Wat jij hier verteld is allemaal heel waar hoor "Don.." maar aan dat wegvluchten kan zeer zeker gewerkt worden, zelfs zo dat het paard helemaal niet meer zal wegvluchten, zelfs amper nog een spiertje zal spannen.
Dat is een deel sensibiliseren en desensibiliseren, een deel schriktraining, vertrouwen en respect, goed leiderschap, en tjaaa rust brengen.
eigenlijk een beetje een cocktail van al deze dingen samen, hoeveel van het één en van het ander hangt af van het betreffende paard en de speciale situaties die je gaat aanbieden.
Maar het kan zeer zeker, en het werkt echt bij elk paard, dus ook dit paard.
Don2000 schreef:hmm.. ik ga even mijn o zo mooie geschiedenis verhaal vertellen waarom het paard nou precies schrikt, als je dat weet dan weet je dat je niet boos hoeft te zijn op het paard, maar dat het gewoon in hem/haar zit.
het lijkt absurd dat een dier zo groot als een paard voor iets bang zal zijn, laat staan van een stukje papier dat rondfladdert. de meeste paarden schrikken van voorwerpen die ze niet meteen kunnen identificeren, vooral als dit voorwerp beweegt. paarden blijven trouw aan hun instinct: eerst wegrennen en daarna pas afvragen wat er was. paarden zien die bewegende dingen als gevaar, als tegenstelling tot de mens is er ook nog een probleem. een mens heeft een flexibele lens die zich kan aanpassen en focussen op voorwerpen op verschillende afstanden. paarden hebben een vaste lens, de enige manier om het voorwerp van dichtbij te zien is door het hoofd dichter of verder van het voorwerp te houden. wanneer een paard bang is, is daar geen tijd voor dus kiezen paarden ervoor om weg te rennen. je moet het zo vergelijken: een paard ziet een bewegend voorwerp, dat voorwerp kan ook een poema in de struiken zijn, het beeld is onscherp waardoor het paard het veiligste kiest, wegrennen. dit tot grote ergernis van vele ruiters.
dus wat je zou kunnen doen is: gerust stellen, steeds langs het enge plekje. en wat hier boven ook word gezegd hou het paard bezig, ik weet niet of je voor jezelf mag rijden op joun manege, maar als dat mag zou ik zeker veel voltes gaan maken en zorgen dat hij niet op het voorwerp meer let.