Sterk en loperig paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LindyTH

Sterk en loperig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 07:40

Hi allemaal!

Ik rij momenteel een paard waar ik niet verder mee kom.
Ik heb elke week les, maar ook hier loop ik op vast.
Het paard is met een ongebroken trens ingereden, omdat ze heel sterk zou zijn geweest.
Een tijd daarna heb ik haar opgepakt, echter zit de basis er nog niet in.
Wel rij ik haar met een dikkere bustrens ipv de stang waar ze eerder op liep.
Ze is heel erg sterk, trekt overal doorheen, nu rij ik wel veel op mijn been en zit en dat gaat in stap/draf aardig, maar omdat ik aan de voorkant los probeer te blijven loopt ze veel over de schouder weg, en ze reageert alleen op mijn hulpen als ze daar zin in heeft lijkt het wel.
Ik probeer te corrigeren met mijn been, maar vaak reageert ze niet en als ik scherper door kom pakt ze alles vast, gaat rennen en kan ik niks meer.
Galop is momenteel het grootste probleem, ze gaat hard en plat door de bocht, reageert niet op mijn hulpen en blijft heel sterk.

Zadelpasser en osteopaat zijn al geweest, was niks op aan te merken.

Iemand hier ervaring mee?

liljebo

Re: Sterk en loperig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 07:51

Zomaar eens een gok door een niet-expert. Ik zou denken dat de balans er gewoon nog niet is, doordat ze niet netjes is aangereden (wellicht overrompeld? ) en dat niet heeft kunnen ontwikkelen?
(slechte reactie op hulpen door onbegrip, vastpakken en rennen wegens gebrek aan balans/onzekerheid/wegrennen)

Lijkt mij dat het eerste dat een paard moet leren, nog voordat je iets gaat verlangen, balans te vinden onder de ruiter (wellicht helpt behoorlijk wat 'voor'werk zonder ruiter ook om de spieren te ontwikkelen)

Ik zou zelf denken: van voren af aan beginnen, alsof het om een groen paard gaat, maar dan nog iets dieper graven vanwege het slechte begin. Werken aan de hand/aan de longe aan hulpen vanaf de grond en spieren, daarna stap voor stap uitbouwen (eerst aan de longe) totdat het paard de hulpen goed begrijpt en pas van daaruit verder stromen. Veel tijd geven; ervan uitgaan dat het de hulpen nog niet begrijpt/de balans er nog niet is /het paard wellicht overrompeld is.

Vind het toch al een vreemde visie om een paard met een stang in te rijden omdat het anders te sterk is.
Inrijden zou toch opleiden moeten zijn?

LindyTH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 07:58

Ja ik heb ook een tijd heel veel gelogeerd, maar ook daar bleef ze aan rennen.
Ook veel met lange teugels gereden zodat ze op haar eigen benen leert lopen, en dat gaat opzich goed.
Dan kan ik haar ook vrij goed met mijn been sturen, maar zodra ik haar oppak ben ik haar gewoon kwijt.

Bij het inrijden ben ik zelf niet betrokken geweest, maar daardoor heeft ze wel "geleerd" om sterk te zijn en te gaan rennen, maar hoe krijg ik dat er weer af?

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 08:01

Wat doe jij zelf als ze gaat rennen?

Mijn verzorgpaard is heel anders hoor, maar gaat af en toe rennen om onder het werk uit te komen. Wat ik dan doe/deed, was mijn schouders optrekken, buik aanspannen handen vastzetten. en dan ging hij alleen maar harder lopen. Sinds ik les heb ben ik me daar van bewust en zodra ik in mijn lijf ontspan lukt het ook beter om hem terug te nemen.

LindyTH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 08:05

Ik probeer zelf in balans te blijven, terug te zitten en me zwaar te maken.
Dan een constante verbinding met de mond proberen te houden, omdat ze heel snel los-vast-los-vast doet en daarbij haar hoofd er naar voren uit trekt.
En dan hopen dat ze snel weer terugkomt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 08:07

Als je het paard wel kunt sturen: zet het op een kleine volte zodra het tempo te hoog wordt. Daarnaast direct de pas die harder is als gewenst terug nemen op zit, met zo nodig direct teugel daarbij, en daarna de teugels en je lijf weer los geven. Laat de galop voor wat het is als je in draf geen volledige controle hebt. Het klinkt alsof het paard nog niet voldoende balans heeft, en dat gaat het ook niet krijgen door zonder goede controle te gaan galopperen. Leer het paard de balans in stap en een langzame draf, een tempo waarin het paard na blijft denken. In dat lage draftempo kun je oefeningen als wijken en schoudervoor gaan meepakken om het interessant voor het paard te houden.

