Nieuw bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SoleroLove

Nieuw bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 19:31

Vandaag een nieuw bitje opgehaald omdat Solero toch wel veel met zijn mond aan het rommelen bleef (Hij wordt elk jaar gecontroleerd door de tandarts uiteraard). Na wat gezoek en meningen gelezen te hebben, ben ik uitgekomen bij het Happy Mouth bit, ongebroken watertrens. Dat moest natuurlijk vanmiddag direct getest worden :Y)

Eerst even gecontroleerd of het bit goed in de mond paste en even wat rechtrichtoefeningen op de grond gedaan, zodat Solero kennis kon maken met de andere druk verdeling. Hij is altijd met een gebroken bus trens en bitloos gereden dus het was voor hem wel even wennen ;) Toch vind ik dat hij na verloop van tijd er wel beter op ging lopen, dus tot nu toe ben ik nog positief.

Hier wat foto's van vanmiddag waar ik het bit ging uittesten, er is uiteraard ingestapt (op beide kanten) en eerst met wat langere teugel los gereden zodat hij kon wennen aan het bit.

Hij loopt nog erg op de voorhand, ik ben veel bezig om zijn achterhand te activeren. (Ook zit ik vaak teveel naar voren en leg daardoor mijn benen te ver naar achteren).
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gisteren ook nog even een sprongetje gemaakt :j
Afbeelding

En waar wij ook veel van houden :D
Afbeelding

Ik krijg les en werk aan mijn eigen houding ;) Ben dus ook bezig om zijn achterhand te activeren door veel te schakelen en hoop dat hij dit bit ook wat prettiger vindt.

Tips en reacties welkom, houdt het wel een beetje netjes :o

Angela

Re: Nieuw bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 13:44

Het valt me op dat het paard niet rond is vanuit de schoft, maar pas een aantal wervels verder. Het paard is dus vals nageeflijk. Ik zou het paard zolang het niet naar boven komt met de schoft niet oppakken, maar voorwaarts neerwaarts gaan rijden. Vanuit het voorwaarts neerwaarts ga je beginnen met oppakken, maar niet verder als dat de hals rond blijft vanuit de schoft.

Je handen zijn moeilijk zichtbaar op de foto's, maar ik heb het idee dat je de teugel met je handen naar beneden duwt. Dit kan ook mede de oorzaak zijn dat het paard blokkeert in het schoftgebied.

SoleroLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 14:05

Angela schreef:
Het valt me op dat het paard niet rond is vanuit de schoft, maar pas een aantal wervels verder. Het paard is dus vals nageeflijk. Ik zou het paard zolang het niet naar boven komt met de schoft niet oppakken, maar voorwaarts neerwaarts gaan rijden. Vanuit het voorwaarts neerwaarts ga je beginnen met oppakken, maar niet verder als dat de hals rond blijft vanuit de schoft.

Je handen zijn moeilijk zichtbaar op de foto's, maar ik heb het idee dat je de teugel met je handen naar beneden duwt. Dit kan ook mede de oorzaak zijn dat het paard blokkeert in het schoftgebied.

Oke, hij vind het idd lastig om vanuit de schoft te lopen, dit doet hij met vrij bewegen ook niet erg. Hij is erg vlak in zijn gangen. Ik heb een tijd lang en laag gereden [RT-HAW] Solero, mijn kanjer doet zijn best maar dan kreeg ik de opmerkingen dat ik hem juist meer moest oppakken. Dus ik vind het een beetje lastig om te kiezen wat dan het juiste is.

Met mijn instructrice ben ik bezig om hem eerst wat naar beneden te rijden en dan het neusje er wat uit te rijden ;)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 14:47

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 14:56

Lang en laag is goed, als je het goed doet en helaas is de uitwerking niet goed wat ik zie je vorige topic. Het paard laat daar de hals wel vallen maar dat is ook het enige. Dat heb ik toen ook gereageerd:

Citaat:
Ik denkt dat het al een boel helpt als je zelf goed rechtop in het middelpunt van je paard gaat zitten een hem aan de voorkant iets meer begrenst en wat ronder maakt. Nu maakt hij de nek langer en schuift hij uit, als je de hals en kaak iets ronder maakt zal hij de rugspier nog meer moeten loslaten. Dat doet hij dan aan de voorkant maar ook aan de achterkant waardoor dat bekken stukje bij beetje mee kan. Daarbij moet je goed op je activiteit letten, met been tegen de hand aan rijden en met je zit het tempo opvangen. Let ook op dat je geen contact verliest want dan ben je namelijk je nagevelijkheid kwijt.

Krijg je les?

Kempertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:48

Goed dat je jezelf bewust bent dat soms je benen te ver naar achter gaan. Probeer anders je beugels eens twee gaatjes langer te maken dan moet je wel meer druk pakken op je beugel en kun je onmogelijk meer je benen naar achteren brengen

SoleroLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 16:00

Joolien schreef:
Lang en laag is goed, als je het goed doet en helaas is de uitwerking niet goed wat ik zie je vorige topic. Het paard laat daar de hals wel vallen maar dat is ook het enige. Dat heb ik toen ook gereageerd:

Citaat:
Ik denkt dat het al een boel helpt als je zelf goed rechtop in het middelpunt van je paard gaat zitten een hem aan de voorkant iets meer begrenst en wat ronder maakt. Nu maakt hij de nek langer en schuift hij uit, als je de hals en kaak iets ronder maakt zal hij de rugspier nog meer moeten loslaten. Dat doet hij dan aan de voorkant maar ook aan de achterkant waardoor dat bekken stukje bij beetje mee kan. Daarbij moet je goed op je activiteit letten, met been tegen de hand aan rijden en met je zit het tempo opvangen. Let ook op dat je geen contact verliest want dan ben je namelijk je nagevelijkheid kwijt.

Krijg je les?

Zoals in de OP en mijn vorige reactie. Ja ik heb les :j

snowlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 09:40

Op de foto van het springen zonder handen is mooi te zien dat je paard daar de ruimte heeft, die ruimte mist nog wat op de andere foto's met hoofdstel. Probeer met een iets meer ontspannen hand te rijden, en ga vanuit daar dan weer beginnen met nageeflijk rijden. Hoop dat je er wat aan hebt! :D

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 10:24

Veel blijven schakelen zoals jij het al zelf zei en maak ook veel overgangen. Ik heb vroeger ook een Happy Mouth ongebroken gereden , het zijn fijne bitjes . Alleen dat kan je pas zeggen of het bij je paard ook goed werkt pas na een tijdje. Heel veel succes met je paard.