Pony houd bit vast aan rechter kant

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liekk

Pony houd bit vast aan rechter kant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 12:29

Hallo allemaal, geen idee of er al iets over geopend is.

Op de manege rijd ik een kruising IJslander uit 2004, lekker voorwaarts en een typische dikke korte nek.
Doordat hij wat sneller bij de kinderen wordt gebruikt wordt er weinig gewerkt aan zijn ontspanning, daarom rijdt ik hem nu om hem wat losser te krijgen. Natuurlijk heb ik gewoon les met hem en hij wordt gereden met een dubbel gebroken bitje.

Het grootste probleem is dus zodra je hem nageeflijk vraag, hij meteen het bit vast houdt aan rechts.
Je ziet dan ook echt dat hij zijn tanden stijf op elkaar houdt.

Van mijn instructrice moet ik dan proberen het bit los te spelen maar dit geeft geen resultaat.

Nou is mijn vraag: Wat kun je hier aan doen? en is dit op te lossen met een lerenbitje of een appelbitje etc.?

http://i832.photobucket.com/albums/zz24 ... Lucky7.jpg
Laatst bijgewerkt door Liekk op 15-04-14 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

MissChrys

Re: Pony houd bit vast aan rechter kant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 12:33

Vooral geen tegendruk geven op de kant waar hij vast houdt. Dit werkt averechts. Mijn paard heeft soms ook de neiging om op de linkerhand links vast te zetten. Wanneer ik dan vooral geen tegendruk geeft en wat meer met rechts speel (niet trekken), laat hij vanzelf los.
Wanneer ik wel tegendruk geef, maakt ie zich zo ontzettend sterk en dat heeft ie als het ware al gewonnen want je kan er helemaal niks mee.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 12:39

Maar hoe vraag je hem aan de teugel?

Wat ook belangrijk is, is het zadel. Deze moet goed liggen, anders is het logisch dat hij zichzelf verdedigd.

Idd niet terug vasthouden. Veel van hand veranderen. Op beide handen wat stelling naar binnen en naar buiten vragen. Wel opletten dat je het niet te moeilijk maakt voor beide.
Oefeningen die jij nog niet correct kan rijden, dus ook niet vragen.

maysancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 12:44

Wij hebben net een paard gekocht, deze deed dat ook. Na laten kijken door de tandarts en dat was het probleem. Loopt nu super.

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 12:47

Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar (hoe vraag je hem aan de teugel), want met alleen 'met de teugels spelen' kom je niet ver. Het is de bedoeling dat het paard van achter naar voren wordt gereden, dat het motortje achter aan is, maar daar lees ik niks over terug.

Wat bij mijn paard ontzettend goed werkt is schakelen en overgangen...
Stap draf stap draf galop draf stap en daarna schakelen in de gang zelf arbeids / midden / verzameld enz...

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 12:50

Als je zegt dat je pony het bit vast houdt, zeg je dus eigenlijk dat jij m vast houdt.
laat m maar eens los. en hou verbinding op de linker teugel tot je pony gaat "trekken" aan je linker teugel, dan pas kun je ook op je rechter teugel weer verbinding gaan maken. Je pony is scheef. Zoek een instructrice die veel weet over rechtrichten zou ik zeggen.
Succes

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 13:03

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 13:22

zoals de anderen al zeggen, vooral zelf niet terug gaan trekken! je pony gaat dan ook de strijd aan met jouw, en jij zal dat echt niet van hem winnen, wat ook helemaal niet de bedoeling is dat je gaat strijden.

rijd bijvoorbeeld op de linkerhand eens met buitenstelling en op de rechterhand met extra binnenstelling, maar dan zelf niet gaan trekken aan je rechter teugel! het heeft ook tijd nodig voordat een pony/paard gaat loslaten,!

Liekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 13:59

Het is een manege pony dus even de tandarts, masseur of iets laten komen is voor mij natuurlijk geen optie.

Mijn instructrice zegt altijd dat ik een muurtje moet maken op beide teugels en er 'tegen aan ' moet rijden. Dit werkt voor mijn idee niet helemaal. Hij gaat dan wel 2 of 3 keer aan de teugel maar na een rondje draf valt hij er dan weer uit ookal ontspan ik dan alles.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 14:12

Ik denk dat de beste optie toch een tandarts is, het klinkt alsof hij last heeft van zijn gebit. ga iig niet de strijd aan, ten eerste win je dat niet en ten tweede word hij daar alleen maar harder van in zijn mond. Een ander bit zou je kunnen proberen of een iets grotere ophouding aan de kant waar hij vast houd.

maysancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 14:45

Ik denk ook dat het toch echt het gebit is. En daar valt niks tegen aan te rijden. Maar het is een manegepony dus dat word denk ik lastig

bowilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 18:01

Mijn instructrice zegt dat je de kant waar hij sterk is juist mket loslaten en de andere kant moet aanvragen. Mijn merrie had hier ook last van en het heeft geholpen.

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 18:25

Snuffel eens rond op deze site. Veel dingen zou je niet kunnen omdat je rijdt op een manegepony maar er worden wel veel dingen goed uitgelegd. Dan is het misschien makkelijker te begrijpen waarom je pony moeilijk doet op 1 kant/teugel.

http://www.paardenbegrijpen.nl/aan-de-slag/

Liekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 18:45

Bedankt allemaal, kan met bepaalde dingen zeker aan de slag!