We're back! Mijn knappe Carisma (United x Gribaldi)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Anna

We're back! Mijn knappe Carisma (United x Gribaldi)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 08:36

Eindelijk weer eens wat foto's van mij en mijn topper!
In mijn vorige topic [RT-HAW] Carisma (UnitedxGribaldi) voor 't eerst op bokt! - B debuut is te lezen waar we vandaan komen. Even kort gezegd; ik heb Carisma oktober 2012 gekocht als gestresst paard met weinig vertrouwen, waardoor zij gevaarlijk werd en geen zadel meer accepteerde. Ook lichamelijk zat ze niet helemaal lekker in haar vel, ik heb haar 3 keer laten behandelen door Den Hoek. Ik heb haar toen een half jaar de tijd gegeven en alleen op de grond/aan de hand met haar getraind. Na een paar maanden opgebouwd met rijden, of eerder opnieuw zadelmak gemaakt en na 8 maanden voor het eerst B gestart en meteen 2 wedstrijden in de prijzen!
Helaas na mijn 2e wedstrijd van haar afgevallen en mijn ribben gebroken omdat ik haar over me heen trok in m'n val.
Na 6 weken zat ik er weer op maar helaas raakte Carisma vlak daarna licht geblesseerd en werd ik bang met rijden waardoor onze band enorm verslechterde en daardoor de maanden erna heel weinig gereden en in een dip gezeten.
In november ben ik getrouwd en zijn we verhuisd van Zaanstad naar het Gooi. Heerlijke omgeving en Caris doet het gelukkig erg goed hier. Ik bleef helaas nog steeds bang en Carisma werd heter en heter en nam mijn spanning telkens over. Ze schrok van iedere grassprietje en schoot er steeds vandoor.
In februari ben ik op zoek gegaan naar een bijrijdster, waar ik eigenlijk een beetje huiverig voor was en al helemaal met zo'n heftig paard. Maar ik heb een top bijrijdster gevonden en het klikt super tussen ons drieën!
Zij heeft Car lekker onderhouden de afgelopen maanden en ik heb telkens geprobeerd de moed weer bij elkaar te pakken. En dat is sinds deze week eindelijk gelukt!
Heb mezelf een schop onder de kont gegeven en ben er iedere dag even opgestapt en mee gedaan aan de clubles en langzaam aan krijg ik het oude vertrouwde terug en zit ik haar gekke buien zonder angst uit.
Waar we dus vooral aan werken is ontspanning, als ik netjes zit en niet vasthoud dan loopt Caris heel fijn en is ze op mijn pinken te bewerken, totaal geen moeilijk paard dan. Zodra ik opspan wordt ze gevaarlijk.
Gelukkig gaat dit dus nu weer steeds beter en ben best een beetje trots op deze plaatjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En haar knappe hoofdje:
Afbeelding

Ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden!

Liselot

Re: We're back! Mijn knappe Carisma (United x Gribaldi)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 08:49

Je kan wel duidelijk zien dat je nog gespannen zit, maar dat is ook niet zo gek als je zo bang bent geweest. Probeer je bekken wat te kantelen en echt op je zitbeenknobbels te zitten, schouders mooi naar achteren draaien en af laten hangen.
Vind je zo'n lange jas trouwens fijn rijden? Lijkt mij heel irritant :o

_Anna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 08:59

Klopt helemaal Liselot, dat is precies waar ik nu op let inderdaad, die schouders vallen ook goed op op de foto's.
Jas is niet irritant hoor ;)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 11:15

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 11:30

Jullie zijn toppers! Denk erom dat je zelf recht vooruit blijft kijken. Schouders recht en be proud!

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 13:31

Hoi Anna, wat goed dat je er weer op bent gaan zitten. Allereerst, wat een mooi aansprekend paard heb je. Ik kan heel goed snappen waar je vandaan komt, ik heb ook zo'n Grande Dame die iedere spanning overneemt en daardoor onvoorspelbaar kan worden. Je zit dan zo op de grens te werken zeg maar. Mijn paard heb ik nu bijna 4 jaar en heel veel ups en downs gekend. Het is een hele lieve merrie, maar zeer sensibel voor alles wat er om haar heen gebeurt en ook wel wat snel beledigd.

Sinds 3/4 jaar kan ik nu zeggen dat ik echt het gevoel heb dat ik haar met vertrouwen kan rijden, en dat heb ik met name te danken aan mijn instructrice. Het heeft alles te maken met zelfvertrouwen en wat je uitstraalt. Als je op je paard kunt gaan zitten met een houding van "hier ben ik" dan zal je paard dat ook overnemen. Ik mocht niet met me laten sollen, dan neemt ze het volledig over en wordt het inderdaad gevaarlijk (meerdere malen gevallen, blessures opgelopen , maar doorgegaan). Ik ben behoorlijk zelfverzekerd en heb ook een leidinggevende functie, maar op een grote viervoeter ben ik ineens heel anders en ook onzeker. Omdat ik altijd maar denk dat het aan mij ligt/lag als het fout ging (wat grotendeels ook wel zo is/was).
Jouw paard is waarschijnlijk ook dominant onder het zadel en als jij de deur op een kier zet zal zij over je heen walsen. Lief in de hand, dominant ohz. Kortom, wanneer jij met overwicht kunt rijden dan zal ze je acccepteren als leider en ja, dan is ze op 2 pinken te rijden. Het is net als met kinderen: consequent, consequent, consequent, en zeker met zo'n dametje.
}>
Heb je les ? Misschien kan je instructeur je hierover ook wat tips geven. En rijtechnisch: ik heb veel gehad aan veel terugrijden, onder tempo leren te ontspannen, zodat ze wacht op jouw aanwijzingen. Nu gaat dat goed en nu werken we langzaamaan aan tempo naar voren zodat ze door haar lijf gaat werken. Ook daarin uiteraard in de juiste aanleuning. Mijn paard werd altijd heel loperig door stress (nu nog wel eens) en door dat onder tempo rijden leerde ze mij heel goed volgen.

