Paard gooit tong over het bit en blijft vasthouden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kmariee

Paard gooit tong over het bit en blijft vasthouden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 12:25

Hallo,

Ik heb een vraagje/zegje/dingetje,

Ik heb sinds kort een paardje gekocht uit het manege werk wat ik al reed (huurde) van de manege 2,5 jaar in de les en ik rijd nog steeds 3x per week in de les.

In het begin gooide ze haar tong niet over het bit heen sinds een jaartje doet ze dit wel, ze is laatst naar de tandart geweest en die heeft veel aan haar gebit gedaan. Ik denk dat ze pijn heeft gehad waardoor ze haar tong zo is gaan dragen en dat dat nu misschien een tik is geworden,

Ze liep in het manege werk met bustrens enkelgebroken, ongeveer 1,5 jaar geleden misschien iets langer zijn we overgestapt op watertrens dubbelgebroken waar ze een tijd heerlijk mee liep tot dat ze haar tong er overheen gooide en vast bleef houden.

iemand enig idee, ligt het misschien toch aan het bit, is het een tik geworden, wat is er aan te doen, waar komt het vandaan? etc.

Op de momenten dat ze loslaat en "naar beneden" loopt verdwijnt de tong naar binnen maar dit is maar zelden omdat ze naar mijn idee niet "naar beneden" wil lopen.

Ook met loshangende teugels zie je dat ze haar tong naar die kant draagt.

Ps: ze gooid haar tong ook maar aan 1 kant er overheen en dat is ook de kant waar ze vast blijft houden.

Een wat slechte afbeelding (was voor een proefje in cowboy style :P) maar wel waar je het het best op kunt zien, de eene x komt die verder naar buiten dan de anderen x.

Afbeelding

(echt een merrie heh, "kom niet neuzen als ik wil neuzen kom ik zelf wel bah!")

En met loshangende teugels, links is de kant waar ze haar tong altijd zo doet.

Afbeelding

Pandameisje

Re: Paard gooit tong over het bit en blijft vasthouden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 12:28

appelstroop proberen? dat moet je dan op bit smeren miss helpt dat?

Kmariee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 12:30

ja, mogen ze dat hebben dan ? :P , met een suikerklontje laat ze wel los voor een paar minuutjes ook, wie weet werkt het, ik ga het is proberen. doe je dat voor het rijden er op en telkens voor het rijden opnieuw ?

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 12:31

ja dat mag zolang het niet teveel in 1x is je kan het elke keer voor het rijden er op doen

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 12:33

Hoi hoi, ik kan me voorstellen dat je dit vervelend vindt, ook voor je paardje (ze is erg mooi trouwens!). Het kan best zijn dat het door haar gebit is gekomen, maar ik zou ook een chiropractor ofzo naar je pardje laten kijken, want als ze ergens vast zit zal dit blijven. Zeker omdat je aangeeft dat ze niet fijn naar de aanleuning wil. Ik heb geen idee waar je woont, anders kunnen mensen vast tips geven (ik ben heel blij met mijn osteo/chiropractor) wie je kan laten komen. Bij mijn paard is er altijd wel iets als hij niet meer fijn wil inbuigen of vaker verkeerd aangaloppeerd ofzo. Super dat je op zoek gaat en succes ermee!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 12:33

Ja lekker de symptomen weg werken met suiker, goed plan!

Eerst kijken waarom je paard zo vast houdt. Daar zit was achter. Zit je scheef, zadel slecht, hardhandig? Misschien rugpijn?

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 12:34

NeverGiveUp schreef:
Ja lekker de symptomen weg werken met suiker, goed plan!

