Tips voor springen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fearn

Tips voor springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 14:56

Hoi iedereen!

Ik ben eigenlijk opzoek naar heel erg basis tips om te beginnen met springen. Ik heb een verzorghaflinger en daar heb ik in het verleden wel eens mee gesprongen, maar ben er ooit een keer mee gekapt omdat ze het (volgens mij) niet erg leuk vond en dus trucjes ging verzinnen om eronderuit te komen.

Wat ik wel weet, is zo'n beetje: Op een goed tempo op de hindernis af rijden, goed sturen en tijdens de sprong verlichte zit en handen naar voren. Maar dat is ook alles eigenlijk :P

Hebben jullie nog wat basis tips en ook tips om onder andere deze dingen te verminderen/voorkomen: Heel hoog over de hindernis springen, er snel langs willen lopen of stoppen, en na de hindernis heel hard willen galopperen en het hoofd omlaag doen, rug bol maken.

En soms is ze ook nog heel sterk en wil ze heel snel voor de hindernis aan.

Koekeroekus

Re: Tips voor springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 14:59

Wat dacht je van les ? Onverantwoord om te gaan springen terwijl je niet eens de basis weet.

xemmosx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 15:03

Als je paard langs de sprong wilt gaan, moet je hem heel goed bij je houden, als hij er dan nog langs gaat dan zet je hem voor de sprong stil en geef je hem been, daarna probeer je het nog een keer
Succes

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 15:05

@Koekeroekus ik heb niet genoeg geld om tenminste regelmatig les te nemen, dus dat heeft niet zo veel zin denk ik.. Het lijkt mij gewoon leuk om af en toe voor het plezier een sprongetje te nemen :)

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 15:06

Tip; neem les. Ga niet zelf aanmodderen. Zo leer je de pony alleen maar slecht dingen aan als je zelf de basis niet kent.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 15:11

IsaCalixa schreef:
Hebben jullie nog wat basis tips en ook tips om onder andere deze dingen te verminderen/voorkomen:
Heel hoog over de hindernis springen; Dit kun je amper voorkomen, gewoon goed meekomen in de sprong. Is opzich ook niet heel erg, of je moet het eng vinden.
Er snel langs willen lopen of stoppen; Goed tempo houden, teugels op maat, beide benen goed aan het zadel houden, en terug naar het midden drukken als ze opzij wil gaan.
Om te voorkomen dat je eraf valt, niet te vroeg in de verlichte zit. Ga pas staan als je voelt dat ze springt, anders lig je er met één zwier af.

En na de hindernis heel hard willen galopperen en het hoofd omlaag doen, rug bol maken; Rustig zitten, opvangen en terugnemen als het moet.

En soms is ze ook nog heel sterk en wil ze heel snel voor de hindernis aan. Probeer het tempo onder controle te houden. Vraag haar vooral niet teveel terug, want dat kan gevaarlijk zijn, maar laat haar ook niet te hard gaan voor de sprong, als ze dan niet goed uitkomt kan ze struikelen en dat is erg gevaarlijk. Vooral hiervoor is het belangrijk dat je min. 1 keer les neemt, dan leer je zelf aan te voelen wat een goed tempo is.

Verder, tel je galopsprongen en geef haar genoeg ruimte. Je zegt dat je niet genoeg geld hebt om regelmatig les te nemen: Het is handig om toch 1 keer op les te gaan, dan kun je in die les de basis doornemen, en is het veiliger als je zelfstandig bezig gaat.

Succes! :)

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 15:19

Oke misschien dan toch maar een paar lesjes :) Ja ik vind het springen wel een beetje eng maar tegelijker tijd ook leuk, haha lastig dus. Maar bedankt voor de tips!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 15:43

Als je het ook eng vind is het zeker heel belangrijk om les te nemen. Maar met 1 keer les in de maand kunt je het best leren hoor, als je maar een instructrice vind die je uiitgebreid wilt helpen. Iemand die je bijv ook iets verteld over hindernissen opbouwen, waar je dan op moet letten, die werkt aan je houding en zit maar ook aan het tempo. Niet iemand die je 100 keer over dezelfde hindernis laat springen en alleen maar hoger laat gaan.

saffiralove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 14:17

Als je echt geen les kan nemen, begin in ieder geval met de verlichte zit oefenen, wat cavaletti balkjes, en dan kun je het rustig opbouwen. Wel is het in ieder geval handig om er iemand bij te halen, die kan helpen en evt. ook tips kan geven en kan opletten en ingrijpen als het fout gaat.

asbadedas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 14:34

Ik sluit me aan bij bij het bovenstaande: neem in elk geval 1x les en geef daarbij aan dat je waarschijnlijk niet regelmatig kunt lessen, dus dat je vooral handvatten wilt krijgen om zelf verder aan de slag te gaan. Daarnaast: probeer te regelen dat er in elk geval íemand (een vriendin, stalgenootje etc.) bij is de eerste paar keer dat je op eigen houtje gaat springen. Als je er dan toch iets gebeurt, ben je in ieder geval niet alleen. Bovendien is zo'n hulpje ook hartstikke handig bij het (weer) opbouwen van hindernissen, het maken van foto's en filmpjes etc :) Veel succes!

WvZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 18:54

Super knap dat je gaat beginnen met springen! Succes!

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 14:16

Ik zou in ieder geval 1 keertje les nemen zodat je eventjes wat tips krijgt van een prof. succes!1

EvaaxGucci

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:20

Ik zou ook proberen een keer les te nemen en als je anders toch wil springen vraag een vriendin dr er verstand van heeft ook eens te helpen? Bovendien moet je zeker op een sprong af rijden! Als jij al twijfelt van, misschien gaat hij er wel langs, dan gaat die er veel eerder langs ipv je er zeker op af rijdt!

xmeisjedeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 15:59

gewoon les nemen !

drenterxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 16:01

Les nemen :j
Zelf iets gaan doen is niet echt verstandig.. ;)

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 15:04

Ik heb inmiddels al les van een goede kennis van mij, ze heeft zelfs aangeboden om eens gratis les te geven. Echt fijn!

Dayxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:02

Super leuk dat je gaat proberen te springen :) Ik ben zelf ook geen professionele springruiter maar ik heb zelf ook een koudbloed die een aardig sprongetje maakt en mijn tips zijn: - Opsluiten tussen je benen en actief en beheerst op de sprong af gaan (alsof je een iets versnelde dressuur proef rijd) -Op de sprong wel meegeven maar niet meteen losgooien, zodat je ook na de hindernis controle houd - En het écht willen! :P Dat voelen paarden aan! veel succes!