En als tip op de foto's: je valt wat naar voren in je houding. Ga zitten alsof je de koningin bent. Blik naar voren (kijk waar je naar toe gaat, je paard volgt wel) en bij mij helpt diep zitten heel goed. Daardoor is mijn paard nu heel goed op zit te rijden. Teugels zijn bijzaak. Je paard moet op been en zit te rijden zijn.
Succes in ieder geval en laat je niet afschrikken :)

_Anna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 13:57

Thanks lieve Lon! :*

Ik herken je helemaal in je verhaal PinkyPie, ik heb inderdaad precies zo'n dame/prinses op de erwt en ze is inderdaad heel gauw beledigd haha.
Ik ben in het dagelijks leven inderdaad ook aardig zelfverzekerd (draag als NLse een hoofddoek enz) maar op mijn paard verdween dat. Als ik inderdaad als een echt leider met haar bezig ben, máár wel met zeer veel respect dan gaat het goed.
Ik heb altijd hele goede instructie gehad, degene die ook bij de aankoop van mijn paard was. Helaas zijn we nu dus verhuisd en is de afstand te groot voor iedere week les, nu lukt dat nog maar 1 keer in de 2 maanden dus ben langzaam op zoek naar iemand anders. Wel is mijn bijrijdster er vaak bij en die heeft gelukkig ook al veel ervaring met dit soort dingen.

Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 13:59

Wat een mooi hoofdje heeft ie!
Stoer dat je er weer op durft zeg, maar probeer wel echt te ontspannen. Paarden voelen spanning en daarom kan er altijd een beetje spanning zijn in je paard.
Als je denkt dat het spannend wordt, haal even diep adem, ga een liedje zingen en het is over :).

Misschien een idee, heb je ergens een fysiotherapeut die werkt met een flexchair? Daar kan je precies zien wat je knelpunten zijn en misschien helpen weer echt trots op je paard te zitten!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 08:12

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

Kempertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:56

Wat een leuke combinatie om naar te kijken. Mag ik je complimenteren met het feit dat je je handig op alle foto's zo mooi en gecontroleerd bij elkaar hebt? Heel veel succes met meer ontspannen rijden, dan wordt het beeld nog veel mooier!

Marlou89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 14:57

Het ziet er netjes uit! Je ziet inderdaad dat je nog wat gespannen zit. Probeer te letten om goed rechtop te zitten en ook vooruit te kijken dus niet naar je mooie paardje zitten gluren. Verder vind ik dat je haar lekker aan hebt lopen hebt, ga zo door!

_Anna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 19:22

Bedankt voor de fijne reacties!
En bedankt Kempertje voor het conpliment :o
We gaan de komende tijd hard aan de bak en dan hoop ik dat jullie ons in ons volgende topic weer in de ring zien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 21:25

Mooi paard heb je.
Vaak is het zo dat wanneer je onzeker bent met rijden dat je teveel gaat afwachten.
Zorg dat je de leiding neemt en er aan blijft rijden. Wanneer jij onzeker bent zal je paard ook onzeker worden.

_Anna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 11:50

Klopt helemaal Gast5428 :) merk dat verschil heel erg goed bij haar!

lorna_anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 17:29

Wat een mooi paard!

Probeer rechtop te blijven zitten en je bekken te kantelen. Heel veel succes verder nog!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 17:56

Het lijkt of je haar strak rijdt, maar dat kan ook door de spanning komen.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 10:51

Hey wat leuk dat ik jou hier tegen kom!
Je hebt een heel mooi paard!
Ik begrijp hoe je je voelt ivm de angst, ik heb dat ook recent meegemaakt op mijn paard en daardoor ben ik gaan verstijven en tegenhouden en maakte ik de problemen alleen maar groter.
Heb je wel eens van Centred Riding gehoord? Dat helpt mij echt heel erg om mijn lichaam los te laten en mijn paard te voelen en te begeleiden in zijn beweging. Het is daarnaast ook echt rijden vanuit de ontspanning met veel aandacht voor een goede basis, misschien is dat iets voor jullie?
Zet m op!

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:30

pfoeh wat een leuk paard! Wat een potentie. En knap dat je volhoudt ondanks de angst.
Ik heb ook een merrie gekend die echt kon exploderen, vooral wanneer je haar vasthield van voren. Als je het naar voren toe oploste was het zo weer voorbij.
Maar de natuurlijk respons is natuurlijk tegenhouden/inhouden. Dat accepteerde zij echt totaal niet, dan raakte ze volledige in paniek.

Voor mij werkt 1 ding ter ontspanning en dat is glimlachen tijdens het rijden. Je kan niet gespannen als een snaar zitten en glimlachen *D

_Anna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 14:41

Bedankt voor jullie reacties!

He JS! S.a. ;) Centred riding zou indd goed helpen, we zijn nu ook vooral bezig met mijn zit, zodra ik ontspan doet zij dat ook. Bedankt voor je berichtje!

@ Lusitano, dank je wel :o Ze heeft inderdaad enorm veel potentie, ik hoop dat ik nog veel meer uit haar kan halen dan we nu doen!
Klopt inderdaad, vasthouden is exploderen. En daar zit/zat het probleem ook bij mij. Ik ben bang de controle over haar kwijt te raken en houd dan veel te veel vast. De afgelopen 2 weken gaan we gelukkig met sprongen vooruit en kan ik eindelijk de teugels letterlijk en figuurlijk laten vieren!