Eerst kijken waarom je paard zo vast houdt. Daar zit was achter. Zit je scheef, zadel slecht, hardhandig? Misschien rugpijn?

je hebt ook suikervrije appelstroop ... xd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 12:35

Appelstroop gaat je hier niet helpen, dat is vaak alleen wanneer paarden het bit niet in willen.
Het kan idd zijn dat ze er een tik aan over heeft gehouden, maar jij zegt dat ze ook niet makkelijk na wilt geven en wilt ontspannen. Dan kan het een probleem zijn in het lijf die zich uit in de mond. Maar het is natuurlijk moeilijk te zeggen waar, het kan namelijk van alles zijn. Wat je een keer kunt doen is een osteopaat het paard na laten kijken, die kijken naar het gehele lijf. Wat ook kan is een thermografie maken, dan kun je ook snel zien of er ergens een probleem zit.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:06

Ik sluit me aan bij Joolien. Is het in de tussentijd misschien mogelijk om bitloos te rijden? Daarmee kun je goed zien of het paard dan ineens wel fijn door het lijf en zacht in de hand is. Als dat het geval is, dan zit het echt in het bit. Is het paard verder hetzelfde? Zoek dan eens verder (een osteopaat voelt veel, maar is niet heel duur, thermografie valt ook erg mee in prijs en laat een goed totaalbeeld van het paard zien).

Kmariee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 01:01

Bedankt voor al julie tips !! _/-\o_

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 01:59

Ten eerste zit je neusriem veel te los, hierdoor kom je met het bit heel grof in! Heb je geen goede instructie in de buurt die je kan helpen met dit probleem?

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 04:31

Grof inkomen met het bit omdat de neusriem te los zit. Sorry maar een neusriem zorgt er juist voor dat je te grof met het bit rijden niet meer ziet. Trek je te hard zal normaal een paard zijn mond open doen of inderdaad zijn tong er over gooien, denk eens na waarom bijvoorbeeld een SPERriem zo heet? Als ze de neusriem en sperriem lekker zou aansnoeren zal het paard vast zijn tong er niet overheen leggen, maar heb je dan het probleem bij de kern aangepakt? Nee
TS ga alsjeblieft niet aan de haal met bitten die het probleem zouden "verhelpen" want dat is alleen verbloemen van het probleem. Het paard heeft hoogstwaarschijnlijk ergens last van en de enige manier waarop je kunt peilen of je op de goede weg bent is door het paard de kans te geven zijn tong er over heen te leggen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 07:45

Idd rug en zadel enz na laten kijken, de neusriem zou ik gewoon heel los doen en de sperriem er ook af dat is een sperriem om idd dingen te verdoezelen, ook zou ik het bit wat lager hangen, de mondhoek moet licht op het bit rusten en geen plooien geven dan staat er constant druk op en dat is erg naar voor het paard waardoor hij zo ie zo nooit kan ontspannen.
Ook zou ik gene enkel of gebroken bitje nemen, maar probeer het eens met een myler of billy alleen die zijn veel goedkoper , neem idd ook les van een instructrice die jou hierbij kan adviseren ,

Als het in het begin niet was en in de loop van de tijd wel dan ligt het probleem echt ook bij jezelf, hand gebruik , verkeerd zadel ja verzin het maar, als je je miss wat meer kan verdiepen in het paard zijn en b.v het rijtechnische en ook de theorie daarvan dan snap je eerder waarom een paard dit doet en ook dat het heel belangrijk is dat de materialen waar je mee werkt aan en op het paard goed moeten zijn waaronder ook jou hulpen,

luister naar je paard en neem les van iemand die niet de problemen wil weg werken met andere bitten, strakkere neusriemen of stroop en suikerklontjes .

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 07:50

Mijn paard deed het ook. eerst met zijn hoofd schudden en dan tong over het bit en in paniek raken. We hebben het gebroken bit toen door een ongebroken bit vervangen en nooit meer een probleem gehad.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 07:51

R12312 schreef:
Ten eerste zit je neusriem veel te los, hierdoor kom je met het bit heel grof in! Heb je geen goede instructie in de buurt die je kan helpen met dit probleem?

Daarom rijden wij westernruiters ook zonder neusriem :D

TS: inderdaad eerst checken of alles wel goed zit en ligt. Zadel okee? Hoofdstel okee?
Wat voor bitje heb je nu? Zo te zien zit het vrij strak, ik zou het al een gaatje lager hangen.
Verder kunnen paarden een enkel of dubbelgebroken bit niet prettig vinden en daarom de tong er overheen gooien. Vaak prikt er dan iets in het gehemelte.
Je zou eens een ongebroken trens, Myler of billy allen bit kunnen gebruiken. Deze zijn een stuk stabieler. Myler en billy allen hebben ook nog als voordeel dat je ze links en rechts onafhankelijk kan bewegen door het rolletje in het midden.