LindyTH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 08:13

Galop heb ik ook een hele tijd achterwege gelaten.
Ik heb eerst gedacht dat het echt onzekerheid was van haar, daarom veel tempowisselingen gereden in draf. Ze raakte al in paniek als ik iets wou verruimen in draf.

Ik heb wel gemerkt dat ik alleen redelijk kan galopperen als ik haar in draf echt goed op mijn buitenteugel en binnenbeen heb, en daarbij ook losse verbinding met de binnenteugel, enkel om iets stelling te vragen.
In principe gaat het dan goed, ze doet het ook stukjes gewoon goed, maar dan ineens "kan" ze het niet meer, wordt ze sterk en reageert niet meer op mijn been en zit.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 08:18

Wij hebben destijds een manegepaard gekocht (Haflinger) die ook een ster was in vastpakken, zich sterk maken en hangen. Toen we hem gingen leasen (zes maanden later kochten we hem, zijn nu twee jaar bezig) zijn we begonnen met de enkelgebroken en dikke bustrens weg te doen en zijn we overgestapt op een redelijk dun dubbelgebroken watertrensje (inmiddels bustrensje). Daarnaast hebben we hem aan de voorkant 'losgegooid'.
Wat hij deed was zich wapenen tegen getrek en gepluk in zijn mond, hij heeft zichzelf dingen aangeleerd om onder de druk van het bit uit te komen.
Hij moest dus vertrouwen krijgen dat we hem daar geen pijn deden (hij heeft serieus een litteken in zijn linker mondhoek, linksom is hij nog altijd moeilijker) en op zijn eigen benen gaan lopen.
Inmiddels doet hij dat super en na veel overgangen en figuren gaat hij nu nageven, zodra je hem daar wilt oppakken en druk op de buitenteugel zet gaat zijn hoofd weer omhoog, geef je hem een losse teugel zakt hij net zo makkelijk weer.
Hij loopt dat ook echt ontspannen, dan heeft het wel twee jaar gekost maar we zijn hier al erg blij mee.
Wat dat betreft zul je denk ik gewoon veel geduld moeten hebben en vooral werken aan de ontspanning van je paard en uitvinden waarom hij 'vlucht' of vastpakt....
Succes

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 08:25

xLindy91 schreef:
Galop heb ik ook een hele tijd achterwege gelaten.
Ik heb eerst gedacht dat het echt onzekerheid was van haar, daarom veel tempowisselingen gereden in draf. Ze raakte al in paniek als ik iets wou verruimen in draf.

Ik heb wel gemerkt dat ik alleen redelijk kan galopperen als ik haar in draf echt goed op mijn buitenteugel en binnenbeen heb, en daarbij ook losse verbinding met de binnenteugel, enkel om iets stelling te vragen.
In principe gaat het dan goed, ze doet het ook stukjes gewoon goed, maar dan ineens "kan" ze het niet meer, wordt ze sterk en reageert niet meer op mijn been en zit.

Dat klinkt echt als onbalans. Het in balans zijn kost je paard veel moeite, en daardoor kan ze het niet lang volhouden. Probeer veel aan de balans in de draf te werken, zijgangen (op de buitenteugel idd) helpen daar goed bij. In de galop niet te lang doorgaan. Liever een halve volte die goed gaat, als doorgaan voor een hele en in de problemen komen. Zoek de grens nog niet op, maar ga voor korte goed stukken die je kunt belonen.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 10:37

uhhh.... een ongebroken trens is GEEN stang!!!
Een stang is z'n ding met een kinketting eraan.
Een ongebroken trens mag je ook gewoon dressuur mee starten, en deze doe je niet bij een paard in omdat die sterk is, deze doe je in om rust te creëren in de mond als ze niet fijn op gebroken bitjes reageren.

En verder ga ik mee met de tips hierboven.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 10:41

Een ongebroken trens is juist een heel zacht bit.
Mijn Fjord loopt zowel op een ongebroken als een een dubbel gebroken trens goed, op een enkel gebroken maakt ze zich ook sneller sterk.

LindyTH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 10:59

Misschien zit daar dan een deel van het probleem.. ik heb al een aantal verschillende bitten geprobeerd, watertrensen loopt ze helemaal niet fijn op, bustrens gaat beter, enkel gebroken gaat ook beter dan dubbelgebroken, misschien komt het doordat deze bitten veel meer bewegen dan een ongebroken trens?

