
Probeer eerst de stap en draf goed te krijgen. tempo wisselingen is erg goed voor de achterhand. Balkjes draven is ook weer erg goed voor de balans. de galop wel mee blijven nemen maar deze niet forceren. ga gewoon lekker met hem aan de slag, zorg dat je de stap en draf goed krijgt, en neem nu de galop alleen nog even mee om hem daar wel aan te laten wennen.

nelleke_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:42

dat had ik met mijn pony ook, ik heb toen heel veel buiten ( op lange rechte stukken ) geoefend, zodat hij lekker de tijd had om op zijn tempo aan te springen in de galop zonder dat hij weer gelijk een bochtje om moest.