Wat doe je paard op een bitloos systeem?
En heb je les? Wat zegt je instructeur hierover?
Tong over het bit is vaak een rijtechnisch probleem (míts het harnachement in orde is, een bitprobleem is ook heel goed mogelijk) en ontwijkend gedrag op een vervelende prikkel.
Aan jou de prikkel te vinden. En dat is even zoeken :j

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:43

Amanda schreef:

Dat is een andere discussie :D Maar je wil toch niet beweren dat jullie zo lief in jullie hand zijn of wel....... :o

Midgie, een paardenmond is aan de voorkant juist het gevoeligst, dus ik zou het bit juist niet lager hangen. Een sperriem en een neusriem zorgen ervoor dat het bit mooi stil in de mond kan liggen. Dus haal je dat soort dingen eraf, ben je juist scherper bezig aan die voorkant.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:53

R12312 schreef:
Amanda schreef:

Dat is een andere discussie :D Maar je wil toch niet beweren dat jullie zo lief in jullie hand zijn of wel....... :o

Ik durf in ieder geval wel te beweren dat ik met een stuk minder contact en druk rijd dan toen ik dressuur reed. En dus een stuk vriendelijker in de hand inderdaad.
Maar goed, net als in de dressuurwereld (en springwereld en vrijheidsdressuurwereld, enz) heb je ook mensen in de westernwereld die het niet al te vriendelijk aanpakken.
Maar over het algemeen vind ik westernrijden een stuk vriendelijker dan dressuurrijden. :)

Gezien de foto trekt het nu de mondhoeken omhoog en moet het bit echt een gaatje lager. Een paardenmond is namelijk in de mondhoeken ook gevoelig ;)
Als je een sperriem en een neusriem nodig hebt om een bit stabiel te laten liggen heb je óf niet het juiste bit óf geen stille hand.
Heb je wel het juiste bit én een stille hand, zou een simpele hoge neusriem (niet te strak vastgemaakt) al voldoende moeten zijn.
Als ik het op de foto bekijk zit de neusriem prima :j

Wil je een stabiel bit, kun je nog beter kiezen voor een kneveltrens.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:54

R12312 schreef:

.. :+ Wat een onzin..
Dat een neusriem zorgt voor een stabielere ligging klopt, maar dat het hier scherper van wordt? Het is juist andersom... Als je de mond helemaal dichtsnoert met neusriem en sperriem, dan maak je het scherper. Dan kan paard namelijk niet meer van de druk van het bit weg (bij verkeerd gebruik iig).
En ik durf best te zeggen dat ik vaak genoeg vriendelijker in m'n hand ben dan de gemiddelde engels ruiter ja..

Is je bit niet te dik? Het kan heel goed zo zijn dat je paard te weinig ruimte in z'n mond heeft, en daardoor z'n tong niet kwijt kan dus over het bit gooit. Ik zou de volgende keer tandarts sowieso vragen of hij wil controleren hoeveel ruimte hij in z'n mond heeft. Dan zou je dus een dunner bit moeten.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 15:07

Tussen een losse neusriem en aangesnoerd zit nog een heel groot grijs gebied.

En nee, ik ben het totaal niet met jullie eens. Uiteraard is een stille en meegaande hand het allerbelangrijkste, maar een bit is wel degelijk veel scherper zonder neusriem.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 17:16

R12312 schreef:
Amanda schreef:

Midgie, een paardenmond is aan de voorkant juist het gevoeligst, dus ik zou het bit juist niet lager hangen. Een sperriem en een neusriem zorgen ervoor dat het bit mooi stil in de mond kan liggen. Dus haal je dat soort dingen eraf, ben je juist scherper bezig aan die voorkant.