Ik heb haar vanmorgen even aan de longeerlijn gedaan, het valt me op dat ze linksom alles heel netjes doet maar rechtsom in draf het tempo drie versnellingen te hoog heeft en daardoor ook in galop.
Ze wil daar ook niet buigen in haar ribben, het binnen achterbeen treedt wel goed onder de massa..
Heb veel rust ingebouwd en uiteindelijk liep ze een paar rondjes ontspannen, maar hoe krijg je een paard los in de ribben?
Wijken neem ik wel veel mee, linksom gaat wel maar rechtsom valt ze tegen mijn been aan en als ik scherper doorkom gaat ze rennen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 12:03

Je zegt zelf ook al de basis zit er helemaal nog niet in.
Dus helemaal overnieuw starten zoals je zou doen bij een totaal groen paard, alleen is het nu net iets moeilijker dan bij een echt groen paard.
Ik ga dus helemaal mee met het antwoord van "liljebo"

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 12:08

Een paard dat door de hulpen heen rent.... les nemen in lange lijnen werk. Eerst rem en stuur bevestigen. Doe dit liefst aan de kaptoom. Zorg ervoor dat er een rustig liggend bit aan het hoofdstel komt. Een bit dat zou kunnen werken is Billy Allen. Begin idd opnieuw met de africhting onder begeleiding van een ervaren trainer. Je mag PB sturen voor meer tips.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 12:17

Brainless schreef:
Een ongebroken trens is juist een heel zacht bit.
Mijn Fjord loopt zowel op een ongebroken als een een dubbel gebroken trens goed, op een enkel gebroken maakt ze zich ook sneller sterk.

Mss was er een andere reden dat er een ongebroken trens in lag, dan dat ze sterk is.
Mijn paard loopt op een enkel gebroken bit ook niet fijn. Loopt ie ontzettend te trekken, wil zn mond open doen, gooit soms tong over het bit. Ik rij dus ook met een ongebroken trensbit, maar dus niet omdat hij heel sterk is.
Sommige paarden vinden de schaarwerking van een enkelgebroken bit niet fijn. Soms ook omdat er niet veel ruimte in de mond is. Heb je gekeken of het paard misschien een laaghangend rooster heeft?

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 12:30

En hoe reageert ze op bitloos dan?
Onze pony kan zich ook enorm sterk maken, die drukt z'n onderhals eruit en zet het op een lopen. Bij hem is het ook onbalans. Ik werk veel met hem aan de hand om hem wat soepeler te krijgen.
Ik merk als ik de pony bitloos rijd dat hij een stuk rustiger is als met bit.

LindyTH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 13:17

De reden van de ongebroken trens was juist wel omdat ze zich zo sterk maakt.
Verder ben ik denk ik al een eind op weg met de tips die tot nu toe gegeven zijn.
Zou ook nog graag willen weten hoe je het paard los in de ribben krijgt?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 13:35

Maar een ongebroken trens is niet scherper.
Je ziet vaker dat paarden zich sterker maken op een voor hun niet passend/goed bit.
Die lopen het fijnst op een zo zacht mogelijk inwerkend bit die weinig kan bewegen in de mond.
Deze paarden kunnen zich ontzettend sterk maken op een voor hun te scherp/vervelend inwerkend bit.

LindyTH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 14:02

Ja dat begrijp ik nu, maar degene die haar heeft ingereden heeft dat bit gebruikt omdat ze te sterk was. Het is dan sowiezo niet aan het gebruikte bit te wijten, omdat het niet scherper is dan een "normaal" bit.

Ites

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 14:02

Onze Tinker kan zich ook erg sterk maken en rennerig zijn, vooral buiten kan ze wat 'onder je vandaan lopen' zeg maar. Dat laatste interpreteer ik als enthousiasme, ze is nogal voorwaards en heeft er zin in. Dat sterk maken komt denk ik door het bit. We kochten haar met een Pessoa bit, omdat ze zo sterk kon zijn en je wel wat te vertellen moet hebben op buitenrit. Maar ik begon meer en meer te merken dat ze echt een hekel had aan dat bit, en daardoor het rijden ook steeds minder leuk begon te vinden. Ik heb het geprobeerd met een enkelgebroken en een dubbelgebroken trens, maar daar maakte ze zich weer sterk en ging haar tong vaak over het bit leggen. Maar we zijn haar aan het beleren voor de wagen, en daar reageerde ze best goed op de stang, liet zich goed sturen en leek er best tevreden mee. Nu hebben we in haar rijhoofdstel een rubberen ongebroken trens gedaan, dat vond ze even wennen maar het werkt heel goed. Ze laat zich goed sturen, heeft er duidelijk meer lol in, en schuimt en speelt met het bit. Waarom dit zoveel beter werkt dan een enkel of dubbelgebroken trens weet ik niet, maar ik ben blij dat het werkt. Ze kan zich uit enthousiasme (of koppigheid) nog wel eens sterk proberen te maken hoor, maar ze is nu terug te nemen. Het rennerige lossen we op door haar op een kleine volte te sturen als ze onder je vandaan loopt, dit moest ze even leren maar werkt erg goed. Ze laat zich steeds beter omsturen en heeft meteen haar aandacht terug bij jou en de snelheid is er wat uit.

