Pony trekt aan de teugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Beertjex

Pony trekt aan de teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 10:37

Heei bokkers :D

Ik heb een hele lieve verzorgshetlander Beertje, waar ik met mijn 1.60 niet meer op pas natuurlijk ;) dus daarom heeft Beer sinds kort een berijdstertje. Ze is 6 jaar oud en zit al een jaar op les. Ze gaat ook erg goed met Beertje om, poetsen enz ... gaat goed. Alleen zodra we gaan rijden loopt het mis. Beertje die gaat gewoon supersnel en ze trekt de teugels dan steeds uit de handen van haar berijdster. In het begin loop ik er gewoon naast, en zelfs dan heb ik de grootste moeite om haar bij te houden. Ze wil gewoon heel graag snel lopen en trekt daardoor heel erg. En dat is niet alleen voor mij, maar ook voor het berijdstertje erg vervelend omdat ze niet super sterk is en vaak uit het zadel wordt getrokken. We hebben al een paar dingen geprobeerd, zoals: Beertje longeren voor het rijden, bitloos rijden, haar teugels ietslanger laten, haar teugels iets korter doen, we hebben haar rug laten nakijken, het zadel laten controleren door iemand, ...ik hoop dus echt dat jullie tips hebben voor Beertje en haar berijdstertje :j Alvast bedankt voor het lezen!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:08

Teugels losser in de handen houden, zodat de teugels er doorheen kunnen slippen zodra het gebeurd, en daarna opnieuw weer op maat maken? Als het ruitertje zich uit het zadel laat trekken dan vermoed ik dat ze de teugels ook als houvast gebruikt voor haar evenwicht, nou is dat van een kind natuurlijk ook heel begrijpelijk imo maar dit is dan wel het resultaat: zodra de pony iets met zijn hoofd doet wat niet in de verwachting past, dan is het ruitertje haar evenwicht kwijt, en met een beetje pech vliegt ze uit het zadel.

Ik heb het in de kinderlessen vaker voorbij zien komen, vooral met pony's die het hoofd in 1 ruk omlaag doen (om te grazen, te jeuken, te hoesten, om te staken, you name it). Kinderen die de teugels beethouden alsof hun leven er vanaf hangt, vielen op zulke momenten van hun paard. Als je de teugels losser houdt en ze laat slippen, ben je op zo'n moment even de controle kwijt, maar je hebt hem binnen enkele seconden terug, plus je trekt het dier onbedoeld niet in de mond :)

troi

Re: Pony trekt aan de teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:19

Dat is voor een 6 jarige wel heel erg moeilijk! Volgens mij zijn er speciale hulpteugels voor om te voorkomen dat het hoofd teveel zakt. Zou ik in dit geval zeker overwegen.
Daarnaast heeft telpeva wel een punt, ga je ruitertje proberen te leren onafhankelijk te zitten, bijvoorbeeld aan de longe zonder teugels. Hoe minder ze die teugels nodig heeft voor haar balans hoe minder ze last heeft van dit soort stoute fratsen.

Rosebier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:32

Ik ben het met Troi eens. Even het ruiterje leren om zonder de teugels aan de longe te rijden. Dan krijgt ze meer evenwicht.

En anders een pluk manen vastpakken voor het evenwicht en de teugels dan wat losser.