Te hoog is helemaal niet goed, ga eens wat schedels bekijken en kijk naar de eerste kiezen, zijn vaak helemaal weg gesleten door het bit wat constant tegen de kiezen aan getrokken worden, de neusriem zit vaak te straks zodat het paard geen mogelijkheid heeft om af te kauwen en los te laten en de sperriem is om dingen te verbloemen, een ruiter die niet kan rijden zonder dat alles hoort geen bit in zijn handen te hebben vind ik zelf , want al deze dingen zijn ervoor symptomen te verdoezelen, zelf ben ik meer voor om de oorzaak te zoeken waarom een paard zo doet.

Een bit is niet om aan te trekken dat doet altijd pijn , of hij nu hoog of laag zit, te laag moet hij ook niet maar plooien mag hij ook niet geven want dan zit hij te straks, de lagen zijn vlijmscherp en vaak verbrijzeld omdat heel veel ruiters teveel naar zich toe werken met hun handen en hun paard aan te teugel trekken , je geeft het dier geen kans om anders te lopen, dus wat doet een paard die gaat andere signalen geven , maar als daar niet naar geluisterd word maar heel de mond gesnoerd met de snoerriem , ja waar blijf je dan als paard???????
Vind het soms nog heel verbazend dat sommige paarden dit zich allemaal aan laat doen er zijn er ook die
er heel erg tegen in gaan , denk aan bokken en steigeren , die paarden worden als gevaarlijk bestempelt , dat vind ik nou zo sneu, luister en je hebt en krijgt geen gevaarlijke paarden

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 17:24

Waar staat dat ik het bit Te hoog wil Midgie?

Vinia18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 17:25

Mijn paard doet dit ook. Van alles geprobeert, ander bit, andere neusriem, geen neusriem, ander zadel, termografie, osteopaat, tandarts, lange teugel, teugels korter. Niets helpt. Ze doet het zelfs tijdens longeren aan een halster. Bij haar is het dus duidelijk een gewoonte geworden. ze doet het ook niet constant, vooral aan het begin. Eenmaal los gereden is haar tong amper nog te zien. Wel merk ik dat ze het sneller en vaker doet als ze hengstig is, dan is ze ook dwarser, drammerig. Zal dus misschien toch als een uiting van pijn of ongemak zijn begonnen en inmiddels gewoonte geworden. Lastig, maar ik stoor me er niet meer aan. Maar ik rij dan ook geen wedstrijden want dan is het wel heel lastig natuurlijk.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 18:33

Vinia18 schreef:
Mijn paard doet dit ook. Van alles geprobeert, ander bit, andere neusriem, geen neusriem, ander zadel, termografie, osteopaat, tandarts, lange teugel, teugels korter. Niets helpt. Ze doet het zelfs tijdens longeren aan een halster. Bij haar is het dus duidelijk een gewoonte geworden. ze doet het ook niet constant, vooral aan het begin. Eenmaal los gereden is haar tong amper nog te zien. Wel merk ik dat ze het sneller en vaker doet als ze hengstig is, dan is ze ook dwarser, drammerig. Zal dus misschien toch als een uiting van pijn of ongemak zijn begonnen en inmiddels gewoonte geworden. Lastig, maar ik stoor me er niet meer aan. Maar ik rij dan ook geen wedstrijden want dan is het wel heel lastig natuurlijk.

Je hebt alles geprobeerd, maar er staat niet bij dat je een andere manier van rijden ben gaan proberen, miss wat meer rijtechnisch is voor veel paarden al de oplossing

Vinia18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:17

Ik heb wekelijks priveles. Paard deed dit al voordat ik haar kocht. Is gekeurd en al. En zoals ik al zei, ze doet het zelfs zonder bit in.

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:48

Nista_RX @ [RT-V] Welk bit bij paard met tong er overheen?

Verschillende oplossingen worden er besproken, en op de laatste pagina zie je wat bij mij de uiteindelijke oplossing is. Ik heb bijna het zelfde probleem (gehad) met mijn paard. :) Het gaat nu helemaal top, en ze gooit niet meer haar tong over het bit. Ik had bijna ALLES geprobeerd :)