Hoe een sterke hand, zachter maken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Benfan

Hoe een sterke hand, zachter maken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 19:37

We hebben het allemaal, een hand die een eigen leven lijkt te leiden tijdens het rijden. Hoewel ik rechts-handig ben is mijn linker-arm en hand dominant tijdens het rijden. Ik hou vast en ben vrij hard. Nu hameren we er tijdens de lessen er veel op, en probeer ik tijdens het rijden er zelf ook op te lette maar merk dat het erg lastig is om die arm/hand rustig te houden. Alsof ik een gevecht aan ga met een eigen ledenmaat.

Hoe kun je een hand zachter maken? Ik ken trucjes om sterker te worden, maar zachter? Geen idee! We hebben aan de linker-kant van het zadel al een postbode-elastiek zitten om mijn linker-hand niet te hoog te laten gaan, want als ik hard aan het werk ben (wat overigens een heerlijk gevoel is!) kan ik me niet te hard focussen op die arm. Want dan zakt je focus elders weg en dat wil ik bij het paard dat ik nu rij niet.

Gelukkig ben ik me er wel steeds bewuster van aan het worden. Ik dacht al aan een klein zacht balletje in mijn hand tijdens het rijden om de tegendruk te voelen van het voorwerp. Maar zal dit werken?

MirandaMalik

Re: Hoe een sterke hand, zachter maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:41

Om je hand stil te houden en om je hand zachter te maken zijn wel twee verschillende dingen.
Wat heel goed werkt om zacht te blijven is gewoon de teugels alleen in je bovenste twee vingers en je duim te nemen.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:42

houd je teugels eens achterste-voren vast. Zodat je duimen dus naar voren steken, en de teugels ook vanuit je duimen naar de mond gaan. zoals je een kruiwagen vast zou houden dus.
Op die manier zal je een stuk elastischer worden in je onderarmen, en bewuster van je handen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 08:13

Ik ben zelf in mijn schouder gewoon een stuk sterker en bij mij komt de sterke hand daar vandaan. Moet heel goed bezig blijven die schouder los te houden. Misschien eens kijken bij jou of het echt je hand is of je arm of rug. Mensen die scheef zitten bijv zijn ook altijd aan 1 kant sterker.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 08:18

Ik kan mijn rechterhand superstil houden maar ben daardoor soms te statisch met die hand. Ik denk dat je de oplossing niet moet zoeken in trucs. Richt je aandacht (en lessen) eens alleen op je handhouding en laat al het overige werk even zitten. Als de basis niet goed is kan dat toch ook nooit echt goed gaan.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 00:26

Denk voortdurend aan de zachte, vochtige, kwetsbare mond en de tong van je paard.
Hier ligt het bit, hier werkt jouw hand in.
Je paard kan zich nauwelijks verweren tegen je hand.
Stel je voor hoe zo iets in jouw mond voelt.
Probeer nu om die mond te beschermen, als een kuikentje.

Vergeet alle verhalen over het in de krul zetten, nageeflijkheid, "rond rijden", zonder boterzachte gevoelige hand heeft dat geen enkele waarde of inhoud, je paard komt alleen maar tegen of achter de teugel.

Laat je paard zijn hoofd dragen waar en hoe hij wil, volg hem.
Dit heet contact teugel.
Vanuit deze zachte, soepele contactteugel ga jij echt leren voelen.
Je paard kan nu vrij en natuurlijk bewegen bewegen en kan nu ook jou voelen.
Vanuit dat echte voelen bouw je binnen het natuurlijke bewegen van je paard naar nageeflijkheid, dat is een ander verhaal, duurt lang.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 05:36

Ga mee met simpelman.
Verder kan je je teugels ook in een brug vast houden. Je neemt dan van het rest stuk teugel uit je linker hand hem na zo'n 8cm hem in je rechterhand er bij je duim bij en andersom. Dan voel je in je rechterhand terug wat je met links doet (en andersom).

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 05:49

Ik heb leren rijden met 2 virtuele kuikentjes in mijn hand. :7
Stevig genoeg dat je kuikens niet vallen, masr zacht en vriendelijk genoeg dat je ze niet dood knijpt ;)
En dat helpt. Af en toe roept de instructie: denk om je kuikens