Mijn advies zou dus zijn ga op zoek naar het best passende bit, en dat hoeft echt niet per se een sterker of zachter bit te zijn, maar gewoon degene die het beste werkt voor jullie allebei. En als ze gaat rennen op een kleine volte.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 14:14

xLindy91 schreef:
Ja dat begrijp ik nu, maar degene die haar heeft ingereden heeft dat bit gebruikt omdat ze te sterk was. Het is dan sowiezo niet aan het gebruikte bit te wijten, omdat het niet scherper is dan een "normaal" bit.

Ik ga ook vaak een stapje terug in bit gebruik als een paard te sterk is/wordt.
Juist als een paard sterk is/wordt is een scherper bit niet gelijk de oplossing, maar werkt een ander type bit (vaak een bit wat rustiger in de mond ligt zoals een ongebroken bit) juist beter.
Vooral tijdens het beleren/inrijden van een paard.

Dus ik snap de gedachte gang van de vorige berijder/eigenaar wel.
Als ze wel goed op dat bit liep zou ik je toch aanraden hierop over te stappen.
Vandaar uit kun je na een tijdje (als het paard weer goed loopt en de basis er beter in zit) altijd nog kijken of je de overstap maakt naar een ander bit.
Maar op zich is dat niet nodig, want je mag gewoon wedstrijden rijden met een ongebroken bit.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 14:40

Losser maken in de ribbenkast heeft alles te maken met buiging. Om veel te buigen is het goed om "slangenlijnen" te rijden. Dat is zo vaak als mogelijk op de hoefslag, van de hoefslag, en zo als een slang blijven rijden. Dmv pionnen kun je ook de middellijn rijden, en de pionnen geven je richtpunten voor de wendingen, en maken het voor het paard vaak ook leuker, ze gaan snappen wat je aan het doen bent. Het gaat hierbij om kleine wendingen, waarbij het paard zich steeds van links naar rechts moet buigen. Je gaat dus echt krap om de pionnen heen en maakt geen grote bogen.

LindyTH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 14:44

Op het ongebroken bit heeft ze nooit veel beter gelopen.
Ze loopt nu een stuk beter dan ze toen deed, maar dat ligt natuurlijk vooral aan de tijd die ik er al heb ingestoken, ze is wel een stuk vooruit gegaan.

Ik zal morgen de ongebroken trens eens proberen. :)

Slangenvoltes rij ik ook veel, ik rij sowieso nog veel voltes en probeer af en toe een rechte lijn mee te pakken. Dat doet haar idd wel goed, evenals de pasjes wijken en tempowisselingen, als ik er tenminste een stukje aan mag komen dan :P Ze blijft ook daarin stukken sterk en loperig.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 14:59

Zo gaat ze begint met loperig worden, terug in tempo, zover als nodig. Dus desnoods tot stilstand. Dan belonen voor de rust en weer verder rijden. Mocht je paard alle kanten op springen in halt, ga dan stappen op een kleine volte tot de rust er weer is. Het belangrijkste is erop staan dat er op jou tempo gelopen wordt, en geen kwart km/uur sneller. Door dat een aantal weken heel strikt te doen, zal de tempo controle verbeteren. Echt hele loperige paarden zijn echter gewoon erg voorwaarts, en die moet je moet oefeningen gaan bezig houden om het tempo te beheersen.

LindyTH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 15:27

Ja daarin zal ik ongetwijfeld niet streng genoeg zijn, misschien toch af en toe wat scherpere ophoudingen maken. Ik ben nu heel voorzichtig met mijn hand om haar maar niet vast te laten pakken.
Het is bij haar niet dat ze gewoon voorwaarts is, want als ik er een stukje aan kan komen is ze juist heel traag, het is echt onttrekken wat ze dan doet.

Morgen ook maar eens proberen :)